The Godfather: Blackhand edition

Medlem
Skrivet av SteinbergX:
Citat:

gamecube piskade PS2 prestanda mässigt långa vägar

Eh? Näh, det gjorde den inte.

Eh, jo? Kanske inte så "långa vägar" men GC är mer grafiskt kapabel än PS2 jo.


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Medlem

Prestandamässigt så låg Gamecube nästan exakt mellan PS2 och Xbox. Och Wii har ungefär samma prestanda som en Xbox, och om jag va tvungen att säga något nu så måste jag nog säga att Wii tom har sämre prestanda än Xbox, men än så länge så är det för tidigt att säga något sånt. Allt man kan gå på just nu är Wiis specifikationer samt grafiken i spelen. Sen är de lite svårt och säga om grafiken kommer bli så mycket bättre till Wii som många hoppas och tror på. För att ta de i en stor skala, låt oss säga att det skulle komma en ny konsoll med samma prestanda som SNES, tror ni inte då att den första kullen med spel skulle vara lika snyggt som den sista? Nu va de ju iofs kanska stort uppskalat men ni fattar säkert. Dagens grafiker känner redan till alla möjligheter för att pressa ut de mesta ur gamla system. Men hoppas kan man ju alltid göra, för om det är något som Wii skulle behöva så är det ett riktigt snyggt spel, något med samma stil som Black.

Jag är helt med på ditt resonemang, Mahone. Wii-spelen kommer att bli snyggare än de som kommit nu (varav det snyggaste är en GC-port, vilket säger en del), men jag tror personligen att det blir en väldigt marginell skillnad. Större områden, lite fräsigare effekter och något skarpare texturer, men inte mycket mer. Som du säger, tekniken i Wii är väldigt lik GC och det borde därför inte vara så mycket nytt för utvecklarna att lära sig.

Sedan är många spel riktigt fula just nu för att de är PS2-portar, vilket är rätt tragiskt. Det Wii behöver är inte portar utan spel byggda ifrån grunden upp för konsolen, men utgivarna lyser helt med sin frånvaro vilket får mig att dra slutsatsen att de inte ser seriöst på Wii. Det verkar mest vara ett sätt för dem att tjäna in lite extra kräm genom att porta spel ifrån PS2 genom.

Ifall den är kraftigare än Xbox eller inte vill jag inte svara på. Jag tror att den kan kräma ut något snyggare spel, men på ett annat sätt än Xbox då grafikkorten är olika.

Medlem

Jag vill reflektera över ordet "Next-Gen". Några säger att det handlar om grafik. Jag tycker det handlar om vilken generation (tids-era) consoler det är.

I min mening är PS3 XBOX360 och Wii next-gen, även om wii är maskinvarumässigt underlägsen.

Generationen under den var GameCube, PS2 och XBOX. (och DreamCast?)

Generationen under den var PSX (1) och Nintendo 64.

Anledningen till att jag köpte en Wii var för att Wii'n är nytänk.Wii'n anammar ett helt nytt spelsätt med Wiimoten som är kul. Det känns fräscht och nytt. XBOX360 och PS3 har fin grafik men redan nu kan en PC bräcka den grafiken, plus att konsolerna XBOX360 och PS3 inte kan erbjuda mig någonting kul som inte PC'n kan. Undantagen är några få spel som inte kommer till PC. Men till 99% så kommer alla riktigt bra spel till PS3 och XBOX360 portas/samtidigutvecklas till PC.
Och blir det en liten fördröjning till det släpps till PC så gör inte det något för då sitter jag och underhåller mig med min Wii. 8)

Inaktiv
Skrivet av SteinbergX:

Sicket tjat det blev om "next gen" i den här tråden då...

För mej har begreppet "next gen" alltid betydd en ny generation av kraftigare hårdvara och inget annat.
När NES fanns var SNES "next gen" när den kom = vassare hårdvara och bättre grafik.
När SNES fanns var Nintendo 64 "next gen" när den kom = vassare hårdvara och bättre grafik.

Så för mej är "Next gen" helt enkelt en vidareutveckling i grafikprestanda, och inget annat.

.

ville bara påpeka att en stor grej med nintendo 64 var styrspaken, som ersatte det gammla styrkorset, visserligen var den mycket kraftigare än sina föregångare men det var spaken som var den stora revolutionen]

Medlem
Citat:

ville bara påpeka att en stor grej med nintendo 64 var styrspaken, som ersatte det gammla styrkorset, visserligen var den mycket kraftigare än sina föregångare men det var spaken som var den stora revolutionen

Inte för Nintendo då - för dom var den stora revolutionen just dom "64 bitarna". Varenda speltitel hade ju "64" efter sej just för att poängtera detta...


signatur

Spelar just nu: Quake 2, Alien VS Predator, Serious Sam HD, Need for speed - Most wanted,
Joint operations, Doom3 och Far cry

Inaktiv

*peak_performance*

du säger att många spel är direkta ps2 portade, och att utgivarna lyser med sin frånvaro. hmm

har än så länge 4 spel köpta på wii
call of duty 3,
rayman rabing rabids,
red steel,
Blazing Angels - Squadrons of WWII

är nån av dom portade ?

och det finns en hel del spel släppta på wii redan nu å många är på g.

så nog är utgivarna intresserade, wii säljer som glass i en stekhet sommar.

Bara Red Steel och Rayman av de där är utvecklade med Wii i åtanke. Rayman är dessutom ett partyspel, vilket förstås likväl är ett spel, men inte vad många ser som seriösa, exklusiva satsningar, eller hur?

Ser man på vad utgivare offenttliggör för konsolen ... från EA kommer dansspelet Boogie och ett MySims. Det var ungefär vid den här tidpunkten i X360:s livscykel som de offenttliggjorde satsningar som Army of Two och Kane & Lynch till den konsolen (och PS3). Ifrån Ubisoft började det talas om satsningar som Assassins Creed, till PS3 då från början, men sedermera även till 360. Det började dyka upp titlar som Chromehounds, Ghost Recon AW och TESIV: Oblivious.

Ett visst intresse finns bland utgivarna för Wii. Nights for Wii har goda möjligheter att bli väldigt trevligt, även om man är varsam vad gäller Sega och gamla varumärken nuförtiden. Men satsningarna från utgivarna kan inte ens jämföras med hur de satsar på de större konsolerna. Det är omöjligt för mig att se att de satsar seriöst på Wii, just nu.

Inaktiv

finns iaf högvis med intressante spel till wii
såsom

Sonic and the Secret Rings (Sonic Wild Fire)
Medal of Honor - Vanguard
Blazing Angels - Squadrons of WWII
Super Monkey Ball - Banana Blitz
Heatseeker
Tiger Woods PGA Tour 07
Far Cry - Vengeance

som är några, och några av dom som är på g

Resident Evil - Umbrella Chronicles
Mortal Kombat - Armageddon
Trauma Center - Second Opinion
Prince of Persia - Rival Swords
Disaster - Day of Crisis
Final Fantasy Crystal Chronicles - The Crystal Bearers
Harvest Moon

dessutom är ju wii helt nyligen släppt,
så ingen kan förutspå dess framtid, speciellt inte när den säljer minst lika bra som ps3.

visst är 360 och ps3 dom stora elefanterna,

men wii har säkert en ljus framtid framför sig,

*ps*

har även ps2 och ska skaffa ps3 snart
har xbox 360 och Wii

så något wii fanboy är jag inte.

tror bara den kommer må minst lika bra som dom stora elefanterna.

Sonic and the Secret Rings (Sonic Wild Fire), kan säkert vara bra, men för mig signalerar det inte en seriös satsning enskilt.
Medal of Honor - Vanguard, portning.
Blazing Angels - Squadrons of WWII, portning.
Super Monkey Ball - Banana Blitz, bland det bästa Sega kan göra nuförtiden, men det säger inte så mycket. Jag upprepar det jag tidigare sade om Segas spel.
Heatseeker, lågbudget som kan vara bra, men inte är en seriös satsning.
Tiger Woods PGA Tour 07, verkar förvisso vara jättekul, men en seriös satsning? Nej. Obligatorum, snarare.
Far Cry - Vengeance, värdelös port, inte en seriös satsning.

Resident Evil - Umbrella Chronicles, det bästa Capcom kan göra förutom femman, vilket är jättebra! Men det är bara ett spel.
Mortal Kombat - Armageddon, kan säkert bli kul även om jag inte är en MK-fantast.
Trauma Center - Second Opinion, kan bli hur bra som helst, men det är en portning. Bland få lovande tredjepartstitlar till konsolen.
Prince of Persia - Rival Swords, en portning.
Disaster - Day of Crisis, Nintendo sponsrar.
Final Fantasy Crystal Chronicles - The Crystal Bearers, INTE en seriös satsning även om det säkert kan bli bra.
Harvest Moon, kan bli jättebra, men det är återigen bara en titel. GameCube fick också ett Harvest Moon, två till och med.

Men att bara lista spel så här fungerar inte. Jag är övertygad om att Wii kommer att få vissa jättebra spel och att en del av de jag ser fram emot är på dessa listor. Men jag ser fortfarande inte en seriös satsning från mer än någon enstaka utgivare. Bara ett par enstaka titlar på väg just nu verkar utvecklas med den glöd (och budget) som krävs för att skapa något riktigt minnesvärt.

Sedan tror jag definitivt inte att du är någon Wii fanboy. Det är nog snarare jag det, vilket är anledningen till att jag blir så arg på utgivarna som inte verkar ge Wii den seriösa satsning som behövs för att den ska kunna bli något extra

Inaktiv

hehe, verkar svårt at få dig till att bli en optimist
men du har nog rätt.

hursomhelst så säljer wii bra, och med bra mario, zelda, metroid, + några sega spel och flera ruskigt roliga party spel. så klarar sig nintendo bra,

sportspel lär det nog komma en del för det är ju perfekt på wii.

och även om övriga spel måvara portade så har dom iaf gjort ett bra jobb med kontrollerna från dom portade spelen,

call of duty 3 fungera hur bra som helst, förutom då bara att man är ovan att styra med wii kontrollerna, men det kommer man snart in i.

det är knappast nån risk att dom går i konkurs direkt.

nåt nytt f zero kommer väl snart också ?

fasen va jobbit när man gnetar ihop en summa pengar å börjar närma sig så man kan skaffa en ps3, så kommer en fet räkning å äter upp pengarna

är det så på ps3 också att dom släpper retro spel och sånt en viss dag i veckan ?

på 360 släpps oftast retro spel på onsdagar, och på wii släpps retro spel på fredagar.

Pansarknekt

På tal om Gudfadern som denna tråden handlade om (har jag för mig ) så måste jag säga att till PC var spelet riktigt dåligt. Det är gråblaskigt och att dom släpper en version till PS3 utan några större förbättringar tycker jag är girigt.

Mafia är fortfarande mitt favoritspel när det gäller GTA-stil spel (GTA e oxxå skitnajs men hade en del jobbiga brister oxxå).

Vi får hoppas dom gör ett Gudfadern två med en roligare stad att ratta runt i och härligare fysik o kontroller.


signatur

Ooooh the drama!

Inaktiv

DÖ KONSOLLER, DÖ!...Allt jävla konsoll prat besudlar varenda tråd i forumet, Köp en PC och håll käft!

Medlem

Det glöms bort att det är hur gutt som helst att spela med tvådelad kontroll, dvs en nunchuck och en mote. Oavsett hur mycket rörelser man ska göra så är det hur soft som helst. Kanske är för att man är pc-människa, men man känner att man har bättre kontroll över vad man gör på Wii än på en vanlig handkontroll.

Att spelen ser ut som skräp beror på att spelutvecklarna inte anstränger sig för att göra snygga spel. Resonemanget är nog som så att man kan göra 1.) Inte anstränga sig alls och göra ett spel som är fult eller 2.) anstränga sig som tokar och göra ett spel som ändå inte får någon att tappa hakan..

Wii-spel konkurrerar inte på grafik till skillnad från xbox 360 och ps3-spelen och därför bryr sig utvecklarna inte om att prioritera det. Med tanke på att wii renderar spelen i 480p kan konsolen göra mycket intressanta grafiska effekter. Och om motiviation fanns skulle det kunna släppas spel som ligger snäppet över Xbox (vanliga).

I nuläget finns det bara ett snyggt spel till Wii, och det är Sonic. Underskatta inte det spelet för det är riktigt kul och får en att tappa hakan med jämna mellanrum tack vare shysst grafik, shysst närvarokänsla, hastighet och bandesign. Då struntar man i hur många polygoner som ritas upp.

Medlem

Var meningen att på något sätt jämföra versionerna med varandra? Hur kan man då ha två helt olika personer som recenserar? En bedömning kan ju inte bli annat än subjektiv. Väldigt märkligt...

Inaktiv

Det är ingen tvekan om saken, Wii ÄR den största Nextgen konsolen, man spelar spelen på ett HELT NYTT sätt, det är det som är grejen.
Och Mahone, det kanske stämmer att dom kan göra en konsol som wiimoten, men Nintendo är kan ju göra så snygg grafik som ps3 och xbox360 också, men båda satsade olika vägar, Wii:n tog en ny väg, som var lite mer "riskig" medan ps3 och xbox360 valde den säkra vägen, för dom vissste att deras konsoler skulle sälja om dom gjorde så:P

12
Skriv svar