Might & Magic: Heroes VI

Robot
Might & Magic: Heroes VI

En av tidernas populäraste strategiserier bryter stagnationen genom att inspireras av de bästa föregångarna. Sjätte gången gillt.

#ubisoft, #might-magic-heroes-vi-1, #black-hole-entertainment


Medlem
Might & Magic: Heroes VI

Det låter jättebra. Men vilka faktioner finns, och hur är det att bygga och uppgradera sin stad? Hur är det att äventyra, är det samma skatthittande?

Medlem

Vilken glad överraskning att det blev en 4:a. Älskar stämningen i Heroes. Detta har jag sett fram emot länge.


signatur

Memento Mori

Medlem

Hur är det med multiplayer-delen? Det var enligt mig det roligaste med Heroes.

Moderator | Testpilot

Visst hette dem "första spelen" Might and magic (valfri siffra: (Valfri text), och i och med det finns flera Heroes spel som då tekniskt sett då är en sidoserie så förstår jag varför det då heter

Might and magic: Heroes VI. Namnet är inte lika störande när jag faktiskt nu förstår varför de ändrats. Gillar "Heroes of might and magic" mer men är inte lika störd gällande detta längre.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Är det fortfarande lika skitet att spells räknas som skills som man lär sig i en form av "talent tree" istället för att som förr bygga ett högt magitorn i staden (och andra städer) som ens hjälte var tvungen att besöka för att lära sig nya trollformler? Det lackade jag över i betan iaf. Var mycket saker jag ogillade, kändes mer som en easy-mode och dum-i-fierad variant av heroes än de gamla fina man minns.

Inaktiv

Tamazin: talent tree lär vara kvar likaså får vi nöja oss med kort på våra städer istället för att se dom växa. Håller med dig men förutom det så hade jag kul med betan och det var ju en del saker som inte fungerade så bra. Men nu verkar ju spelet vara fixat så ska bli kul att nöta lite igen, striderna har iaf inte försämrats!

Medlem

Ett givet köp för min del.

Medlem

Aresz: Thought as much, gillade när de hade "skills" när man levlade och spells som en annan form av heroprogression Känns trist att bara få en spell när man levlat upp, men men. Lär ju spela det å pröva i varje fall

Medlem

Stagnationen, inte stragnationen.

Medlem

Ähmen vasatan, ger detta 4/5 och säkert köp men lägger rage o alla andra bra spel som kommit senaste tid i sopkorgen? Spela heroes of might and magic 1-3 av 3DO först och inte endast 6an så får ni se att 4-6an är skit jämfört.

Medlem

Kan man stänga av eller snabba upp strid-animationerna i fullversionen?

Lyckades inte i demot, och för mig är det en dealbreaker, jag orkar inte sitta och titta på dem mer än en gång, tar för lång tid (jämför med civ).

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Visst hette dem "första spelen" Might and magic (valfri siffra: (Valfri text), och i och med det finns flera Heroes spel som då tekniskt sett då är en sidoserie så förstår jag varför det då heter

Might and magic: Heroes VI. Namnet är inte lika störande när jag faktiskt nu förstår varför de ändrats. Gillar "Heroes of might and magic" mer men är inte lika störd gällande detta längre.

Stör mig dock lite då jag verkligen tyckte om orginalspelen. Dvs "Might and Magic", precis som du säger är "Heroes of" en sidoserie och kommer alltid förbli, oavsett vad de kallar det.

De försöker väl få folk nostalgiska med detta namnbyte då Might and Magic VI - Mandate of Heaven är helt klart ett av de bästa rollspelen som gjorts.

Orginalserien innehåller 9 spel [http://en.wikipedia.org/wiki/Might_and_Magic]

Medlem

Whats up med att folk kommenterar innan de ens verkar ha läst recensionen?
Multiplayer nämns och tidigare spel nämns..
E som att torka sig i röven innan man skitit eller nått

Medlem

Spelet är verkligen i rätt riktning jämfört med 4:an och 5:an. Det jag gillar mest är att en hjältes utveckling inte längre är slumpbaserad. Vad som är mindre bra är att den inte har den mysiga känslan från 2:an och 3:an när man besöker städerna. Men den är inte heller den jobbiga 3D städerna så man kan leva med det.

En annan besvikelse för mig är "factions". Ett Heroes spel utan warlocks/dungeon eller wizards/tower, dvs inga svarta drakar eller titaner vilket inte riktigt känns HoMM. Istället fanns det en asiatisk baserat faction som inte riktigt passar in.

Lite synd men kan ju alltid hoppas att de kommer med i en expansion eller liknande.

Medlem
Skrivet av Morby:

Spelet är verkligen i rätt riktning jämfört med 4:an och 5:an. Det jag gillar mest är att en hjältes utveckling inte längre är slumpbaserad. Vad som är mindre bra är att den inte har den mysiga känslan från 2:an och 3:an när man besöker städerna. Men den är inte heller den jobbiga 3D städerna så man kan leva med det.

En annan besvikelse för mig är "factions". Ett Heroes spel utan warlocks/dungeon eller wizards/tower, dvs inga svarta drakar eller titaner vilket inte riktigt känns HoMM. Istället fanns det en asiatisk baserat faction som inte riktigt passar in.

Lite synd men kan ju alltid hoppas att de kommer med i en expansion eller liknande.

På vilket sätt går detta mer i rätt riktning än Heroes 5?

Medlem

Måste säga att det var en fruktansvärt kort och dålig recension, nästan pinsamt att läsa. Ni nämner inte viktiga saker så som att de minskat antalet resurser, tagit bort ikoniska raser för att lägga til en jävla weebo ras, lagt till en massa healer som även kan ressa.

Nej tycker det får bli skärpning nu, Fz har gått från toppen till bottnen på bara några år och det är smärtsamt att ens läsa recensionerna längre.

Medlem
Skrivet av Cane:

På vilket sätt går detta mer i rätt riktning än Heroes 5?

Det är en väldigt personlig åsikt. I och med att spells och skills inte är längre slumpmässiga gör att mulitplayern blir mer intressant. Att varelserna är fördelade i Core-Elite-Champion grupper känns som en naturlig utveckling för spelet.

Att man bara har blood crystals som enda resurs utöver sten och träd är inte nödvändigtvis dåligt, eftersom i stort sätt alla byggnader kostar blood crystals måste man göra mer val och offra det ena för det andra när man bygger upp städerna. Detta gör blood crystals till en bristvara som det är svårt att ha för mycket av till och med längre in i spelet.

Utöver detta så tycker jag att spelet har fått tillbaka en liten del av sin charm, det kändes mer mysigt än 5:an på något sätt. 5:an i sin tur var ett helt okej spel, speciellt med tanke på 4:an som var en katastrof.

Som sagt, dessa är väldigt personliga åsikter men jag håller med dig att FZ’s recension var lite pinsam.

Medlem

Saknar att dom inte har med stad grejen längre

Jag var skeptisk när det först visades men värmt upp väldigt för det sedan dess, särskilt då folk som spelat det talat gott om det. Kul recension, blir ett köp längre fram!

Medlem

Är det bättre än heroes 3?

Och hur långa är laddningstiderna?


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

måste säga att gamla homm 3 var bäst, tills nu äger detta och har spelat betan en hel del, måste säga att det känns som en nyversion av 3an men med mkt mer och bättre saker. rekommenderat!


signatur

//monster

Inaktiv

Låter intressant, kanske man skulle köpa... Men kör Ubisoft sin vanliga drakoniska DRM?

Medlem

Hoppas det får en mac release som femman fick.

Medlem

Tycker folks ska sluta tjata om trean. Jag tror att alla har fattat att det är den allmänna favoriten i serien. Gå vidare. Tycker förövrigt också att spelet är riktigt bra på det jag har testat. Ett av årets spel för min del.

Medlem

Håller med om att recensionen är riktigt tunn och tämligen dålig. Är det pengarna från utgivaren som avgör storleken på spelet? :/

Medlem

Jag har spelat samtliga Heroes of might and magic spel, och kan konstatera att den sjätte delen har potential men knappast känns som ett färdigt spel. Spelet har fått massor med kritik - med all rätt - från betaspelarna för att man valt att snåla och inte inkluderat en riktig townscreen. Ubisoft har svarat på kritiken och sagt att man skall omarbeta den fjantiga animationen som man idag har istället för en riktigt townscreen i en framtida uppdatering.

Sen saknar den färdiga releasen av spelet något enormt viktigt för multiplayer, nämligen simultaneous turns. Detta fanns i den femte delen, precis som townscreens, och överhuvudtaget känns det som att Ubisoft snålat fram den sjätte delen. På frågan om simultaneous turns är det ovisst om detta kommer att lösas med en framtida patch/DLC.

Man räknar med att det skall finnas en progression på alla punkter när man går från del 5 till del 6, men uppenbart har plånboken fått styra lite väl mycket i utvecklingen av del 6.

Medlem

Men allvarligt, hur kan du anse att avsaknaden av en flashig town screen innebär att spelet är "ofärdigt"?

Medlem

Jag, många spelare, och Ubisoft själva anser ju att de nuvarande inte håller måttet så det är väl inte så märkligt.

Det är det första spelet i serien där den här aspekten av spelet inte är färdigkodad när spelet släpps, och det är ju ett tydligt steg tillbaka om man ser till ambitionsnivån med townscreens i den femte delen.

Townscreens är ju mysigt och tillför säkert en massa inlevelse till de som är i stadsbyggartagen, men det är ju fortfarande helt funktionellt. Avsaknaden av simultaneous turns är ju däremot helt obegriplig och kommer att påverka multiplayerspelandet, om man inte gejmar hotseat. När en viktig funktion i spelet saknas, då anser jag att spelet inte känns färdigt, särksilt när funktionen funnits i tidigare spel.

Sen vill jag ha en flashig townscreen bara för att.

Medlem
Skrivet av Mangan:

. Avsaknaden av simultaneous turns är ju däremot helt obegriplig och kommer att påverka multiplayerspelandet, om man inte gejmar hotseat. När en viktig funktion i spelet saknas, då anser jag att spelet inte känns färdigt, särksilt när funktionen funnits i tidigare spel.

Har det inte funnits i betan menar du då eller? Jag har inte kunnat läsa någonstans att det inte skulle finnas.

12
Skriv svar