Microsoft stänger ute moddare från Xbox Live

Inaktiv
Skrivet av IceMan:

jag älskar detta, var det inte MS som sa att om hadde lagt ner miljoner på att skapa ett system som inte går att hacka?

VARFÖR ens försöker företag, om de skit i det, tänk vad pengar dom skulle spara.

...eller så kan man se det som att de kommer ett steg närmare varje generation.

Den här gången så tabbade de sig på DVD spelarens firmware vilket gjorde den modbar. Det ska också gå att köra egen kod har jag hört men då bara på specifika versioner av 360:n vilket inte låter särskilt bra.

Enda anledningen till att man modar en 360 idag är för att köra kopierade spel så jag ser inget direkt problem med att MS låser live tjänsten för dessa. (har ingen 360 men jag är ganska säker på att live tjänst avtalet som man antagligen signerar stöder detta - skulle tro att stora företag i väst är ganska erfarna när det kommer till juridik)

Fast jag kanske har fel om det här.

Angående PS3... har någon lyckats göra en mod för den ännu? (som gör det möjligt att spela spel)
Blu-ray brännarna är ju inte så billiga heller just nu.

Inaktiv
Skrivet av Hypnosos:

Nästa generation blir det en konsol ifrån Sony. De låter pirater härja som de vill.

Haha! den var bra.

*host* http://en.wikipedia.org/wiki/2005_Sony_BMG_CD_copy_protection... *host*

Inaktiv
Skrivet av Pumpa:

Det jag undrar är om man nu blir bannad, stänger dom också av så att MS inte drar en massa pengar för Guld kontot etc?

Gör dom inte det lär dom bli rätt stämmda, iaf av folk i landet i väst

De bannar inte ditt LIVE-konto, utan bara din konsols maskin-id. Så i sånna fall får du ringa till xbox supporten och avsluta ditt abonnemang.

Medlem

Happ... nu köper jag aldrig mer en produkt ifrån Microsoft. Nästa generation blir det en konsol ifrån Sony. De låter pirater härja som de vill. Haha, och att de gör detta för att förhindra fuskare är ju så himla mycket lögn som det bara kan bli.

Det gör de inte. Har du inte hängt med i PSPs alla uppdateringar?

Medlem
Skrivet av Bazil:
Skrivet av Mahone:

MS skulle förlora allt för många kunder på att banna moddare, så detta är nog bara skrämselsnack för att få dom som inte har moddat att låta bli. Om möjligheten att modda konsollen försvinner så kommer 360 förlora väldigt många köpare i framtiden, jag har två kompisar som tänkt köpa en moddad 360, vilket dom knappast lär göra när dom får reda på detta.

TÄNK OM MICROSOFT!!!!!

MS tjänar inte pengar på att folk köper deras konsoller, och om dina 2 kompisar köper moddade 360's så kommer MS förmodligen inte få så mycket pengar för spelen heller. Även då de som jag förmodligen kommer äga åtminstånne ett par riktiga spel.

Men du har rätt i att det inte är smart affärsmässigt, om de bannar alla moddare ifrån live så kommer de att förlora intäkter. Vet inte om de tror att faktumet att de bannar folk kommer ge dem intäkter i form av att de som inte moddar kommer köpa mer för att de känner sig säkra mot fuskare.

Visst tjänar MS mest pengar på själva spelen, men hur hade dom tänkt sälja spel till någon som vägrar köpa en konsoll som inte går att modda? MS tjänar en massa pengar på Live, guldanvändare och såna som köper spel på XLA. Om dom nu bannar dessa användare så har de bara en negativ påverkan, dom förlorar premunanter på Live och köpare på XLA, det är väl bättre att låta dom fortsätta kopiera spel i hopp om att dom kanske köper nåt spel i framtiden än att banna dom och förlora en kund för resten av 360ns liv och kanske tom för evigt.

Men detta är garanterat bara skrämselsnack, hur många gånger har dom inte sagt att dom ska stänga av moddare? Jag väntar fortfarande på att dom ska stänga av mitt US-konto på Live.

Medlem

MS kommer bara förlora massa pengar på det här. Så den som förlorar i långa loppet är MS. Tänk er bara hur många som köper spel bara för att kunna spela live. T.ex spel som Halo3, ETQW, Battlefield nya(kommer inte ihåg namnet). Nu kommer tusentals, om inte hundra tusentals människor inte köpa spelen för dem kan inte spela spelen. Plus, tänk hur mycket pengar i månaden dem förlorar på alla som säger upp sina konton. Om MS tror att folk slutar använda firmware´s pga av det här, så har dem helt fel. I bästa fall, kanske några som köper en extra 360 för att kunna spela live, eller nåt. Men kopierade spel kommer alltid finnas, och alltid användas. Speciellt så länge spelen är så dyra som dem är.

signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem
Skrivet av HaZe303:

.....

amen!

själv har man ju köpt en del orginalspel med, men om/när man nu blir bannad så kommer man ju sluta köpa orginalspel totalt, eftersom man inte kan köra dom live.

jag kommer inte att köpa några tillbehör heller så som tex det lilla tangentbordet osv..helt meningslöst.

och btw, så vitt jag vet ligger M$ på plus redan på varje såld konsol. det var en nyhet för par månader sedan...

Flakmonkey

Om det inte skulle löna sig att "kriga" mot de som piratkopierar skulle inte företagen göra det. De är ju som sagt bara intresserade av pengar så om de då skulle förlora pengar på att göra det svårare för pirater skulle de ju givetvis inte göra det... De har nog ett flertal ekonomer som räknar på det här och de har nog betydligt bättre underlag för sina uträkningar och teorier än vad vi har. Tror med största säkerhet att alla företag skulle skippa allt vad piratkopieringsskydd hette om det hade en negativ effekt på försäljningen. Sen kan ju folk på detta forum och andra påstå att just de skippar att köpa spel för att det finns piratkopieringsskydd, men faktum är att vi - gamers som surfar runt på nätet och spenderar dagarna med att whina - utgör en väldigt liten grupp av det totala antalet köpare och påverkar försäljningen i en rätt liten utsträckning.

Hursomhelst... tycker det är bra att en sådan här sak sker, jag vill inte betala för andra människors nöjen, vilket i slutändan är fallet för de som köper spelen så att utvecklarna kan fortsätta skapa spel som folk piratkopierar... utan de som köper spel kommer det inte finnas några spel...

Inaktiv
Skrivet av Chimme:
Skrivet av Hypnosos:

Nästa generation blir det en konsol ifrån Sony. De låter pirater härja som de vill.

Haha! den var bra.

*host* http://en.wikipedia.org/wiki/2005_Sony_BMG_CD_copy_protection... *host*

Sony och Sony BMG är förtfarande olika företag, precis som Ericsson och Sony Ericsson är. Otroligt att folk fortfarande inte förstått det.

Inaktiv

Usch vad många det är som inte verkar vilja betala för sig. Att ni dessutom stoltserar med det får mig nästan att må illa.

Barnrumpor.

Medlem
Skrivet av Efraim:
Skrivet av HaZe303:

.....

amen!

själv har man ju köpt en del orginalspel med, men om/när man nu blir bannad så kommer man ju sluta köpa orginalspel totalt, eftersom man inte kan köra dom live.

jag kommer inte att köpa några tillbehör heller så som tex det lilla tangentbordet osv..helt meningslöst.

och btw, så vitt jag vet ligger M$ på plus redan på varje såld konsol. det var en nyhet för par månader sedan...

Låt mig gissa, dina originalspel inhandlades innan du moddade din box?

Såvitt jag vet, så vet du fel. Microsoft kan möjligtvis börja tjäna pengar på Xbox 360 under 2008.

Mitt tips är att du importerar regionsfria spel för 300 spänn styck.

signatur

1338 - One Step Above

fue
Medlem

går ju o spela så varför gnälla

Medlem
Skrivet av HaZe303:

MS kommer bara förlora massa pengar på det här. Så den som förlorar i långa loppet är MS.

Jag blir lycklig av tanken på att det sitter massa människor på diverse forum runt om i sverige och tror att de är bättre marknadsstrateger än de som är anställda på Microsoft, that's the spirit!

Medlem

Argumentet att det inte skulle göra att folk inte moddar sina konsoler håller inte en sekund.

Jag har flera vänner som avstått från chippning/moddning just på grund av risken att bli avstängd. Och som Nosnos säger: MS eller företag i allmänhet skulle aldrig göra någonting liknande om de inte skulle spara/tjäna pengar på det.

Medlem

bazil & Json_81 och alla ni andra som levt under en sten.

Priserna för att tillverka en xbox360 har gått ner nog mycket redan mot slutet av 2006 så att dom drar in nästan dubbelt för varje konsoll, det kostar ungefär 1500kr att göra en xbox360, och det var ca ett halvår sen.

signatur

Life is too short to remove USB safely.

Medlem

orka ens lägga pengar på konsol och sedan på chip
osv gå på PC istelle dem kommer alltid ligga först ändå
allt utvecklas Där.

Medlem

Tycker det är bra att MS tar i med hårdhanskarna mot dom som inte gör rätt för sig, Att stjäla är fel och går i slutändan ut över dom som är ärliga och köper sina spel i och med att spel företagen blir tvungna att höja priserna för att få samma vinst marginal.

signatur

XBL:Sito Stargazer
PSN:Hicksmarine

Medlem
Skrivet av Sito:

Tycker det är bra att MS tar i med hårdhanskarna mot dom som inte gör rätt för sig, Att stjäla är fel och går i slutändan ut över dom som är ärliga och köper sina spel i och med att spel företagen blir tvungna att höja priserna för att få samma vinst marginal.

*WORD*

Medlem
Skrivet av Sergej:

bazil & Json_81 och alla ni andra som levt under en sten.

Priserna för att tillverka en xbox360 har gått ner nog mycket redan mot slutet av 2006 så att dom drar in nästan dubbelt för varje konsoll, det kostar ungefär 1500kr att göra en xbox360, och det var ca ett halvår sen.

Skönt att se att du har bättre koll än Robbie Bach, som hävdar att dom inte tjänar pengar på hårdvaran.

Men vad vet han, han är bara ledare för deras Entertainment & Devices Division.

signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av Sokkan:

Usch vad många det är som inte verkar vilja betala för sig. Att ni dessutom stoltserar med det får mig nästan att må illa.

Barnrumpor.

Håller med fullständigt.

Bara att skicka era förräldrar att jobba eller att skaffa ett jobb.

Medlem

HAHAHA rätt åt er era j--vla pirater! Har ni en chippad eller modifierad konsoll så har ni inget att göra på Live!

Helt rätt av MS hoppas dom bannar majoriteten av alla som kör chippat.

Inaktiv
Skrivet av [cp:

Billen"]Låt mig gissa, dina originalspel inhandlades innan du moddade din box?

Inte mina i alla fall, köps för att stödja utvecklarna när jag vet att spelet är värt pengarna. Ska tex betala för hela Mass Effect trilogin.

Medlem

cp]Billen:--->

Nope. Alla köpt efter jag flashat min box.
Flasha var det första jag gjorde.

Inaktiv

som om man bryr sig om live. enda bra på live är uppdateringarna. inte för att min är flashad men jag ska göra det inom en framtid.

signatur

/_\_/_\
/_\

Inaktiv

tycker det är rätt åt dom som moddat.
man har inget belägg att kalla MS snåla i detta fall då man själv moddat av anledning att köra piratkopierade spel, det finns demos till så gott som alla spel till xbox360 man kan få en klar utvärdering om spelet är värt att köpa eller inte.

Medlem
Skrivet av Sito:

Just de, stjäla är fel, så dom ska fan inte stjäla mina pengar på spel som inte är värt ett öre. Och hur ska man få reda på om dom är värt pengarna? Kanske genom att testa? Här i stan går det inte att hyra spel, så säg mig vad jag ska göra om jag vill testa ett spel som saknar en demoversion. Vet jag att spelet är bra redan, om det är något som jag har väntat på, så går jag ju självklart och köper det. Men inte fan skulle jag gå och köpa ett spel som Viva Pinata för 5-600kr bara för att få testa de.

Inaktiv

Mja, man kan ju köpa två Xbox 360...

Modda den äldre versionen...
...och köp en 360 elite för att lira online med.

Medlem

Ni kan vara säkra på att det har suttit folk på Microsoft och räknat på ev. förluster av att banna folk. Det här inget dom gör utan att ha räknat på det. Mest troligt så kommer dom inte att förlora några större summor då gemene man inte moddar sin 360.

signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem
Skrivet av Mahone:
Skrivet av Sito:

Just de, stjäla är fel, så dom ska fan inte stjäla mina pengar på spel som inte är värt ett öre. Och hur ska man få reda på om dom är värt pengarna? Kanske genom att testa? Här i stan går det inte att hyra spel, så säg mig vad jag ska göra om jag vill testa ett spel som saknar en demoversion. Vet jag att spelet är bra redan, om det är något som jag har väntat på, så går jag ju självklart och köper det. Men inte fan skulle jag gå och köpa ett spel som Viva Pinata för 5-600kr bara för att få testa de.

Man kan titta på sidor som www.fz.se eller www.gamespot.com som brukar testa spel och betygsätta dom. Det brukar jag göra.

signatur

Welcome to the Manglerdome

123
Skriv svar