CD Projekt-anställd gillar Playstation 4

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Varför blir det alltid massa tjafs så fort nån säger att PS4 är kraftfull?

Vi har ju sagt tusen gånger att spelen kan optimeras mycket mer till PS4 en till PC.

Verkar som alla med high end-pc kissar i byxan när något annat kallas high end

För att de använder ordet high-end. De kunde ha varit lite mindre specifika och sagt "I klass med en kraftfull dator.." men de väljer ist gå på high-end vilket i sig bara är ren propaganda. Spelar ingen roll hur man ser det.. En PS4 kommer ALDRIG att rå på en high-end dator. Inte på långa vägar men det är inte själva iden med konsollen heller. Detta hindrar dock inte folk (som är ganska partiska skulle jag säga) att försöka överhypa PS4:an. Sett till specsen så är inte PS4:an någon high-end dator, långt ifrån. Optimeringar gör inte så att en konsol går mot High-end även om vissa verkar tro det.

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:
Skrivet av Redstar:

Sen kan man ju snacka optimering av spel, det har dock inget med prestanda att göra. Bara för att ett spel ibland flyter bättre på konsoll så betyder det ju inte att konsollen har bättre prestanda.

Nä men om alla spel optimeras så de flyter bättre på en konsoll än på en high end PC. Tycker du ändå PCn är kraftfullare?

Visst den har mer teraflops men den kan inte använda dom till anledningen att vi skriver på den här sidan...

Absolut är PCn kraftfullare, en Lamborghini utan hjul är helt klart mer kraftfull än en Saab 900 med hjul.

Testpilot
Skrivet av SaraLivblad:

En PS4 kör utan OS. Allt körs bare metal, direkt på grafikkortet. Man programmerar assembler direkt på hårdvaran. Sånt går ofantligt mycket snabbare än att programmera mot DirectX som sen accessar en drivrutin som bla bla.

Därför utklassar en spelkonsol en PC med exakt samma hårdvara.

Absolut , problemet är alla konsolkramare som tror att optimeringar även täcker upp gapet då PC hårdvaran är ofantligt mycket kraftigare
Därmed dödar det vinsten man gör med att skriva direkt mot hårdvaran.

Redan då denna generation hårdvara släpps kommer detta gapet vara borta mot en highend PC.

Att de bygger den nya generationen på x86 innebär att de kommer göra spelen på PC , porta dem till konsoll och sedan optimera för dessa.
Med detta kommer spelen att inte som förr gå som diabildsvisningar på PC utan då kommer det rulla så mycket bättre , win win för alla mao!

Medlem
Skrivet av Jarlen92:
Skrivet av Landelusen:

Bara det faktum att de - idag, ett knappt år innan det släpps - kallar det "high-end PC" innebär ju förmodligen att den vid släpp bara kommer vara en "PC". Sett till hur X360 och Ps3 presterar åtta-nio år efter släpp finns det förstås hopp, men jag minns hur överlägsen konsolerna var PC-plattformen när de väl släpptes 2004.....

Inte riktigt, Xbox 360 släpptes 2005 och PS3 2006 (2007 i Sverige)

Jasså? Jag trodde att Xboxen släpptes i slutet av 2004, fel av mig Tiden går alldeles för fort!

Medlem

merparten av alla program/spel på pc rulla fortvarande 32bitas och kommer göra så en långtid framöver, det se jag som en klar nackdel mot nästa generations PS4,Xbox


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Skrivet av Dizzz:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Varför blir det alltid massa tjafs så fort nån säger att PS4 är kraftfull?

Vi har ju sagt tusen gånger att spelen kan optimeras mycket mer till PS4 en till PC.

Verkar som alla med high end-pc kissar i byxan när något annat kallas high end

Spelar ingen roll hur man ser det.. En PS4 kommer ALDRIG att rå på en high-end dator. Inte på långa vägar

När du säger långa vägar antar jag att det då kommer vara ett stort grafiskt glapp mellan ett PS4 spel och PC versionen...ungefär som det är nu mellan PC & PS3

Skrivet av Redstar:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:
Skrivet av Redstar:

Sen kan man ju snacka optimering av spel, det har dock inget med prestanda att göra. Bara för att ett spel ibland flyter bättre på konsoll så betyder det ju inte att konsollen har bättre prestanda.

Nä men om alla spel optimeras så de flyter bättre på en konsoll än på en high end PC. Tycker du ändå PCn är kraftfullare?

Visst den har mer teraflops men den kan inte använda dom till anledningen att vi skriver på den här sidan...

Absolut är PCn kraftfullare, en Lamborghini utan hjul är helt klart mer kraftfull än en Saab 900 med hjul.

Men målet är ju att komma framåt...


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

PS4 ser ut att bli en riktigt fin mackapär


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Inaktiv
Skrivet av wibbe44:
Skrivet av Prexun:

High-end är nog att ta i lite. High-end ser jag som en 680 eller bättre, vilket man, med hjälp av unreals demo, kan se att PS4 inte riktigt når.

Nu var det ju dock så att Unreal demot för PS4 var skapat med 4GB ram i åtanke istället för 8 som utvecklarna inte trodde den hade från början. Därav troligen den sämre grafiken i just PS4 testet.

Men om det nu hade varit sant hade de ju märkt hur långt PS4:n hade kunnat gå. Jag tror inte att de visste EXAKT hur högupplösta texturer de skulle ha direkt när de fick höra 4GB. Istället tror jag att de testade sig fram tills frameraten blev för låg.

Skrivet av MugiMugi:
Skrivet av Prexun:

High-end är nog att ta i lite. High-end ser jag som en 680 eller bättre, vilket man, med hjälp av unreals demo, kan se att PS4 inte riktigt når.

Du vet väll att Unreal Demot är lite BIASSED? De använder två olika versioner av demot, med två helt olika ljuskällor, Det finns mer skillnader än bara detta. Dvs det är ett riktigt dåligt exempel. Dvs det finns väldigt stora artistiska skillnader på demot.

Jag kollade inte på ljuset när jag avgjorde att demot för PS4 var sämre. Man ser det tydligt när kameran zoomar in på texturer. Vid vissa tillfällen måste kameran inte zooma in överhuvudtaget för att man ska se det.

Medlem
Skrivet av Redstar:

Absolut är PCn kraftfullare, en Lamborghini utan hjul är helt klart mer kraftfull än en Saab 900 med hjul.

Du har aldrig hört talas om Per Eklund
http://www.garaget.org/video/105449

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:
Skrivet av Dizzz:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Varför blir det alltid massa tjafs så fort nån säger att PS4 är kraftfull?

Vi har ju sagt tusen gånger att spelen kan optimeras mycket mer till PS4 en till PC.

Verkar som alla med high end-pc kissar i byxan när något annat kallas high end

Spelar ingen roll hur man ser det.. En PS4 kommer ALDRIG att rå på en high-end dator. Inte på långa vägar

När du säger långa vägar antar jag att det då kommer vara ett stort grafiskt glapp mellan ett PS4 spel och PC versionen...ungefär som det är nu mellan PC & PS3

Skrivet av Redstar:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:
Skrivet av Redstar:

Sen kan man ju snacka optimering av spel, det har dock inget med prestanda att göra. Bara för att ett spel ibland flyter bättre på konsoll så betyder det ju inte att konsollen har bättre prestanda.

Nä men om alla spel optimeras så de flyter bättre på en konsoll än på en high end PC. Tycker du ändå PCn är kraftfullare?

Visst den har mer teraflops men den kan inte använda dom till anledningen att vi skriver på den här sidan...

Absolut är PCn kraftfullare, en Lamborghini utan hjul är helt klart mer kraftfull än en Saab 900 med hjul.

Men målet är ju att komma framåt...

High-end är high-end. Man kan kalla en Toyota Carina för en ferrari men för det är det inte en ferrari. Det roliga är att de använder en processor som även kan hittas i diverse OEM datorer. Med den logik som vissa PR snubbar kör med så skulle man kunna kalla de för high-end datorer. Men så är inte fallet. De är mid-end som bäst. Om man optimerar eller inte spelar ingen roll eftersom hårdvaran inte är high-end och därför har de inte samma kraft som en dator. Vet inte om Sony betalat dessa personer att föra fram propaganda till folket eller om de faktiskt är så okunniga inom hårdvara att de går på samma skit som PS4 försöker trycka i folk.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

High-end är high-end. Man kan kalla en Toyota Carina för en ferrari men för det är det inte en ferrari. Det roliga är att de använder en processor som även kan hittas i diverse OEM datorer. Med den logik som vissa PR snubbar kör med så skulle man kunna kalla de för high-end datorer. Men så är inte fallet. De är mid-end som bäst. Om man optimerar eller inte spelar ingen roll eftersom hårdvaran inte är high-end och därför har de inte samma kraft som en dator.

Eftersom jämförelser med bilbranschen verkar vara populära oavsett vad det handlar om så provar jag också:

Ponera att du sätter en motor med 300 hk i en lätt, aerodynamisk sportbil. Du sätter även en exakt likadan motor i en jordbrukstraktor. Kommer dessa fordon att ta sig runt en racingbana lika fort?

Komponenters prestanda är alltså delvis beroende av den miljö de arbetar i.

Om du vill veta lite om hur Sony modifierat och arbetat bort flaskhalsar rekommenderar jag att du läser intervjun som det länkas till här: http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20130425/allt-du-vill-veta-...

Testpilot
Skrivet av Margy:
Skrivet av Dizzz:

High-end är high-end. Man kan kalla en Toyota Carina för en ferrari men för det är det inte en ferrari. Det roliga är att de använder en processor som även kan hittas i diverse OEM datorer. Med den logik som vissa PR snubbar kör med så skulle man kunna kalla de för high-end datorer. Men så är inte fallet. De är mid-end som bäst. Om man optimerar eller inte spelar ingen roll eftersom hårdvaran inte är high-end och därför har de inte samma kraft som en dator.

Eftersom jämförelser med bilbranschen verkar vara populära oavsett vad det handlar om så provar jag också:

Ponera att du sätter en motor med 300 hk i en lätt, aerodynamisk sportbil. Du sätter även en exakt likadan motor i en jordbrukstraktor. Kommer dessa fordon att ta sig runt en racingbana lika fort?

Komponenters prestanda är alltså delvis beroende av den miljö de arbetar i.

Om du vill veta lite om hur Sony modifierat och arbetat bort flaskhalsar rekommenderar jag att du läser intervjun som det länkas till här: http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20130425/allt-du-vill-veta-...

Har läst den där djupdykningen och den var inte speciellt imponerande.
Det förklarade lite hur de tänkt då de byggde hårdvaran för att helt enkelt förenkla för programmerarna då de slipper arbete med portningar eftersom det numera är x86 plattformen och flytta jobben i minnet lättare då minnet är gemensamt.

Sånt är ju bra tänkt , men att det i sin tur skulle på nåt magiskt vis negligera den både kraftfullare hårdvaran på PC samt att
att då jämföra med 2GB på de flesta Medel/Highend grafikkort.
Sen har då en normalbestyckad medelklass PC 8Gb minne , det är 2GB mer minne direkt att leka med med "nackdelen" att då har det i 2 olika pölar av minne som dock är betydligt större.

Skulle man jämföra hårdvara som är likvärdig skulle ju såklart en PS4 vara ett bättre val men grejen är ju att redan nu är ju en vettig gamerdator flera steg före i ren råkraft på CPU.
Säkert har den mer minne (8GB , tom 16 el 32 )
Säkert också ett minst lika bra grafikkort om inte bättre , så från start har man säkerligen negligerat den sk "optimeringsvinsten" som alla hypar stenhårt om .

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Har läst den där djupdykningen och den var inte speciellt imponerande.
Det förklarade lite hur de tänkt då de byggde hårdvaran för att helt enkelt förenkla för programmerarna då de slipper arbete med portningar eftersom det numera är x86 plattformen och flytta jobben i minnet lättare då minnet är gemensamt.

Du läste bara första sidan?

Testpilot
Skrivet av Margy:
Skrivet av Harakiri:

Har läst den där djupdykningen och den var inte speciellt imponerande.
Det förklarade lite hur de tänkt då de byggde hårdvaran för att helt enkelt förenkla för programmerarna då de slipper arbete med portningar eftersom det numera är x86 plattformen och flytta jobben i minnet lättare då minnet är gemensamt.

Du läste bara första sidan?

Nej , hurså?

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av Dizzz:

High-end är high-end. Man kan kalla en Toyota Carina för en ferrari men för det är det inte en ferrari. Det roliga är att de använder en processor som även kan hittas i diverse OEM datorer. Med den logik som vissa PR snubbar kör med så skulle man kunna kalla de för high-end datorer. Men så är inte fallet. De är mid-end som bäst. Om man optimerar eller inte spelar ingen roll eftersom hårdvaran inte är high-end och därför har de inte samma kraft som en dator.

Eftersom jämförelser med bilbranschen verkar vara populära oavsett vad det handlar om så provar jag också:

Ponera att du sätter en motor med 300 hk i en lätt, aerodynamisk sportbil. Du sätter även en exakt likadan motor i en jordbrukstraktor. Kommer dessa fordon att ta sig runt en racingbana lika fort?

Komponenters prestanda är alltså delvis beroende av den miljö de arbetar i.

Om du vill veta lite om hur Sony modifierat och arbetat bort flaskhalsar rekommenderar jag att du läser intervjun som det länkas till här: http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20130425/allt-du-vill-veta-...

Självfallet inte men den jämförelsen är riktigt dålig. I detta fall jämförs Ferrari motorer med en motor från en billig fiat. Men de försöker ist markandsföra fiatens motor som en ferrari motor..

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Nej , hurså?

Jag tyckte bara att det var lite konstigt att du specifikt nämner det som diskuteras på första sidan och sedan ingenting om de två nästa sidorna precis som om det bara är det första som har någon betydelse.

Skrivet av Dizzz:

Självfallet inte men den jämförelsen är riktigt dålig. I detta fall jämförs Ferrari motorer med en motor från en billig fiat. Men de försöker ist markandsföra fiatens motor som en ferrari motor..

Eftersom Fiat äger en stor majoritet av Ferrari så är ju faktiskt båda Fiat-motorer.

Nåja, poängen är att om en processor sitter i en PC och presterar på ett visst sätt i spel så innebär det inte att du automatiskt får ut samma prestanda när den sitter i en konsol. En på papperet svagare konsolhårdvara kan leverera liknande spel som en kraftfullare PC.

Det verkar inte spela någon roll hur många utvecklare som genom åren mest skapat PC-spel som säger att detta är bra hårdvara - Carmack, Epic och nu CD Projekt - en del personer vägrar av någon anledning att acceptera att det faktiskt kan vara det. I nästan varenda tråd som handlar om detta så brukar det till och med dyka upp folk som hävdar att de minsann fått betalt för att säga detta.

Testpilot
Skrivet av Margy:

Jag tyckte bara att det var lite konstigt att du specifikt nämner det som diskuteras på första sidan och sedan ingenting om de två nästa sidorna precis som om det bara är det första som har någon betydelse.

Eftersom Fiat äger en stor majoritet av Ferrari så är ju faktiskt båda Fiat-motorer.

Nåja, poängen är att om en processor sitter i en PC och presterar på ett visst sätt i spel så innebär det inte att du automatiskt får ut samma prestanda när den sitter i en konsol. En på papperet svagare konsolhårdvara kan leverera liknande spel som en kraftfullare PC.

Det verkar inte spela någon roll hur många utvecklare som genom åren mest skapat PC-spel som säger att detta är bra hårdvara - Carmack, Epic och nu CD Projekt - en del personer vägrar av någon anledning att acceptera att det faktiskt kan vara det. I nästan varenda tråd som handlar om detta så brukar det till och med dyka upp folk som hävdar att de minsann fått betalt för att säga detta.

Såg inget annat som motiverar den hype som de nu jobbar på , hårdvaran i sig är ju BRA då de äntligen insett fördelarna med att man utvecklar på PC och sen portar till konsollerna.

Men med tanke på hur svag grundhårdvaran är och då särskilt CPU delen så kan de optimera grejerna till månen och tillbaka utan att komma ikapp vilket konsollkramarna verkar tro att man kan av dessa uttalanden.

Så vem bryr sig om att samma / liknande hårdvara presterar bättre i en optimerad konsol mot en pc då man redan idag kan köpa en betydligt kraftfullare PC samtidigt som ingen av konsollerna ens finns ute än! .. Den poängen är tappad i sjön.

Medlem
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av Margy:

Jag tyckte bara att det var lite konstigt att du specifikt nämner det som diskuteras på första sidan och sedan ingenting om de två nästa sidorna precis som om det bara är det första som har någon betydelse.

Eftersom Fiat äger en stor majoritet av Ferrari så är ju faktiskt båda Fiat-motorer.

Nåja, poängen är att om en processor sitter i en PC och presterar på ett visst sätt i spel så innebär det inte att du automatiskt får ut samma prestanda när den sitter i en konsol. En på papperet svagare konsolhårdvara kan leverera liknande spel som en kraftfullare PC.

Det verkar inte spela någon roll hur många utvecklare som genom åren mest skapat PC-spel som säger att detta är bra hårdvara - Carmack, Epic och nu CD Projekt - en del personer vägrar av någon anledning att acceptera att det faktiskt kan vara det. I nästan varenda tråd som handlar om detta så brukar det till och med dyka upp folk som hävdar att de minsann fått betalt för att säga detta.

Såg inget annat som motiverar den hype som de nu jobbar på , hårdvaran i sig är ju BRA då de äntligen insett fördelarna med att man utvecklar på PC och sen portar till konsollerna.

Men med tanke på hur svag grundhårdvaran är och då särskilt CPU delen så kan de optimera grejerna till månen och tillbaka utan att komma ikapp vilket konsollkramarna verkar tro att man kan av dessa uttalanden.

Så vem bryr sig om att samma / liknande hårdvara presterar bättre i en optimerad konsol mot en pc då man redan idag kan köpa en betydligt kraftfullare PC samtidigt som ingen av konsollerna ens finns ute än! .. Den poängen är tappad i sjön.

Finns inga spel där ute som utnyttjar det senaste/maximala till pc ändå, och så kommer det alltid att vara.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Så vem bryr sig om att samma / liknande hårdvara presterar bättre i en optimerad konsol mot en pc då man redan idag kan köpa en betydligt kraftfullare PC samtidigt som ingen av konsollerna ens finns ute än! .. Den poängen är tappad i sjön.

Jag förstår inte riktigt varför "PC-kramare" alltid tycker det är relevant att jämföra konsoler med en PC som kostar flera gånger mer?

Om du ser en recension av den senaste bilen från Volvo så skriver du bland kommentarerna att en Ferrari minsann är bättre?

Kan du sätta ihop en PC med 256 MB systemminne och 256 MB grafikminne som kan köra spel som Uncharted, Killzone och God of War med flera för samma pris som en konsol (även nu när det gått 6-7 år sedan PS3 kom ut)? Jag misstänker att det blir väldigt trögt bara att köra ett operativsystem.

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av Harakiri:

Så vem bryr sig om att samma / liknande hårdvara presterar bättre i en optimerad konsol mot en pc då man redan idag kan köpa en betydligt kraftfullare PC samtidigt som ingen av konsollerna ens finns ute än! .. Den poängen är tappad i sjön.

Jag förstår inte riktigt varför "PC-kramare" alltid tycker det är relevant att jämföra konsoler med en PC som kostar flera gånger mer?

Om du ser en recension av den senaste bilen från Volvo så skriver du bland kommentarerna att en Ferrari minsann är bättre?

Kan du sätta ihop en PC med 256 MB systemminne och 256 MB grafikminne som kan köra spel som Uncharted, Killzone och God of War med flera för samma pris som en konsol (även nu när det gått 6-7 år sedan PS3 kom ut)? Jag misstänker att det blir väldigt trögt bara att köra ett operativsystem.

"PC-kramare" jämför inte mot konsoler, dom vet att dom har bättre hårdvara. Nu vänder du på diskussionen!

Vad många är irriterade över är att man måste köpa konsol-konglomeratens egna apparater för att spela vissa spel, så dom kan ha monopol på den spelserien och ta massivt extra betalt för dom spelen.

Det kunde ha varit en öppen marknad, folk borde kunna välja det format som passar dom bäst!

Spel som finns på multiformat är alltid bäst på PC, men man tvingas köpa dom nedgraderade PC-lådorna för exklusiva spel..... Så lär det förmodligen bli framöver också.


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av Margy:

Jag tyckte bara att det var lite konstigt att du specifikt nämner det som diskuteras på första sidan och sedan ingenting om de två nästa sidorna precis som om det bara är det första som har någon betydelse.

Eftersom Fiat äger en stor majoritet av Ferrari så är ju faktiskt båda Fiat-motorer.

Nåja, poängen är att om en processor sitter i en PC och presterar på ett visst sätt i spel så innebär det inte att du automatiskt får ut samma prestanda när den sitter i en konsol. En på papperet svagare konsolhårdvara kan leverera liknande spel som en kraftfullare PC.

Det verkar inte spela någon roll hur många utvecklare som genom åren mest skapat PC-spel som säger att detta är bra hårdvara - Carmack, Epic och nu CD Projekt - en del personer vägrar av någon anledning att acceptera att det faktiskt kan vara det. I nästan varenda tråd som handlar om detta så brukar det till och med dyka upp folk som hävdar att de minsann fått betalt för att säga detta.

Såg inget annat som motiverar den hype som de nu jobbar på , hårdvaran i sig är ju BRA då de äntligen insett fördelarna med att man utvecklar på PC och sen portar till konsollerna.

Men med tanke på hur svag grundhårdvaran är och då särskilt CPU delen så kan de optimera grejerna till månen och tillbaka utan att komma ikapp vilket konsollkramarna verkar tro att man kan av dessa uttalanden.

Så vem bryr sig om att samma / liknande hårdvara presterar bättre i en optimerad konsol mot en pc då man redan idag kan köpa en betydligt kraftfullare PC samtidigt som ingen av konsollerna ens finns ute än! .. Den poängen är tappad i sjön.

Finns inga spel där ute som utnyttjar det senaste/maximala till pc ändå, och så kommer det alltid att vara.

Nja, en kall öl i handen sittades i soffan bakom en 120Hz skärm är ganska fint

( Sen kör ju vissa tre skärmar och andra 3D-setups, det kräver ju långt mer än som jag som bara vill ha 120fps )

Om man vill kan man utnyttja PC:ns överlägsenhet.


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Varför blir det alltid massa tjafs så fort nån säger att PS4 är kraftfull?

Vi har ju sagt tusen gånger att spelen kan optimeras mycket mer till PS4 en till PC.

Verkar som alla med high end-pc kissar i byxan när något annat kallas high end

Jag "kissar i byxan" när folk inte vet vad high end faktist är, det är som att säga att en Fiat Uno med 72 hästar under huven är i närheten av en ferrari "vilken model som helst" när det gäller prestanda.

jag personligen gillar inte när folk får fel uppfattning av saker som inte är sant helt enkelt. Därför skulle jag stå up och säga stop när dom kallar det för high end.

En sak jag tycker är rätt roligt när jag ser dom snackar om PS4'n är dom säger order "Supercharged" antar för folk som inte vet så mycket om olika prestandard termer så är det lättare att förstå att den är kraftfull (för att vara en konsol). Och sure spel kan bli lättare optimerade på en konsol än på PC maskiner tack vare alla olika konfigurationer man kan ha på en PC.

Konsoler är bra på det dom gör inget fel i det. Dock jag som gamer har stort problem i att, lets face it det finns fler folk som inte ger sig tid med att spela på en dator, utan vill bara ha en knapp att trycka på, sätta igång ett spel och börja spela istället för att behöva lära sig lite mer av en PC, drivrutiner, installera spelen, etc etc. då blir det en konsol dom väljer och bryr sig egentligen inte så mycket om ifall dom förlorar den bättre upplevelsen dom kunde få om dom satt spelade på en PC.
Ja jag vet nu kommer någon säga vadå bättre upplevelse, jo det jag menar är 1, Grafik kan ge bättre upplevelse. 2,högre bildskärms uppdatering ger bättre upplevelse. 3,du kan välja hur du vill kontrollera spelet ,kontroller, mus och Tbord, ja i stort sätt vilket sätt du vill och spelet stödjer det dvs. 4, Modvänlighet kort och gott, m.m.
Och nu kommer någon nöt säga ja men Tv soffan är skönare och större bild på tv,n jada jada,, snälla läs på och lär dig om vad du kan göra med en modern dator i så fall.

Vad jag vill försöka säga i att jag tror och tycker att båda konsol och PC har var och sin plats, men jag skulle gärna se att PC,n fick rollen som ledare när dom gör spelen, och porta spelen till konsolerna istället för tvärtom så vi skulle kunna få ut det där lilla extra av spelen istället för att få nöja oss med vad konsolerna klarar av, Dock är väl positiva nu ialla fall att PS4'n vad vi vet kommer använda sig av x86 så vi borde se en ljusare framtid.

men kom inte och säg att det fan är high end för då har ni inte sätt mycket. =D

Medlem

själv lira jag Planetside2 rätt mycket, och tyvärr få vi som har "high" end maskiner en massa begränsningar pga av att Sony vill att spelet ska rulla på lowend pcs...som sagt det kommer alltid att vara lättare och smidigare att mjölka hårdvaran till konsol än pc..tänk också att majoriteten av alla spel kör 32bitas och ej utnyttja mer en 4gig ram i pc miljö...tänk då vad dom kan göra till PS4:an och nästa Xbox.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av Harakiri:

Så vem bryr sig om att samma / liknande hårdvara presterar bättre i en optimerad konsol mot en pc då man redan idag kan köpa en betydligt kraftfullare PC samtidigt som ingen av konsollerna ens finns ute än! .. Den poängen är tappad i sjön.

Jag förstår inte riktigt varför "PC-kramare" alltid tycker det är relevant att jämföra konsoler med en PC som kostar flera gånger mer?

Om du ser en recension av den senaste bilen från Volvo så skriver du bland kommentarerna att en Ferrari minsann är bättre?

Kan du sätta ihop en PC med 256 MB systemminne och 256 MB grafikminne som kan köra spel som Uncharted, Killzone och God of War med flera för samma pris som en konsol (även nu när det gått 6-7 år sedan PS3 kom ut)? Jag misstänker att det blir väldigt trögt bara att köra ett operativsystem.

Det är relevant för vi "PC-kramare" får spela skit spel bara för att folk inte bryr sig om att dom sitter och spelar på mindre kraftfulla burkar, Jag skulle inte bry mig ett skit ifall jag kunde njuta av spelen med bra FoV hög fps bra menyer korta laddningstider men istället får jag spela samma skit som konsolerna spelar oftast.

Och visst en grym PC kostar bra mycket mer än vad konsolerna kostar men vi snackar inte om egentligen vad sakerna kostar nu utan om att dom vågar påstå att deras supercharge maskin klassar sig med high end pc, Vilket är som Ben och Teller skulle säga BULLSHIT! ^^

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

själv lira jag Planetside2 rätt mycket, och tyvärr få vi som har "high" end maskiner en massa begränsningar pga av att Sony vill att spelet ska rulla på lowend pcs...som sagt det kommer alltid att vara lättare och smidigare att mjölka hårdvaran till konsol än pc..tänk också att majoriteten av alla spel kör 32bitas och ej utnyttja mer en 4gig ram i pc miljö...tänk då vad dom kan göra till PS4:an och nästa Xbox.

Där har vi också ett problem i sig, för lite spel körs i x64 för dom läre hålla sig till x86 för att spelen ska funka på gammalt skit.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

själv lira jag Planetside2 rätt mycket, och tyvärr få vi som har "high" end maskiner en massa begränsningar pga av att Sony vill att spelet ska rulla på lowend pcs...som sagt det kommer alltid att vara lättare och smidigare att mjölka hårdvaran till konsol än pc..tänk också att majoriteten av alla spel kör 32bitas och ej utnyttja mer en 4gig ram i pc miljö...tänk då vad dom kan göra till PS4:an och nästa Xbox.

Visst det har du rätt i, men just MMORGs är väl ofta riktade till den stora massan.

Jag tror dom nya konsolerna komer bli helt ok, men framför allt tror jag dom kommer lösa upp den enorma "teknologi-proppen" dom tidigare satt. Jag tror väldigt få personer som aktivt spelar sitter på 32-bitars OS idag.

Herregud, alla som spelar har väl ett DX11 grafikkort och har man det bör man ju ha ett 64 bitars OS?

Hursomhelst, det är ju bara bra om nya konsoler kan driva utvecklingen framåt, det ser vi inte ofta ( Jag tror inte vi får se det nu heller )

Vill man ha den bästa upplevelsen av sitt spelande lär nog PC vara bäst fortfarande.
Men det handlar ju om hur mycket pengar man är villig att lägga på att förbättra sin spelupplevelse.

Det skall bli kul att se vad Sony och Microsoft har att erbjuda, deras enorma kommande reklamkampanjer hade förmodligen kunnat bekosta massor av potentielt fina spel, men det är viktigare att nå ut och hypa upp konsolen för pengarna


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av Harakiri:

Så vem bryr sig om att samma / liknande hårdvara presterar bättre i en optimerad konsol mot en pc då man redan idag kan köpa en betydligt kraftfullare PC samtidigt som ingen av konsollerna ens finns ute än! .. Den poängen är tappad i sjön.

Jag förstår inte riktigt varför "PC-kramare" alltid tycker det är relevant att jämföra konsoler med en PC som kostar flera gånger mer?

Om du ser en recension av den senaste bilen från Volvo så skriver du bland kommentarerna att en Ferrari minsann är bättre?

Kan du sätta ihop en PC med 256 MB systemminne och 256 MB grafikminne som kan köra spel som Uncharted, Killzone och God of War med flera för samma pris som en konsol (även nu när det gått 6-7 år sedan PS3 kom ut)? Jag misstänker att det blir väldigt trögt bara att köra ett operativsystem.

För att passagerare på PS4 hyptåget väljer att göra det? Dessutom är det i grund och botten samma hårdvara i PS4:an och en ev. PC. AMD har dessutom gått ut med att de ska börja sälja exakt samma processor till datoranvändare (utan ev. Sony licensierad teknik dvs.).
Ja, hårdvaran optimeras bättre i en konsol men man får inte ens i närheten av den prestanda som vissa vill få den till. Att ens påstå att säg en PS4 ska kunna konkurrera med en high-end PC (Låt oss säga en i7 3770k med 8gb DDR3 minnen och ett GTX 680 under huven) är brist på verklighetsuppfattning. Visst optimeringar gör att specsen i en PS4 presterar bättre men de har inte en susning mot en dator av klassen jag valde att ta upp. Detta är inte vad konsolerna är till för heller men det ändrar inte det faktum att folk som jobbar med dem försöker få det till det. Ingen optimering i världen skulle få en Toyota Carola att bli en Ferrari GT. Spelar ingen roll om du sätter på nya fälgar och registrerar bilen som en Ferrari.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

För att passagerare på PS4 hyptåget väljer att göra det? Dessutom är det i grund och botten samma hårdvara i PS4:an och en ev. PC. AMD har dessutom gått ut med att de ska börja sälja exakt samma processor till datoranvändare (utan ev. Sony licensierad teknik dvs.).
Ja, hårdvaran optimeras bättre i en konsol men man får inte ens i närheten av den prestanda som vissa vill få den till. Att ens påstå att säg en PS4 ska kunna konkurrera med en high-end PC (Låt oss säga en i7 3770k med 8gb DDR3 minnen och ett GTX 680 under huven) är brist på verklighetsuppfattning. Visst optimeringar gör att specsen i en PS4 presterar bättre men de har inte en susning mot en dator av klassen jag valde att ta upp.

Nu är det ju en person på CD Projekt (som brukar hyllas för sina PC-spel) som säger att PS4 presterar som en high-end PC. Sedan finns det väl ingen tydligt definierad gräns för vad som är "high-end".

Jag undrar varför många blir så upprörda så fort någon antyder att en konsol kan vara kraftfull? Även när kända PC-utvecklare säger det så är det fascinerande att se att vissa personer känner sig tvingade att hävda att de minsann har fel eller är köpta.

Testpilot
Skrivet av WarpGuN:

Finns inga spel där ute som utnyttjar det senaste/maximala till pc ändå, och så kommer det alltid att vara.

Svårt att förstå vad du menar, titta på vilket test som helst av ny PC hårdvara där de har olika spel som benchmark , klart som sjutton de kan utnyttja och få även den värsta hårdvaran att svettas.
Sen om du menar "optimerat till max" det är ju en annan femma?

Skrivet av Margy:
Skrivet av Harakiri:

Så vem bryr sig om att samma / liknande hårdvara presterar bättre i en optimerad konsol mot en pc då man redan idag kan köpa en betydligt kraftfullare PC samtidigt som ingen av konsollerna ens finns ute än! .. Den poängen är tappad i sjön.

Jag förstår inte riktigt varför "PC-kramare" alltid tycker det är relevant att jämföra konsoler med en PC som kostar flera gånger mer?

Om du ser en recension av den senaste bilen från Volvo så skriver du bland kommentarerna att en Ferrari minsann är bättre?

Kan du sätta ihop en PC med 256 MB systemminne och 256 MB grafikminne som kan köra spel som Uncharted, Killzone och God of War med flera för samma pris som en konsol (även nu när det gått 6-7 år sedan PS3 kom ut)? Jag misstänker att det blir väldigt trögt bara att köra ett operativsystem.

För att det är det som finns , för att det är det som hypetåget jämför med .. "En PS4 presterar som en Highend PC" Läs det dravlet och inse att det är bara hype och inte sanning.

Jag skulle skriva i recensionerna att en Ferrari var bättre eftersom Volvorecensionen påstod "vår Volvo presterar som en Ferrari"

Nej , det går inte att sätta ihop sån hårdvara , det är ju rätt självklart eftersom på PC utvecklas plattformen hela tiden så man sitter inte och optimerar skiten ur hårdvaran då det redan efter några månader finns nåt bättre.
Sanningen är att om man skulle göra en sån jämförelse då måste man ju optimera spelen för att köra på PC hårdvaran eftersom de nu är specialskrivna för konsoll och då skulle den PCn inte vara en PC längre utan: "trumvirvel" en konsoll!

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:
Skrivet av Redstar:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:
Skrivet av Redstar:

Sen kan man ju snacka optimering av spel, det har dock inget med prestanda att göra. Bara för att ett spel ibland flyter bättre på konsoll så betyder det ju inte att konsollen har bättre prestanda.

Nä men om alla spel optimeras så de flyter bättre på en konsoll än på en high end PC. Tycker du ändå PCn är kraftfullare?

Visst den har mer teraflops men den kan inte använda dom till anledningen att vi skriver på den här sidan...

Absolut är PCn kraftfullare, en Lamborghini utan hjul är helt klart mer kraftfull än en Saab 900 med hjul.

Men målet är ju att komma framåt...

Jo, det är målet, men bara för att saaben kommer att vinna racet så kan man inte säga att den är kraftfullare. Egentligen en dum jämförelse, hade kanske passat bättre att jämföra mellan en t-ford och en speedboat. Jag vet inte om min poäng går fram?:)

123
Skriv svar