Sony köper Gaikai för 380 miljoner dollar

Robot
Sony köper Gaikai för 380 miljoner dollar

Spelströmningstjänsten Gaikai tillhör numera Sony Computer Entertainment.

#nyhetstips, #sony-computer-entertainment


Inaktiv
Sony köper Gaikai för 380 miljoner dollar

Vågat att de satsar på stora uppköp, då SCE gjorde en förlust på 1,2 miljarder dollar förra året. Får hoppas det vänder för dem.

Medlem

Återstår väl att se i fall detta blir bra eller anus. Ett stort företag som Sony kan vara bra för att ta denna typ av tjänst ett steg framåt. Hoppas bara att Sony inte förstör Gaikai.

Medlem

Ojojoj, detta är precis vad jag förutspått! Framtiden ligger i plattformslösa spel, vi ska inte styras av hårdvaran, det är tjänsten som vi är ute efter. Tjänster som OnLive och GaiKai erbjuder alla typer av spel, oavsett plattform och du kan i princip prenumerera på samtliga spel som släpps. Det gör att spelutvecklarna kan fokusera på valfritt medium, kan optimera skiten ur den och det når alla. Nu väntar vi bara på buden på OnLive, om inte Microsoft satsar på egen lösning. Lovande!


signatur

- r4z0r -

Medlem
Skrivet av r4z0r:

Ojojoj, detta är precis vad jag förutspått! Framtiden ligger i plattformslösa spel, vi ska inte styras av hårdvaran, det är tjänsten som vi är ute efter. Tjänster som OnLive och GaiKai erbjuder alla typer av spel, oavsett plattform och du kan i princip prenumerera på samtliga spel som släpps. Det gör att spelutvecklarna kan fokusera på valfritt medium, kan optimera skiten ur den och det når alla. Nu väntar vi bara på buden på OnLive, om inte Microsoft satsar på egen lösning. Lovande!

Ja men detta kommer med all sannolikhet att bli en flopp pga lagg och att folk vill ha fysiska utgåvor=)

Medlem
Skrivet av Heavenlaid:

Ja men detta kommer med all sannolikhet att bli en flopp pga lagg och att folk vill ha fysiska utgåvor=)

Skojar du ? Lagg ? Har testat alla spel på Gaikai och det flyter PERFEKT(tyvärr kan jag inte säga samma sak om OnLive). Det är nästan så man inte tror sina ögon. Visst finns det många som inte har tillräckligt bra uppkoppling för en sån här typ av tjänst, men det är sannerligen en intressant lösning på spel-världens framtid, och jag förstår att Sony köper upp Gaikai.

Inaktiv
Skrivet av Famest:

Skojar du ? Lagg ? Har testat alla spel på Gaikai och det flyter PERFEKT(tyvärr kan jag inte säga samma sak om OnLive). Det är nästan så man inte tror sina ögon. Visst finns det många som inte har tillräckligt bra uppkoppling för en sån här typ av tjänst, men det är sannerligen en intressant lösning på spel-världens framtid, och jag förstår att Sony köper upp Gaikai.

"Lösning"? Finns det problem i spelvärlden?
Menar inget illa men jag gillar verkligen inte att streama mina spel, testade Amnesia på OnLive(har ej provat Gaikai, men får tro på dig att de flyter perfekt :).) och blev fruktansvärt besviken.

Medlem
Skrivet av Famest:
Skrivet av Heavenlaid:

Ja men detta kommer med all sannolikhet att bli en flopp pga lagg och att folk vill ha fysiska utgåvor=)

Skojar du ? Lagg ? Har testat alla spel på Gaikai och det flyter PERFEKT(tyvärr kan jag inte säga samma sak om OnLive). Det är nästan så man inte tror sina ögon. Visst finns det många som inte har tillräckligt bra uppkoppling för en sån här typ av tjänst, men det är sannerligen en intressant lösning på spel-världens framtid, och jag förstår att Sony köper upp Gaikai.

Okej, för mej med 100/100 uppkoppling funkar det sanslöst dåligt=/

Medlem
Skrivet av Heavenlaid:

Ja men detta kommer med all sannolikhet att bli en flopp pga lagg och att folk vill ha fysiska utgåvor=)

Kan inte uttala mig om lagg, men Steams framgång är väl en rätt tydlig indikation på att fysiska exemplar inte är det viktigaste för folk.

Medlem
Skrivet av Fevolas:
Skrivet av Heavenlaid:

Ja men detta kommer med all sannolikhet att bli en flopp pga lagg och att folk vill ha fysiska utgåvor=)

Kan inte uttala mig om lagg, men Steams framgång är väl en rätt tydlig indikation på att fysiska exemplar inte är det viktigaste för folk.

Steam är PC dock, till konsol vill folk mest ha fysiskt, iaf i större utsträckning.

Medlem
Skrivet av Heavenlaid:
Skrivet av Fevolas:
Skrivet av Heavenlaid:

Ja men detta kommer med all sannolikhet att bli en flopp pga lagg och att folk vill ha fysiska utgåvor=)

Kan inte uttala mig om lagg, men Steams framgång är väl en rätt tydlig indikation på att fysiska exemplar inte är det viktigaste för folk.

Steam är PC dock, till konsol vill folk mest ha fysiskt, iaf i större utsträckning.

Kanske för att det inte finns lika bra system på konsol som Steam på PC?

Medlem
Skrivet av Todilo:
Skrivet av Heavenlaid:
Skrivet av Fevolas:
Skrivet av Heavenlaid:

Ja men detta kommer med all sannolikhet att bli en flopp pga lagg och att folk vill ha fysiska utgåvor=)

Kan inte uttala mig om lagg, men Steams framgång är väl en rätt tydlig indikation på att fysiska exemplar inte är det viktigaste för folk.

Steam är PC dock, till konsol vill folk mest ha fysiskt, iaf i större utsträckning.

Kanske för att det inte finns lika bra system på konsol som Steam på PC?

Nej för det finns helt enkelt många gånger fler samlare till konsol=)

Medlem

Körde The Darkness 2 demot genom Gaikai, det var ingen höjdare direkt.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Buio:

Vågat att de satsar på stora uppköp, då SCE gjorde en förlust på 1,2 miljarder dollar förra året. Får hoppas det vänder för dem.

Inte vågar, ett måste. Konservativa företag som går med förlust kommer att fortsätta gå med förlust.

Medlem

Uppkoppling?
100/100?
Det är snarast latensen som avgör, den ping man får mot servern, visst spelar uppkoppling viss roll men bor man inte ute på landet tror jag snarast det är avståndet till servrarna som krånglar, inte ens hastighet ^^
OnLive funkar grymt för de som bor nära en server, har många vänner i USA som lirar FPS via det och tycker det flyter perfekt. Visst, du får inte bästa grafik men kan spela på sämre hårdvara och till lågt pris istället.

Om denna tjänst ska fungera måste Sony satsa på rejäla serverar i hela världen, främst i de stora regionerna (USA, UK, Asien) och vi blir lidande, men har vi tur kanske även vi får vettiga servrar tids nog.
Ju närmare servern är, desto mindre lagg, och tyvärr är det en brist på "Spelstreamingtjänster" som riktar sig mot den nordiska marknaden i dagsläget

Medlem

Om Sony lägger till stöd för Gaikai i PS3 så kan de få en enorm fördel när nästa generation dyker upp. De kunder som vill ha en "komplett" upplevelse köper en PS4 och de som har en PS3 kan köra spelen ändå (lite sämre) via Gaikai.

Problemet för många utvecklare i början av generationer är att utvecklingskostnaden är hög samtidigt som kundbasen är liten. På detta sätt kommer man runt detta och får en potentiellt stor kundbas på en gång samtidigt som den bästa reklamen för en ny konsol rimligen är att det går att prova på den hemma.

Potentiellt så kan du ju streama precis vilka spel som helst så även utvecklare som sysslar exklusivt med PC-spel kan välja att lägga upp sina spel i denna tjänst. Det går även att prova demos direkt utan någon som helst nedladdning.

1
Skriv svar