Bioware försvarar kontroversiella SWTOR-avstängningar
Spelar inte Star wars men detta gäller i samtliga spel:
om det finns möjlighet att exploatera en bug etc. så gäller det för utvecklarna att fixa detta problem så det inte längre går att 'fuska' , och exploaterar spelare och gör vinst så ska dem inte bannas, utan man tar tillbaka de items / gold / whatever som de har tjänat genom fusket.
Helt rätt!
http://www.gamebreaker.tv/swtor-the-republic-occupy-ilum/
Sammanfattar det hela rätt bra.
Inte värre än när Dice bannar spelare som utnyttjar buggar.
Att loota containers som man kan loota, på en planet man kan åka till, är inte en bugg.
Att någon lagar ett fordon samtidigt som någon annan skjuter det är inte heller en bugg. För att komma åt behållare på planeter över ens nivå så behöver man antingen utnyttja eventuella stealth-buggar eller be någon med högre level rensa vägen till behållaren (som ligger gömd bakom flera fiender). Båda fallen kan jämföras med Dice anledningar till att banna spelare.
Helt klart gör de helt rätt.
För min del var det över 10 år sedan jag spelade MMORPG (termen fanns inte ens då utan möjligen kallades de för grafisk muds). En sak jag tyckte var fantastiskt bra var när game masters var som en del av spelet och agerade "gudar". Att en spelare blev bannad kunde vara en del av spelet. Om någon betedde sig illa la de munkavle på personen eller sabbade karaktären, tog alla dennes pengar etc.
Med andra ord admins som gick in och lekte gudar och styrde upp enligt relativt godtycke.
Rättvist? Nej. Roligt: JA.
Nu har det blivit industri och rättighet att få ha sina saker och sin loot etc. Då kunde en game master gå in och ganska mycket efter god tycke göra både det ena och andra. Hade man kanske fastnat på ett ställe och inte kunde komma loss kunde man få en teleport någonstans och en liten bonus som plåster på såren.
Det jag menar är att jag tycker att det generellt sett är HELT RÄTT med aktiva admins som styr upp snarare än att man har någon allmänt terms of agreement och princip att "går det så får man göra det".
Nej, roligare blir det med ett gäng nyckfulla "gudar" i form av admins som styr och ställer lite. Att spela rollspel är inte bara att känna sig stor och mäktig: att känna sig liten och maktlös är också en viktig del av upplevelsen.
Det är de som ska åtgärda fel, inte lägga ansvaret på användarna. Spelarna gör bara det som man kan göra i spelet och tycker utvecklarna att det är fel så är det upp till de att åtgärda det. Inte hota med avstängning om man som spelare inte följer det utsatta spåret. Bioware sjunker bara mer o mer i mina ögon.
Att någon lagar ett fordon samtidigt som någon annan skjuter det är inte heller en bugg. För att komma åt behållare på planeter över ens nivå så behöver man antingen utnyttja eventuella stealth-buggar eller be någon med högre level rensa vägen till behållaren (som ligger gömd bakom flera fiender). Båda fallen kan jämföras med Dice anledningar till att banna spelare.
Åter igen, anledningen till att de blev bannade var uttryckligen att de lootade containers i stor mängd, ingenting annat. Och att åka till en planet man kan åka till, och lootar containers man kan loota, är ingen bugg.
LÄS REGLERNA FOLK! NI HAR VÄLL ÄNDÅ GÅTT I SKOLAN?!
Jag får raseriutbrott på folk som ska tycka synd om de som exploitar och blir bannade NÄR DET STÅR I AVTALET ATT DU BLIR BANNAD OM DU EXPLOITAR EN BUGG, SOM DE DESSUTOM HAR ACCEPTERAT FÖR ATT KUNNA SPELA. NÖTTER?!
EDIT: MÅSTE HELLER INTE VARA EN BUGG UTAN DET KAN VARA ATT UTNYTTJA NÅGOT SOM ÄR "BROKEN"! Jag är svinförbannad på er som försvarar svinen som fuskar eller "små fuskar" i spel!
Riktigt risigt skött av Bioware. Att spelets ekonomi blivit obalanserad av så lite tyder snarare på andra problem. Om ekonomin fungerar så kommer allt balansera ut sig på respektive server med auktionshus och dylikt ändå.
När man ger sig an en sån utmaning som att försöka loota från områden som egentligen är för hög lvl så ska man ju riskera mycket på kuppen. Bioware verkar onekligen inte fått till balansen här, men är det spelarnas fel???
Cptn BaseballBatBoy!
Så förbannat larvigt av er Bioware, detta är inte spelarnas fel när ni slarvar med er produkt. Nej jag ger fan i det här spelet. jag tänkte köpa detta men nu har ni bevisat är ni inte är värdiga en ny spelare.
Älskar verkligen hur blåögd man kan vara. Bara för att du läser att Bioware varnat folk tänker du inte köpa spelet. Det var en ytterst liten skala som "fuskade" och de fick vad de förtjänade. Eller så kanske du är en sådan som gör allt för att förstöra i spel och i så fall är det skönt att slippa dig.
Ja det kan du tycka fan du vill, fanboy. Denna kontroversiella åtgärd av Bioware tycker jag ändå skrämmer folk från att skaffa detta lir. en sak att hade jag hållit med om det varit temporärt avstängning. men tyvärr verkar dom göra en blizzard åtgärd av det. en sak till mr miles så verkar du endast anta att jag är en som gillar och förstöra i spel, där har du väldigt fel. jag blir lika pissed off på troll som förstör för dem som spelar ärligt i MMO.
lol, det är ju temporär avstängning det handlar om. De enda som blivit bannade är de som försökte credit farma för att sedan sälja dem för riktiga pengar.
Sen allvarligt, "fanboy"? Blir så trött på sådana kommentarer...
ja det kan jag förstå men tyvärr uppstår dom när en som miles kommer med en sådan onödig fras i hans svar som t ex "Eller så kanske du är en sådan som gör allt för att förstöra i spel och i så fall är det skönt att slippa dig." så tar jag det mest ett trollande :S och då svarar jag på det sättet.
Iofs, jag ser din poäng.
Både Fanboy och Troll, i en och samma tråd, jag måste pajjat internet.
Nähmen ber om ursäkt för mina förutfattade meningar om att du kanske, notera att jag skrev k a n sk e, var en som gillade exploita / förstöra med tanke på tonen av att det var "larvigt av Bioware". Men innan du börjar utbryta dessa härliga internetord kanske du skulle läsa lite mer artiklar än enbart det FZ skrev då folket som höll på och exploitade blev varnade och sedan temporärt avstängda. Inte så att de vaknade upp en dag, loggade in och så var de bannade utan att veta om det. De visste vad de höll på med, fick varning men fortsatte så helt enligt regelboken om du frågar mig.
AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch
Rätt eller fel, deras spel, de gör som de vill. BioWare är inte annorlunda någon annan MMO-utvecklare. Finns inte en enda som inte redan gjort exakt samma mot sina kunder. Så bara det borde ju göra att folk kan de oskrivna reglerna. Kunde inte bry mig mindre om det är rätt eller fel om jag så försökte.
Så förbannat larvigt av er Bioware, detta är inte spelarnas fel när ni slarvar med er produkt. Nej jag ger fan i det här spelet. jag tänkte köpa detta men nu har ni bevisat är ni inte är värdiga en ny spelare.
Älskar verkligen hur blåögd man kan vara. Bara för att du läser att Bioware varnat folk tänker du inte köpa spelet. Det var en ytterst liten skala som "fuskade" och de fick vad de förtjänade. Eller så kanske du är en sådan som gör allt för att förstöra i spel och i så fall är det skönt att slippa dig.
Ja det kan du tycka fan du vill, fanboy. Denna kontroversiella åtgärd av Bioware tycker jag ändå skrämmer folk från att skaffa detta lir. en sak att hade jag hållit med om det varit temporärt avstängning. men tyvärr verkar dom göra en blizzard åtgärd av det. en sak till mr miles så verkar du endast anta att jag är en som gillar och förstöra i spel, där har du väldigt fel. jag blir lika pissed off på troll som förstör för dem som spelar ärligt i MMO.
lol, det är ju temporär avstängning det handlar om. De enda som blivit bannade är de som försökte credit farma för att sedan sälja dem för riktiga pengar.
Sen allvarligt, "fanboy"? Blir så trött på sådana kommentarer...
ja det kan jag förstå men tyvärr uppstår dom när en som miles kommer med en sådan onödig fras i hans svar som t ex "Eller så kanske du är en sådan som gör allt för att förstöra i spel och i så fall är det skönt att slippa dig." så tar jag det mest ett trollande :S och då svarar jag på det sättet.
Iofs, jag ser din poäng.
Både Fanboy och Troll, i en och samma tråd, jag måste pajjat internet.
Nähmen ber om ursäkt för mina förutfattade meningar om att du kanske, notera att jag skrev k a n sk e, var en som gillade exploita / förstöra med tanke på tonen av att det var "larvigt av Bioware". Men innan du börjar utbryta dessa härliga internetord kanske du skulle läsa lite mer artiklar än enbart det FZ skrev då folket som höll på och exploitade blev varnade och sedan temporärt avstängda. Inte så att de vaknade upp en dag, loggade in och så var de bannade utan att veta om det. De visste vad de höll på med, fick varning men fortsatte så helt enligt regelboken om du frågar mig.
Jag läser de artiklar jag anser läsvärda och inte mer än så. och nej jag påstår inte att du pajade internet, du må endast ha använt ett trollande ton i ditt svar vilket fick mig att svara tillbaks på ungefär samma sätt. överdriv lagom du.. sen tycker jag vi släpper detta.
Har gjort litet luskande i detta ämne, och har litet material att delge. Många av er väljer selektivt ut information och bildar er uppfattningar om hur det hela fortlöpt, och som BioWare själv säger i sin artikel: "There are two sides to every story".
Så som jag förstår det så handlar det om systematisk exploitation (där man är väl medveten om att man handlar i ett icke korrekt syfte), youtubelänken nedan skildrar en spelare som blev ögonvittne till dessa exploits och som faktiskt försökte förhindra att dessa utfördes.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=CTd1mf...
En summering av min förståelse av det hela (behöver inte var aen 100% korrekt skildring):
Exploiten tycks ha använts i en såkallad PvP-zone där "ownership" av PvP-zonen skiftar mellan lagen. När ownership skiftar så spawnas kistor på valda platser.
Ett helt lag i Republic står på väl valda platser där kistor kan tänkas spawna, medans en låglevel I empire står på ett ställe för att kunna "Switcha ownership" på PvP-zonen, för att på så sätt forcea att kistorna spawnar igen. youtubevideon skildrar detta väldigt bra.
I min syn så har BioWare mer än rätt i denna frågan (då varningar skall ha skickats ut innan en ban skedde). Dock har jag hört om flera andra incidenter där bans var litet mer kontroversiella. Hoppas att alla får en liten bättre syn av det hela
Många av er väljer selektivt ut information och bildar er uppfattningar om hur det hela fortlöpt
Till skillnad från dig som hittade en hel youtube-länk?
Skämt åsido, alla tar väl till sig den informationen som passar en bäst. Vi är människor, det är så alla människor gör (bortsett från mytomaner)
Många av er väljer selektivt ut information och bildar er uppfattningar om hur det hela fortlöpt
Till skillnad från dig som hittade en hel youtube-länk?
Skämt åsido, alla tar väl till sig den informationen som passar en bäst. Vi är människor, det är så alla människor gör (bortsett från mytomaner)
Visst är det så! Ville absolut inte att det skulle vara ett påhopp på något sätt, och jag har väl inte en 100% korrekt syn på problemet heller (som jag reserverade mig för), men händelseförloppet är definitivt djupare än att "Ta sig till ett för högt levelområde och loota litet kistor", det är organiserad exploitation det rör sig om
Tackar förövrigt att du tog det hela med god ton
ganska skrämmande att se hur många här som tycker en massa utan att veta den riktiga anledningen (troll?), BW bannar inte utan en riktig anledning.
Folk åkte till illum och utnyttjade dans buggen, under tiden som de dansade kunde mobarna inte skada den personen som hade aggrat dem (den är fixad nu ),medan tanken dansade så lootade hans kompisar kistorna och olika gathering noder. Du kunde vara lv 18 och göra detta…
med andra ord BW gjorde helt rätt.. död åt gold farmers!
Åtgärdar problemet som de upptäckt.
Har de då verkligen inte gjort, man akn fortfarande göra det.
ganska skrämmande att se hur många här som tycker en massa utan att veta den riktiga anledningen (troll?), BW bannar inte utan en riktig anledning!
Ja visst är det, som du till exempel. De är bannade för att de lootade containers de kunda loota på en planet de kunda åka till, bioware tyckte de gjorde det för mycket, det är allt. Och istället för att åtgärda problemet bannar de folka lite här och där.
BW bannar inte utan en riktig anledning!
för de har ju inte bannat folk för att de svurit i privata meddelanden eller något
Folk tycker om att utforska och tänja på gränser. Det är inget man ska straffas för. BioWare får se till sig själva istället för att skylla sina designmissar på betalande kunder.
Mycket uselt.
Lägg av du fattar tydligen inget. Blir man varnad och ändå fortsätter SKA DU BANNAS.
Visst är det så, men att hotfixa problemet istället hade varit betydligt smidigare för alla. Ett MMO är inte felfritt från dag ett och då ska man inte bli förvånad över att spelarna lever jävel tills de har patchat några gånger. I långa loppet jämnar det ändå ut sig.
lol @bronko, du blir inte bannad för att åka dit, du blir bannad för att anväda exploits som dansbuggen.. kanske läs innan du kommenterar.
Skulle kunna säga detsamma till dig, du verkar ha noll förståelse om vad folk blir bannade för.
jag vet exakt, efter som flera av mina gille kompisar som blev just bannande för just detta, så fort de fick skeppet var det bara att flyga dit och använda sig ut av buggen.