Steam Big Picture släppt

Robot
Steam Big Picture släppt

Valve invaderar ditt vardagsrum med ett gamepad-vänligt gränssnitt.


Medlem
Steam Big Picture släppt

Förstår verkligen inte varför man vill gå ifrån tangentbord och mus? Det är ju överlägset på så många punkter? Det är snarare konsol- och andra hårdvaruutvecklare som borde pensionera gamepads av olika slag.

Edit: Det finns givetvis undantag för detta i en del fall. Men en skrotning av mus + tangentbord skulle vara ett stort misstag.

Medlem
Skrivet av Mimer:

Förstår verkligen inte varför man vill gå ifrån tangentbord och mus? Det är ju överlägset på alla sätt och vis?

Det är inte överlägset på alla sätt och vis. Exempelvis när det gäller fightingspel eller plattformsspel. Sedan kräver tangentbord och mus en viss ergonomi för att kunna brukas väl, såsom ett skrivbord. Medan handkontroller lätt kan fördelas bland de som sitter i soffan och fåtöljen, det fungerar till och med utmärkt för de som sitter eller ligger på golvet.

Var sak har sin plats, helt enkelt.

Inaktiv
Skrivet av Mimer:

Förstår verkligen inte varför man vill gå ifrån tangentbord och mus? Det är ju överlägset på alla sätt och vis? Det är snarare konsol- och andra hårdvaruutvecklare som borde pensionera gamepads av olika slag.

Stämmer bra det, men för bilspel behövs det en ratt med pedaler eller åtminstone en handkontroll.

Medlem
Skrivet av Mimer:

Förstår verkligen inte varför man vill gå ifrån tangentbord och mus? Det är ju överlägset på alla sätt och vis? Det är snarare konsol- och andra hårdvaruutvecklare som borde pensionera gamepads av olika slag.

Missförstår jag dig eller tycker du verkligen att det är negativt med valfriheten som det här extra gränssnittet innebär?


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem
Skrivet av StrongBad:

Missförstår jag dig eller tycker du verkligen att det är negativt med valfriheten som det här extra gränssnittet innebär?

Jag förstår inte hur denna valfrihet skulle främjas om dessa rykten skulle stämma och att mus och tangentbord anses vara passe av en så pass viktig utvecklare och distributör av PC-spel som Valve?

Medlem

Hur fungerar denna mjukvara då? Någon som kan förklara lite snabbt? Vore otroligt skönt med en handkontroll till PC'n ibland.

Inaktiv
Skrivet av Mimer:

Jag förstår inte hur denna valfrihet skulle främjas om dessa rykten skulle stämma och att mus och tangentbord anses vara passe av en så pass viktig utvecklare och distributör av PC-spel som Valve?

Det är bara rykten. Valve har inte visat upp något alls, ingen som vet något om vad de egentligen planerar. Eftersom de är ett privat ägt företag så behöver de inte ens redovisa ekonomi eller planer för framtiden.

Det vi vet med Big Picture är att de gjort ett interface för att användas på TV.

Medlem

Tgnb+mus är det viktigaste sen är handkontroll till racing, fighting, plattform/äventyr och sportspel.

Medlem

När det kommer till att välja platform väljer jag PC framför allt annat. Jag har inget hat riktat mot konsoler i sig, även om det finns vissa negativa påverkningar(portningar/hårdvara), så är kontrollerna absolut inte en dålig sak enligt mig.

Visst är tangentbord och mus bekvämt, men det finns flertal spel jag verkligen avskyr att spela med det. "Third Person" spel, Gears of War, Grand Theft Auto, Dark Souls, Alan Wake för att nämna ett par är spel jag verkligen ogillar SKARPT i tredje person. Jag 'kan' spela det med tangentbord och mus men det känns helt enkelt inte lika bra som med en Gamepad.

Första person där emot håller jag mig till tangentbord och mus, där har det överlägset helt enkelt.

Fighting spel så kommer gamepad:en tillbaka, och i RPGs och RTS blir det mus och tangentbord igen.

Så för min del är Big Picture något jävligt bra att ha. Förhoppningsvis så börjar folk koppla in sina datorer till TV:n och använda datorer istället för konsoler. Jag sitter med en X360 kontroll till PC, men äger inte en X360. Fungerar hur bra som helst!
Det lilla jag testat av Big Picture har varit smidigt, gillar det, fast då jag kör på en datorskärm håller jag mig nog till det vanliga. Men igen, för just TV kan jag nog tänka mig att det är bekvämt för en del. Om man inte gillar det är det bara att låta bli att använda det trots allt.

Medlem

Man ska ha en arcade-stick. Allt annat är onödigt!

Medlem

Jag tillhör inte det nya gränssnittets kundkrets. Men kul att Steam i alla fall försöker vara bra på TV också...GLHF.

Medlem
Skrivet av Mimer:

Förstår verkligen inte varför man vill gå ifrån tangentbord och mus? Det är ju överlägset på så många punkter? Det är snarare konsol- och andra hårdvaruutvecklare som borde pensionera gamepads av olika slag.

Edit: Det finns givetvis undantag för detta i en del fall. Men en skrotning av mus + tangentbord skulle vara ett stort misstag.

Problemet är att finns för många soffpotatisar som vill sitta i soffan och köpa sig en billig konsol att spela på istället för använda PC'n att spela på, och många vet lixom inte om att du kan använda PC'n som en konsol fast bättre, ända minuset är då priset och lite know how. Vilket suger men så länge det inte skadar PC användandet på något sätt så är det väl ok.

Medlem
Skrivet av Raklödder:
Skrivet av Mimer:

Förstår verkligen inte varför man vill gå ifrån tangentbord och mus? Det är ju överlägset på alla sätt och vis? Det är snarare konsol- och andra hårdvaruutvecklare som borde pensionera gamepads av olika slag.

Stämmer bra det, men för bilspel behövs det en ratt med pedaler eller åtminstone en handkontroll.

Och för STAR WARS KINECT är det KINECT som gäller.
Varför George Lucas, varför!!??


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Natrium:
Skrivet av Mimer:

Förstår verkligen inte varför man vill gå ifrån tangentbord och mus? Det är ju överlägset på så många punkter? Det är snarare konsol- och andra hårdvaruutvecklare som borde pensionera gamepads av olika slag.

Edit: Det finns givetvis undantag för detta i en del fall. Men en skrotning av mus + tangentbord skulle vara ett stort misstag.

Problemet är att finns för många soffpotatisar som vill sitta i soffan och köpa sig en billig konsol att spela på istället för använda PC'n att spela på, och många vet lixom inte om att du kan använda PC'n som en konsol fast bättre, ända minuset är då priset och lite know how. Vilket suger men så länge det inte skadar PC användandet på något sätt så är det väl ok.

Det är en bra tanke men måste påpeka att ett enda lite ord förstör det du vill säga.

OP: Både tb+mus och kontroll har som folk sagt tidigare sin egen plats. Sen håller jag med om att PCn just nu är så långt före konsollerna (har både xbox360 och PS3) att jag hellre köper spel till den då jag kan välja på 1sekunds laddningstid eller 30s.

Medlem

Jag tycker det är lite ironiskt hur folk tycker att tgb+mus är klart överlägset på alla sätt och vis men sen erkänner man att handkontroll är bättre när det gäller nästan allra genrer förutom shooters (vilket är sant).

Min definition är att handkontroller är klart överlägsna på allt förutom shooters.

Själv spelar jag oftast shooters med tgb+mus och mer eller mindre allt annat med min trådlösa 360 dosa. Men i grund och botten är det vad jag känner för att använda som får vara min kontrollmetod, Jag ser inga problem med att det finns valmöjligheter.

Medlem

Som jag längtat...


signatur

PC = Olympics, Consoles = Special Olympics
PC Master race

Medlem
Skrivet av ladd:

Jag tycker det är lite ironiskt hur folk tycker att tgb+mus är klart överlägset på alla sätt och vis men sen erkänner man att handkontroll är bättre när det gäller nästan allra genrer förutom shooters (vilket är sant).

Fast detta är väl en högst personlig åsikt? Finns det något som är "sant" i en sån här fråga?

Jag anser att nästan allt förutom vissa fighter- och racingspel (som helst ska spelas med arkadstick och ratt) ska köras via tangentbord och mus. Shooters, som du nämner är ett exempel på genre som jag tycker är värdelöst på något annat än tangentbord och mus. Detsamma gäller strategi, MMO och andra rollspel, MOBA osv.

Jag ser ofta hur folk efterlyser stöd för tangentbord och mus till konsoler, men fortfarande behöver man moda eller köra med någon adapter för att det ska fungera. Om det fanns support för denna möjlighet från exempelvis Sony och Microsofts håll skulle konsolmarknaden vara så mycket intressantare för mig och många andra.

Medlem

Inget för mig.


signatur

Meep!

Medlem
Skrivet av Mimer:

Förstår verkligen inte varför man vill gå ifrån tangentbord och mus? Det är ju överlägset på så många punkter? Det är snarare konsol- och andra hårdvaruutvecklare som borde pensionera gamepads av olika slag.

Edit: Det finns givetvis undantag för detta i en del fall. Men en skrotning av mus + tangentbord skulle vara ett stort misstag.

Skrotning? De ger valmöjligheten till att uppleva sitt steambibliotek, inte bara framför datorn. Utan även i soffan. Finns en hel del local/splitscreen spel som kan vara kul att spela med en polare/partner.

Samt så kan jag hålla med andra poster angående att det finns många olika genres där en handkontroll är att föredra. Med tanke på att de kan ge mycket bättre signaler för fin-kalibrering än mus/tangentbord. Som t.ex Racingspel, plattformsspel m.m.

Medlem

Tyckte det var smidigt och det fungerade bra. fast aav någon anledning är console bindat till "ö" så varje gång skrev ett ord med ö i så kom den upp -.-


signatur

Rawr

Medlem
Skrivet av Raklödder:
Skrivet av Mimer:

Förstår verkligen inte varför man vill gå ifrån tangentbord och mus? Det är ju överlägset på alla sätt och vis? Det är snarare konsol- och andra hårdvaruutvecklare som borde pensionera gamepads av olika slag.

Stämmer bra det, men för bilspel behövs det en ratt med pedaler eller åtminstone en handkontroll.

Äpplen och Päron.
Själv spelar jag faktiskt hellre med mus/keyboard än en handkontroller. Dock håller jag med om att ratt gör sig bäst. (tycker mest bara att såna prylar står ivägen när man inte använder dom dock.)


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av ladd:

Jag ser inga problem med att det finns valmöjligheter.

Jag förstår hur du tänker - dock är det så att det kan dumpas funktioner som man kunnat önska sig i spel bara för att det ska bli möjligt att spela på smidigt sätt med handkontroller. (Själv spelar jag inte alls med handkontroller..men skrämmande nog får jag en snart till min Pc. Ville ha en till Giana Sisters)


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

1
Skriv svar