Hutchinson: "Rasism i spelbranschen"
Den kreativa hjärnan bakom Assassin's Creed III tycker att speljournalister är rasistiska eftersom de är snällare mot japanska spel än de västerländska titlarna.
#assassins-creed-iii, #gears-of-war, #bayonetta
Lite faktiskt, men skulle inte kalla det rasism. Det är nog mer som med musiken, alla lyssnar på japansk musik bara för det är japanskt och "alternativt" att gilla det, även fast det är värdelöst.
Fast när det gäller spel så finns det i alla fall ett antal bra japanska spel, men för det mesta så överprisar folk spel bara för det är japanskt. I alla fall den bilden jag fått av spel-communityn
Öhm....
1 Det var Alex Hutchinson som sa detta.
2 Patrice Desilets jobbar inte på Ubisoft längre.. han jobbar på THQ Montreal.
Läs intervjun du länkar till
http://www.computerandvideogames.com/363428/assassins-creed-i...-alex-hutchinson/?page=2#top_banner
Vore intressant att iallafall höra ETT exempel på vad som är rasistiskt, och ge mig inte något i stil med Kinapuffar-rasism.
Edit:
Ok! Jag trodde de menade att de japanska spelen är rasistiska, men de menar alltså att journalisterna är rasistiska...eller? Helvete vad ordet rasism verkar vara lättvindigt att kasta ur sig: "Han är inte av samma ras som jag och fick mer glass, RASISM!
Öhm....
1 Det var Alex Hutchinson som sa detta.
2 Patrice Desilets jobbar inte på Ubisoft längre.. han jobbar på THQ Montreal.
Läs intervjun du länkar till
http://www.computerandvideogames.com/363428/assassins-creed-i...-alex-hutchinson/?page=2#top_banner
Tack för att du påpekade detta. Texten är korrigerad.
En Bamseponny av folket
Vissa är helt bias mot japanska spel, det är det ingen tvekan om, men detsamma gäller mot västerländska.
Försöker hålla mig ifrån båda lägren och gillar de spel jag faktiskt tycker är bra. Att gilla något bara för att det är Japanskt, eller kommer från Valve eller Dice tycker jag är en motsvarighet till att sitta med skygglappar på knoppen.
"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett
Nu snackas det massa skit. Lika många västerländska spel som har skit story får lika höga betyg. Gear of War prisas inte för sin story utan sin gameplay. Storyn är faktiskt värre än de flesta Japanska spel. Det samma med Bayonetta. Spelets djup är helt sinnessjukt mycket bättre än Gears of War någons kommer att vara.
Lite faktiskt, men skulle inte kalla det rasism. Det är nog mer som med musiken, alla lyssnar på japansk musik bara för det är japanskt och "alternativt" att gilla det, även fast det är värdelöst.
Fast när det gäller spel så finns det i alla fall ett antal bra japanska spel, men för det mesta så överprisar folk spel bara för det är japanskt. I alla fall den bilden jag fått av spel-communityn
Folk överprisar inte saker bara för att det är japanskt. Det finns stora skillnader mellan västerländska spel och Japanska. Många stora spel från väst är relativt hjärndött jämfört med Japanska. Stora RPG spel som är rena skämtet i jämförelse. Alla gillar inte överdriven simplifiering och dras därför till dem lite mer komplexa japanska spelen.
Idono. That's me!
Nu är det väl ingen som hyllat Bayonetta för storyns briljans, eller andra japanska spel för den delen? Storymässigt skulle jag också välja Gears of War före Bayonetta, men jag tycker Bayonetta är minst lika om inte roligare att spela. Tycker inte heller att journalister är för snälla mot japanska spel, däremot så tycker jag att kritiker (och där ingår även jag) har en tendens rent allmänt att gilla smalare filmer, musik och spel än gemene man. Och det som är smalare kan ofta ses som rena rappakaljan av de som "inte förstår".
Tror dock inte det här har något som helst med rasism att göra.
Det handlar väl för f-n inte om rasism utan snarare om om acceptans och förståelse inför dom kulturella skillnaderna. Sen är det väl som vanligt lättare att tycka om något man anser sig vara exotiskt, det är PK och i tiden.. I sverige har vi ju te.x en oerhörd accepteras inför Islam trots att deras tro helt går emot många av våra mänskliga värderingar och moral. Men igen, handlar inte om rasism utan bara om att man kanske är lite överdrivet tolerant för det "exotiska".
Att slänga sig med kraftuttryck på detta sättet känns mest som ett rop på uppmärksamhet, för att tränga genom mediabruset.
Ett (av många) problem med rasism är att den generaliserar och tillskriver en samling individer attribut baserat på ytliga kriterier och inte på något sätt tar hänsyn till individen.
På samma sätt känns det när Hutchinson gör sitt svepande uttalande, samtidigt som jag vet att det finns skribenter som går mycket hårt åt japanska titlar.
Därmed är det inte sagt att Hutchinson tillämpar någon omvänd rasism eller att han helt saknar en poäng med det han säger...
Vore intressant att iallafall höra ETT exempel på vad som är rasistiskt, och ge mig inte något i stil med Kinapuffar-rasism.
Edit:
Ok! Jag trodde de menade att de japanska spelen är rasistiska, men de menar alltså att journalisterna är rasistiska...eller? Helvete vad ordet rasism verkar vara lättvindigt att kasta ur sig: "Han är inte av samma ras som jag och fick mer glass, RASISM!
Ja han syftar antagligen till att spel särbehandlas beroende på vart dom kommer ifrån.
Rasism är väl egentligen ett ganska starkt ord att ta till och som säkert lätt missuppfattas.
Framför allt tycker jag man har för mycket överseende med bristande kontroller, kamera och styltiga animationer (känns som man i japan inte använder mocap?) när det gäller japanska spel. Allt som oftast är dessa aspekter långt sämre än västerländska spel. Jag gillar verkligen JRPGs och tycker det är synd att ofta bli besviken på dåliga animationer och kontroller.
Men att kalla det rasism? Snälla. Ett fenomen snarare.
Inte för att vara sån, men i många fall måste man faktiskt vara "förstående" och "snäll" gentemot japanska spel, iaf på story-biten.
Jag menar, spelen i Japan riktar sig till ungdomar medans här i väst vill vi försöka bevisa att spel är "vuxet" nu. Finns givetvis undantag på båda sidorna, men hur hade det sett ut om alla speljournalister sågade Zelda-spelen bara för att de har knappt nån story alls?
Jag tycker recensenter är för snälla mot spel från alla regioner. Man ser en massa skitspel som blir hyllade.
T ex Crackdown, det fick jättebra betyg när jag kollade upp det, men när jag köpte det så tog det mindre än en timme innan jag hatade spelet.
All handlar om personlig smak skulle jag säga, att dra in rasism känns bara löjligt
Game long and prosper
....Jag hade för mig att det var tvärtom? Alltså, jag har jämt tyckt att stora västerländska spel har mera "flyt" hos kritiker än t.ex.japanska spel, ta nu Gears of War, vad gör det egentligen som skulle förtjäna så mycket beröm så länge vi får 10 gånger bättre action spel från Japan som kritiker bara säger "meh" till?
Hursomhelst så är de kulturella skillnaderna så tydlgit även i spelen så de kan ju i överlag vara svårt att ha nån objektiv bedömning på allt. Kritiker är i överlag för snälla mot många spel, full poäng slängs ut till höger och vänster, ironiskt nog sällan till japanska spel...
Du vet att du vill gå med i Church of the Flying Spaghetti Monster o bli en Pastafarian du med.
Ok! Jag trodde de menade att de japanska spelen är rasistiska, men de menar alltså att journalisterna är rasistiska...eller? Helvete vad ordet rasism verkar vara lättvindigt att kasta ur sig: "Han är inte av samma ras som jag och fick mer glass, RASISM!
Ett tag försökte jag få folk att förstå att rasism är att hata någon annan för deras hudfärgs skull. Det mesta som som klassas som rasism är bara vanlig främlingsfientlighet.
Det föll på döva öron.
Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.
Det är väl snarare så att japanerna kommer undan med skumma saker för att de är just japaner och japaner skall göra flummiga spel.
Västerlänningarna däremot betraktas bara som konstiga eller tokiga om de gör liknande saker.
Tex om ett västerländskt bolag skulle släppa ett fightingspel med lättklädda och storbystade mangaflickor skulle alla skrika "gubbsjuka" och få feministspader. Japanerna däremot släpper sånt i drivor vilket är tämligen accepterat....
Jag anser Japanska spel mer djupa å de kräver mer skicklighet. Ta spel som CoD, Diablo å Mass Effect, gjort för att dumma ungar ska fortsätta vara dumma. När jag var liten använde jag datorspel för att lära mig alla möjliga saker, reflexer å fantasi.. Lösa komplicerade pussel, tänka ut goda taktiker i RTS. Se skillnaden på Morrowind å Skyrim, blev jätteförbannad igår när ett quest i skyrim sa "talk to the leader of dawnguard" jaha... Varför berättar inte min quest journal VART denne är?
Visade sig vara andra sidan skyrim gömd i bergen inne i en grotta.. Hur klarar man av ett spel som skyrim utam dess magiska GPS?
Positiv särbehandling är väl kanske ett bättre namn, men det tror jag har att göra med att vi västerlänningar på något plan måste "köra en mental emulator" till Japansk kultur för att våra slutsatser om spelen inte baseras på kulturellt tunnelseende. Sen om den "emulatorn" är dåligt programmerad och producerar överdrivet positiva eller negativa slutsatser, har jag ingen aning om.
Och vidare, om denna praxis är moraliskt rätt eller fel, eller bra eller dålig har jag ingen aning om.
Men jag tror att på sådant här vis sker det - ungefär.
För, jag menar, grejen med japanska spel är ju att de är japanska. Ni vet precis vad jag menar, ett japanskt spel announce'as som går ut på [RANDOM RANDOM RANDOM + robotar, stora bröst, pandor mm] varpå alla i kommentärsfältet skriver ungefär;
Haha, Japan alltså
http://files.sharenator.com/image_436_Meanwhile_in-s500x363-108248-580.jpg
Till skillnad från spel som GOW så har japanska spel ofta något charmigt över sig. Det kan röra sig om retro-charm (eller sentimentalitet om man så föredrar) eller den stiltypiskt japanska kombinationen av komplexa historier med puttenuttiga figurer eller bara urflippade karaktärer som Bayonetta-häxan.
Jämför då detta med ett spel som Gears of War som vill bli taget på allvar med sina debila muskelmonster som brölar och grymtar och slåss i en brun sörja mot andra brölande grymtande saker. Detta kombineras sedan med (i mitt tycke) riktigt mupp-tråkigt gameplay och ja - resultatet blir väldigt hjärndött i de flestas ögon.
Sedan håller jag inte med om att japaner daltas med per se - jag kan t ex inte minnas att spel som Binary Domain eller Dragon's Dogma, dvs. japanska spel som försöker kopiera västerländska spel och tilltala en västerländsk publik, blivit direkt kritikerrosade.
Den här artikeln var någorlunda intressant ända till Fredrik skrev:
"Tycker du att spelkritiker är för snälla mot japanska titlar – och tror du att det har att göra med rasism?"
Varför frågar du oss? Detta är ju ett påhopp på er yrkeskår. Hur känner ni inför det? Och hur går dom interna diskutionerna på FZ om ämnet? Det hade varit intressant och höra er ståndpunkt.
Den här artikeln var någorlunda intressant ända till Fredrik skrev:
"Tycker du att spelkritiker är för snälla mot japanska titlar – och tror du att det har att göra med rasism?"
Varför frågar du oss? Detta är ju ett påhopp på er yrkeskår. Hur känner ni inför det? Och hur går dom interna diskutionerna på FZ om ämnet? Det hade varit intressant och höra er ståndpunkt.
Varför tror du vi har möjlighet att kommentera artiklar överhuvudtaget? Freddan försöker få igång en diskussion.