Warner Brothers väljer Blu Ray i formatkriget

Medlem
Skrivet av DrOnd:
Skrivet av SkarZnik:
Skrivet av Sito:

Tänk vad lätt det är att övertala nån om man har 500 miljoner dollar
Money talks, HDdvd walks

Fast jag fattar inte hur både FOX och Warner Bros. kunde vara intresserade av att exklusivt gå till HD-DVD. Blu-Ray säljer ju bättre i alla regioner samt att Blu-Ray är tekniskt överlägsen och billigare per byte, är det den amerikanska patriotismen som slår till eller?

Skulle gissa på att det är låg intelligens som är problemet.
Det finns en oväntat hög koncentration av detta i Amerika, men även medborgare av andra länder är drabbade.

Warner nekar dock officielt att några pengar ska ha överförts.
Dom menar att de skulle ha förlorat mer pengar i framtiden på att låta "kriget" fortsätta.

Årets bästa inlägg hittils Klockren!:up:


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

Otroligt skönt. Då har man inte köpt sina bluray-filmer i onödan

Skrivet av ForrestFox:

jag har ingen TV som skulle ha möjlighet att använda så hög kvalite, så för mig räcker det med en vanlig DVD-skiva i många år till.
Fan, är ju bättre bild på en vanlig TV imho ändåså, blir ju bara grynigt skit på alla "moderna" TV's som visas inne i butikerna

Hah, jo men visst hörrö. Det är idioter till försäljare som kopplar in alla TV's till analoga tv-kanaler med halvdan mottagning. Självklart blir det grynigt och jävligt då. Se på dvd eller hd så blir det andra bullar

Medlem

ska man kolla bildkvalitet på plasma , lcd tv etc så rekommenderar jag att gå till en hifi butik som har provrum .


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Vargavinter:

Fast vad jag har hört så kommer Blu-ray inte kunna vara regionsfria. Vilket gör att en hel del av alla mina dvder från USA inte går att spela. Dom vill att maskinen ska vara uppkopplat emot nätet för att kontrollera att man inte skivor från andra regioner. Ska vara något skydd som gör att man bara kan spela "original" filmer och att för att stoppa chansen att man knäcker en firmware.

Då får dom vilja det, dom flesta Blu-ray-spelarna saknar dock internetuppkoppling i dagsläget. Samtliga HD-DVD-spelare har det, mest för att kunna få till mer extra material än vad som får plats på skivan (för och nackdel för båda formaten, HD-DVD kan uppdatera materialet, Blu-Ray kan skicka med mer på skivan direkt, som dock blir gammalt fort).

Själv har jag gjort "misstaget" att köpa en HD-DVD-spelare nyligen, men den får väl leva kvar i hyllan ett tag till, bara för att en studio lämnar (även om det är den största) så innebär inte det att formatet dör ut

Inaktiv

Har inte köpt nån hd-spelare än faktiskt, lite grann gått o väntat på nåt sånt här. Dock så har jag Xbox360 sen tidigare. Någon annan var inne på det tidigare , men visst borde det va rätt enkelt för pyttemjuk o göra en Blurayspelare till 360 också?

Jaja , det ger sig väl. Jag kommer förmodligen ändå , när det nu blir av, att köpa en separat blurayspelare i vilket fall som.

Medlem

Kör .mkv formatet tills branchen har bestämt sig. Tack för mig.

Medlem
Skrivet av panga:

Har inte köpt nån hd-spelare än faktiskt, lite grann gått o väntat på nåt sånt här. Dock så har jag Xbox360 sen tidigare. Någon annan var inne på det tidigare , men visst borde det va rätt enkelt för pyttemjuk o göra en Blurayspelare till 360 också?

Jaja , det ger sig väl. Jag kommer förmodligen ändå , när det nu blir av, att köpa en separat blurayspelare i vilket fall som.

Det är min förhoppning. Iofs kommer jag nog skaffa en PS3 också men för 360-spelen vore det trevligt om de kunde lösa så att en HD-läsare gick att använda till spel.

Medlem
Skrivet av Vargavinter:

Fast vad jag har hört så kommer Blu-ray inte kunna vara regionsfria. Vilket gör att en hel del av alla mina dvder från USA inte går att spela.

Regionsfri PS3 is the way to go!

Medlem
Skrivet av Nosnos:
Skrivet av Vargavinter:

Fast vad jag har hört så kommer Blu-ray inte kunna vara regionsfria. Vilket gör att en hel del av alla mina dvder från USA inte går att spela. Dom vill att maskinen ska vara uppkopplat emot nätet för att kontrollera att man inte skivor från andra regioner. Ska vara något skydd som gör att man bara kan spela "original" filmer och att för att stoppa chansen att man knäcker en firmware.

Det är helt upp till studion om de vill regionskoda sina blu ray-filmer eller ej. På länken nedan kan du se en lista över de filmer som är regionsfria just nu.

http://www.axelmusic.com/list?advsearch=1&hitsprpage=20&forma...

Låg inga direkta toppfilmer där direkt, sedan är det tråkigt att de ska försöka göra om allting gammalt till nytt av någon anledning bara för att tjäna ännu mer pengar.

Sedan lär väl de flesta filmbolag fortsätta köra med regionskodningen trots möjligheten att välja bort den när det gäller nya filmer.

Porrindustrin har ju fortfarande valt HD-DVD btw, så ifall man skall glo på sådant så är det kanske inte så värt att ha en blu-rayspelare sedan iaf ;P


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Ser inte avgjort ut på porrfronten än:
'Previously HD DVD-exclusive adult distributor Digital Playground will go dual-format with the Blu-ray release of 'Pirates' in early January.'

http://www.highdefdigest.com/news/show/Disc_Announcements/Ind...

Den industrin är väl mest _bekymrad_ över skärpan de nya formaten möjliggör, alla ärr och sådant syns tydligen lite FÖR bra i hd-upplösningar....

Medlem

är ju kanon att man fixar bättre kvalitet på äldre rullar ,


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

Har ingen sådär jätte stor koll på formaten , men det är bra för oss konsumenter om det kommer ett "standardformat". Blir dyrt att införskaffa en massa spelare och filmer helt i onödan.


signatur

War never changes.

Medlem

Skulle nog tippa att Blue-ray kommer att vara regionsfri någon dag i framtiden ..

Ungefär som att man aldrig skulle kunna ha ett olagligt Xp ; ).

-------------

Men iaf så länge man kan köra sina DvD filmer i bluray läsarn så e jag bara glad att det blir blueray -- Hmm verkar som att allt som har ordet blue med i sig går bra


signatur

Kan ej skriva åäö

Inaktiv
Skrivet av kabex:
Skrivet av Vargavinter:

Fast vad jag har hört så kommer Blu-ray inte kunna vara regionsfria. Vilket gör att en hel del av alla mina dvder från USA inte går att spela.

Regionsfri PS3 is the way to go!

Synd att PS3 inte är regionsfri när det gäller film

Inaktiv

Kul att ett format är på väg att vinna, men att det är blu-ray är kanske inte det bästa för konsumenterna.
Hd-dvd är regionsfritt vilket inte bluray är.
Hd-dvdspelare är billigare är blu-rayspelare.
Att sen playstation spelar blu-ray spelar ingen roll, Toshiba ep-35 slår den på fingrarna både vad gäller ljud och bildkvalitet. Köper antagligen blu-ray så fort Denons spelare kommer, kör man 104" bild krävs HD Att spela DVD i dagens blu-blurayspelare är inte att rekommendera, titta istället på en bra dvdspelare, typ Denon 1940.

Medlem

Det var ju inte oväntat heller. Trenden visar ju att det säljs fler BRfilmer. Nu ska bara spelarna hamna på en nivå för vanliga konsumenter. 4-6000 är på tok för mycket. Sen måste de billigare spelarna komma snart. Så de dyrare blir bättre.

Finns f.ö lite problem med DVD's i en BR spelare. Vilket naturligtvis förbättras. PS3an's BRspelarare ger jag inte mycket för. Men den är god bit på vägen då den finns i ganska många hem nu för tiden! Är väl lite bekymmer med hurvida den kan bitstreama TrueHD & DTS-HD till en reciever som stödjer det. Fast å andra sidan, är det nog en detalj för entusiasten.

Alla filmer kommer på DVD och lär göra så i några år framöver, värt att tänkas på m.a.o. Och som en annan klok person skrev innan. En bra DVDspelare som skalar upp så det blir vackert på plasma & LCDär en god investering tills BR etablerat sig ytterligare. Mjukvaro & hårdvarumässigt

High Def, on the way...


signatur

Allvarligt talat!

Inaktiv

iaken snälla säg vad det är som du inte tycker är bra med BR spelaren i PS3'an som inte firmware kan fixa?

i jämförelse med standalone BR spelare för 6000:-.

någon visuell skillnad? (viktigast för mig).

förutom detaljer för entusiaster (pryl galningar)

eller typ 500 knappar å funktioner som jag eller en medel svenne aldrig kommer använda.

eller sånt som man behöver en monster TV för minst 25000:- att kunna se.

vill så gärna veta???

tror faktiskt jag hade behövt ett förstoringsglas för att se skillnaden.

har du läst eller hört om dessa problem eller har du testat själv?

problem med DVD's i en BR spelare? typ vad? min läser allt brända / original. hur grym bild som helst. en DVD spelare som skalar upp filmerna gör bara att allt ser foto aktigt å stelt ut.

har du läst eller hört om dessa problem eller har du testat själv?

vad hände med att bara trycka på play å njuta enna!

High Def, is allready here...

Medlem

Så här är läget just nu:

Det som är fel är att New Line är också Blu-ray exklusivt.


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Inaktiv
Skrivet av fanboy:

Så här är läget just nu:
http://xs123.xs.to/xs123/08015/Blu-raysupport.jpg
Det som är fel är att New Line är också Blu-ray exklusivt.

Synd bara att Universal och Paramount har massor av kanonfilmer. Så länge inte de gått över till Blu-ray så suger det att behöva två format.

Jag tycker Blu-ray är bättre, högre kapacitet i längden och ett större steg framåt än HD-DVD.

Regionslås suger dock fett.

Medlem

^- Paramount har ett års deal att vara exklusiv till HDDVD så de kommer troligen gå tillbaka efter detta då, eller kanske säga upp exklusiviteten.

Universal vet ja inte dock.


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Medlem
Skrivet av ptr:

Jag tror att en anledning till att studior väljer Bluray är för just BD+ vilket är väldigt svårt att knäcka och ändras för varje titel. Så fort en HD-DVD film släpps i butik finns den att ladda hem en dag efter, eller tidigare. Bluray däremot kan det dröja över flera månader... och om det är bra eller inte får ni bestämma själva

BD+ ska ju redan vara knäckt tydligen...

Nåväl, som jag trodde så verkar Blue Ray vinna kriget, även om HDDVD såg bättre ut och hade ett litet försprång i början...

Inaktiv
Skrivet av redmac:
Skrivet av Fr0gg0.:

Själv vinner inget mitt formatkrig, kommer aldrig köpa hd-dvd eller blu-ray. Dvd räcker gott och väl.

Du tyckte detsamma med VHS när dvd kom också antar jag..........

Hur kan du jämföra VHS mot DVD? Slow och long play eller... Det är ju som att jämföra avföring med hushållsskräp. Visst båda är skit för mig men det ena är aningen bättre än det andra.

Super8 film och VHS ok men fan inte DVD.

Inaktiv
Skrivet av fakka:

Kör .mkv formatet tills branchen har bestämt sig. Tack för mig.

ta en titt runt omkring dig när du går i butiker,
vad ser du mest av, blu-ray film eller hd-dvd ?

Inaktiv
Skrivet av Rainbearer:

Ser inte avgjort ut på porrfronten än:
'Previously HD DVD-exclusive adult distributor Digital Playground will go dual-format with the Blu-ray release of 'Pirates' in early January.'

http://www.highdefdigest.com/news/show/Disc_Announcements/Ind...

Den industrin är väl mest _bekymrad_ över skärpan de nya formaten möjliggör, alla ärr och sådant syns tydligen lite FÖR bra i hd-upplösningar....

det är väl inget fel i att se en tjej så som hon verkligen ser ut,
det är ju sånt som ger karaktär åt folk, lite skavanker,
det är ju tråkigare att se en porris med brudar som ser ut som en uppblåsbar plastdocka, felfri och tråkig.

Medlem
Skrivet av Meshii:
Skrivet av redmac:
Skrivet av Fr0gg0.:

Själv vinner inget mitt formatkrig, kommer aldrig köpa hd-dvd eller blu-ray. Dvd räcker gott och väl.

Du tyckte detsamma med VHS när dvd kom också antar jag..........

Hur kan du jämföra VHS mot DVD? Slow och long play eller... Det är ju som att jämföra avföring med hushållsskräp. Visst båda är skit för mig men det ena är aningen bättre än det andra.

Super8 film och VHS ok men fan inte DVD.

så man kan inte jämföra ok bildkvalité och superb bildkvalité? Du vill vara kvar i det förgångna, fine, gör du det, jag fortsätter mot den nya tekniken.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

Ah fin fint, jag behöver lite fler anledningar att skaffa mig en PS3

Förövrigt är BR det enda nya formatet jag sett i svenska butiker, någon som sett HD-DVD i "vanliga" butiker?


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Medlem
Inaktiv

Här finns en ett massivt antal screens som jämför uppscalad DVD vs HD kvalite:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=811102

Faktum är att det är svårt att se vanlig DVD numera, helt enkelt för låg upplösning för mig. Självklart beror det på vad man har för display, men det börjar bli rätt vanligt med högupplösta platta skärmar/projektorer nuförtiden.

Medlem
Skrivet av Buio:

Här finns en ett massivt antal screens som jämför uppscalad DVD vs HD kvalite:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=811102

Faktum är att det är svårt att se vanlig DVD numera, helt enkelt för låg upplösning för mig. Självklart beror det på vad man har för display, men det börjar bli rätt vanligt med högupplösta platta skärmar/projektorer nuförtiden.

Jo det är grym skillnad, det har jag märkt själv.
Har man Plasma eller LCD TV så ser DVD ut efter man har sett HD som taskig Webcam.

För att inte tala om hur TV ser ut på HD TV....kan inte titta på TV längre

Inaktiv
Skrivet av BangBoomBang:
Skrivet av fakka:

Kör .mkv formatet tills branchen har bestämt sig. Tack för mig.

ta en titt runt omkring dig när du går i butiker,
vad ser du mest av, blu-ray film eller hd-dvd ?

tror han menade att han tankar hd-filmer från internet tills branchen har bestämt sig (:

spelar ingen roll för mig vem som vinner, bara något format vinner. båda kommer och är som vanligt nerlusade med massa DRM och skit som gör det jobbigt för betalande kunder och trycker ner onödiga moralkakor i käften på folk som köpt sina filmer.. ..och som vanligt är det redan knäckt och smooth för alla som tankar på nätet (:

edit: är [quote] trasigt?


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Skriv svar