Sega och Gearbox stämda för falsk marknadsföring

Inaktiv
Skrivet av Kassler:

Kom igen... Vad vill de bli kompenserade för? Jag säger inte att Gearbox och Sega skötte det här snyggt, för det har de inte gjort. Bortsett från trailern dom pratar om så var alla assets vi fick se innan release väldigt mediokra, men folk trodde så blint att det här skulle bli ett bra spel att de förbokade det eller köpte det dag ett.

Skulle mer säga att folk som köpte det i tron att det skulle bli tidernas spel har lurat sig själva. Jag var bland de som sa redan innan release att det här kommer floppa och det gjorde det. Denna ständiga publicitet runt att det var mediokert, börjar tröttna på den.

Skrivet av guran33:

Bra att någon tar striden emot falsk marknadsföring antar jag men jag kan å andra sidan tycka att de som förbokar och de som köper spel på releasedagen (utan att läst en enda recension) får skylla sig själva.

Dom vill bli kompenserade för att någon har ljugit för dom och lovat en viss produkt, och därefter har man levererat något annat. Bara för att det är spel och för att man "borde kollat upp innan" är ju ingen ursäkt.

Köper jag en produkt, och säljaren lovar att den ska klara av det och det, eller att min bil ska ha fyra hjul så ska den fan ha det när den leveras också, annars ska jag ha pengarna tillbaks. Och lurar man flera systematiskt, ja då är det brottsligt då man troligen har haft som uppsåt att lura folk på pengar.
Bara för att det rör sig om ett spel gör det inte mer ok, varför skulle 400sek för ett spel vara mindre värt en 400sek för en borrmaskin som inte fungerar/gör det som är utlovat?

Dags att striden tas!

Konstigt att man som kund har en inställning där man lägger det största ansvaret på en själv, dvs lita inte på företaget, inte på kundtjänsten, gör gedigen och massiv undersökning på egen hand innan ett köp, för risken är så förbannat stor att du blir missnöjd. Istället för att vända skeppet och sätta krav på tillverkarna istället, det är ju dom, inte kunden som ska leverera.

Spelbranschen är ju helt bakvänd, reglerna för konkurrens och kvalité gäller liksom inte på samma sätt som i andra branscher.

Pic related:
http://9gag.com/gag/apEOVy5

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Bojkott:

Det finns inte en chans att stämningen kommer att gå igenom då E3 demot var ett "work in progress" och man använde inte material i dessa demos i reklamer, därför är det ingen falsk marknadsföring.

Den sämre grafiken kunde man lista ut redan innan release då det släpptes massvis med filmer med den nya, försämrade grafiken, så det är konsumenternas fel som köpte spelet. Dock så skickar stämningen ett tydligt budskap till andra utvecklare att dom inte kan våldta oss hur som helst.

På E3 så vill jag minnas att Randy själv påpekade att det som visas är från själva spelet, ingen gång sade han att det som visas inte är representativt för spelet. Destructoid har en intressant artikel om Aliens : CM som bland annat tar upp detta men även andra saker som pekar väldigt tydligt mot falsk marknadsföring.

Var omedveten om att Randy Pitchford hade sagt att det var från spelet. Om så är fallet förändras läget en hel del. Dock så känner jag att åklagaren har en liten chans att vinna då det garanteras finns många kryphål för Gearbox och Sega att använda.

Annars är jag medveten om att Randy har snackat en hel del bullshit om hur dom vill fånga Aliens-känslan m.m, så jag blir inte förvånad över vad den mannen har sagt.

Medlem

Så de som dissar det hela, applicera detta på en biofilm.

World War Z är på väg... Man förbokar biljetter till visningen och har sett trailerna. Sen visar det sig vara ett amatörmässigt skolprojekt i P12-klassen istället som inte alls motsvarar vad man uppvisat innan. Skulle ni lämna bion efter 1h45m glada i hågen och tycka att det var lite otur och man skulle inte förväntat sig mer?


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Ja vad bra, äntligen, kanske lite naivt att hoppas, men jag hoppas det här gör att vi slipper att sånt här händer lika ofta i framtiden. Det vill säga, om Sega/GB förlorar i rätten, men konstigt om inte.


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av henkka:

Synd att ingen gjorde något liknande när Codemasters släppte Operation Flashpoint: Dragon Rising. Det måste vara det värsta exemplet på falsk marknadsföring och bedrägeri hittills i spelbranschen.

Never forget...

5/5 av FZ. never forget.

Medlem

man undra ibland hur gamla majoriteten av gamers är...tänk längre än näsan räcker när det kommer till konsekvensen av denna lilla stämning....

som förtydligande så tycker även jag att gearbox spelade "dirty"..

Medlem
Skrivet av Kane:

Så de som dissar det hela, applicera detta på en biofilm.

World War Z är på väg... Man förbokar biljetter till visningen och har sett trailerna. Sen visar det sig vara ett amatörmässigt skolprojekt i P12-klassen istället som inte alls motsvarar vad man uppvisat innan. Skulle ni lämna bion efter 1h45m glada i hågen och tycka att det var lite otur och man skulle inte förväntat sig mer?

Bra fråga.

Men prova att applicera det på en bil istället. Okej, det kanske är lite extremt men lek med tanken.

Du förbokar en bil efter att ha fått en försäkran från bilförsäljaren om alla funktioner som ska ingå i bilen. Vid leverans får du något helt annat; rost, sprickor, sned framvagn, funktioner som saknas, etc. En skrothög. Men den går trots allt att köra med så det var väl bara lite otur och man får väl gilla läget, eller?

Frågan är vad spelet kan jämföras med. Biofilmen som suger eller skrothögen till bil?

Medlem
Skrivet av TruB:

Dice nästa

Japp om dom forsätter som dom gör...

Medlem
Skrivet av Nemo:
Skrivet av Kane:

Så de som dissar det hela, applicera detta på en biofilm.

World War Z är på väg... Man förbokar biljetter till visningen och har sett trailerna. Sen visar det sig vara ett amatörmässigt skolprojekt i P12-klassen istället som inte alls motsvarar vad man uppvisat innan. Skulle ni lämna bion efter 1h45m glada i hågen och tycka att det var lite otur och man skulle inte förväntat sig mer?

Bra fråga.

Men prova att applicera det på en bil istället. Okej, det kanske är lite extremt men lek med tanken.

Du förbokar en bil efter att ha fått en försäkran från bilförsäljaren om alla funktioner som ska ingå i bilen. Vid leverans får du något helt annat; rost, sprickor, sned framvagn, funktioner som saknas, etc. En skrothög. Men den går trots allt att köra med så det var väl bara lite otur och man får väl gilla läget, eller?

Frågan är vad spelet kan jämföras med. Biofilmen som suger eller skrothögen till bil?

Ditt scenario skiljer sig inte. Biofilmen går att se. Spelet går att spela. Bilen går att köra. Men man blev lovad nåt helt annat och det levererades inte, givetvis ska man ställas till svars för detta. Inte minst för att det snedvrider konkurrens och förleder kunder om man tillåts ljuga bäst man vill och sen inte levererar.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av Kassler:

Kom igen... Vad vill de bli kompenserade för? Jag säger inte att Gearbox och Sega skötte det här snyggt, för det har de inte gjort. Bortsett från trailern dom pratar om så var alla assets vi fick se innan release väldigt mediokra, men folk trodde så blint att det här skulle bli ett bra spel att de förbokade det eller köpte det dag ett.

Skulle mer säga att folk som köpte det i tron att det skulle bli tidernas spel har lurat sig själva. Jag var bland de som sa redan innan release att det här kommer floppa och det gjorde det. Denna ständiga publicitet runt att det var mediokert, börjar tröttna på den.

Att spelet inte skulle bli så bra som förväntat (d.v.s. en flopp) är inte det samma som att gå ut att säga att ett spel är på ett sätt.. men sedan visar sig vara något helt annat.

vad gällande kompensation för detta borde dock inte sträcka sig mer än till pengarna tillbaka för dem som vill ha det.

Medlem
Skrivet av Aresz:
Skrivet av Kassler:

Kom igen... Vad vill de bli kompenserade för? Jag säger inte att Gearbox och Sega skötte det här snyggt, för det har de inte gjort. Bortsett från trailern dom pratar om så var alla assets vi fick se innan release väldigt mediokra, men folk trodde så blint att det här skulle bli ett bra spel att de förbokade det eller köpte det dag ett.

Skulle mer säga att folk som köpte det i tron att det skulle bli tidernas spel har lurat sig själva. Jag var bland de som sa redan innan release att det här kommer floppa och det gjorde det. Denna ständiga publicitet runt att det var mediokert, börjar tröttna på den.

Skrivet av guran33:

Bra att någon tar striden emot falsk marknadsföring antar jag men jag kan å andra sidan tycka att de som förbokar och de som köper spel på releasedagen (utan att läst en enda recension) får skylla sig själva.

Dom vill bli kompenserade för att någon har ljugit för dom och lovat en viss produkt, och därefter har man levererat något annat. Bara för att det är spel och för att man "borde kollat upp innan" är ju ingen ursäkt.

Köper jag en produkt, och säljaren lovar att den ska klara av det och det, eller att min bil ska ha fyra hjul så ska den fan ha det när den leveras också, annars ska jag ha pengarna tillbaks. Och lurar man flera systematiskt, ja då är det brottsligt då man troligen har haft som uppsåt att lura folk på pengar.
Bara för att det rör sig om ett spel gör det inte mer ok, varför skulle 400sek för ett spel vara mindre värt en 400sek för en borrmaskin som inte fungerar/gör det som är utlovat?

Dags att striden tas!

Konstigt att man som kund har en inställning där man lägger det största ansvaret på en själv, dvs lita inte på företaget, inte på kundtjänsten, gör gedigen och massiv undersökning på egen hand innan ett köp, för risken är så förbannat stor att du blir missnöjd. Istället för att vända skeppet och sätta krav på tillverkarna istället, det är ju dom, inte kunden som ska leverera.

Spelbranschen är ju helt bakvänd, reglerna för konkurrens och kvalité gäller liksom inte på samma sätt som i andra branscher.

Pic related:
http://9gag.com/gag/apEOVy5

Trailern var väl ute långt innan spelet släpptes? Om man ser en gameplay trailer innan spelet släppts så får man faktiskt ta den med en nypa salt. Om det första man gör är att förbeställa en ofärdig produkt som man inte vet någonting om så får man skylla sig själv i min mening.

Det är ju de som förbeställer spel som gör att spelbranchen ser ut som den gör i det här avseendet. De förbeställer, företaget som utvecklar spelet har redan fått sina pengar och behöver således inte bry sig om hur slutprodukten ser ut, de skadar väl sitt rykte men pengarna har de redan fått. Jag hade inte betalat för något jag inte sett eller gjort lite research på, kvittar om det är ett digitalt spel eller en fysisk produkt.

Verkar inte finnas någon som helst spärrar på vissa gamers när det kommer till att köpa produkter redan i utvecklingsstadiet, det är bara dumt att göra det och jag hoppas inte att de vinner den här rättsliga striden för det är egentligen bara deras eget fel att det ser ut som det gör.

Inaktiv
Skrivet av guran33:
Skrivet av Aresz:
Skrivet av Kassler:

Kom igen... Vad vill de bli kompenserade för? Jag säger inte att Gearbox och Sega skötte det här snyggt, för det har de inte gjort. Bortsett från trailern dom pratar om så var alla assets vi fick se innan release väldigt mediokra, men folk trodde så blint att det här skulle bli ett bra spel att de förbokade det eller köpte det dag ett.

Skulle mer säga att folk som köpte det i tron att det skulle bli tidernas spel har lurat sig själva. Jag var bland de som sa redan innan release att det här kommer floppa och det gjorde det. Denna ständiga publicitet runt att det var mediokert, börjar tröttna på den.

Skrivet av guran33:

Bra att någon tar striden emot falsk marknadsföring antar jag men jag kan å andra sidan tycka att de som förbokar och de som köper spel på releasedagen (utan att läst en enda recension) får skylla sig själva.

Dom vill bli kompenserade för att någon har ljugit för dom och lovat en viss produkt, och därefter har man levererat något annat. Bara för att det är spel och för att man "borde kollat upp innan" är ju ingen ursäkt.

Köper jag en produkt, och säljaren lovar att den ska klara av det och det, eller att min bil ska ha fyra hjul så ska den fan ha det när den leveras också, annars ska jag ha pengarna tillbaks. Och lurar man flera systematiskt, ja då är det brottsligt då man troligen har haft som uppsåt att lura folk på pengar.
Bara för att det rör sig om ett spel gör det inte mer ok, varför skulle 400sek för ett spel vara mindre värt en 400sek för en borrmaskin som inte fungerar/gör det som är utlovat?

Dags att striden tas!

Konstigt att man som kund har en inställning där man lägger det största ansvaret på en själv, dvs lita inte på företaget, inte på kundtjänsten, gör gedigen och massiv undersökning på egen hand innan ett köp, för risken är så förbannat stor att du blir missnöjd. Istället för att vända skeppet och sätta krav på tillverkarna istället, det är ju dom, inte kunden som ska leverera.

Spelbranschen är ju helt bakvänd, reglerna för konkurrens och kvalité gäller liksom inte på samma sätt som i andra branscher.

Pic related:
http://9gag.com/gag/apEOVy5

Trailern var väl ute långt innan spelet släpptes? Om man ser en gameplay trailer innan spelet släppts så får man faktiskt ta den med en nypa salt. Om det första man gör är att förbeställa en ofärdig produkt som man inte vet någonting om så får man skylla sig själv i min mening.

Det är ju de som förbeställer spel som gör att spelbranchen ser ut som den gör i det här avseendet. De förbeställer, företaget som utvecklar spelet har redan fått sina pengar och behöver således inte bry sig om hur slutprodukten ser ut, de skadar väl sitt rykte men pengarna har de redan fått. Jag hade inte betalat för något jag inte sett eller gjort lite research på, kvittar om det är ett digitalt spel eller en fysisk produkt.

Verkar inte finnas någon som helst spärrar på vissa gamers när det kommer till att köpa produkter redan i utvecklingsstadiet, det är bara dumt att göra det och jag hoppas inte att de vinner den här rättsliga striden för det är egentligen bara deras eget fel att det ser ut som det gör.

Håller med dig, förutom att det är "deras eget fel". Det är ju Sega som släppte produkten och dom som är ansvariga, skulden måste ligga på den som lurar, inte den som blir lurad. Även om många gamers måste bli mycket mer kritiska och ge fan i att förhandsboka. (speciellt tveksamma titlar, som denna)

12
Skriv svar