Något jag kom att tänka på när del gäller piratkopierings skydd...

Inaktiv
Något jag kom att tänka på när del gäller piratkopierings skydd...

Min släkting laddar alltid ner spel utom en gång då han köpte kinect och fick med kinect adventures som måste vara det ända spela han skaffat legalt på något år. Då tänkte ja varför inte ta med någon hårdvara i varje spel kanske inte så dyr.

Medlem

Varför inte? Kanske för att lägenheten hade blivit full med all skit man inte behöver?

Vad för hårdvara skulle man inkludera i varje spel som såldes?

Medlem

Hårdvarunycklar fanns redan på 80-talet till spel.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Med tanke på att folk inte ens kan undvika att repa sönder sina CD/DVD-skivor så skulle en till fysisk komponent till spelet vara en mindre bra idé.

Det finns vissa produkter som har en. T.ex. Steel Beasts Pro har en USB-nyckel, men det är knappast något som lära komma i någon större utsträckning pga av trasslet, och pga de ökade kostnaderna för tillverkaren, än hur små de är.

De har ju t.o.m. slutat med pappersmanualer, och de brukade inte vara så speciellt tjocka i de flesta fall, och i de volymer de tillverkades måste styckpriset ha varit yttepyttigt. Ändå en kostnad de kunde göra sig av med.

Inaktiv

Får mig att börja tänka på dom gamla kopieringsskydden där man var tvungen att leta upp specifika ord i manualerna eller där det kunde finnas häften med svart text printat på svart papper med glansig yta som gjorde att det inte gick att kopiera dom i kopiatorer etc.

Good times. Men tack och lov för att man slipper sånt idag.

Medlem
Skrivet av Inkompetent:

Med tanke på att folk inte ens kan undvika att repa sönder sina CD/DVD-skivor så skulle en till fysisk komponent till spelet vara en mindre bra idé.

Det finns vissa produkter som har en. T.ex. Steel Beasts Pro har en USB-nyckel, men det är knappast något som lära komma i någon större utsträckning pga av trasslet, och pga de ökade kostnaderna för tillverkaren, än hur små de är.

De har ju t.o.m. slutat med pappersmanualer, och de brukade inte vara så speciellt tjocka i de flesta fall, och i de volymer de tillverkades måste styckpriset ha varit yttepyttigt. Ändå en kostnad de kunde göra sig av med.

Ja, hårdvarunycklar var jobbiga. Byta nyckel beroede på vilket program man startar.
Ungefär som att använda CD- DVD- BluRay-skivor idag. Hoppas vi helt slipper det i framtiden.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Jag har blivit så bekväm av mig att jag aldrig köper spel "fysiskt" längre... allt handlas online.. är så himla skönt att slippa ha massa fodral i en hylla som samlar damm.

Medlem
Skrivet av Slackerpete:

Jag har blivit så bekväm av mig att jag aldrig köper spel "fysiskt" längre... allt handlas online.. är så himla skönt att slippa ha massa fodral i en hylla som samlar damm.

Samma här. Så himla bekvämt att slippa skivor och nycklar och leta patchar manuellt när man installerar spelen på andra datorer.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Sedan så skulle de fysiska skydden knäckas förr eller senare också. Jag menar, se på konsolerna, de har ju fysiska skydd i själva konsolen, men det finns allt från kretsomkopplingar till attt man byter DVD-rom och mjukvaruemulatorer.

Själv tror jag att ytterligare en grej för att hindra pirater skulle föda fler pirater då det (i ännu större utrsäckning) endast drabbar de som köpt spelet.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Själv tror jag att ytterligare en grej för att hindra pirater skulle föda fler pirater då det (i ännu större utrsäckning) endast drabbar de som köpt spelet.

Håller med. Bättre att rent juridiskt angripa piraterna och se till att de får böter/fängelse, istället för att förstöra för ärliga kunder.

1
Skriv svar