Vad tjänar du?

Medlem
Vad tjänar du?

Lång historia kort: Jag skrev världen bästa inlägg/tråd och min förbannade dator gjorde en "F5" och allt försvann. Gud, jag hatar dig.

Anyhow... jag är dataingenjör, jobbar lite utanför mitt område och tjänar ganska mycket mindre än jag borde - jag har en massa andra "perks" dock.

Jag funderar på att sadla om till polis och undrar lite om hur mycket de tjänar osv, jag har kollat in hemsidan men den ger vaga svar som bäst.

I dagens läge tjänar jag typ 29000 per månad, några tusingar mindre än jag borde kanske men jag klara mig bra... Vad gör du och vad tjänar du?

Vet du något om polisyrket, lön,osv? Berätta gärna!

Tack så länge, boyos.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

jag har en familje bekant som blev polis för ett år sen, enligt honom tjänar dem inte speciellt mycket alls utan man får räkna med cirka 15k som polis aspirant och sedan runt 20k som polis assistent

han påpekade ganska kraftigt att polis yrket ej är ett yrke om man vill tjäna pengar, utan det är ett yrke man lever 24/7 även i sin personliga tid och tillvaro och om det ska vara värt att slita för pengarna som polis så är det bäst att man tror starkt på det man gör inom yrket

Själv jobbar jag just nu extra/deltid på ett byggvaruhus och tjänar cirka 5-7k per månad när jag följer mitt vanliga schema- detta är plus OB och semesterersättning. om jag skulle jobba heltid hade jag nog tjänat cirka 19-20k inom just den positionen jag innehar idag


signatur

Suup homie

Medlem
Skrivet av weizenbier:

jag har en familje bekant som blev polis för ett år sen, enligt honom tjänar dem inte speciellt mycket alls utan man får räkna med cirka 15k som polis aspirant och sedan runt 20k som polis assistent

han påpekade ganska kraftigt att polis yrket ej är ett yrke om man vill tjäna pengar, utan det är ett yrke man lever 24/7 även i sin personliga tid och tillvaro och om det ska vara värt att slita för pengarna som polis så är det bäst att man tror starkt på det man gör inom yrket

Själv jobbar jag just nu extra/deltid på ett byggvaruhus och tjänar cirka 5-7k per månad när jag följer mitt vanliga schema- detta är plus OB och semesterersättning. om jag skulle jobba heltid hade jag nog tjänat cirka 19-20k inom just den positionen jag innehar idag

Självklart är polisyrket en livsstil men man måste ju klara sina utgifter.

Ok, jag gillar poliser och tycker vi borde ha fler men är det inte skam att de som skall skydda oss tjänar mindre än... ja... vad?

Lärare framför allt, poliser, sjukvårdspersonal... detta borde vara prestigejobb men bra betalt. Rätta mig om jag har fel?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Absolut jag håller med att det är en aning skamligt att poliser tjänar mindre än än andra mer "lättare" yrken med tanke på deras arbetsuppgift

Höja lönerna skulle säkerligen bara påverka moralen till det bättre också
Har själv haft tankarna på att bli polis men jag blir lite avskräckt med tanke på alla studier det krävs innan jag ens kan göra provet för intagningen.

Nu funderar jag starkt på att satsa på att bli yrkessoldat nu när dem ändrat strukturen. ett yrke som säkerligen tjänar extremt mycket mindre än en polis men jag tror arbetsuppgifterna skulle passa mig perfekt plus att jag skulle få göra något jag drömt om sen barnsben och något jag faktiskt skulle tro ha mer mening i mitt liv än att jobba 8 timmar om dagen i något kontor/affär för sedan komma hem och diska


signatur

Suup homie

Medlem
Skrivet av weizenbier:

Absolut jag håller med att det är en aning skamligt att poliser tjänar mindre än än andra mer "lättare" yrken med tanke på deras arbetsuppgift

Höja lönerna skulle säkerligen bara påverka moralen till det bättre också
Har själv haft tankarna på att bli polis men jag blir lite avskräckt med tanke på alla studier det krävs innan jag ens kan göra provet för intagningen.

Nu funderar jag starkt på att satsa på att bli yrkessoldat nu när dem ändrat strukturen. ett yrke som säkerligen tjänar extremt mycket mindre än en polis men jag tror arbetsuppgifterna skulle passa mig perfekt plus att jag skulle få göra något jag drömt om sen barnsben och något jag faktiskt skulle tro ha mer mening i mitt liv än att jobba 8 timmar om dagen i något kontor/affär för sedan komma hem och diska

Lite halvsugen på soldatyrket själv.... Antar att jag är uttråkad. Afganistan... here I come.

BTW, en radioröst sade att vi inte var neutrala längre... sverige alltså... jag misssade detta memo, någon som vill utveckla?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av weizenbier:

Absolut jag håller med att det är en aning skamligt att poliser tjänar mindre än än andra mer "lättare" yrken med tanke på deras arbetsuppgift

Höja lönerna skulle säkerligen bara påverka moralen till det bättre också
Har själv haft tankarna på att bli polis men jag blir lite avskräckt med tanke på alla studier det krävs innan jag ens kan göra provet för intagningen.

Nu funderar jag starkt på att satsa på att bli yrkessoldat nu när dem ändrat strukturen. ett yrke som säkerligen tjänar extremt mycket mindre än en polis men jag tror arbetsuppgifterna skulle passa mig perfekt plus att jag skulle få göra något jag drömt om sen barnsben och något jag faktiskt skulle tro ha mer mening i mitt liv än att jobba 8 timmar om dagen i något kontor/affär för sedan komma hem och diska

Lite halvsugen på soldatyrket själv.... Antar att jag är uttråkad. Afganistan... here I come.

Tror det kan vara nyttigt och faktiskt ett nöje att tjäna landet utomlands inom det militära.. kan dock ha helt fel, man kanske får ett fy helvetes liv om man får uppleva fel saker på fel sätt sedan är man 60 bast med vietnam liknande flashback vartenda dag

Men om armen inte vill ha dig och du vill ha ett riktigt äventyr finns alltid

[http://www.legion-recrute.com/en/]

Fem år antingen i ett krigsdrabbat land eller så får du spendera fem år med att "försvara" Guyanska rymdcentrumet som jag hört ska vara skit roligt :evil:

Skrivet av CastorFiber:

BTW, en radioröst sade att vi inte var neutrala längre... sverige alltså... jag misssade detta memo, någon som vill utveckla?

Nu hänger jag inte riktigt med? Menar du att vi inte skulle vara neutrala inom afghanistan?

Tror fortfarande vi är det förutom att eftersom vi hamnat i ett par strider emot talibanerna så har läget blivit mer hotfullt


signatur

Suup homie

Medlem

29k! åå, den som hade sån härlig summa <3


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Studerar, vilket är en inkomst runt 25 000kr/år.

Just nu är jag deltidsanställd under semestern på ett "lager", tjänar 118kr/h + semesterersättning.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Det är skillnad på att vara alliansfri och neutral.
Sverige är varkendera. Vi är djupt djupt involverade med NATO och EU.

Angående soldatyrket...nja säger jag.
Efter att ha jobbat som soldat i FM under en tid så är min spontana reaktion;
I den första vändan så nej. Det kommer bli sjukt mycket "krångel" är min uppfattning.

Min lön är förövrigt skitdålig. Jobbar enbart söndagar på morgonen 02-07.
Men det är arbetserfarenhet och najs.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Nestor: Vad jobbar du med?

Själv är jag arbetslös och får ca 3000 kr i månaden. Har råd med halva hyran. Dock är jag sambo.

Om två månader ska jag börja studera och ska då leva på studiemedel - ska låna.

Efter studierna ska jag jobba som journalist och journalister tjänar inte särskilt mycket. 15-20k i månaden får man vara nöjd med, åtminstone i början.

Men jag väljer inte yrke efter lön. Journalist är ett härligt och omväxlande yrke och ett kreativt yrke. Man får träffa många olika människor, vara på olika platser och så vidare... Man får skriva, fota, intervjua... som sagt - omväxlande och kul jobb.

Medlem

Delar ut tidningar. Arbetarklass!


signatur

Dryg och bitter.

Ambassadör
League of Legends

Funderat på både polis och militärtjänst men har inte orkat ta tag i det. nu är det sommarjobb som ritare på ett företag för 100kr/h sen blir det studentliv med lån i 5 år framöver

Medlem
Skrivet av Nestor:

Angående soldatyrket...nja säger jag.
Efter att ha jobbat som soldat i FM under en tid så är min spontana reaktion;
I den första vändan så nej. Det kommer bli sjukt mycket "krångel" är min uppfattning.

FM - försvarsmakten?

Jag har något skumt minne om att jag läst en tråd med dig gällande just åsikter om militären och att du ej ville göra lumpen i någon PC gamer tråd för ett eller ett par år sen.. hmm måste blandat ihop dig med någon helt annan

Men har du lust att dela med dig lite av dina erfarenheter och vad du arbetade med inom försvaret till en som är kraftigt intresserad av just det yrket?


signatur

Suup homie

Medlem
Skrivet av weizenbier:
Skrivet av Nestor:

Angående soldatyrket...nja säger jag.
Efter att ha jobbat som soldat i FM under en tid så är min spontana reaktion;
I den första vändan så nej. Det kommer bli sjukt mycket "krångel" är min uppfattning.

FM - försvarsmakten?

Jag har något skumt minne om att jag läst en tråd med dig gällande just åsikter om militären och att du ej ville göra lumpen i någon PC gamer tråd för ett eller ett par år sen.. hmm måste blandat ihop dig med någon helt annan

Men har du lust att dela med dig lite av dina erfarenheter och vad du arbetade med inom försvaret till en som är kraftigt intresserad av just det yrket?

Ja, du har blandat ihop.
Min erfarenhet av det var att som ett tillfälligt jobb var det toppen.
Men jag är ytterst tveksam till om det är "vettigt" att skriva kontrakt för 4 år när man är i den fas av livet när man ska bilda familj, skaffa utbildning osv.
16 000-ish i månaden före skatt för det tycker jag är oerhört snålt.
Att ha någon form av seriöst förhållande eller familj misstänker jag blir svårt.

Men om du vill det så tycker jag definitivt du ska söka. FM är en mycket annorlunda arbetsplats med helt unika utmaningar som väntar på dig


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Har du vad som krävs för att ha en åsikt då?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Inaktiv

Snittlön på 60 000kr men det kan bli både mer eller mindre beroende på motivation, tid på året etc. Jobbar deltid som säljare.


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem

Jobbar just nu i Norge, plockar ut ca 31000 per månad. Om jag hade varit fullbetald i Sverige hade jag tjänat 25-2800 kr innan skatt. Dessvärre är jag två års montör hemma vilket ger mig en lön på 22 000 innan skatt. 2 år till så är jag fullbetald dock.

Jobbar som Elektriker inom service och installation. Främst på entreprenader.

Medlem

Tjänar inte bra men helt ok, ligger på 24 exl förmåner


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

22000:- Brutto... Åkare... hade samma som Svetsare


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

jag har före skatt strax över 20k.

tänkte vara smart i år, köpa/sälja fonder å fixa lite extra pengar.
men HEJ herr ekonomi-kris


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Tjänar mindre än Kungen.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Nestor: Vad jobbar du med?

Själv är jag arbetslös och får ca 3000 kr i månaden. Har råd med halva hyran. Dock är jag sambo.

Om två månader ska jag börja studera och ska då leva på studiemedel - ska låna.

Efter studierna ska jag jobba som journalist och journalister tjänar inte särskilt mycket. 15-20k i månaden får man vara nöjd med, åtminstone i början.

Men jag väljer inte yrke efter lön. Journalist är ett härligt och omväxlande yrke och ett kreativt yrke. Man får träffa många olika människor, vara på olika platser och så vidare... Man får skriva, fota, intervjua... som sagt - omväxlande och kul jobb.

Ska varna dig för en överfylld yrkesgrupp där det e mycket svårt att leva på, min kusin försökte va Journalist. Hon fick aldrig fast jobb so nu e hon fast på att skriva artiklar till modemagasin o sånt (även andra tidningar) Varje gång jag möter henne så ångrar hon sitt val=(.

1
Skriv svar