Shiny Shiny om kvinnliga förebilder i spel

Robot
Shiny Shiny om kvinnliga förebilder i spel
Medlem
Shiny Shiny om kvinnliga förebilder i spel

Bara bra att de uppmärksammar sånt, eftersom på just detta område så är det dåligt med kvinnliga hjältar som inte är stereotypa, jag menar Alyx i HL2 var ju en av få kvinnor som inte hade D-kupa och samtidigt hade en någorlunda viktig roll i ett _stort_ spel.

Förhoppningsvis får vi fler kvinnokaraktärer som tänker djupare än sina egna porer i framtida spel.

Inaktiv

Ser inte detta som ett större problem än att Fabio är omslagspojke för alla tantsnusk noveller.

Själv kan jag se skillnad på pixlar och riktigt kött och blod, men dom som inte kan se det får väl kalla tjejernas "skavanker" för buggar.

Medlem

Spelar ingen roll. Tycker det är naturligt att män gör spel för män, män vet vad män vill ha. Sen om det ska komma fler feminina spel, så får gärna kvinnor göra dem. Men jag klarar mig bra utan spel med massa blommor och romans m.m...


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Inaktiv

Vet inte hur seriös jag tycker själva artikeln är även om den är bra skriven. Precis som det har sagts här ovan så är spel i huvudsak gjorda av/för män, men det är då inte någon anledning att "kvotera" in kvinnor i spelbranschen.

Tror man som kvinna har bra chanser att ta sig in på spelmarknaden, men det är en bransch som lockar få kvinnor.

Medlem

Hur kunde de glömma Alyx?! Det är min favoritkvinna - alla spel räknat.

Från min Half Life 2: Episode 1-recension:
"Om priset "Bäst gjorda NPC någonsin" skulle finnas skulle jag ge det priset till Alyx direkt! Valve bevisar verkligen att en kvinna i ett spel inte måste vara halvnaken och ha bröst stora som meloner för att vara väldigt intressant och bra gjord."

Medlem

det är ju egentligen ganska självklart att en spelkaraktär utan hjärna eller speciell personlighet är tråkig och ointressant i längden. Oavsett om dom är män eller kvinnor. Spelar ingen roll hur snygga dom är...nästan.

Medlem

Tror faktiskt på ett positivt intryck på spelens kvalité över lag om det vore fler kvinnor inblandade - Dom kanske kan banka in lite vett i vissa spelmakares skallar.

Jag hade gärna sett en kvinnlig Max Payne. Samma stil på personligheterna, eller - skulle vilja se en seriös brud i ett seriöst spel. Inget sexistiskt nördigt lir.

Det ska heller inte vara någon girlpower brud som kommer med repliker som den från pirates of the caribbean:
"you think thats tough, try wearing a corset" nåt med den stilen - sånt går bort direkt.

Men ja, som sagt tidigare - Alyx är den ända tjejen i något spel jag spelat iaf, som känns jordnära och verklig. Brukar ju oftast vara irriterande gastande-gestapo-kärring eller urringade stappelhönor.

Sorceressen i D2 är en till kvinnlig spelfigur jag har respekt för

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Hur kunde de glömma Alyx?! Det är min favoritkvinna - alla spel räknat.

Från min Half Life 2: Episode 1-recension:
"Om priset ?Bäst gjorda NPC någonsin? skulle finnas skulle jag ge det priset till Alyx direkt! Valve bevisar verkligen att en kvinna i ett spel inte måste vara halvnaken och ha bröst stora som meloner för att vara väldigt intressant och bra gjord."

Lätt, det var ju bara konsoll-tjejer i den där listan. Half-Life 2 och speciellt Episode 1 & 2 har inte släppts på någon konsoll ännu

Medlem

April i Den Längsta Resan är väl då en allt en tjej som jag tycker framställs som en stark och självständig tjej och är likt Jade i BG&E inte framställd som någon bystig dum eller opersonlig.

Själv skulle jag uppskatta fler kvinnor i spel, inte för att jag tycker det är mer jämställt då utan jag tycker det blir mer intressant och det ger lite mer öppnare perspektiv i storys.

Medlem

Tramsigt, som om det finns manliga förebilder i spel.

Sen klaga på att det kvinnliga kroppsidealet är skevt i spel är mycket märkligt då det manliga kroppsidealet är så in i helsike mer skevt och bra mycket svårare att uppnå.

Inaktiv

Tales i Sonic då?

Men seriöst så är ju huvudkaraktären oftast en hjälte av något slag och hela poängen är ju inte att det ska vara realistiskt utan det spelar på idealen och överdriver det därtill.

Att de ser ut som de gör är alltså inte så konstigt och det speglas ju i samhället i övrigt också. TV, filmer, serier, tidningar osv. Vore konstigt om spel vore ett undanatag.

Inte för att det på något sätt ursäktar det hela, men spelen spelar som sagt på idealen och att idealen ser ut som de gör är ju inte spelens fel.

Medlem

Ord som "självständighet" och "styrka" innebär inte alltid jämställdhet. Jag tycker inte att det är jämställt förrän kvinnor i spel framställs i lika många nyanser som män, och inte bara de två nuvarande arketyperna "jungfru i nöd" och "Arnold med tuttar". Var finns den kvinnliga versionen av Guybrush Threepwood, t ex?

Jag håller dock med Kovski i att The Longest Journey-serien har skildrat sina kvinnliga huvudroller bäst hittills. De är hjältemodiga nog för att axla den episka historien som omger dem (vore ju rätt trist annars), men är ändå långt ifrån den perfekta asskickerskan Lara Croft är, kämpandes mot deras egna rädslor, tvivel och (ja, faktiskt) lathet. Mer sånt, tack.


signatur

Aj, dina ögon!

Medlem

Jade rulez!

Btw, har Du inte spelat Beyond Good & Evil, gör det för fasen!

Medlem
Skrivet av Kovski:

April i Den Längsta Resan är väl då en allt en tjej som jag tycker framställs som en stark och självständig tjej och är likt Jade i BG&E inte framställd som någon bystig dum eller opersonlig.

Instämmer, både Zoe å April e bra i det senare liret oxå, men det första äger mer

Mer adventurespel med ladies i

Medlem

Tycker själv att karaktärer i spel känns mer äkta om de inte är "perfekta".. Alla som nämns här har ju personligheter och det är ju sånt man kommer ihåg efteråt man spelat ett spel inte hur snygga de var.. Säga vad man vill om utseende på karaktärer, men det är knappast det som gör spelen bra.

Dock så är det svårare att göra personligheter man minns i tex ett FPS spel än ett äventyr. HalfLife lyckades ganska bra, förutom det kommer jag bara på spel som har känsla och så men knappast nåt där man minns personligheter.. (Duke då, men räknar inte med honom..)

Inaktiv

en kul lista som i det stora hela inte kommer förändra eller leda till någonting.

pointless.

Medlem
Skrivet av HaZe303:

Spelar ingen roll. Tycker det är naturligt att män gör spel för män, män vet vad män vill ha. Sen om det ska komma fler feminina spel, så får gärna kvinnor göra dem. Men jag klarar mig bra utan spel med massa blommor och romans m.m...

huhm, hört talas om dra alla över en kam?


signatur

Bengebolle

Medlem
Skrivet av rbnlenin:

huhm, hört talas om dra alla över en kam?

Såvida Du inte är en fikus, drog han inte någon alls över en kam. Helt naturligt, att män gör spel för män. Ungefär som män gör hojar och bilar för män -- funkar bäst så.


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Medlem

Blir alla spel, filmer och böcker för politiskt korrekta så blir det tråkigt i längden.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Allt jag kräver är att de skapar kvinnliga karaktärer på samma sätt som manliga.

Vilket inte görs nu i någon nämnvärd omfattning.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Fler kvinnor i spelbranschen skulle iallafall få slut på alla löjliga försök att göra "tjejspel".

Medlem

Får väl kalla mig fikus för det om ni vill men jag gillar när det finns nån slags förhållanden i spel, senaste Broken Sword hade det, vilket inte var gjort på bästa sätt kanske men första exemplet jag kom på.

Ozo
Medlem
Skrivet av Tybalt:

Blir alla spel, filmer och böcker för politiskt korrekta så blir det tråkigt i längden.

Ja, blod, sex och action... sånt som är roligt ;D
finns ju mycket annat skoj också men.. det är iaf högt upp på listan

Medlem

Jade förtjänar #1. Och dom hade helt klart missat Alyx.


signatur

---
Boo!

Medlem

Jag spelar ofta kvinnliga karaktärer i spel (trots att jag är man), jag vet inte riktigt varför. Det är ganska intressant att möta (spel)-världen från en annan synvinkel (vilket man får i en del spel där de tar hänsyn till könet (som t.ex. Fallout / Fallout II)).


signatur

The price for freedom is eternal vigilance...

Medlem

Zanthia från The Legend of Kyrandia, Book Two: The Hand of Fate är fortfarande den hårdaste och roligaste hjältinnan som existerat i digital form.

[http://www.mobygames.com/game/dos/legend-of-kyrandia-hand-of-...]


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av ibib:

Jag spelar ofta kvinnliga karaktärer i spel (trots att jag är man), jag vet inte riktigt varför. Det är ganska intressant att möta (spel)-världen från en annan synvinkel (vilket man får i en del spel där de tar hänsyn till könet (som t.ex. Fallout / Fallout II)).

Jag kör som både och. Känns lite konstigt dock i tyngre onlinerollspel som Vanguard. Jag var den ende i min guild som var kille och hade en kvinna som spelkaraktär.

I vissa fall är det trevligare att kolla på en kvinna istället för en man. Nackdelen kan iofs vara att man inte sätter sig in i rollen som karaktärern riktigt lika bra då.

Medlem

Jag tror att en del av det icke-feministiska samhället är just att kvinnor redan som barn inte har någon mer än typ Pippi Långstrump att se upp till, medan vi killar/män har desto fler förebilder.

Jag tror att det här definitivt kan få tjejer att intressera sig i datorspel.

1
Skriv svar