Har du bytt till Windows Vista?

Medlem

Nej jag tänker inte heller byta, så just nu kan jag inte rösta på nåt av alternativen.

Medlem

nej jag tänker inte byta. ska kämpa emot med all min viljekraft

Medlem

Jag kör vista och tänker inte byta tillbaka till XP, har inga problem med drivrutiner och spelen flyter på bra med MAX-inställningar.

Inaktiv

vf byta till Vista jag e glad me xp orka byta

Inaktiv

Nej.


signatur

People think it must be fun to be a super genius, but they don't realize how hard it is to put up with all the idiots in the world.

Medlem

Sitter med vista nu. Dålig prestanda i spel pga drivrutiner mest skulle jag säga. Får samma prestanda med en dator som är 65% så bra men med Win XP. Ingen support för en del program som VLC, peerguardian etc ännu. Generellt sett så är det ju nice och när allting ordnar sig så kommer jag ju sitta med vista.. tillsdess håller win XP fint.


signatur

Med ett schysst järnrör kan man slå hela världen med häpnad!
Nöjd med PC och XBOX360.

Medlem

http://windows_vista.istheshit.net/

Medlem
Medlem

Jag kommer köpa Vista Ultimate OEM till min nästa dator som jag planerat att köpa inom ca 3 månader. Har bara inte bestämt mig för x86 eller x64 än.

Inaktiv

Har bytt, köpte Vista Ultimate oem

Flyter fint, inga problem

C2D E6600, 2gb, 8800gts

Inaktiv

Väntar ett par år och ser om läget för WINE's dx 10 implementering är tillräckligt bra annars blir det någon slipstreamade version av Vista.

Medlem

Saknade som sagt var några fler alternativ..

Medlem

Ja. Efter en veckas användning är jag ganska besviken. Inga riktiga drivrutiner till grafikkortet (7900gt, endast beta som flesta spelen klarar... hyffsat) Ingen drivrutin till monitorn tillgänglig...värdelöst är förnamnet på kompabilitets windows.

Medlem

Två saker med vista:
För det första så har de låst ute alla tredjeparts säkerhetsfolk, vilket gör att man tvingas förlita sig på ms. Vissa saker litar jag på att ms kan hantera men säkerhet är inte en av dem.

För det andra så var vista ett superfint tillfälle att byta hela klabbet till 64-bitars. Fast det struntade de i eftersom intel blev sura. Det känns lite surt då de allra flesta som har en burk som klarar av vista även har en 64-bitarspropp.


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem

Jag väntar på SP1.
Testat Vista och gillar det men inte drivrutinerna...


signatur

Text does not represent Mozart's life.

Medlem

Vista skaffar jag nog till min nya burk, vilker blir Tidigast till hösten.
Kanske tar och väntar till våren.


signatur

Neva knock on 'eavens door.
Ring da bell an scurry, ee 'ates dat.

Inaktiv

Är det någon som känner till drivrutinsstöder för lite äldre moderkort? Jag har ett Asus (socket 775) där vanliga DDR fortfarande var aktuella...frågan är om mitt ljudkort stöds med Vista, även så med det integrerade nätverkskortet. Asus sida är inte den roligaste att försöka hitta något på.

Asus P5GD1 Pro står det på lådan. Om någon råkar hitta lite information om det så skulle jag vara tacksam!

(ett PM hade varit 'najs'...)

Inaktiv
Skrivet av Segas:

Är det någon som känner till drivrutinsstöder för lite äldre moderkort? Jag har ett Asus (socket 775) där vanliga DDR fortfarande var aktuella...frågan är om mitt ljudkort stöds med Vista, även så med det integrerade nätverkskortet. Asus sida är inte den roligaste att försöka hitta något på.

Asus P5GD1 Pro står det på lådan. Om någon råkar hitta lite information om det så skulle jag vara tacksam!

(ett PM hade varit 'najs'...)

De har ändrat på hur de sköter hårdvaru-ljudkorts-grejset så om du ska aktivera hårdvaru-acceleration på ditt ljudkort så måste du ha nya drivrutiner

Medlem

Yepp, fick Vista Business av skolan, hatar varje minut jag använder det, vad fan pysslar MS med, känns segt och långsamt jfm XP även på min dator, äter upp allt RAM minne, funderar på att utöka till 4 GB.
Installerade dom nya nForce 590 drivarna från Nvidia i veckan efter första omstarten efter det så la alla USB enheterna av, mus, scanner, skrivare, gamepad. Samt så stängs mina 2 SATA HD av och på när man ska starta om/stänga av Windows. Ska formatera skiten och lägga in Vista igen pga avinstallering inte funkar.
Älskar också funktionen "Vista ser dig", ska man inte ens kunna komma in i enhetshanteraren utan att den ska säga aja baja, fy fy, sådant är för avancerat. Stänger man av funktionen så kommer säkerhets centret upp hela tiden och säger du, Windows är inte säkert... Bah...
Hade jag köpt det så hade jag returnerat det.
XP får tugga på i flera år framöver om de inte fixar problemet.


signatur

How can we win when fools can be kings?

Medlem

Byter när jag skaffar ny dator


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Min Xp installation dog lagom till releasen av vista, och när jag ändå behövde formatera så kändes det onödigt att installera ett gammalt OS.
Hittils har vista fungerat ritkigt bra, mycket smidigare och stabilare än XP än så länge. Finns några program som man saknar (ATI tray tools bl.a) men det mesta fungerar riktigt bra

Det enda spelet som jag har fått problem med är Splinter Cell: Chaos Theory pga. StarForce :evil:

Nej


signatur

För det mesta bakbinds Troubadix och förses med munkavle .

Inaktiv
Skrivet av Svartsmurfen:

Två saker med vista:
För det första så har de låst ute alla tredjeparts säkerhetsfolk, vilket gör att man tvingas förlita sig på ms. Vissa saker litar jag på att ms kan hantera men säkerhet är inte en av dem.

För det andra så var vista ett superfint tillfälle att byta hela klabbet till 64-bitars. Fast det struntade de i eftersom intel blev sura. Det känns lite surt då de allra flesta som har en burk som klarar av vista även har en 64-bitarspropp.

1: De har INTE låst ngn ute, det är ren fud, de har lagt in ngt som heter patchguard, som enkelt uttryck gör att gammal scanningkod från text Norton inte funkar eftersom de inte längre har rå access til kernel. Detta är väl egentligen ngt bra, men de slöa tredjepartarna tycker att det skulle ha fetare access. Nu måste de koda om en massa = dyrt. Hur de ska tex virusscanna MED patchguard har funnits dokumenterat länge från MS, inte heller MS egna antivirus (onecare) kan gå runt patchguard. Jag kör Avast antivirus på denna burken, de hade en version klar i fas med Vista RTM.

2: 64-bitars ? Fattar inte vad du menar... detta skrivs på en 64-bitars Vista...

Inaktiv
Skrivet av N3m35i5:

Älskar också funktionen "Vista ser dig", ska man inte ens kunna komma in i enhetshanteraren utan att den ska säga aja baja, fy fy, sådant är för avancerat. Stänger man av funktionen så kommer säkerhets centret upp hela tiden och säger du, Windows är inte säkert... Bah...
Hade jag köpt det så hade jag returnerat det.
XP får tugga på i flera år framöver om de inte fixar problemet.

Verkar som du skulle behöva ngn som håller din hand eftersom du inte klarar av att googla fram hur man gör för att slippa UAC/Security Center alerts.... Skulle dock inte rekommendera att stänga av det, UAC är enligt mig en bra säkerhetsgrej.

Inaktiv

Jag är i behov av nytt så Windows Vista ligger bra till för mig.
Det finns Linux och Macosx eller vad det heter som ska vara bra operativsystem men har varit nöjd med Windows (trots krasher och annat skit) Är väl inte så stor skillnad mellan operativsystem. Bara jag kan surfa, spela och ha lite bilder och musik så är jag nöjd och att det är lätt att använda och säkert.
Man är ju lite orolig om gamla dos spel ska funka med Vista.

_78
Medlem

När det blev klart att Vista Ultimate OEM såldes i butik för 1900 spänn var det inget svårt val. Mycket positivt första intryck. Ett par drivare till Razer Copperhead bara så känns allt fint. Men som sagt, inget att klaga på.. Go for it!


signatur

Dell XPS M1730 till salu!

Medlem
Skrivet av Jed:

Verkar som du skulle behöva ngn som håller din hand eftersom du inte klarar av att googla fram hur man gör för att slippa UAC/Security Center alerts.... Skulle dock inte rekommendera att stänga av det, UAC är enligt mig en bra säkerhetsgrej.

Där ser man trodde att MS inte var så smarta att det gick att stänga av helt, så nu får du hålla mig i handen efter att jag har stängt av det?
Har inte brytt mig egentligen, har kört Vista i kanske totalt en vecka sedan jag installerade förra månaden. Och man klickar bort varningen som man gör med all annan infor som plopar upp där nere.
Seriöst, så är det säkert en bra funktion enligt MS men jag saknade den inte i XP eller 2000.


signatur

How can we win when fools can be kings?

Medlem

Jag har kört Vista i ett par veckor nu.
Hittils har jag inte stött på några problem med krasher eller drivrutiner.. Om jag ska vara ärlig har jag inget annat än goda nyheter. Datorn funkar faktiskt snabbare nu, allt går väldigt smidigt. Och lyftet i designen gör det mysigare för ögonen.

Jag kanske bara haft tur, men att döma efter vad jag själv upplevt känns alla varningsflaggor och hård kritik väldigt överdrivna, om inte rent utav påhittade.

W2k
Medlem
Skrivet av Mabec:

Inga riktiga drivrutiner till grafikkortet (7900gt, endast beta som flesta spelen klarar... hyffsat) Ingen drivrutin till monitorn tillgänglig...värdelöst är förnamnet på kompabilitets windows.

Skulle detta vara Windows "fel"? Det är ju inte Microsoft som skriver drivrutinerna. För övrigt har jag icke-beta-drivrutiner till mitt nVidia-kort som funkar bra i Vista, har du kollat nVidias sajt nyligen?

Skrivet av Svartsmurfen:

För det första så har de låst ute alla tredjeparts säkerhetsfolk, vilket gör att man tvingas förlita sig på ms.

Detta stämmer inte. De har ändrat på säkerhetsmodellen vilket innebär att många gamla antivirusprogram inte längre fungerar, det är sant. Men det finns redan antivirusprogram som fungerar med Vista och andra släpper snart nya uppdateringar. Vad är det du menar egentligen?

Skrivet av Svartsmurfen:

För det andra så var vista ett superfint tillfälle att byta hela klabbet till 64-bitars. Fast det struntade de i eftersom intel blev sura.

Detta stämmer inte heller. Vista finns i 64-bitarsversion. Och Intels Core 2 Duo-processor är 64-bit, så jag förstår inte varför Intel skulle ha blivit sura? Det hade ju varit ganska dumt att bara stödja 64-bit eftersom man då hade gått miste om en stor hög "gamla" datorer som är fullt kapabla att köra Vista.

Här funkar för övrigt Vista utmärkt och är SNABBARE än Windows XP. Vissa klagomål har jag, men de blir föremål för en framtida artikel/bloggtext.


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Medlem
Skrivet av melachi:

Ingen support för en del program som VLC, peerguardian etc ännu. G

VLC fungerar hur bra som helst i Vista.

Skrivet av Mabec:

Ja. Efter en veckas användning är jag ganska besviken. Inga riktiga drivrutiner till grafikkortet (7900gt, endast beta som flesta spelen klarar... hyffsat)

Hyffsat? Min flyter precis lika bra som i Vista..


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Skriv svar