Microsoft byter in egna trasiga 360-skivor

Robot
Inaktiv
Microsoft byter in egna trasiga 360-skivor

Låter bra. Men detta borde väl gälla även PC och till kostnaden av vad skivan kostar?

Medlem

Mja, 140 kronor låter dyrt. Speciellt för spel som kostar 99:-

Medlem

Med andra ord erkänner de att 360 förstör skivor...ännu ett exempel är en ofärdig produkt. Har aldrig varit med om att en spel enhet repar sönder skivor utan användarens påverkan. Man tappar en hel del förtroende på MS då de inte fixat problemet utan ist ersätter drabbade kunder och låter problemet vara kvar. tragiskt..


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem
Skrivet av Pooslice:

Mja, 140 kronor låter dyrt. Speciellt för spel som kostar 99:-

Om de finns spel som kostar 99kr så är man ju bara dum om man skickar spelet till MS istället för att köpa ett nytt. Hoppas att fler spel kommer gå att skicka in inom kort, helst alla spel.

Medlem
Skrivet av redmac:

Med andra ord erkänner de att 360 förstör skivor...ännu ett exempel är en ofärdig produkt. Har aldrig varit med om att en spel enhet repar sönder skivor utan användarens påverkan. Man tappar en hel del förtroende på MS då de inte fixat problemet utan ist ersätter drabbade kunder och låter problemet vara kvar. tragiskt..

Är det ett känt problem att 360 repar skivor? Jag har inte hört att mer än någon enstaka skiva har repats och det har då hänt på fler konsoler än bara 360.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem
Skrivet av redmac:

Med andra ord erkänner de att 360 förstör skivor...ännu ett exempel är en ofärdig produkt. Har aldrig varit med om att en spel enhet repar sönder skivor utan användarens påverkan. Man tappar en hel del förtroende på MS då de inte fixat problemet utan ist ersätter drabbade kunder och låter problemet vara kvar. tragiskt..

Så fort det är en nyhet om 360 så är du inne och klagar. Visst det är ett känt kaktum att en del 360 maskiner har repat skivor men snälla du kan ju inte komma och säga att 360 är den ända konsolen i historien som har repat en skiva.

Medlem

I de fall jag hört detta hända har konsollen flyttats omkring medan skivan snurrade. Så lite SBT (SBHK) är det nog fråga om också.

Medlem

Eftersom Redmac gick in på det, är det någon som har någon koll på ifall den fortfarande repar skivor? Senast jag hörde om något sånt var för kanske 15 månader sedan eller så. Om jag minns rätt fanns faktiskt chansen att den repade och förstörde spel även om ingenting rört vid konsolen dåförtiden.

Men som sagt, hur ser det ut nu?

On topic då, lite dyrt för att byta ut spel imo. 100kr vore ett hyfsat pris, men ifall konsolen repat självmant borde givetvis hela spelet ersättas gratis.

Medlem

De diskuterar snarare att detta hänt med hjälp av användarens påverkan, sedan ett svagt 'och så-kanske-den-gjort-nån-repa-självmant'.. Så ifrån det perspektivet gör de folk en tjänst och är väldigt företagssamma, så att säga att de erkänner det påstådda problemet skulle jag inte gå till.


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Inaktiv

Inget som har hänt mig..änu ialf.

Inaktiv

Min repar inte skivor, dock så lånade jag ut ett spel till en kompis och den är nu väldigt repad, så det är fullt möjligt att vissa xboxar fortfarande gör det då hans var köpt för ett halvår sedan.

Men 150kr? Kostar det verkligen så mycket att printa upp en ny skiva? Börjar kännas som att microsoft kanske försöker gå till vinst på det här också.

Medlem

problemet med att 360 repar skivor är väll inte kvar, ja om man börjar vrida å vända på konsolen kanske men att det repar utan vidare har jag inte hört nån med en nyare konsol råkat ut för.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv

Bra service, men frågan är om detta kommer utnyttjas av kunder som har råkat repa skivorna självmant.

Det kostar cirka 50-60 kr att skicka in sin skiva för slipning så personligen gör jag nog det om min skiva blir repig.


signatur

// zybrid

Medlem

Att en skiva blir lite repig är ganska normalt för vilken skiva som helst. Men det är bara 360 som får read error även om skivan kan vara helt ny. Ogillar 360's DVD läsare starkt, de borde ha bytt för länge sen.

Inaktiv
Skrivet av Dvorak:

Att en skiva blir lite repig är ganska normalt för vilken skiva som helst. Men det är bara 360 som får read error även om skivan kan vara helt ny. Ogillar 360's DVD läsare starkt, de borde ha bytt för länge sen.

Mjo den har ju bytt för länge sen, till (eller så var det från) Samsung.

Sen är det ju en diskussionsfråga om konsolen ska klara av att vändas eller ej utan att repas.

Inaktiv

Jag brukar rekommendera kunder att köra ut skivan från menyn istället för ett peta på utmatningsknappen för att minimera skak.

Dessutom att aldrig låta den stå upp.

Tråkigt att det är så mycket problem med cdläsaren.


signatur

// zybrid

Inaktiv

Knappast 360´s fel att skivor repar, drummlar som tar skivorna och kastar frisbee använder som pizza slicer osv.

Enda gången jag repat en skiva var när jag dammsög och råkade tippa 360n över från stående till liggande, fick dock en ny i affären efter en lagom påhittig historia.

Medlem
Skrivet av redmac:

Med andra ord erkänner de att 360 förstör skivor...ännu ett exempel är en ofärdig produkt. Har aldrig varit med om att en spel enhet repar sönder skivor utan användarens påverkan. Man tappar en hel del förtroende på MS då de inte fixat problemet utan ist ersätter drabbade kunder och låter problemet vara kvar. tragiskt..

Du som jobbar på en spelaffär där ja antar att ni håller på med inbyten och tjafs. Borde veta hur jävla oförsiktiga folk är med sina konsoller/dvds till alla system.

Inaktiv

När man arbetar med begagnade skivor efter ett par år så lär man sig att se skillnad på olika typer av repor.

Att vissa skivor har repor rakt över tex brukar innebära att de har lagts i ovarsamt eller lagts på ett bord eller liknande.

När det är djupa spår som följer cdspåren EXAKT utan att avvika så är det läsaren som inte är stabil. Detta är vad som händer på Xbox360 maskinen.

Jag har varit med om en del reklamationer där även Playstation 2 maskiner har repat skivor kan jag tillägga.

Personligen föredrar jag läsare där man trycker fast skivan (tex Playstation Two) alternativt slotin.

Men jag håller med om tidigare talare hur sviniga vissa kunder kan vara och verkligen propsa på att skivan var repig när de köpte skivan T.O.M på inplastade spel...


signatur

// zybrid

1
Skriv svar