Crysis 2-jämförelse - Pc mot Xbox 360

Medlem

Det Var en jävla skillnad på pc och xbox 360
Fan va bra det så ut på pc verkligen

Medlem

det tråkiga är att ps3 versionen sägs vara sämst....ska vara mycket framedrops och buggar i skuggor osv.

Medlem

Det var ju ett antiklimax, verkligen inte så stora skillnader som man kunde ha trott :/
Generellt sett så var PC-versionen alltid mörkare, och hade bättre skuggor/mer detaljer, men verkligen inte så stor skillnad i alla fall.
Kände som om Pc var spelet via HDMI medan xbox var spelet via komponent och sedan uppskalat
Tyvärr ser ju Ps3 versionen märkbart sämre ut

Medlem
Skrivet av Garga:

Oavsett hur snyggt det ser ut att var på xboxen på videon så vet vi att precis som i alla andra konsol spel att upplösningen är fruktansvärt låg i jämförelsevis på vad man spelar på PC idag. Det är här med 1080p är nog det den största lögn någonsin, finns inget konsolspel som körs i 1080p på riktigt.

Ha, där har du fel
Det finns visst konsolspel som renderas native i 1080 p, men de är inte så många. De finns dock, en snabb googling avslöjar det, dock är inte Crysis 2 ett av dem

Medlem

Testade demot med min dator, har runt 40-50fps på högsta inställningarna med en 2år gammal dator, Inte helt fel.

260gtx SLI, AMD Phenom 2 X4 940 3Ghz, 4gb ram (Inget klockat). Så en allt för bra dator behöver man inte. Lär flyta på bättre i Retail versionen också, borde vara mer städad tycker man.

Medlem

Funkar bäst som reklam för konsolversionen. (MAO ingendera imponerade, precis som dom "utlovat").


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

alltså, har jag missat något? varför har dom inte någon vettigare directx?

Skrivet av SWEBarb:

Ja nog inget konstigt pc har bättre ljuseffekter och mera polygoner men det ser ändå bra ut för att vara konsoll som är 5 år gammal typ.

Tyckte det såg ut som helt identisk geometri. Var såg du fler polygoner på pc-versionen?

Skrivet av Ermus:

Ambient occlusion är snyggare på PC samt skuggor inomhus men det är ändå patetiskt hur liten skillnad det är på PC och Xbox.

360 saknar tom skuggor helt från en ljuskälla i en av scenerna (toaletten).

Men AO'n var mycket mer lik mellan plattformarna än jag väntat mig. Någon som vet om dom fortfarande kör SSAO? Antingen har dom fått SSAO att rulla på 360 (vilket är en ganska stor bedrift) eller så har dom kastat bort det helt i spelet och bakat altihop.

Medlem

Vad jag kan se så tycker jag skillnaderna är försumbara. Klart att pc-versionen är skarpare men jag kan ändå känna att det kvittar. En bra design klarar sig fint utan hyperhög upplösning och någon extra krussidull i ljuset. Någon som vet varför skillnaderna i kontrast är så stor? borde väl handla mer om inställningar än prestanda eller?

Medlem

Ja texturerna var lägre upplösning på konsollen... Hur som helst så framgår inte skillnad i screen resolution, något som är viktigt för mig när jag spelar spel. Vill helst köra i 1920x1200 och inte något som är uppskalat (läs fuskat) till 1080. För att inte tala om FOV-inställningar och annat som brukar vara låst på konsoll.
Hur som helst är väl spelet en konsollportning så man skall inte förvänta sig så mycket av PC-versionen?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Skrivet av najtrows:

alltså, har jag missat något? varför har dom inte någon vettigare directx?

Ny directx-version hjälper inte mycket när hela spelets innehåll är anpassat för konsoll. Geometrin ser ju ut att vara exakt samma på båda plattformarna trots att en modern gpu kan pusha betydligt fler polygoner.
Sen är det knappast en slump att företaget som gjort sig känt för täta djungler helt plötsligt börjar göra trånga stadsmiljöer i samma veva som de säger att de aldrig mer ska göra pc-exklusiva spel. Snygg skog äter upp dina gpu-cykler fort som satan. Ett enstaka träd mot ett hus eller en klipvägg kostar inte så mycket, men sätter du träd-framför-träd-framför-träd så blir det dyyyyyrt.

Att inte skjuta sig själv i foten genom att göra för svåra miljöer är nog den absolut största konsolloptimeringen de gjort.

Medlem

Var inte alltför stor skillnad mellan dem. Nice.

Medlem
Skrivet av megabob:

Oj oj oj. Man behöver inte säga nått om det. Bilden talar sitt klara språk. Men man kan ju alltid se en blu-ray på xboxen

Vad är det för xbox som man kan se blu-ray på?

Medlem

Jag är faktiskt oerhört imponerad av hur XBOX 360 kan hänga med i utvecklingen. Jag tror ju inte direkt att PCn som man jämför med i videon är från 2005.. Det framkommer visserligen inte men jag kan inte tro att PC är från 2005 med den grafiken.

Medlem

Klarare texturer på PC versionen, men tyckte Xbox360 versionen hängde med rätt fint ändå, och som flera redan sakt Crysis 2 demot körs troligen inte på en 5 år gammal PC heller utan ett 2010/2011 bygge. Sedan saknas som också sagt DX11 i demot, kommer troligen göra PC versionen ännu snyggare.

Skulle vara kul att se hyr Crysis 2 demot ser ut på en 5 år gammal dator dock.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem

Grafik per krona? Någon som orkar göra en sådan beräkning?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Klart snyggare på PC. Dock trevligt att det ser såpass bra ut på X0. Snudd på imponerande t o m.

Medlem

Löjligt att folk hoppas så mycket på DX10 eller DX11 om de nu kommer patcha spelet. Sigh, DirectX11 är fan överhajpat.

Medlem

I7 extreme med dubbla 6990 i cf med 12gb ram 24" skärm med 1920x1080
det borde sätta sprätt på de flesta spel
men då kostar en sådan dator en heeeel deel men nog fan är det kraft i den.
sedan ett par eller 4 WD raptor 300GB i raid vore inte fel det heller
men är Crysis 2 ens gjort för DX11 för är det itne så att de spel som är gjord från början i DX11 är bättre än de som patchas till DX11?

Medlem

Tyckte inte skillnaden va så stor. Väljer att lägga pengarna på en Xbox för 2 000 före en dator för <10 000 alla dagar i veckan.

Inaktiv

Var faktiskt inte så imponerande överhuvudtaget, varken på PC eller 360.

Personligen så hade jag, även om jag kör spelet på PC, valt att spela med lägre inställningar och bort med skugghelvetena för att se fienderna bättre. MP handlar om att vinna och då är det tweaka som gäller ändå. Det är bara småkids och newbies som sitter och kör med maxade inställningar.


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem
Skrivet av Inpieces:

Jag är faktiskt oerhört imponerad av hur XBOX 360 kan hänga med i utvecklingen. Jag tror ju inte direkt att PCn som man jämför med i videon är från 2005.. Det framkommer visserligen inte men jag kan inte tro att PC är från 2005 med den grafiken.

Det är inte Xbox:en som hänger med i utvecklingen. Utvecklingen anpassas till konsollerna, vilket är mycket, mycket tråkigt.

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Grafik per krona? Någon som orkar göra en sådan beräkning?

Nej men antagligen vinner något spel på en mobiltelefon. Hm... men
om man köper en konsoll idag så tror jag PC vinner.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Skrivet av Stark:

Det är inte Xbox:en som hänger med i utvecklingen. Utvecklingen anpassas till konsollerna, vilket är mycket, mycket tråkigt.

Utvecklingen drivs av konsollerna. Den stora grejen med Cryengine 3 är multiplattform-funktionaliteten. Epic lägger fram sina demos som en framtidsutsikt för hur nästa generations konsollers grafik kommer se ut. t.o.m. Blizzard öppnar upp för att Diablo 3 ska kanske komma till konsoll (trots att de håller fast vid att gameplaykvalitet går före).

Den här utvecklingen har varit förutsägbar länge. Spelprojekten blir större och dyrare när hårdvaran blir snabbare, det tar längre tid att göra komplex grafik. Förläggarna och utvecklarna måste nå ut till en större publik om det ska vara lönsamt att göra AAA-spel överhuvudtaget.

PC'ns död har förutspåtts länge. Och då menar jag inte PC som spelplattform, utan hela konceptet "stationär dator i hemmet". Redan nu byter folk ut sina datorer mot ipads, TV-apparater med inbyggda mediaspelare, o.s.v.
Visst finns det intressegrupper för att ha en riktig stationär dator i hemmet, men de kommer att krympa. Det som skulle behövas för att att rädda hardcore-pc-scenen är FLER folk med ordentliga spelmaskiner, men det kommer knappast hända.

Medlem

Är ingen skillnad att tala om.


signatur

Memento Mori

12
Skriv svar