Kräver nya Xboxen konstant uppkoppling?

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av Naida:

Är väl dessutom olagligt inom eu att inte kunna sälja/köpa begagnat? O_o

Du kommer ju fortfarande kunna sälja din fysiska kopia. Om den fungerar för nästa ägare är en annan sak.

Som sagt, det kommer troligen gå att köpa begagnade exemplar men du kommer vara tvungen att "låsa upp" dem och det kommer att kosta en slant.

Edit: Aningen sen med denna poäng.

Det finns ett domslut i EU som säger att man inte får göra på det sättet emot Oracle. Så man kommer inte kunna ta betalt för det heller, genom att sälja några unlock koder eller liknande. Efter som domslutet säger klart och tydligt att man har rätt att sälja hela licensen vidare.

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av conthox:

Och där rök ytterligare en anledning att köpa konsol istället för PC.

Har inte en stor del av PC-marknaden redan dessa begränsningar sedan länge?

Jo. Men de som köper en konsol med motiveringen att man inte behöver vara uppkopplad har förlorat ett argument. Det var det som var min poäng.

Skrivet av Grumbledock:
Skrivet av conthox:

Inte bara beg-marknaden som går åt fanderns, att ta med sig konsolen till sommarstugan där man inte har (bra) anslutning går inte heller längre.

Med tanke på att MS huvudmarknad är USa och att internet i USA är både bristvara och synnerligen labilt så tvivlar jag på att detta är något slutgiltigt beslut, Ms skulle aldrig stänga ute en så stor marknad (aka alla som saknar fast internet).

Jag säger inte att du har fel, men jag är tveksam till att du har rätt. Jag antar att vi får vänta och se.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av FuzioN:

Jag tycker det är helt rätt.
Du har rätt att ansöka refund om du ej är nöjd med spelen precis som vi som köper pc spe.

Däremot byta som konsol folket gör är jag strikt emot, dock kan det vara jävligt irritande om man ska hem till en kompis och han ej har spelet och det kan jag förstå men man måste ju förstå syftet och i bottomline är faktist faktum vi är för snåla inom gaming.

iaf dom flesta och allvarligt ett spel du kan spela i 36 timmar av bra lir för 299 kr(iaf pc priserna nu) istället för krogen för 600-1000 spänn.

hmm du får jävligt mycket för pengarna, vilket folk inte fått in i skallen än, sen så kan man ju simma i barnspel och skitspel till konsolerna gemfört med till pc(givetvis har vi skitspel med)

Men mängden är stor skillnad och roligaste är oxå våra pc game som ligger i botten brukar vara i form av deras medelspel

Jag vet inte hur mycket det kostar men så som blizzard gör sina spel bör alla pc spel vara och tycker i framtiden istället för tanka skitspelen kan man ju faktist köpa dom är man missnöjd har du rättighet att begära pengarna tillbaka inom en rimlig speltid på spelet och dagar några dagar efteråt du köpt spelet.

Detta kommer tvinga dessa som "ENDAST" tankar spel ja det finns dessa ryska/kinesiska communities som gör såhär finns forum osv.

Om alla dessa skulle lägga undan pengar till spelen skulle det faktist gynna och vi fick fler spel.

dock sen får det oxå en att tänka fattiga personer kan faktist göra saker som dom inte har råd med vilket är det ända jag ser som en vettig anledning bakom tanka/piratkopierat.

Men problemet är detta att jättemånga medelsvensson eller som har det bra ställt gör det minst lika mycket.

På vilket sätt är det rätt? Fysisk egendom som man köper har man full rätt att sälja vidare och de som skapade den får ju inte någon som helst ersättning, varför skulle då spelindustrin få vara ett undantag? Detta är bara ren och skär BS och får mig bara att bli ännu mindre intressead av Microsoft kommande konsol om det skulle visa sig stämma (med tanke på hur Microsoft agerat den senaste tiden skulle jag inte bli ett dugg förvånad om detta är sant).

Snåla? Skulle snarare vilja påstå att gamers är väldigt generösa och verkar acceptera saker som knappast hade accepterats om det hade rört sig om till exempel en tv eller något annat som inte är ettor och nollor.

Nej, det borde vara ett lagbrott att inte kunna sälja sina spel vidare. Det är dags att detta prövas så vi en gång för alla vet vad som gäller, det är dags för spelindustrin att sluta försöka diktera lagar.

Så du menar använda spel som ägt utav 20 person inte skadar spel industrin? för det finns flertal affärer till konsoler som gör såhär, dock tycker jag inte det är rätt dom säljer spelen för 600 spänn vid releasen av en ny konsol.

Men du måste förstå vad jag menar och hur ska dom kringå att detta ej händer som det har hänt? kommer fortsätta förekomma, däremot vart du ju snack om att köpa loss "Begagnade" licenser.

Att du kan sälja vidare har jag inte något emot problemet är hur du tacklar att det inte säljs vidare till person till nästa person och säljer till butiker.

Medlem
Skrivet av FuzioN:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av FuzioN:

Jag tycker det är helt rätt.
Du har rätt att ansöka refund om du ej är nöjd med spelen precis som vi som köper pc spe.

Däremot byta som konsol folket gör är jag strikt emot, dock kan det vara jävligt irritande om man ska hem till en kompis och han ej har spelet och det kan jag förstå men man måste ju förstå syftet och i bottomline är faktist faktum vi är för snåla inom gaming.

iaf dom flesta och allvarligt ett spel du kan spela i 36 timmar av bra lir för 299 kr(iaf pc priserna nu) istället för krogen för 600-1000 spänn.

hmm du får jävligt mycket för pengarna, vilket folk inte fått in i skallen än, sen så kan man ju simma i barnspel och skitspel till konsolerna gemfört med till pc(givetvis har vi skitspel med)

Men mängden är stor skillnad och roligaste är oxå våra pc game som ligger i botten brukar vara i form av deras medelspel

Jag vet inte hur mycket det kostar men så som blizzard gör sina spel bör alla pc spel vara och tycker i framtiden istället för tanka skitspelen kan man ju faktist köpa dom är man missnöjd har du rättighet att begära pengarna tillbaka inom en rimlig speltid på spelet och dagar några dagar efteråt du köpt spelet.

Detta kommer tvinga dessa som "ENDAST" tankar spel ja det finns dessa ryska/kinesiska communities som gör såhär finns forum osv.

Om alla dessa skulle lägga undan pengar till spelen skulle det faktist gynna och vi fick fler spel.

dock sen får det oxå en att tänka fattiga personer kan faktist göra saker som dom inte har råd med vilket är det ända jag ser som en vettig anledning bakom tanka/piratkopierat.

Men problemet är detta att jättemånga medelsvensson eller som har det bra ställt gör det minst lika mycket.

På vilket sätt är det rätt? Fysisk egendom som man köper har man full rätt att sälja vidare och de som skapade den får ju inte någon som helst ersättning, varför skulle då spelindustrin få vara ett undantag? Detta är bara ren och skär BS och får mig bara att bli ännu mindre intressead av Microsoft kommande konsol om det skulle visa sig stämma (med tanke på hur Microsoft agerat den senaste tiden skulle jag inte bli ett dugg förvånad om detta är sant).

Snåla? Skulle snarare vilja påstå att gamers är väldigt generösa och verkar acceptera saker som knappast hade accepterats om det hade rört sig om till exempel en tv eller något annat som inte är ettor och nollor.

Nej, det borde vara ett lagbrott att inte kunna sälja sina spel vidare. Det är dags att detta prövas så vi en gång för alla vet vad som gäller, det är dags för spelindustrin att sluta försöka diktera lagar.

Så du menar använda spel som ägt utav 20 person inte skadar spel industrin? för det finns flertal affärer till konsoler som gör såhär, dock tycker jag inte det är rätt dom säljer spelen för 600 spänn vid releasen av en ny konsol.

Men du måste förstå vad jag menar och hur ska dom kringå att detta ej händer som det har hänt? kommer fortsätta förekomma, däremot vart du ju snack om att köpa loss "Begagnade" licenser.

Att du kan sälja vidare har jag inte något emot problemet är hur du tacklar att det inte säljs vidare till person till nästa person och säljer till butiker.

Nej, jag har inte skrivit något om att det inte skulle minska försäljningen av nya spel. Vad jag däremot skriver är att det inte finns någon lag som dessa företag kan stödja sig på där det står att du inte har rätten att sälja något du äger vidare till en annan person eller butik.

Jag är inte något fan av begagnat industrin men jag är mycket mindre fan av företag som leker myndighet och tror att de kan gå förbi lagar.

Medlem
Skrivet av Gandir:

Det finns ett domslut i EU som säger att man inte får göra på det sättet emot Oracle. Så man kommer inte kunna ta betalt för det heller, genom att sälja några unlock koder eller liknande. Efter som domslutet säger klart och tydligt att man har rätt att sälja hela licensen vidare.

Jag tror säkert att det går att sälja sitt Steam-konto också för den som vill.

Medlem

Skönt att man har pc som spel maskin, så man kan välja om man vill var uppkopplad eller inte. Jag kan även välja att koppla den till teven och köra med handkontroll om så önskas, finns så många fler fördelar med pc i dag att en låst konsol bara känns dumt.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av FuzioN:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av FuzioN:

Jag tycker det är helt rätt.
Du har rätt att ansöka refund om du ej är nöjd med spelen precis som vi som köper pc spe.

Däremot byta som konsol folket gör är jag strikt emot, dock kan det vara jävligt irritande om man ska hem till en kompis och han ej har spelet och det kan jag förstå men man måste ju förstå syftet och i bottomline är faktist faktum vi är för snåla inom gaming.

iaf dom flesta och allvarligt ett spel du kan spela i 36 timmar av bra lir för 299 kr(iaf pc priserna nu) istället för krogen för 600-1000 spänn.

hmm du får jävligt mycket för pengarna, vilket folk inte fått in i skallen än, sen så kan man ju simma i barnspel och skitspel till konsolerna gemfört med till pc(givetvis har vi skitspel med)

Men mängden är stor skillnad och roligaste är oxå våra pc game som ligger i botten brukar vara i form av deras medelspel

Jag vet inte hur mycket det kostar men så som blizzard gör sina spel bör alla pc spel vara och tycker i framtiden istället för tanka skitspelen kan man ju faktist köpa dom är man missnöjd har du rättighet att begära pengarna tillbaka inom en rimlig speltid på spelet och dagar några dagar efteråt du köpt spelet.

Detta kommer tvinga dessa som "ENDAST" tankar spel ja det finns dessa ryska/kinesiska communities som gör såhär finns forum osv.

Om alla dessa skulle lägga undan pengar till spelen skulle det faktist gynna och vi fick fler spel.

dock sen får det oxå en att tänka fattiga personer kan faktist göra saker som dom inte har råd med vilket är det ända jag ser som en vettig anledning bakom tanka/piratkopierat.

Men problemet är detta att jättemånga medelsvensson eller som har det bra ställt gör det minst lika mycket.

På vilket sätt är det rätt? Fysisk egendom som man köper har man full rätt att sälja vidare och de som skapade den får ju inte någon som helst ersättning, varför skulle då spelindustrin få vara ett undantag? Detta är bara ren och skär BS och får mig bara att bli ännu mindre intressead av Microsoft kommande konsol om det skulle visa sig stämma (med tanke på hur Microsoft agerat den senaste tiden skulle jag inte bli ett dugg förvånad om detta är sant).

Snåla? Skulle snarare vilja påstå att gamers är väldigt generösa och verkar acceptera saker som knappast hade accepterats om det hade rört sig om till exempel en tv eller något annat som inte är ettor och nollor.

Nej, det borde vara ett lagbrott att inte kunna sälja sina spel vidare. Det är dags att detta prövas så vi en gång för alla vet vad som gäller, det är dags för spelindustrin att sluta försöka diktera lagar.

Så du menar använda spel som ägt utav 20 person inte skadar spel industrin? för det finns flertal affärer till konsoler som gör såhär, dock tycker jag inte det är rätt dom säljer spelen för 600 spänn vid releasen av en ny konsol.

Men du måste förstå vad jag menar och hur ska dom kringå att detta ej händer som det har hänt? kommer fortsätta förekomma, däremot vart du ju snack om att köpa loss "Begagnade" licenser.

Att du kan sälja vidare har jag inte något emot problemet är hur du tacklar att det inte säljs vidare till person till nästa person och säljer till butiker.

Nej, jag har inte skrivit något om att det inte skulle minska försäljningen av nya spel. Vad jag däremot skriver är att det inte finns någon lag som dessa företag kan stödja sig på där det står att du inte har rätten att sälja något du äger vidare till en annan person eller butik.

Jag är inte något fan av begagnat industrin men jag är mycket mindre fan av företag som leker myndighet och tror att de kan gå förbi lagar.

Nu är ju problemet här att en begagnad produkt i spel industrin är inte som en begagnad bil/soffa/tv du använder den ofta.

Medans spel är mindre summor pengar det är problematik här och det blir svårt att lösa detta plus det är DERAS konsol, agreement regler som du kan sätta.

Så nej dom bryter inte emot någon regel inte, däremot får dom inte säga nej till återleverans av missnöjd efter köp av ett spel.

den kommer fortfarande gälla, men att säga det är olagligt att inte tillåta sälja begagnade spel utan en avgift eller alls beror helt på kontraktet m.m

Men ja annars i vanliga fal nej det är olagligt att ej tillåta jag förstår dig men detta är ett luddigt ämne som gör det lite speciellt.

Medlem
Skrivet av Gandir:
Skrivet av Margy:
Skrivet av Naida:

Är väl dessutom olagligt inom eu att inte kunna sälja/köpa begagnat? O_o

Du kommer ju fortfarande kunna sälja din fysiska kopia. Om den fungerar för nästa ägare är en annan sak.

Som sagt, det kommer troligen gå att köpa begagnade exemplar men du kommer vara tvungen att "låsa upp" dem och det kommer att kosta en slant.

Edit: Aningen sen med denna poäng.

Det finns ett domslut i EU som säger att man inte får göra på det sättet emot Oracle. Så man kommer inte kunna ta betalt för det heller, genom att sälja några unlock koder eller liknande. Efter som domslutet säger klart och tydligt att man har rätt att sälja hela licensen vidare.

Det var väl dessutom något om att steam hade blivit stämda i tyskland angående det? Eller är jag helt ute och cyklar. Hittar inte länken.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

Nu är ju problemet här att en begagnad produkt i spel industrin är inte som en begagnad bil/soffa/tv du använder den ofta.

Medans spel är mindre summor pengar det är problematik här och det blir svårt att lösa detta plus det är DERAS konsol, agreement regler som du kan sätta.

Så nej dom bryter inte emot någon regel inte, däremot får dom inte säga nej till återleverans av missnöjd efter köp av ett spel.

den kommer fortfarande gälla, men att säga det är olagligt att inte tillåta sälja begagnade spel utan en avgift eller alls beror helt på kontraktet m.m

Men ja annars i vanliga fal nej det är olagligt att ej tillåta jag förstår dig men detta är ett luddigt ämne som gör det lite speciellt.

Om du köper ett spel i en butik så gäller våra lagar, i det här fallet något som kallas för konsumentköplagen, den ger oss konsumenter vissa rättigheter och dessa kan inte "avtalas" bort

Medlem

Om det är sant kommer jag spara en förmögenhet nästa generation genom att inte köpa xbox.

Medlem

Steam kan vara väldigt irriterande om internet slutar att fungera. Det finns ett offline läge, men för att aktivera det måste man gå ut på internet varje gång man vill vara offline. Tror varken ps4 eller xboxen kommer sälja bra om man inte får sälja gamla spel och måste vara uppkopplad jämnt. Finns ju folk som vill ha konsolen i bilen eller sommar stugan.

Medlem

Låter ju enorm korkat att skita i potentiella kunder som sitter på rutten eller ingen internetanslutning.

Medlem

Vilken tur att Wii U inte är lika "next-gen" då så den kan fortsätta ha stöd för begagnade spel. Tycks ju tydligen vara omöjligt för riktiga next-gen konsoler...

Medlem

Har inga utvecklar-kontakter som kunnat skvallra om något efter PS3/360 eran men mina analyser:

Online-krav:
Stor sannolikhet att det är sant, till störst del på grund av Microsoft och hur 360 förvandlats från spelmaskin till allting-centra för vardagsrummet som pushas till allihopa benhårt, främst i Amerika. I bästa fall fungerar det som Steam, bekräfta spel-licens en gång och du är klar tills nästa gång om ens det händer överhuvudtaget, i värsta fall kommer vi att hata livet varenda gång det blir en tillräckligt lång näthicka för att sparka ut oss.

Anti-begagnat:
Funkar inte i Europa men kommer definitivt att hända i Amerika där utvecklare och utgivare kräkts över det sedan den här konsolgenerationen började, rent av sagt att ett begagnatköp är värre än en piratkopia, sen kan gamers där borta hyra ett spel i en helg till några månader och lämna tillbaka det för pyttesumma, medans vi här har gott fått köpa för fullpris för exakt samma upplevelse. Activision och EA är de främsta pusharna för detta pga deras årliga releaser, och Microsoft kommer inte att skrämmas av GameStop som tjänar statskassor på rå-vinster av begagnatförsäljningar.

I bästa vettigaste fall är ett spel låst till ett användar-ID i ett år (se Activision + EA), i värsta fall får vi ny-konsolssugna nervsammanbrott och köper varsin WiiU i väntan på Monoliths nya lir.

Kom igen 20 Februari Sony, gör vad jag tror ni kommer och skippa krav på always-online, begagnat-låsningar och låt regionslåsningar vara upp till idiotutgivare som Atlus


signatur

Jag är numera långhårig enbart i sinnet.

Medlem

Om det här stämmer så skaffar jag inte nya xboxen. Visst, mitt bredband är jäkligt stabilt och ligger aldrig nere, men OM något skulle hända, t ex modemet går sönder så är det kul att kunna spela single player spel ändå.

Näpp, DRM ska inte existera på konsoler, då blir det bojkott för min del


signatur

Game long and prosper

Medlem

Tvivlar verkligen på att detta är sant då de skulle förlora många kunder och de skulle då få in mindre pengar. Så det stämmer nog inte att man behöver vara uppkopplad så fort man loggar in.

Medlem
Skrivet av conthox:

Har inte en stor del av PC-marknaden redan dessa begränsningar sedan länge?

Jo. Men de som köper en konsol med motiveringen att man inte behöver vara uppkopplad har förlorat ett argument. Det var det som var min poäng.[/quote]
Absolut, men nu känns det personligen som om möjligheten att spela offline inte borde vara ett så stort skäl, det kan man ju på Pc också i de flesta spel om man bara aktiverat dem. Split-screen/soff co-op däremot är nog något som gör konsolen till något roligare offline imo.

Skrivet av Grumbledock:

Med tanke på att MS huvudmarknad är USA och att internet i USA är både bristvara och synnerligen labilt så tvivlar jag på att detta är något slutgiltigt beslut, Ms skulle aldrig stänga ute en så stor marknad (aka alla som saknar fast internet).

Jag säger inte att du har fel, men jag är tveksam till att du har rätt. Jag antar att vi får vänta och se.[/quote]
Visst får vi det, men som sagt så känns det väldigt långsökt att ens försöka med ett "du måste vara onlne 24/7" krav, senaste statistik jag såg (den var för visso gammal) så var en betydande del av konsolerna inte aktiva online, iaf hos MS. Onlinekrav är mer naturligt på PC då en PC utan internet är väldigt stympad, medan en konsol med internet på många sätt ännu är en nyhet, förra generationen var var det mer undantag än regel.
Dock tror jag nog något nytt system för att stoppa begagnade spel kommer, något i stil med just onlinepass, men ett separat för SP och MP delen av spelet, och för att aktivera det måste du vara online (i värsta fall), men i så fall vore det något utgivarna (EA m.fl.) skulle införa på eget bevåg, inet något MS skulle stödja öppet iaf.
Om MS gör det, flyr många över till Sony och Ms förlorar stort, eller till PC för den delen. Att locka utgivare är inte något värt om du inte lockar spelarna först, utan spelare (kunder) inga pengar oavsett hur mycket exklusiv DLC de får ^^^

ZF
Medlem

förstår inte problemet vissa har, Live är ju så stabilt.

Skrivet av Naida:

Är väl dessutom olagligt inom eu att inte kunna sälja/köpa begagnat? O_o

spelets konstanta certifiering kan ses som en tjänst, att den tex inte skulle kunna överföras är inte mer olagligt eller juridiskt knasigt än att pengarna på ditt bankkort tar slut.

Medlem

Kanske kommer ut nå chip eller nått som fixar det.

Medlem

Always online stämmer inte. Det är totalt ologiskt. Att de kommer låsa spelen till konsollen är däremot väldigt sannolikt. Sony kommer nog göra samma sak.

Skrivet av PcGamer:

Fysisk egendom som man köper har man full rätt att sälja vidare och de som skapade den får ju inte någon som helst ersättning.

När du "köper ett spel" så köper du inte någon fysisk egendom. Du köper en licens att använda spelet.

Anser du även att du har rätt att sälja vidare filmer som du hyr från videobutiken på hörnet eftersom man där byter pengar mot en skiva med underhållning?

Medlem

Även om jag sällan upplever några problem med min internetuppkoppling så är jag fullt medveten om att detta är ett reellt problem för många andra och av den anledningen är den här typen av lösning lite vansklig. Däremot förstår jag varför utvecklingen börjat gå åt det här hållet då lönsamheten sakta tynar bort för företag som utvecklar digitala produkter. Har sett en del rejält onyanserade inlägg i den här debatten och skulle därför, utan att bli för polemisk, vilja vinkla diskussionen något.

Säg att DU driver en bio där tillträde till en film ges genom att du köper en fysisk biljett som gäller för oändligt antal visningar (något bristfälligt exempel men ändock en viss likhet med hur det fungerar med spel + cd-skiva). Efter att ha sett filmen en gång finns det med stor sannolikhet åtskilliga som direkt kommer att välja att inkassera det fortsatta värdet på sin biljett genom att sälja den till de som tänkt gå på nästa visning. Oavsett hur populär filmen i fråga blir så kommer bion (som får ses som filmmakarens förlängda arm) och de som skapat filmen att få betydligt lägre intäkter än vad filmen borde ha genererat. Lösningen på problemet blir då att ta högre betalt för de första biljetterna vilket kommer att trycka upp nypriset, något som uppenbarligen hänt med nypriset på tv-spel.

Det här är en liknelse som tyvärr haltar något, delvis på grund av att man utnyttjar biografens fysiska lokaler, men som ändå belyser problematiken med att sälja ”varor” som efter att de används inte längre har något värde för den som köpt dem. En bil/soffa/mobiltelefon är ju inte ”förbrukad” efter att du har använt den en gång vilket gör att du mycket väl kan behålla den eftersom den har ett fortsatt värde för dig samt att den har ett lägre värde för de som eventuellt skulle köpa den begagnat på grund av att den fått förslitningsskador. Min förhoppning med den här typen av online-lösning (även om jag fortfarande är något ambivalent inför onlinekravet på Sim City) är att priserna kan gå ner om alla som faktiskt nyttjar spelföretagens produkter bidrar till spelutvecklarnas överlevnad. Ett alternativ som bättre förhåller sig till lagstiftningen skulle annars kunna vara, som någon tidigare har nämnt, att antingen låsa spelet till ett konto under en tid på exempelvis ett år eller att en betydande del av begagnatförsäljningen går direkt tillbaka till spelutvecklarna istället för att enbart gynna mellanhänder.

Medlem

Jag spelar inte på konsoll utan bara på pc, så att jag struntar fullkomligt i begagnade spel kanske är mer naturligt då de inte kostar 600 nya. Att ständigt behöva vara uppkopplad suger dock, det är många på landet och ex i Norrland som har bristfälligt internet. Men, en nypa salt som vanligt.

Medlem

Kan man spela utan skivan så är jag helt för aktiveringskod

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av PcGamer:

Fysisk egendom som man köper har man full rätt att sälja vidare och de som skapade den får ju inte någon som helst ersättning.

När du "köper ett spel" så köper du inte någon fysisk egendom. Du köper en licens att använda spelet.

Anser du även att du har rätt att sälja vidare filmer som du hyr från videobutiken på hörnet eftersom man där byter pengar mot en skiva med underhållning?

Vad jag äger eller inte äger spelar föga roll när det kommer till spel då man har samma rättigheter här som om man skulle köpa en fysisk vara. Om spelet jag köper bryter mot denna lag kan jag häva köpet, varför tror du Webhallen tog tillbaks Skyrim på PS3?

Sedan det här med licenser, det är skrattretande och om det rör sig om licenser så borde det även reflekteras i priset. Som sagt det är dags att detta utreds så ALLA vet vad som gäller. För att en sådan "licens" ska gälla krävs det att den som köper går med på det annars har han full rätt att lämna tillbaks produkten problemet är att för att få reda på detta måste man dock öppna förpackningen och därmed förverkar man sin rätt att lämna tillbaks produkten (ur butikens synvinkel, som sagt lagar står över alla andra avtal).

Det är dock fullt lagligt i vissa länder att sälja en licens vidare och i tyskland har The Federation of German Consumer Organizations (VZVB ) stämt Valve för att konsumenter inte kan sälja sina spel vidare. Förra gången dessa stämde Valve handlade det om konton och de förlorade, idag är läget annorlunda.

"However, back in July, the Court Justice of the European Union ruled that trading software licenses that are considered to be “used” is legal, and cannot be prevented by the creator of the software. The VZVB is using that ruling as the basis to sue Valve once again."

Till sist din liknelse vid att hyra något och sedan sälja detta till någon annan. När man hyr en produkt ingår man ett skriftligt avtal och detta avtal binder en enligt lag. Visst kan du sälja denna vara vidare men jag tror inte det är värt det eftersom ersättningsavgiften för att inte återlämna varan till butiken är rätt så hög, betydligt högre än vad man kan tjäna på att sälja något man hyrt vidare.

Medlem

Det blir som det blir. Jag pallar inte bry mig. Om det är dyrt och krångligt så använder man mindre. Man måste inte spela det senaste heller. Jag kan väl spela DoD eller Civ4 eller nåt som forfarande är lika bra som det alltid varit om det nya visar sig vara alltför mycket junk och besvär.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Det förstår jag verkligen inte, du får ju spel på release för 350-400kr på zavvi eller gameseek, vänta ett par månader så får du dem för 150-250kr (och ofta rabatt). Deras priser för nya spel är ofta lägre än vad man får ge för begagnade, speciellt i butik men ofta (tyvärr) också på nätet.
Det är värt att köpa spel från england, nya eller bagagnade, då du har många sköna slantar att spara på kuppen

Ja det stämmer. Växelkursen har varit gynnsam länge nu också. Jag köper ofta från ebay.co.uk. Förr köpte jag av Zavvi men dom har höjt sina priser så det blir mer sällan därifrån nuförtiden.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Skribent

Traditionellt spelande är en väldigt dyr hobby. Många barn och ungdomar klarar av att hålla igång spelintresset helt och hållet tack vare begagnathandeln.

Visst kan Microsoft och Sony döda det hela för att få in lite snabba pengar, men på sikt förpassar de en hel generation spelare till snuskigt billiga mobilspel på det viset. Vem kommer köpa deras konsoler och spela deras spel när den generationen vuxit upp och börjar tjäna pengar?

Bara en tanke.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Instämmer! Skall det vara dyrt och krångligt så får de verkligen ha ett bra argument till varför folk skall köpa deras nya box.

Jag blir mer och mer skeptisk till denna...men än så länge känns det som det mest florerat negativa rykten så jag väntar på lite positiva med innan sågen kommer fram!

Medlem

Kan jag inte chippa, mjukmodda eller på annat sätt göra så att jag kan spela backuper, lånade samt begagnade spel så blir det PC och 360 RGH/JTAG även i fortsättningen!

Har inte råd att köpa spel för runt 500kr/st men tänker inte sluta spela för det, och så är det med den saken!

123
Skriv svar