ATI: Inget DirectX 10 för Windows XP - alls

Medlem
Skrivet av asker:

Alla ni som ser fram emot att få den hårt i baken av Microsoft (läs fanboys), skulle ni inte kunna lista de fördelar som Vista för med sig, och namedroppa nu inte bara häftiga engelska namn på funktioner utan förklara också vad de gör. Så kan vi väga dessa mot nackdelarna sedan...

DirectX 10


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv

Precis, DX10 är den största fördelen, i alla fall för en gamer. Sen så är de en massa saker som ska förenkla användandet av Windows, och några nackdelar ser jag inte med Vista just nu.


signatur

DNF is still not finished -- but it's almost done, says Scott Miller

Medlem

Fördelarna jag ser är att det ser ut att bli mycket lättare och smidigare att jobba i windows, allt ser mycket mer streamlined ut och sedan är det ju bara läsa om alla nyttiga funktioner man kan använda på kontoret.
Sedan är ju DX10 bara det i sig en fördel om man skall se på det från gamer perspektiv.

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Sen tycker jag vi ska droppa att vista är krävande när det gäller hårdvara det de inte är

nästan 2g ram kräver det. För mycket för ett OS.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

URK
Medlem

tänk att leka med tanken att dx var fritt till spelvärlden. som det är nu så gör grafikkortstillverkarna dx sen kommer mircosoft och binder upp dx till windows. om mircosoft inte har den hacken på marknaden så skulle de dö ut troligrn och det kallar jag inte ärlig marknas moral.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Medlem

En annan sak som kommer vara bra, det är samma som när man gick från W2k till XP, alla småsaker som är praktiska, när jag sitter på min server som har w2k då känner jag att jag vill sitta i xp i stället.

Skrivet av Night Hawk:
Skrivet av Notumforce:

Sen tycker jag vi ska droppa att vista är krävande när det gäller hårdvara det de inte är

nästan 2g ram kräver det. För mycket för ett OS.

Tror du själv du kommer behöva 2G för det eller?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv

ja, det är ju helt uppenbart att man kommer bli "tvungen" att uppgradera till vista eftersom man vill ju kunna lira de ny aspelen osv, men jag måste säga att jag gillar verkligen inte tanken på Bills smustsiga fingrar letandes i mitt filsystem

Medlem

Övervaka ens hårddisk? Vad i hela friden har ni fått för er? :S

Enda saken i Vista som det gnälls om är ett DRM-skydd på filmer och musik som använder någon form av hårdvarukoll (kallat HDCP) som utvecklas av Intel.

Men övervaking? Kom igen, ni är smartare än så!

Wikipedia har (som alltid) en väldigt bra sammanfattning om allt nytt i Vista. Clicky

Medlem
Skrivet av asker:

Alla ni som ser fram emot att få den hårt i baken av Microsoft (läs fanboys), skulle ni inte kunna lista de fördelar som Vista för med sig, och namedroppa nu inte bara häftiga engelska namn på funktioner utan förklara också vad de gör. Så kan vi väga dessa mot nackdelarna sedan...

Vista ska visst gå blixt snabbt att starta upp, och när man startar ett spel så ska Vista i princip stänga av sig själv så mycket som möjligt för att ge spelen all kräm. Bara några fina feature jag läst mig till.

Skrivet av Night Hawk:
Skrivet av Notumforce:

Sen tycker jag vi ska droppa att vista är krävande när det gäller hårdvara det de inte är

nästan 2g ram kräver det. För mycket för ett OS.

Vad har du rökt på?


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem
Skrivet av URK:

tänk att leka med tanken att dx var fritt till spelvärlden. som det är nu så gör grafikkortstillverkarna dx sen kommer mircosoft och binder upp dx till windows. om mircosoft inte har den hacken på marknaden så skulle de dö ut troligrn och det kallar jag inte ärlig marknas moral.

Japp, jag håller med. Utan oschyssta monopoler (dvs om man skulle låta produktens kvalitet tala och inte antalet advokater) så skulle bl.a. Microsoft dö ut väldigt snabbt (för att inte tala om stora delar av USA).

Medlem
Skrivet av conthox:

Trist att DX10 inte kommer till XP. Jag undrar hur mycket detta bidrager till att ge cracker-communityn en boost och kläcka en ny generation kodnötare.

Precis min första tanke med.
Hur knepigt kan det vara att anpassa det till XP? Nån som spekulerar...?

Medlem

Jag tror och hoppas att vista kommer bli bra.
Men kommer inta att köpa det förrens HDCP funktionen är hackad/dsisabled, villket inte kommer ta långt tid.
Jag har redan börja spara till en ny plattform (AM2 + nästa generations grafik med DX10 stöd).

/Homer_S

Medlem
Skrivet av X|Rolando:

så skulle bl.a. Microsoft dö ut väldigt snabbt (för att inte tala om stora delar av USA).

Join the reality i stället.

Skrivet av ingolson:
Skrivet av conthox:

Trist att DX10 inte kommer till XP. Jag undrar hur mycket detta bidrager till att ge cracker-communityn en boost och kläcka en ny generation kodnötare.

Precis min första tanke med.
Hur knepigt kan det vara att anpassa det till XP? Nån som spekulerar...?

Tror du själv att någon kommer släppa ett fulhackat DX10 till XP? Och om nu någon får för sig det, tror du det kommer funka bra?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av HYBRiS:

gah.

Ingen människa vid sina sinnens fulla bruk, börjar ju använda en ny Windowsprodukt innan första servicepacken kommit.

/me har fått nog av skräckexempel från tidigare Windows för att byta till Vista innan det körts varmt ordentligt.

Just när XP börjar bli lagom stabilt och bra, så tvingar M$ oss att byta till nästa såll.
Gah!

Ungefär som Volvo Amazon/142/240 etc. haha!

Medlem
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av X|Rolando:

så skulle bl.a. Microsoft dö ut väldigt snabbt (för att inte tala om stora delar av USA).

Join the reality i stället.

Skrivet av ingolson:
Skrivet av conthox:

Trist att DX10 inte kommer till XP. Jag undrar hur mycket detta bidrager till att ge cracker-communityn en boost och kläcka en ny generation kodnötare.

Precis min första tanke med.
Hur knepigt kan det vara att anpassa det till XP? Nån som spekulerar...?

Tror du själv att någon kommer släppa ett fulhackat DX10 till XP? Och om nu någon får för sig det, tror du det kommer funka bra?

Hmm..?? OK, ja ger mig.

Medlem
Skrivet av ingolson:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av X|Rolando:

så skulle bl.a. Microsoft dö ut väldigt snabbt (för att inte tala om stora delar av USA).

Join the reality i stället.

Skrivet av ingolson:
Skrivet av conthox:

Trist att DX10 inte kommer till XP. Jag undrar hur mycket detta bidrager till att ge cracker-communityn en boost och kläcka en ny generation kodnötare.

Precis min första tanke med.
Hur knepigt kan det vara att anpassa det till XP? Nån som spekulerar...?

Tror du själv att någon kommer släppa ett fulhackat DX10 till XP? Och om nu någon får för sig det, tror du det kommer funka bra?

Hmm..?? OK, ja ger mig.

I min post så syftade jag inte direkt på dx10. Jag syftade på alla säkerhetsfunktioner som är gjorda i anti-pirat-syfte.

Btw, sluta med så långa citat.

// edit

Bugg i citatsfunktionen, koden är rätt men inlägget blir fel iaf. Sysadmin kanske vill slänga ett öga på det(?).


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Ni som gnäller att Dx10 inte kommer till Xp, ni verkar inte fatta att Windows XP skulle inte funka som DX10 OS. Windows XP är Dx9 os, du kan inte göra om Windows XP till Dx10, inte utan att behöva skriva om hela operativsystemets grund. Och det vet ni att MS inte gör. Så det handlar inte om att dem inte vill ha directX10 till XP, det är helt enkelt inte ett fungerande koncept. Det är som att slänga en ferrari motor i en LADA. Rätt bortkastad med tid...


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Ännu en gång: för att utnyttja DirectX 10 så måste man ha ett grafikkort som stödjer det. Dessa kort är inte släppta ännu (om de släppts redan var det väldigt nyligen isf). Har man ett sådant kort så finns det inga som helst hinder att köra Vista istället för XP, då resten av burken ändå måste vara rätt uppdaterad (PCI-E blir ett måste och då uppgraderar de flesta till minst 2GHz och flera GB RAM). Om enda anledningen till det är för att ni är paranoida nog att tro att Microsoft bryr sig ett skit om du har nakenbilder på din grannes morsa (eller farsa om ni nu föredrar det) så bör ni tänka om.

Vad gäller HDCP så kräver det att hårdvaran stödjer det så om ni är rädda för att ni inte kan se er nerladdade film eller lyssna på musik så bör ni kolla upp er hårdvara och drivrutiner istället för att kolla på OS:et... Stödjer inte din DVD-läsare HDCP? Då används inte HDCP. Blu-Ray och HD-DVD har HDCP men då krävs även att monitorn/TV:n har det för att det ska användas.

Föreslår att ni läser denna artikel: http://arstechnica.com/articles/paedia/hardware/hdcp-vista.ar...

Vad sa jag om det där andetaget?


signatur

- r4z0r -

Inaktiv

Jag kör Fedora för allt utom spel nu för tiden. Har tom gått över helt till linux på min jobbdator. Outlook funktionerna finns i Evolution, alla mappar kan jag mappa upp med Samba och hela motsvarigheten till office paketet finns i Open Office. Tycker linux har blivigt mycket mer användarvänligt de senaste åren och nu är det iaf moget nog för mig att köra som vardags-OS.

Nu väntar jag bara på spelen

Vista är säkert bra, men jag tycker det är sjukt att en stor pengarmaskin ska få bestämma över vad jag får och inte får göra på min dator. Trodde det var polisen som var ansvarig för att se till att vi inte sitter och gör massor med skadligt och olagligt? aaah.. men visst kan det ju vara så att film och musikindustrin sponsrar M$ med en hel del $$?? (Ingen fakta bakom detta påstående, men företag som M$ gör ingenting utan att tänka på vad vinsten blir).

/Calle

Medlem
Skrivet av HaZe303:

Ni som gnäller att Dx10 inte kommer till Xp, ni verkar inte fatta att Windows XP skulle inte funka som DX10 OS. Windows XP är Dx9 os, du kan inte göra om Windows XP till Dx10, inte utan att behöva skriva om hela operativsystemets grund. Och det vet ni att MS inte gör. Så det handlar inte om att dem inte vill ha directX10 till XP, det är helt enkelt inte ett fungerande koncept. Det är som att slänga en ferrari motor i en LADA. Rätt bortkastad med tid...

Naturligtvis är det där bara nattmössan som talar. Tror du Xp var utvecklat specifikt för DX9? Det handlar i grunden bara om att MS vill bortfasa Xp i favör för ett nytt system, DX är ett bra ställe att sätta kniven i, eftersom man kan ju gärna inte gå ut och säga att om man inte uppar till Vista så får man inte 3d-accade diagram i excel. OEM kommer ändå byta till Vista så småningom och på det sättet får "alla" det efter ett tag ändå.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av cwahlin2:

Trodde det var polisen som var ansvarig för att se till att vi inte sitter och gör massor med skadligt och olagligt?

Det är ju ganska uppenbart att polisen och rättsväsendet inte kan hantera problemet.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Tur att man gick och köpte Warhammer 40k: Dawn of War, då kan jag förhoppningsvis vara fast i det ett tag till tills jag fått fart på ekonomin ordentligt så att man inte behöver oroa sig över piratövervakningen...Eller vänta nu, det hanlar ju egentligen inte om det, det handlar om att vi inte vill ha KGB-stilen inbyggt i vårat OS! Men om det inte blir som againsttcpa.com spår utan bara att dom försvårar lite för pirater då kommer jag absolut uppgradera när jag fixar ett DX10 grafikkort!


signatur

What are you waitin' for... Christmas?

Inaktiv

Anledningen till att jag inte kommer skaffa Vista är

Trusted Computing
TCPA
Palladium
Fritz-chippet

Jag vill inte att Microsoft och RIAA/MPAA/BSA ska bestämma vad jag kan och inte kan göra med min dator.

Medlem

Vad spelar det för roll med lite bevakning i Vista, när staten ändå kommer att bevaka allt man gör på nätet genom loggning.

Ontopic: Vista verkar intressant och kommer säkert att pumpas ut via OEM


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av PurreSnurre:

Vad spelar det för roll med lite bevakning i Vista, när staten ändå kommer att bevaka allt man gör på nätet genom loggning.

Ontopic: Vista verkar intressant och kommer säkert att pumpas ut via OEM

Ehh? Dummaste jag hört, så du tycker sånt är okej lr?

Medlem

Detta är enda sättet de kan rädda Vista på, genom att tving oss till att använda det. Om man bortser från DX10 finns det inga fördelar med Vista jämfört med XP. Det är sjukt krävande, för att ens kunna spela med Vista lär det krävas minimum 2 gig ram, troligtvis 4 gig för att det ska flyta. Dessutom är det infesterat med DRM, fuq MS. Om det inte var för att folk är rädda för att bli stämda skulle det finnas grafik-drivrutiner till Linux men det har MS sett till att ingen vågar göra så nu har vi gamers inget val, om vi vill spela de senaste spelen måste vi köra Vista. Om folk piratkopierar deras OS har de bara sig själva att skylla.


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Medlem
Skrivet av Michael:

På 6 år (XP är från 2001, Vista släpps 2007?) så har kraven inte ökat mer än väntat... vem sitter med en 800 MHz år 2007?

jag sitter då på 6 stycken 450mhz maskiner och en rejält klockad 750mhz (1001mhzklock)

jag tycker inte ett operativsystem ska ta någon datorkapasitet. det behöver man till annat


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Medlem

Nåja, man kanske skulle avsluta sin karriär som gamer. Har läst länken som nån lade upp till wikipedia och vad jag såg av nya features var:
- Plagiat.
- Fler plagiat.
- Några gamla idéer som funnits i 100 år.
- Ett säkerhetssystem som mest störde användaren och dessutom inte var så säkert.
- Ett jätteballt UI som ser ut som mac OS och dessutom inte kommer med i alla versioner.
- Buggar (läs dagens Ny Teknik t ex).
- Lite häftiga förkortningar om exekveringsjox och schedulering och annat skojs. Detta är ju kul att dom faktiskt gör nåt med, dvs förbättrar prestandan, synd bara att dom staplar en jättelik dynghög ovanpå det så att ingen någonsin kommer att märka eventuella förbättringar.
- DRM-tjafs. Visst, man ska inte piratkopiera, men man ska %"¤#" inte bli straffad för att man inte gör det heller och det är ungefär det som DRM-lösningar lyckas med just nu. Skit.

På 7 år har MS lyckats med konststyckena:
- Kopiera andra OS.
- Kopiera andra program.
- Kopiera andra programs funktionalitet in i sina egna befintliga program.
- Skapa DRM-standarder som inte funkar.
- Skapa ett filsystem som inte funkar.
- Skapa ett UI som inte kommer att inkluderas i alla versioner av deras OS.
- Skapa ett nytt säkerhetssystem som inte funkar.

Tjoho. Bra med monopol är det i alla fall.

Edit: En Vista-presentation, titta noga nu:
http://video.google.com/videoplay?docid=-4134446112378047444&...

URK
Medlem

morfar du glömde att de byyger ihop allt i ett. att tex ie är en del av oset som man inte kan ta bort så det bara ligger och skräpar samt man kan inte upgardera oset ifrån någon annan webläsare osv


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Naturligtvis är det där bara nattmössan som talar. Tror du Xp var utvecklat specifikt för DX9? Det handlar i grunden bara om att MS vill bortfasa Xp i favör för ett nytt system, DX är ett bra ställe att sätta kniven i, eftersom man kan ju gärna inte gå ut och säga att om man inte uppar till Vista så får man inte 3d-accade diagram i excel. OEM kommer ändå byta till Vista så småningom och på det sättet får "alla" det efter ett tag ändå.

Det är faktiskt inte nattmössesnack. OK, så här ligger det till, för den som fattar teknik:

I Vista har man totalt gjort om den underliggande drivrutinsmodellen. Man har försökt flytta ut saker från kärnan där det gått, och gjort om mängder av interface. Det finns många anledningar att göra detta; alla vi som kodat för Win32 eller till och med mot drivrutinsmodellen vet vilken gröt det blivit genom åren. Nu kommer alltså DX10, och det är en form av drivrutin, kan man säga sådär lite löst. Den ska prata med operativsystemet (vars interface ändrats delvis), och mot grafikkortens drivrutiner (vars interface definitivt ändrats, för att bli mer effektiva på vissa operationer såsom de som används i nya GUIt mm) och även inmatningsenheter osv osv, allt detta som DirectX har att göra med.

DirectX är en systemnära komponent. Om du ändrar massor på systemet, så måste du ändra massor på insidan av DirectX för att prata med resten av systemet. Systemet har ändrats massor, och alltså även DX10.

Okej, nu när det är avklarat: det GÅR nog att göra ett DX10 för XP, teoretiskt sett. Det är ju en inkapsling av funktionalitet, så man skulle få kasta ut större delar av dess innanmäte och anpassa det för ett annat underlag, även om man behöll den gränsyta som spel och program ser utifrån.

Frågan är, är detta något man vill lägga resurser på? Det är en rätt enorm komponent trots allt, och skulle kosta buntvis med mantimmar för att fixa. Och för den delen, kommer det bli bra? Den slags operationer som man ville stödja bättre i och med omskrivningen - strömning av information på ett enhetligt sätt så att man kan mappa output från program på ett 3D-gränssnitt och även en massa annat som är spelspecifikt - om stöd för detta ÄNDÅ inte finns i drivrutinsmodellen, vilket det ofrånkomligen inte gör i XP och det går inte att göra något åt, så kommer man få lägga till en massa ful-emulering som segar ned enormt i vissa fall.

Föreställ er att ni installerade nytt DirectX i XP och trodde det skulle bli bra, när det i praktiken innebär att spelen måste falla tillbaks på långsam mjukvaruemulering och går i en bråkdel av hastigheten i XP jämflrt med Vista. Vad skulle ni göra då? Ni skulle komma till det här forumet och gnälla igen, och säga att MS låser in er i nya versioner genom att medvetet crippla DX10 på gamla OS osv. Amerikaner skulle gå och börja försöka stämma dem för illa bedriven affärsverksamhet och skit. Men det FINNS ett skäl till allt detta. Ett tekniskt skäl. Om jag var dem så skulle inte jag heller vilja backporta DX10 till gamla OS som ändå inte pallar med det man behöver göra. Och dessutom riskera att utsätta sig för en support- och utskällningsstorm. Bättre: gör om, gör rätt. Och det här har MS sagt länge, det är inget nytt.

... och sedan är frågan: om utvecklare så länge klarat att göra spel som fungerar med fyra olika generationer shader models, och på tre olika plattformar - ska man inte kräva av DEM att de gör sina spel så de funkar med både DX9 och DX10 istället? Det skulle göra att man förlorar lite av det finaste ögongodiset på XP, men i alla fall kan spela det. Att sedan saker blir Vista-exklusiva ändå, kan man ha mer åsikter om däremot, antingen är de slöa eller inte bryr sig tillräckligt, eller så får de feta pengar för att göra exklusiva titlar vilket drabbar konsumenten. DÄR är den intressanta diskussionen.

Om ni ska argumentera emot, försök iaf att besvara de tekniska argumenten först

Skriv svar