Första intrycket från Oculus Rift

Medlem
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Jinxswe:

Occulus Rift + Star citizen *drägel*

Det borde funka utmärkt i flygsimmar ja. Bilspel kan jag också tänka mig är grymt.

Men som sagt upplösningen måste bli högre. iaf 720p på varje öga. Helst ännu högre.

Jag lirade Skyrim med Sonys HMZ-T1 och det var rätt fett så jag har stora förhoppningar om detta.

Upplösninge nu är 1280 x 800 och 720p är 1280x720 så är redan den upplösningen. Det vi behöver är hög pixeldensitet och upplösning på åtminstånde 1080p men antagligen mer.

Håller med tidigare kommentarer. Kommer köpa konsumentversionen dag 1. Ingen tvekan nästan oavsett pris.

Medlem
Skrivet av 2infinity:
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Jinxswe:

Occulus Rift + Star citizen *drägel*

Det borde funka utmärkt i flygsimmar ja. Bilspel kan jag också tänka mig är grymt.

Men som sagt upplösningen måste bli högre. iaf 720p på varje öga. Helst ännu högre.

Jag lirade Skyrim med Sonys HMZ-T1 och det var rätt fett så jag har stora förhoppningar om detta.

Upplösninge nu är 1280 x 800 och 720p är 1280x720 så är redan den upplösningen. Det vi behöver är hög pixeldensitet och upplösning på åtminstånde 1080p men antagligen mer.

Håller med tidigare kommentarer. Kommer köpa konsumentversionen dag 1. Ingen tvekan nästan oavsett pris.

Ok dubbla det jag skrev då. 1280x800 över två ögon är för lågt. Min HMZ-T1 hade 720p på varje öga och det var helt ok. Såg aldrig några pixlar. Bilden är dock närmare och större på de här.

Jag kommer endast köpa om det blir oled och minst 1080p. Innan dess är det inte speciellt intressant.

Medlem

Alltså jag älskar Josef Fares så jävla mycket!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Jobbig nisse på videon babbla för mycket strunt.


signatur

"Med Gud och segrande vapen" Gustav II Adolf

Geeks Gaming

Nej nu vet jag ! Occulus Rift + rollercoaster tycoon 3

Medlem

Lite förvånad hur oinsatta både Joseph och Victor var, Följt detta med spänning enda sen John Carmack prata om det första gången på twitter.

Skrivet av Paladia:

Att den inte (än) har position tracking gör att man känner sig mer åksjuk och yr.

Du kan förvisso vrida vyn åt flera håll med inte flytta vyn i exempelvis sidled, fram, bak eller ner. Så när du rör huvudet, så hänger inte synen i spelet helt med hur huvudet rör sig. Det blir extra påtagligt om man exempelvis lutar sig framåt för att titta närmare på något.

Denna missmatchning gör att hjärnan inte riktigt följer med.

Många som testat den och som du blir lätt åksjuka har sagt att det dom inte lider av det på samma sätt. Det finns fortfarande dom som får problem men som jag förstår det är dom inte typiska för åksjuka, så det blir att testa och se.

Läste väldigt nyligen att konsument versionen skulle kunna veta hur du lutar dig samt om du skulle gå ner i huk. Men vi får väl se.

Jag som flera andra tänker köpa den på första dagen, tyvärr låter som det blir senare nästa år. så det är kanske blir ett och halvt års väntan, vilket känns otroligt.

Tror killarna vet vad dom pysslar med dock, Så det blir nog kvalitet när den nu kommer.

Lite källa på infon ovan:
http://www.fastcolabs.com/3009333/how-game-developers-seek-to...

Medlem

Oculus Rift meets TrackIR 5? Det borde gå att fixa eller?

Medlem
Skrivet av StrongBad:

Det här behöver ett porrspel för marknadsföringen.

Sinful Robot är nåt som utvecklas för Oculus rift. Men personligen skulle jag se Thrixxx lägga in stöd för detta i deras program. Tyvärr så envisas de med att inte göra sexvilla 3, utan släpper ett mer wankfriendly online spel (Chathouse) snart, istället för sexvilla 3 som vi alla som älskar tvåan vill ha.


signatur

Spelar mest: State of Decay 2

Medlem
Skrivet av Brain:

Haha Fares är fan underbar! Nu vill jag också ha [en?] Oculus Rift.

vem?


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Brain:

Haha Fares är fan underbar! Nu vill jag också ha [en?] Oculus Rift.

vem?

Josef Fares i videoklippet.


signatur

Have a good time!

Medlem

Kan man ha glasögon under Oculus Rift eller måste man ha linser?

Edit: Nvm, Hittade svaret på min fråga.

gnu
Medlem

fokuserar man blicken bara ett par cm från ansiktet? gör det inte ont i ögonen?

Medlem
Skrivet av Brain:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Brain:

Haha Fares är fan underbar! Nu vill jag också ha [en?] Oculus Rift.

vem?

Josef Fares i videoklippet.

aha


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av 4Life:

Kan man ha glasögon under Oculus Rift eller måste man ha linser?

Det går bra med glasögon - dock inte cyklop eller monokel.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Haha kul att se Fares bli så där imponerad

Längtar som fan efter konsumentversionen!

Medlem
Skrivet av Ankh:
Skrivet av 4Life:

Kan man ha glasögon under Oculus Rift eller måste man ha linser?

Det går bra med glasögon - dock inte cyklop eller monokel.

Synd, Jag som alltid brukar klä mig i monokel och top hat

Medlem
Skrivet av 4Life:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av 4Life:

Kan man ha glasögon under Oculus Rift eller måste man ha linser?

Det går bra med glasögon - dock inte cyklop eller monokel.

Synd, Jag som alltid brukar klä mig i monokel och top hat

Vem gör inte det??!!!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av gnu:

fokuserar man blicken bara ett par cm från ansiktet? gör det inte ont i ögonen?

Det är ju det som är poängen med linserna du har framför varje öga, det upplevs som normalt trots allt. Så nä, dina ögon ansträngs inte mer.

Från "oculusvr" FAQ:en:

"Will the Oculus Rift cause eye strain after extended use?

The Oculus Rift causes very little eye strain, particularly compared to other standard displays or headmounts.

Normally, when you take a break from using a monitor or TV, the idea is to give your eyes a chance to focus and converge on a distant plane. This is a natural position of rest for your eyes.

With the Oculus Rift, your eyes are actually focused and converged in the distance at all times. It’s a pretty neat optical feature.

"

Jag tror och hoppas det kan bli en intressant produkt till slut, trots att Cliffy B är på och kladdar på den...


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem

Anledningen till den låga upplösningen var att dom letade efter en viss mobil panel men fick problem när dom upptäckte att ingen tillverkade/det var slut på paneler i den storleken och upplösning.

Dom var därför tvungna att välja en annan panel med just lägre upplösning och sämre kvalitet som också vägde något med om jag inte minns fel.

Artikeln finns på deras hemsida och var skriven i början av detta år.

Medlem

Jag hoppas att ni tar er en titt på virtuix omni också (http://www.virtuix.com/), att kombinera virtux omni och oculus-rift är en dröm gått i uppfyllelse

Inaktiv
Skrivet av Zappa:

Jag kommer endast köpa om det blir oled och minst 1080p. Innan dess är det inte speciellt intressant.

Klart det är intressant innan dess. Alla filmer och förhandstittar från de som testat visar på det. Att haka upp sig på upplösningen i en produkt som kanske kan revolutionera spelupplevelsen är lite fegt.

De är begränsade av de små paneler som finns och har ett marknadsmässigt vettigt pris. Nu har det kommit flera 1080p paneler till mobiler, och de säger själva att de siktar på den upplösningen till release 2014.

Om upplösningsracet fortsätter på mobila enheter är det inte omöjligt att få ännu bättre upplösning i v2 ett antal år fram i tiden.

Medlem

Intressant det där, undrar hur dom kommer att ställa sig till uppdateringar för oculus'en. Man kan nog lungt räkna med att dom kommer säljas för 2-3 tusen, och om dom då släpper en v2 inom 1-2 år känns det som kunderna kommer tveka lite då dom kommer bli "tvungna" att lägga ut lika mycket till (om dom nu vill ligga i framkant som dom antagligen kommer vilja göra).

En lösning jag ser är om dom gör konsument versionens panel "utbytbar" låt oss säga panelen går sönder, antingen får dom pröjsa för en helt ny oculus eller så kan dom betala för en ny panel, win win för alla. Då kan panelen bytas ut när oculus har testat/fått stöd för högre upplösning.

Jag ser det lite som tex sennheiser gör med sina dyrare hörlurar, du kan köpa nya kablar till dom för att ändra upplevelsen, eller med vissa entusiast ljudkort, där man kan byta ljudprocess chipsen för att få en annan upplevelse

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av Zappa:

Jag kommer endast köpa om det blir oled och minst 1080p. Innan dess är det inte speciellt intressant.

Klart det är intressant innan dess. Alla filmer och förhandstittar från de som testat visar på det. Att haka upp sig på upplösningen i en produkt som kanske kan revolutionera spelupplevelsen är lite fegt.

De är begränsade av de små paneler som finns och har ett marknadsmässigt vettigt pris. Nu har det kommit flera 1080p paneler till mobiler, och de säger själva att de siktar på den upplösningen till release 2014.

Om upplösningsracet fortsätter på mobila enheter är det inte omöjligt att få ännu bättre upplösning i v2 ett antal år fram i tiden.

Jag väntar heller ett par år extra än köper en produkt som jag inte är riktigt nöjd med.

Inaktiv
Skrivet av Zappa:

Jag väntar heller ett par år extra än köper en produkt som jag inte är riktigt nöjd med.

Ändrar inte på det faktum att Oculus Rift fortfarande är väldigt intressant redan nu.

Medlem
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Buio:
Skrivet av Zappa:

Jag kommer endast köpa om det blir oled och minst 1080p. Innan dess är det inte speciellt intressant.

Klart det är intressant innan dess. Alla filmer och förhandstittar från de som testat visar på det. Att haka upp sig på upplösningen i en produkt som kanske kan revolutionera spelupplevelsen är lite fegt.

De är begränsade av de små paneler som finns och har ett marknadsmässigt vettigt pris. Nu har det kommit flera 1080p paneler till mobiler, och de säger själva att de siktar på den upplösningen till release 2014.

Om upplösningsracet fortsätter på mobila enheter är det inte omöjligt att få ännu bättre upplösning i v2 ett antal år fram i tiden.

Jag väntar heller ett par år extra än köper en produkt som jag inte är riktigt nöjd med.

Fast det vet du ju inte förrän du testat den.

Med den inställningen är det kanske bättre att vänta på en 4K-version eftersom 1080p kommer kännas som för lågt om "ett par år".

Medlem
Skrivet av t0rd:
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Buio:
Skrivet av Zappa:

Jag kommer endast köpa om det blir oled och minst 1080p. Innan dess är det inte speciellt intressant.

Klart det är intressant innan dess. Alla filmer och förhandstittar från de som testat visar på det. Att haka upp sig på upplösningen i en produkt som kanske kan revolutionera spelupplevelsen är lite fegt.

De är begränsade av de små paneler som finns och har ett marknadsmässigt vettigt pris. Nu har det kommit flera 1080p paneler till mobiler, och de säger själva att de siktar på den upplösningen till release 2014.

Om upplösningsracet fortsätter på mobila enheter är det inte omöjligt att få ännu bättre upplösning i v2 ett antal år fram i tiden.

Jag väntar heller ett par år extra än köper en produkt som jag inte är riktigt nöjd med.

Fast det vet du ju inte förrän du testat den.

Med den inställningen är det kanske bättre att vänta på en 4K-version eftersom 1080p kommer kännas som för lågt om "ett par år".

Alla artiklar jag läst säger att upplösningen är för dålig idag. Jag litar på dem.

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av Zappa:

Jag väntar heller ett par år extra än köper en produkt som jag inte är riktigt nöjd med.

Ändrar inte på det faktum att Oculus Rift fortfarande är väldigt intressant redan nu.

Det är vad du tycker ja. Jag tycker inte det.

Inaktiv
Skrivet av Zappa:

Det är vad du tycker ja. Jag tycker inte det.

Så du tycker inte tekniken eller produkten är intressant nu? Varför skulle högre upplösning ändra det? Tycker det är att haka upp sig på en detalj i en produkt som är oerhört intressant på alla andra sätt.

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av Zappa:

Det är vad du tycker ja. Jag tycker inte det.

Så du tycker inte tekniken eller produkten är intressant nu? Varför skulle högre upplösning ändra det? Tycker det är att haka upp sig på en detalj i en produkt som är oerhört intressant på alla andra sätt.

Tekniken är intressant. Specarna är inte det. Jag vill inte behöva köpa samma produkt flera gånger innan jag blir nöjd. Jag ser hellre att de slänger i svindyra OLED paneler och säljer dem för 8000 än taskiga dåliga LCD paneler och säljer dem för 3000. För mig är det ett enkelt val. Jag har inte bråttom.

Medlem
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Buio:
Skrivet av Zappa:

Det är vad du tycker ja. Jag tycker inte det.

Så du tycker inte tekniken eller produkten är intressant nu? Varför skulle högre upplösning ändra det? Tycker det är att haka upp sig på en detalj i en produkt som är oerhört intressant på alla andra sätt.

Tekniken är intressant. Specarna är inte det. Jag vill inte behöva köpa samma produkt flera gånger innan jag blir nöjd. Jag ser hellre att de slänger i svindyra OLED paneler och säljer dem för 8000 än taskiga dåliga LCD paneler och säljer dem för 3000. För mig är det ett enkelt val. Jag har inte bråttom.

Men det finns ju inga specar idag. Det finns en dev-version som förmodligen är långt ifrån hur konsumentversionen kommer se ut. När specarna på konsumentversionen kommit, då får du klaga om du vill

123
Skriv svar