Om MMORPG:s och spelarstyrda spel

Inaktiv

Bra artikel, skulle dock vara trevligare om den var lite mer djupgående. Tack FZ!

Jag har spelat MMORPG´s ett bra tag nu, och tycker att sandlåde-konceptet är en klar vinnare. Har spelat Eve Online sen 2003, och det är just friheten som får mig att fortsätta. I spelet så är det få saker som man inte kan kontrollera; de redan iditsatta stationerna och de mycket få NPC:er som finns. Resten i Eve är totalt spelarstyrt. Allt från marknad till nya regioner som befolkas.

Om man skulle gå tillbaks 2 år i Eve, skulle man då se att saker var helt annorlunda. Fanns helt andra allianser, helt annan politik och en aning annorlunda marknad (som är nästan 100% spelarstyrt). Till skillnad från spel som exempelvis World of Warcraft så är inte allting "static". Det finns mycket spelarbyggda stationer/byggnader, alla du möter i rymden är spelare, politiken och händelser är spelarstyrt. Jag tror det tom. finns nedskrivet om stora krig som ägt rum, allianser som skapats och gått under. En hel historia som spelarna skapat, och utvecklarna har endast spelat med och hjälpt till spelarna att fortsätta ändra historien och händelser.

Det är sådant jag vill se i framtida MMORPG´s; spelarna som styr och ställer. Det är tex. mycket roligare att i säg ett fantasy MMORPG`s, att köpa ett svärd av en spelare som står bakom disken, som själv byggt svärdet än att gå till en NPC som har en förbestämd dialog och prylar som "skapas" ur bara luft. Samma sak gäller händelser. Det är mycket roligare att veta att en grupp människor gjort så att en del av världen nu är livsfarlig att vara i pga konflikter, än att utvecklare lagt dit en story dom hittat på om hur drakarna kom till landet och spawnas nu på det stället.

Jag hoppas verkligen att sandlåde-konceptet tar över, även om spelen är svåra att lära, för när man väl kommit in i ett sådant spel så är det en underbar upplevelse att själv vara med och ändra historien/världen!

Inaktiv
Skrivet av Sixtyniner:

Bra artikel, skulle... text text text

Tja, jag kan inte annat än hålla med. Jag har själv inte spelat sandlåde-spel, men jag känner precis som du har skrivit!

Känns som att spelen som inte är lika komplicerade som sandlådespelen drar mest pengar dock, så sålänge alla företag endast är ute efter den största målgruppen och deras pengar och inte har överseende med oss andra så känns det inte som att det kommer ta över!

Inaktiv
Skrivet av jgrund:
Skrivet av Sixtyniner:

Bra artikel, skulle... text text text

Känns som att spelen som inte är lika komplicerade som sandlådespelen drar mest pengar dock, så sålänge alla företag endast är ute efter den största målgruppen och deras pengar och inte har överseende med oss andra så känns det inte som att det kommer ta över!

Precis! Det gäller att företag vågar satsa på dessa mindre populära spel, för i slutändan så tror jag att det är de spelen som kommer att leva längst.

Inaktiv
Skrivet av Sixtyniner:

...för i slutändan så tror jag att det är de spelen som kommer att leva längst.

Garanterat!

Inaktiv

det vart inte längre diskussion alltså?

iaf var det inte nån som tipsade om nån sci-fi författare här förrut? försökte hitta på inlägget igen men hittar det inte... eller läste jag det nån annan stans? nån skrev nått om att "i hans böcker handlade det om strider på 100 000 000 km avstånd" osv... "realistiska rymdkrig". Lät intressant... om nån vet vilken författare det var skicka gärna ett PM eller skriv här i tråden.

Tack å hej!

Inaktiv

Zarkow.. zarkow.. hmm.. #airsoft.se?
Fortsätt bumpa här nu då så att diskussionen återupptas.

12
Skriv svar