HDMI anslutning till Dator från TV

Medlem
HDMI anslutning till Dator från TV

Hej.

Jag har nyligen inhandlat en ny TV och köpte då en HDMI kabel med den med tanken att jag skulle koppla datorn till TVn men min dator upptäcker inte TVn (När jag kopplar in TV'n så står det Kontrollera den anslutna enhetens strömtillförsel och kabelanslutning eller kontrollera källvalet) och om jag drar ut kabeln så står det Ingen enhet funnen.

Jag var tvungen att sätta en Mini HDMI för att kunna koppla in i datorn.

TV: http://cdon.se/hemelektronik/51_plasma-tv_samsung_ps51d535a5w...
HDMI Kabel: http://cdon.se/hemelektronik/supra_hdmi_cable_hdmi_-_hdmi_10m...
Grafik kort PNY GeForce GTX 560 Ti

Medlem

Har du valt på TVdosan "annan kanal" ändra i meny till PC istället för t.ex AC1 ingång eller HDMI whatever?

Medlem

Kan inte välja PC, bara TV, HDMI1/DVI och Ext.

Om jag inte missar något då. :/

Medlem

Har du provat med olika upplösningar på datorn? Samt har du både TVn och dataskärmen inkopplade samtidigt?

Medlem

Jag har båda inkopplade ja, bara testatat 1650x1080

Medlem

Prova 1920*1080 och välj tvn som primär.

Medlem

asså jag kan inte se TV'n alls på datorn, och min skärm går inte högre än det jag sa förra posten, nu har jag testat andra upplösningar och jag har testat att bara ha TV'n ikopplad....inget funkar.

Medlem

Ha bara dataskärmen i datorn ställ in 1920*1080 byt sen tillbaka till BARA TVn inkopplad, fick krånlga som fan själv när jag körde min 32 tums lcd tv, men det brukade funka för mig. Anledningen till att du måste göra detta är att en tv inte stödjer lika många upplösningar som en dataskärm(gjorde inte min iallafall).

Medlem

Jag har haft samma problem mellan varven men funkar nu bättre när jag startar tvn med powerknappen istället för att trycka på en kanalknapp. Konstigt men så är det för mig iaf.

Medlem
Skrivet av Xixor:

Ha bara dataskärmen i datorn ställ in 1920*1080 byt sen tillbaka till BARA TVn inkopplad, fick krånlga som fan själv när jag körde min 32 tums lcd tv, men det brukade funka för mig. Anledningen till att du måste göra detta är att en tv inte stödjer lika många upplösningar som en dataskärm(gjorde inte min iallafall).

Jag kan inte ställa in min skärm på den upplösningen, den upplösningen jag nämde innan är högsta. har dock gett upp lite med HDMI ingången. ska inhandla en HDMI>DVI adapter till datorn imorn och se hur det blir...får väll skaffa ett par högtalare med. : (

Medlem

Var uppmärksam på om du har flera HDMI-utgångar på din dator. Har du separat grafikkort samt ett inbyggt kan det konflikta tillexempel. Jag har provat med oändligt många varianter på datorer/tv apparater och det har aldrig varit något problem att sätta en kabel från HDMI-ut från datorn till HDMI-in på TV'n. Man väljer bara rätt källa sen är det igång.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Jag har bara en HDMI utgång. Men jag har lyckats lösa det, jag köpte en HDMI -> DVI adapter, och förväntade mej att få använda hörlurar trodde inte DVI gav ljud men tydligen gör det det? ;S

1
Skriv svar