När spelen sviker

Jag känner igen mig i din beskrivning, Thomas.

Alltför många gånger har en serie som ligger mig nära om hjärtat, något jag längtar efter, bytt riktning eller hypats till höjder där den bemöts av obönhörliga (eller blinda, om du vill) förhoppningar som grusas av den riktiga produkten.
Det spelar ingen roll om jag missat en detalj, eller varning som sagt till mig att det inte kommer bli som jag tror, men det handlar ju om spelarens känslor, inte konstigt att det kan kännas som förräderi ibland. Hur kan någon annan förstå eller kritisera det?.

Spel skapar och lever oftast på spelarens känslor, har man inte roligt, så är spelet inte roligt för spelaren.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Två saker jag verkligen ogillar:

1. När ett spel buggar eller dylikt, och man inte får respons från tillverkarna på flera dagar.
2. Onödigt idiotisk speldesign. Märkte själv hur irriterad jag blev på Blizzard efter stats och droprate på legendarys i D3.

Medlem
Skrivet av Skelögd:

Blev inte besviken på Metal Gear Solid: Revengeance pga att det var hack n slash utan snarare på hur själva gameplayet var.

Blev rätt tråkigt efter en stund då combat var alldeles för enformig. Bara upp med svärdet, sikta var man ska klyva dom, repeat.

Gillade faktiskt DMC betydligt mer i sådana fall. Även om bossfighterna var lite sega.

Det går inte att klaga på "enformig combat" och sen säga DmC var bättre. Och lite sega bossfighter? Vad sägs om "spektakulärt enkla, långsamma, tråkiga att slåss mot". Sämre boss design i action genren hittar man inte lätt.


signatur

Gammalt nick: General Hotshot
All makt åt John, vår befriare.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Bojkott:

Diablo 3 toppar listan med 12 år av ren besvikelse. Fy fan alltså!!

Skulle tro att SimCity nu är på plats nummer ett över spel som har varit den största besvikelsen för väldigt många (Diablo 3 framstår ju som rena mästerverket i jämförelse). Om man bortser från strulet med lanseringen så verkar spelet ha mycket värre problem som inte har med DRM att göra.

OT:

Det spel jag nog mest blivit besviken över är Star Wars : Force Commander. Ångrar verkligen att jag köpte det till fullpris för det var mycket i det spelet som jag inte gillade. SW : Empire At War var allt som Force Commander borde ha varit.

Problemen i SimCity går att patcha då det bara rör sig om buggar. Bortsett från buggarna så är det ett bra spel med många möjligheter att bygga sin stad på. Diablo 3 måste göras om direkt från ritbordet då väldigt mycket med spelets kärna var dåligt. Allt från storyn till level design och gameplay var medelmåttigt.

Om EA väljer att lägga till större kartor gratis så blir dom genast mer omtyckt, och imorgon så får vi även ett gratis spel som även det är lite plus i kanten. Dock krävs det mer än ett gratis spel för att mätta fansen. Men Diablo 3 är bortom all räddning. Blizzards enda sätt att rädda serien är att släppa en riktigt bra expansion eller en uppföljare där man går tillbaka till rötterna.

Tror inte de kan patcha bort hur spelet fungerar, att allting bara verkar vara en vacker yta men om man tittar bortom den hur lite till spel det egentligen är. Tidigare SimCity spel har handlat om att allting man gör får konsekvenser, att bygga industrier innebär att folk inte vill bo i närheten, att bygga för mycket vägar innebär stora kostnader och så vidare. Det nya SimCity verkar helt gå ifrån det här, baserat på det jag sett och läst om det så verkar det inte speciellt svårt. Det kräver nog en hel del mer än bara patchar, det kräver att de gör om hela spelet.

EA är inte korkade, de har garanterat redan insett problemen med sitt spel men i det långa loppet anser de att det är värt detta för det kommer innebära att de "vänjer" sina köpare att spela spelen så som de vill att de ska spelas. Det vill säga så att de kan tjäna så mycket pengar på den här serien som de bara kan, jag ser många likheter med det här spelet och The Sims.

De som är korkade är de som köper detta BS, de som inte ser vad EA håller på med. De som däremot gör detta kommer inte bry sig nämnvärt om deras s.k ursäkt. Som Annoyed Gamer (Marcus Beer) så fint uttrycker det "Don´t piss in my face and tell me it´s raining"

Bygger man industri i närheten av bostäder så blir simmarna sjuka av bakterier och flyttar till slut. Jag har fått rivit flera bostäder, stora som små, pga för hög sjukdom eller dödsfall. Vägsystemet kan jag däremot hålla med om är sämre i nya SimCity. Jag vill kunna ställa in hur mycket underhåll vägarna ska få, och detta gäller även kontroll över sjukvård, parkförvaltning m.m., men detta är något som EA kan åtgärda med en patch. Den största frågan är OM dom kommer lyssna på fansen och åtgärda såna här saker. För visst är det lite som du säger, man vänjer sig med sånt här.

Tyvärr är det inte enbart buggar som förstör SimCity.

Det värsta är att varje sim bor i olika hus och arbetar på olika ställen varje dag. Första sim'en dit får jobbet eller huset. Tag en titt hur simmarna beter sig när de går från en buss exempelvis, hela ledet försöker komma in i samma hus, första kommer in, då vänder resten vid dörren och samma sak sker vid nästa och nästa och nästa hus.

Enligt EA skulle simmarna ha egna liv och det skulle krävas massiv kraft för beräkningarna. Jo tjena... Sicke skitsnack... Lika komplicerat som Lemmings till Amiga'n.

Medlem
Skrivet av Syahin:
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Syahin:

Vafalls? Hur kunde du inte veta att MGR var en spectacle fighter? Har du levt under en sten? Det är ju inte ens samma spelserie, Metal gear SOLID och Metal gear RISING har aldrig utgett sig för att vara samma serie, något som alla andra på planeten förstod men du verkar ha missat.

Jag hade ingen aning om att det ens fanns något som hette Metal Gear Rising. När jag kikar wikisidan över Metal Gear ser jag att Rising är det första spelet i sin serie (för jag antar att det kommer fler Rising-spel med tanke på vad du skriver), så jag förstår inte hur det kan komma som en total chock för dig att inte alla direkt kopplar att Rising skulle vara en helt annan typ av spel.

Men kudos till dig för att du är snabbtänkt nog att förstå det, och din ödmjukhet inför oss som inte gör det.

Mario Kart och Super Mario måste ju vara samma sorts spel, eftersom båda heter ju Mario eller hur?

The Elder Scrolls : Oblivion och The Elder Scrolls Online måste ju vara samma sorts spel, både heter ju Elder Scrolls.

Star Trek : Voyager och Star Trek : The Next Generation måste ju vara samma sak för både heter ju Star Trek

Är Spin-off serier något nytt för dig?

Jag hade iofs blivit liet förvånad ifall "Mario Cart : Rising" hade varit en FPS, även om jag inte bemödat mig med att efterforska spelet på nätet innan. Nu tycker jag ju iofs att den här missen är en droppe i havet egentligen, men jag blir lite förbryllad över de onödigt hårda orden.

Medlem
Skrivet av Draxx:

Jag köpte en frukt, men blev väldigt besviken när den inte smakade äpple (det var banan). Nu är jag arg på bananen till den säger förlåt. Min ignorans och oförmåga att kolla upp saker jag lägger pengar på spelar ingen roll, det jag köper skall magiskt anpassas efter vad jag förväntar mig!

*flyger iväg på en enhörning till trallala-land*

Tänk vad förvånad du hade blivit ifall den också såg ut som ett äpple, och det enda som avslöjade den var banansmaken, och det faktum att det inte stod "Golden Delicious" på klisterlappen, utan Chikita. Horror!

Medlem

Jag skulle nog säga att det finns ett par spel som verkligen har varit en besvikelse för mig på eller annat sätt.

C&C4 , visst jag gillade storyn och mellan sekvenserna i spelet, ja dom flesta av dom ialla fall, men spelet i sig var inget C&C i min bok.

Red Alert 3,tja det som sviker här för mig är grafiken och den lite mer barnsliga humorn och attityden till saker och ting samt avsaknaden av Yuri.

Company of Heroes, visst ett grymt bra och kul spel på många satt men även det är en liten besvikelse för mig, tex kul att spela tyskar med usel engelsk brytning samt avsaknaden av ett par fler spel bara sidor som tex DAK, Italienska och franska styrkor. .

Medlem
Skrivet av Horniak:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Bojkott:

Diablo 3 toppar listan med 12 år av ren besvikelse. Fy fan alltså!!

Skulle tro att SimCity nu är på plats nummer ett över spel som har varit den största besvikelsen för väldigt många (Diablo 3 framstår ju som rena mästerverket i jämförelse). Om man bortser från strulet med lanseringen så verkar spelet ha mycket värre problem som inte har med DRM att göra.

OT:

Det spel jag nog mest blivit besviken över är Star Wars : Force Commander. Ångrar verkligen att jag köpte det till fullpris för det var mycket i det spelet som jag inte gillade. SW : Empire At War var allt som Force Commander borde ha varit.

Problemen i SimCity går att patcha då det bara rör sig om buggar. Bortsett från buggarna så är det ett bra spel med många möjligheter att bygga sin stad på. Diablo 3 måste göras om direkt från ritbordet då väldigt mycket med spelets kärna var dåligt. Allt från storyn till level design och gameplay var medelmåttigt.

Om EA väljer att lägga till större kartor gratis så blir dom genast mer omtyckt, och imorgon så får vi även ett gratis spel som även det är lite plus i kanten. Dock krävs det mer än ett gratis spel för att mätta fansen. Men Diablo 3 är bortom all räddning. Blizzards enda sätt att rädda serien är att släppa en riktigt bra expansion eller en uppföljare där man går tillbaka till rötterna.

Tror inte de kan patcha bort hur spelet fungerar, att allting bara verkar vara en vacker yta men om man tittar bortom den hur lite till spel det egentligen är. Tidigare SimCity spel har handlat om att allting man gör får konsekvenser, att bygga industrier innebär att folk inte vill bo i närheten, att bygga för mycket vägar innebär stora kostnader och så vidare. Det nya SimCity verkar helt gå ifrån det här, baserat på det jag sett och läst om det så verkar det inte speciellt svårt. Det kräver nog en hel del mer än bara patchar, det kräver att de gör om hela spelet.

EA är inte korkade, de har garanterat redan insett problemen med sitt spel men i det långa loppet anser de att det är värt detta för det kommer innebära att de "vänjer" sina köpare att spela spelen så som de vill att de ska spelas. Det vill säga så att de kan tjäna så mycket pengar på den här serien som de bara kan, jag ser många likheter med det här spelet och The Sims.

De som är korkade är de som köper detta BS, de som inte ser vad EA håller på med. De som däremot gör detta kommer inte bry sig nämnvärt om deras s.k ursäkt. Som Annoyed Gamer (Marcus Beer) så fint uttrycker det "Don´t piss in my face and tell me it´s raining"

Bygger man industri i närheten av bostäder så blir simmarna sjuka av bakterier och flyttar till slut. Jag har fått rivit flera bostäder, stora som små, pga för hög sjukdom eller dödsfall. Vägsystemet kan jag däremot hålla med om är sämre i nya SimCity. Jag vill kunna ställa in hur mycket underhåll vägarna ska få, och detta gäller även kontroll över sjukvård, parkförvaltning m.m., men detta är något som EA kan åtgärda med en patch. Den största frågan är OM dom kommer lyssna på fansen och åtgärda såna här saker. För visst är det lite som du säger, man vänjer sig med sånt här.

Tyvärr är det inte enbart buggar som förstör SimCity.

Det värsta är att varje sim bor i olika hus och arbetar på olika ställen varje dag. Första sim'en dit får jobbet eller huset. Tag en titt hur simmarna beter sig när de går från en buss exempelvis, hela ledet försöker komma in i samma hus, första kommer in, då vänder resten vid dörren och samma sak sker vid nästa och nästa och nästa hus.

Enligt EA skulle simmarna ha egna liv och det skulle krävas massiv kraft för beräkningarna. Jo tjena... Sicke skitsnack... Lika komplicerat som Lemmings till Amiga'n.

Konvojerna har jag sett, framförallt när turister kommer med tåget, men dessa beräkningar som EA lovade att deras servrar skulle ta hand om kanske ännu inte är i bruk? EA offrade en hel del för att få folk att komma in på servrarna, bland annat achievements och handel, så det är ju inte helt omöjligt att simuleringsberäkningarna fick ryka dom med tills kapaciteten finns för det och låta våra datorer få sköta slumpmässig simulering tills vidare i hopp om att vi inte skulle märka något. Vilket som så är det uselt av EA, för hur det än ligger till så har dom ljugit för sina fans.

Edit: Verkar som att dom redan jobbar på en fix för trafikbuggen

Med lite polering så blir det nog en fin ädelsten till slut. Dock är det tragiskt när utgivare pushar ut spel för tidigt enbart för pengar. Spelet hade redan blivit uppskjutet, och ännu en uppskjutning hade inte aktieägarna gillat. Maxis hade nog behövt fram till sommaren för att pricka av dom flesta buggarna.

Medlem

"Spelet hade blivit officiellt klart i november och jag passade på att spela det för recension under julen"
Minecraft blev inte officiellt klart i november... det blev klart officiellt November 2011 inte 2012

Medlem

Diablo 3... det var kul i lika många dagar som det tog år att utveckla.


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem

Mass effect 2... hyllades till skyarna men är ju knappt spelbart.. vet inte hur många gånger min karaktär har fastnat i stenar , tak, stegar, etc etc... att sedan all inventory hantering va borta och gjorde spelet till ett peka klicka äventyr med styrda svar gjorde det inte bättre... 3an köpte jag inte ens...


signatur

spriten räddade mig från sporten

Medlem

Precis den här besvikenslen kände jag när FZ tog bort Quakeforumet !

Medlem

Åhh C&C4, så mycket du lyckades förstöra - med din mediokritet (lite kluven över denna böjning, "medelmåtta" får det lov att vara annars) överskuggade du med råge den barnsliga töntighet Red Alert 3 drog över C&C-serien.

Heh, lite förvånad över att ingen nämnt Duke Nukem Forever - även om hoppet inte bör ha funnits kvar hos särskilt många lyckades det ändå slå långt under den så gott som markliggande ribban...


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

De spel som jag kan nämna på rak arm som inte har levt upp till mina förväntningar är; C&C Tiberian Sun, Duke Nukem Forever, Unreal 2, Aliens Colonial Marines & La Noir(PC-versionen är en katastrofal konsolport)

Medlem

Så fint att alla får gråta ut.

Medlem

Jag tror att Thomas poäng gått förlorat här inne. Han är inne på att spel påverkar oss på en djup nivå. Det som skapar fans och upprörda känslor och delar upp oss i för och emot-läger.

Till hans försvar så kan jag glatt erkänna att om det släpptes ett nytt Secret of Monkey Island eller Grim Fandango 2 med en undertitel, så skulle jag vara 100% procent säker på att de var äventyrsspel, åtminstone i någon form. Nu vet jag inte hur mycket av story, karaktärer och miljöer som har copypastats in i Revengence, men känslan får man väl ändå kräva måste finnas kvar?

Som när dom gör ett Lego spel. Rys.

12
Skriv svar