Recettear: An Item Shop's Tale

Medlem

helt klart ett 5/5 spel, sällan man fastnar så total.
Fick så fett med skäll av frugan för att jag fastnat i datorn i 2 timmar. Jag skulle bara köra 15min, för att sedan börja med middagen.

Medlem

Så, 4 timmar av nonstop spelande så håller jag med. Spelet är skitkul.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem

5/5, really?

Äger detta spel, då det ingick i ett av indie packen jag köpte under rean. Hört mycket bra om det och tänkte därför testa det för någon kväll sedan. Installerade och drog igång, men stängde ner efter ca 45 sekunder. Den asiatiska manga stilen är något jag alltid avskytt och därför stängde jag ner det så snabbt innan jag hunnit testa det.
Men men, får det 5/5 så ska jag nog ge det en chans. Blir väll att spela igenom, trotts de ohyggligt fula animeringarna.
Kul att se att det fick bra betyg iaf.

Medlem

Haha, vilka roliga kommentarer!

För det första blev jag glad att det inte var recensionen av expansionen till World of warcraft som blev hype:ad på FZ-facebook.

För det andra förstår jag inte varför människor som tydligen inte har något som helst intresse för RPG-genren som kommer in och kritiserar varför betyg sätts si och så. Personer som DeSStroyer som endast gett 5/5 till 95% till FPS och andra krigsspel. Vi förstår att du inte förstår dig på RPG.

För det tredje, det känns som ett spel jag saknat under många år! Det blir att öppna plånboken med en gång.

TACK!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Efter fem timmar spelande av ett underbart, nytänkade, beroendeframkallande men dock repetivt och med smärre irriterande delar så blir mitt betyg en solklart 4/5. Värt varenda krona för ni som gillar rollspel, och ni andra kan ju hoppa över det och sluta kommentera om hur dåligt ni tycker det är.

Måste tillägga, ett perfekt jobb av Carpe Fulgur som översatt och relokaliserade spelet.

Medlem

skönt att man köpte det för en riktigt billig peng på thanksgiving rean. fick det för 4.49 euro och då ingick 4 andra spel. Har dock inte hunnit testa, men efter att ha läst recensionen blir man bra sugen.

Medlem

Någon som har tips, tycker det är lite svårt att skrapa ihop pengarna. Folk går in i affären och köper massa billigt skräp. Säljer jag dyra grejer whinar dem att de inte har råd!

Medlem

Inget för mig.

Är. Allergisk. Mot. Stora. Gulleplutt. Manga. Ögon.

Medlem
Skrivet av Todilo:

Någon som har tips, tycker det är lite svårt att skrapa ihop pengarna. Folk går in i affären och köper massa billigt skräp. Säljer jag dyra grejer whinar dem att de inte har råd!

Mmm, inkomsterna kan variera stor från dag till dag men det sätt som fick mig att tjäna mest pengar till dag 22 var att köpa de varor som har gått ner i pris och sen sälja de när de har gått upp. Tjänade 40k på en dag endast genom att köpa mat från marknaden.

Har märkt att det är rätt mycket tur om man får de dyra sakerna sålt eller inte (sitter med 5st statyer för 4.5k styck som min kompis fick sålt på en enda dag), försök att hålla priset lågt på alla dyra produkter så får du de nog sålt tillslut.

Ni får gärna lägga till mer tips, sitter själv och funderar hur jag ska kunna öka inkomsten med lika mycket som målet ökar med varje vecka

Medlem

Helt klart en smått absurd men fungerande spelidé.

Medlem
Skrivet av r4z0r1991:
Skrivet av Todilo:

Någon som har tips, tycker det är lite svårt att skrapa ihop pengarna. Folk går in i affären och köper massa billigt skräp. Säljer jag dyra grejer whinar dem att de inte har råd!

Mmm, inkomsterna kan variera stor från dag till dag men det sätt som fick mig att tjäna mest pengar till dag 22 var att köpa de varor som har gått ner i pris och sen sälja de när de har gått upp. Tjänade 40k på en dag endast genom att köpa mat från marknaden.

Har märkt att det är rätt mycket tur om man får de dyra sakerna sålt eller inte (sitter med 5st statyer för 4.5k styck som min kompis fick sålt på en enda dag), försök att hålla priset lågt på alla dyra produkter så får du de nog sålt tillslut.

Ni får gärna lägga till mer tips, sitter själv och funderar hur jag ska kunna öka inkomsten med lika mycket som målet ökar med varje vecka

Har "bara" spelat några timmar idag men brukar kunna sälja varor på runt 130%, dvs. 30% över utgångspriset (som är 100%). Är varan het på marknaden brukar man få ut mellan 230-235%.

Det verkar dock bero på vem som köper. Männen tenderar att köpa runt 130% medan kvinnan (från marknaden tror jag) brukar hamna mellan 110-120% på de dyrare varorna. Den lilla tjejen med brunt hår är irriterande för hon är fattig verkar det som
Erbjuder man henne en dyr vara kan man aldrig sälja den för mer än 40-70%, vilket är illa. Det gäller att ha kvar en del billiga varor så att hon åtminstone kan betala utgångspriset. Man vill ju inte skrämma bort kundera.

Medlem

Köpte spelet efter att ha läst recensionen, fick punga ut 15 euro men det var de värt


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem
Skrivet av Hockey Stick:
Skrivet av r4z0r1991:
Skrivet av Todilo:

Någon som har tips, tycker det är lite svårt att skrapa ihop pengarna. Folk går in i affären och köper massa billigt skräp. Säljer jag dyra grejer whinar dem att de inte har råd!

"tips 1"

"tips 2"

Bygger vidare:

Då spelet kan vara väldigt tur baserat rekommenderar jag att spara så fort man har haft en bra sälj runda och ladda ifall man har en för dålig... Drygt? Kanske det, men de känns surt när en liten flicka kommer in fem gånger i rad och frågar om en bok/armband som man inte har och dessutom ändå inte har pengar till.

Förutom det, kör mycket grottor, memorera vad som är värt att plocka upp och kör flera nivåer i taget. Även om du kan bygga någonting som är värt 5000+ för ca 5 skit saker skulle du like gärna kunnat plocka upp 5 saker värda 1-3k styck. Man får helt enkelt tänka pengar intjänat per utrymme. Water crystals, wing fan, special ink well och liknande är bland det mer intressanta.

Sikta på att dra in 50% mer än vad som behövs för målet varje vecka så ni har ett start kapital för nästa. Spara separat ifall ni lyckas med det. Typ så kör jag nu när jag insåg att jag aldrig skulle klara 500k veckan med nästan inget i banken och en massa ingredienser som bara låg och samla dam. So far so good, är man envis så är man.

Bra tips här i tråden... en sak jag dock vill tillägga. Det är ultra-superviktigt att inte sälja saker för dyrt utan istället göra kunderna nöjda med vettiga priser... jag har en tumregel att prissätta allt kring 104%. Det gör att folk oftast accepterar dina priser direkt och de blir nöjda och du tjänar mer EXP. När du gjort en viss kategori kunder nöjda tillräckligt många gånger kommer ett hjärta dyka upp som symboliserar att de "levlar upp", och nästa gång kommer de därför ha med sig mer pengar in i butiken. Eftersom jag alltid haft rätt schyssta priser på mina prylar har jag aldrig varit med om att inte ens den lilla "fattigtjejen" inte haft råd att köpa saker av mig! Och ja, jag klarade spelet utan någon game over med denna taktik... även om jag hade en himla tur sista dagen på sista veckan. Var bombsäker på att jag inte skulle fixa målet... men det gick!

Medlem

Tack för den, det förklarar mycket! Försökte förgäves hitta något i spelet om det som stod i artikeln om att dom skulle ta med sig mer pengar beroende på hur nöjda dom var, men även när jag körde om från början märkte jag ingen tutorial eller tips i merchant guilden som nämnde något sådant.

Det enda jag fick ut var att det var viktigt att deras "comfort level" hölls positiv, men det var ju ganska vagt.

Moderator | Testpilot

Sett en polare som lirat detta. Köpte det via steam och det såg rätt skojj ut


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

ah, jag var ju bra!

Kom in en grabb som ville sälja mig ett grått skit svärd (base price 200)
Trodde han ville köpa skiten ist, så jag drog upp till 50.000 (ville testa )

Torskade alla mina pengar på ett skitsvärd -_-

Medlem

är ni skeptiska så är det bara att köpa och testa. Det finns nu på steam. Jag har kört sen i förrgår och hooked!

Medlem

Tips: 50% rea på Gamersgate nu, kostar bara 68 kronor. Inte illa pinkat eh?


signatur
Medlem

Ja köpte de på steam för bara 150kr, hoppas det var värt de håller på installera de nu!

Medlem

Tycker att den japanska indiespelsscenen till PC är helt suverän i allmänhet. Det släpps mycket fler innovativa och roliga spel dit än vad det gör till konsoler i allmänhet, känns det som. Och även de etablerade japanska PC-spelsföretagen såsom Falcom m.fl. levererar också kvalitetsspel efter kvalitetsspel.
Skall passa på att kolla in Recettear vid tillfälle.

Medlem

Köpte det när det var billigt på Steam för 1.5 vecka sedan, riktigt bra spel

Medlem

Laddade ner demot, det var askul!!^^ Precis som ni skrev i recensionen är detta spel inte lätt, det är väldigt utmanande vilket jag tycker många vanliga rpg-plattformspel har varit bristande i den senaste tiden..

Funderar på att köpa det om priset blir lite billigare

Medlem

Oj! en hord runkande manga freaks...
Blä! Usch!:evil:


signatur

Det är bara rövhål som fuskar.. nuff said!

12
Skriv svar