Total War: Rome II

Medlem

Hemskt intetsägande recension. Fick knappt ut något alls av den. Bara massa ordbajseri, vilket tyvärr är alldelles för ofta fallet i t ex PCG nuförtiden.

Har själv inte införskaffat spelet, fast man har sett fram emot denna titeln hyfsat mycket känns det dumt att förboka och inte veta vad man får. Det har tagit tid har lära sig detta.
Bara o bida sin tid.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Testat Rome 2 i några timmar nu som Sparta(vad annars?).
Känns inte alls buggigt och vad gäller lågupplöst grafik så kan jag till viss del hålla med men det är inte så att det är fult på något sätt och med tanke på alla detaljer som smyckar slagfälten så känns miljöerna mer autentiska och levande än någonsinn tidigare. AI är fortfarande efterbliven men i kampanjeläge har man löst detta till viss del genom att ge fraktionerna egna karaktärsdrag vilket skapar mer möjligheter till att utföra mer strategiska drag där man kan räkna med sina allierades support istället för att få en kniv i ryggen. Exempelvis fann jag att mina vänner Athenans kom och hjälpte mig att besegra rebellerna i min land, ganska oväntat. Striderna i realtid är underbara och det känns som att det finns mer möjligheter än tidigare, dock har jag inte befunnit mig i strid länge nog att verkligen uttala mig om detta. Det jag kan säga är iaf att stelheten hos trupperna är ett minne blott, och att stealth är grymt effektivt iom att man endast ser vad sina trupper ser. Detta gör att man måste överväga att skicka en trupp som scout med risk att förlora den. Med alla nya element att ta i beaktning och bemästra tror jag att jag kommer vilja autoresolva mindre än tidigare spel i serien. En sak att säga om kampanjkartan är att den är mer inzoomad och är bestyckad i fler provinser vilket gör att den känns större än tidigare även om den sträcker sig över ungefär samma vidder. Det kommer att ta tid att erövra den här världen :/ Så trots att svearike inte finns representerat så får den iaf godkänt. Typ allt jag har att säga for now.

Inaktiv
Skrivet av Aresz:

Nu börjar kommentarerna komma på steamforumet och folk är inte nöjda, snack om lågupplösta texturer och buggigt spel.

Ni som lirat, hur är det _egentligen_? ^^

Har inte läst något om det i de recensioner jag har plöjt igenom, och inte heller sett något speciellt buggigt på youtube.

Så ett gäng gnällisar med skitdatorer eller ytterligare en failad release?

Mja jag håller faktiskt med på lågupplösta texturer, shogun 2 är ju mycket snyggare??

Medlem

lol that fps, min dator blev inte glad av ultra settings med max antal soldater i ett stort slag xD fick nöja mig med med på det mesta o high på textures och soldater


signatur

always use the nubs for cover

Inaktiv

Har själv lirat spelet nu och det är ju en katastrof. En snabb titt på deras officiella forum samt steam så förstår man att jamen ytterligare ett spel som inte är klart vid release.

Märkligt att inga recensioner nämner några problem med prestanda eller grafik.

Inaktiv

Prestandan kan vara ett problem, men jag vet inte om det är GPU eller CPUn som flaskhalsar. Landskapet är detaljrikt, men bilden är inte skarp nog på något sätt. På håll upplevs tex skogar som pixliga, eller som något slags kamouflagenät med luft emellan.

Det hade varit lite enklare att acceptera något mer fantasifull symbolisk representation istället för att försöka efterlikna verkligheten till punkt och pricka och evtl stupa på detaljerna.


signatur

Heja Syrien och Bashar Al-Assad! Ner med Al-Ciada!
-- Du får inte tumma ditt egna inlägg --

Medlem

någon annan som har udda fps drops i världskartan ? då och då när jag zoomar in eller ut så sjunker det till typ 20 å sen är det vid 60 utan problem igen i kanske 10 min


signatur

always use the nubs for cover

Inaktiv

Sedan angående krig som något dåligt, eller som ett problem för civilisationen, det är inte sant. Förtryck, i stil med slavarnas pacifistiska fred under slavägarna, är värre för slavarna än kriget för slaveriets avskaffande. De enda som tjänar på fred är överklassen.


signatur

Heja Syrien och Bashar Al-Assad! Ner med Al-Ciada!
-- Du får inte tumma ditt egna inlägg --

Inaktiv
Skrivet av cute_ninja:

någon annan som har udda fps drops i världskartan ? då och då när jag zoomar in eller ut så sjunker det till typ 20 å sen är det vid 60 utan problem igen i kanske 10 min

Har inte mätt, men unlimited video memory ändrade det. Finns några jämförelser av vad det gör? Sparar texturer utanför VRAM? Tar spelet verkligen 2GB+?


signatur

Heja Syrien och Bashar Al-Assad! Ner med Al-Ciada!
-- Du får inte tumma ditt egna inlägg --

Medlem

Jag reagerade mest på att interfacet var så dåligt jämfört med tidigare spel. Dålig översikt och dålig design. Någon som håller med? eller är jag bara konservativ?

Har bara kört 2h, men kan man inte bygga/uppgradera vägar? Har inte sett det än men det är konstigt om in ens romarna kan det...det är lite som att kartagerna inte skulle ha elefanter.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Inaktiv

Har allt på ultra och det är inte alls så snyggt som jag trodde det skulle bli om man såg på bilder tidigare ifrån spelet. Rätt tomt på slagfälten och pixligt.. Trots ultra. wtf..

Roligt spel ändå Älskar att bygga en strategi för min huvudarmè. Går in med spjut som en köttmur och försöker svänga runt med kavalleri i kilformation. Mycket underhållande.

Medlem
Skrivet av Aresz:

Nu börjar kommentarerna komma på steamforumet och folk är inte nöjda, snack om lågupplösta texturer och buggigt spel.

Ni som lirat, hur är det _egentligen_? ^^

Har inte läst något om det i de recensioner jag har plöjt igenom, och inte heller sett något speciellt buggigt på youtube.

Så ett gäng gnällisar med skitdatorer eller ytterligare en failad release?

Det klagades på laddningstider, en del problem med folk som preloadade spelet och krashar. Vilket är precis som när alla spel släpps och precis som vanligt verkar det vara en högljudd minoritet. Jag vet inte riktigt vad folk kör för rigs men det är *alltid* folk som upplever "massa" problem varenda release och låter väldigt mycket.

Det enda som är lite lätt störande är att det tar en stund för spelet att plöja igenom alla factions när man kör End Turn. Inte längre tid än i Shogun 2 per faction egentligen (snarare tvärtom) men det är jävligt många fler länder... Tips är att stänga av Show CPU moves för att spara lite tid.

Förutom det tycker jag allt fungerar väldigt bra och ser väldigt snyggt ut (Jag kör på Extreme grafik inställningar). Jag kör det dock på en SSD disk i en ganska så påkostad maskin, jag kan lätt se hur det kan vara kämpigt för lite äldre system.

Inaktiv
Skrivet av iNemeq:
Skrivet av Aresz:

Nu börjar kommentarerna komma på steamforumet och folk är inte nöjda, snack om lågupplösta texturer och buggigt spel.

Ni som lirat, hur är det _egentligen_? ^^

Har inte läst något om det i de recensioner jag har plöjt igenom, och inte heller sett något speciellt buggigt på youtube.

Så ett gäng gnällisar med skitdatorer eller ytterligare en failad release?

Det klagades på laddningstider, en del problem med folk som preloadade spelet och krashar. Vilket är precis som när alla spel släpps och precis som vanligt verkar det vara en högljudd minoritet. Jag vet inte riktigt vad folk kör för rigs men det är *alltid* folk som upplever "massa" problem varenda release och låter väldigt mycket.

Det enda som är lite lätt störande är att det tar en stund för spelet att plöja igenom alla factions när man kör End Turn. Inte längre tid än i Shogun 2 per faction egentligen (snarare tvärtom) men det är jävligt många fler länder... Tips är att stänga av Show CPU moves för att spara lite tid.

Förutom det tycker jag allt fungerar väldigt bra och ser väldigt snyggt ut (Jag kör på Extreme grafik inställningar). Jag kör det dock på en SSD disk i en ganska så påkostad maskin, jag kan lätt se hur det kan vara kämpigt för lite äldre system.

Har själv testat det nu och vilken skit alltså, ful grafik (kass till och med) och inte alls optimerat. En ren katastrof.
Har själv en i5, 16gb ram, gtx670 och ssd, senaste drivrutiner osv, itne mitt system det beror på, och ska jag tro kommentarerna på steamforumet och CAs Rome2 är jag långt ifrån ensam. Återigen har dom lanserat ett spel för tidigt. Har dock hittat lite olika tips och tricks för att få det att flyta på upp till 49fps, men spelet är långt ifrån färdigt. Att få samma fps om man kör low low low mot EXTREME +++ OMG är ju bara så kasst.

Får hoppas på mängder med optimeringar och patcher, men som det är just nu så lipar jag iaf för att få en refund, kan köpa det igen om ett år för 1/10 av priset istället.

Medlem
Skrivet av Aresz:

Har själv testat det nu och vilken skit alltså, ful grafik (kass till och med) och inte alls optimerat. En ren katastrof.
Har själv en i5, 16gb ram, gtx670 och ssd, senaste drivrutiner osv, itne mitt system det beror på, och ska jag tro kommentarerna på steamforumet och CAs Rome2 är jag långt ifrån ensam. Återigen har dom lanserat ett spel för tidigt. Har dock hittat lite olika tips och tricks för att få det att flyta på upp till 49fps, men spelet är långt ifrån färdigt. Att få samma fps om man kör low low low mot EXTREME +++ OMG är ju bara så kasst.

Får hoppas på mängder med optimeringar och patcher, men som det är just nu så lipar jag iaf för att få en refund, kan köpa det igen om ett år för 1/10 av priset istället.

Trist. Jag upplever inte alls samma sak som dig. Hoppas det löser sig.

Inaktiv

Hur tusan kan recensenten klämma ur sig

Citat:

Också gränssnittet skall utvecklarna ha en eloge för. Det har tidigare haft sin gilla gång, men nu känns det som man får ett logiskt flöde i knappar och var de i sin tur leder. Ta bara utmaningen man som rikets ledare faktiskt har, att utvidga samtidigt som man leder de lärda på en kunskapens upptäcktsfärd.

Och ge det ett plus för det

Citat:

+ Ett gränssnitt att erövra världar med

Gränssnittet är ett av de sämsta grejerna med Rome 2. Buggar och andra problem i spelet kan de patcha bort, men UI:t lär inte försvinna i första hand.

Det är väldigt mycket sämre än Shogun 2. Ologiskt och onödigt litet på många ställen, samtidigt som det är onödigt stort på andra (enhetsikoner). Dessutom finns det ingen känsla i gränssnittet Att hantera en stad är att klicka på ikoner som ser i princip likadana ut. Usch.

Medlem

Vad var det för testdator, inställningar och hur bra flöt det?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

flyter okej på en core i5, 16gb ram och geforce 570. inte max i allt men nära på nog. spelbart. bra spel btw


signatur

//monster

Medlem

Hade verkligen hoppats på detta spel, känns som de flesta spel som verkligen hade kunnat bli något stort inte blir särskilt bra i slutändan, i alla fall inte om man går efter recensioner från vanliga spelare.

Medlem

Någon som håller med?

Inaktiv

Det här gjorde CA inte bra, retro känsla till releasen av Medieval 2. Buggar, glitchar, dålig prestanda, trasiga grafik inställningar, hemsk AI & UI. Samt så saknas det många viktiga features så som guard mode, loose formation, merge units osv.

Djup besviken då CA hypa spelet mycket med sin påstådda dubbla budget.


signatur

The definition of insanity?

Medlem

Kan FZ ändra betygen?
Spelet är inte "Mycket bra" eller "Säkert köp", sluta lura folk..

Efter ett 10-tal patcher kanske, men inte nu..

3e
Medlem

Precis, den här recensionen speglar inte verkligheten.

Nästan så man tyvärr undrar om det är det "okända" trycket från distributörer som gör sig tillkänna och influerade betyget.

CA har inte gjort "fungerande" spel sedan... Gud, jag har glömt sen när. Det här skriker Empire-release, blev hyfsat spelbart efter cirka ett och halvt år och version 1.5.


signatur

Unless you conquer all, you will be conquered.

Medlem

För alla dem som letar efter en ärlig review, läs denna;

http://www.theguardian.com/technology/2013/sep/06/total-war-r...

Medlem
Skrivet av Quinn:

För alla dem som letar efter en ärlig review, läs denna;

http://www.theguardian.com/technology/2013/sep/06/total-war-r...

Tack!


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

3e
Medlem

Jag skulle vilja veta om personen som skrev denna recensionen här på FZ fortfarande tycker att 4/5 är ett korrekt betyg.


signatur

Unless you conquer all, you will be conquered.

Medlem

Så hur buggigt är spelet och hur dum är AIn? AngryJoe släppte en lite vid på youtube vilket inte visar upp en imponerande sida av spelet! Men en ganska lustig..


signatur

Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors

Medlem

ehm hur mycket fick ni betalt för 4/5 i betyg?

bra ui?
snyggt spel?
njaaaaaaa
behöver mängder med patches...

UI är nått man inte begriper, ikonerna ser likadana ut har fortfarande inte listat ut hur man navigerar rätt efter 120 turns

bara en sån sak som att kunna se hur mycket happiness man ligger plus i städerna är ju fan retarded, måste man ta fram en miniräknare för att veta om man börjar gå minus happiness om man uppgraderar en byggnad? (när man har 100 i happiness så står det bara (0))

fps drops å annat skit.. nä jag vet inte om det är samma spel vi har spelat

btw AI'n är ju totalt buggad, dom anföll mig och jag var brutalt underlägsen fast ändå en chans tänkte jag, starka units och murar osv...

det börjar med att dom skickar in sin horse general framför min port som bara står där tills hans general dör, sen kommer nästa general (han hade 2 armér) som gör exakt likadant

sen börjar han anfalla med en av sina arméer som jag dödar relativt lätt medans den andra står helt stilla borta på kartan... speedar upp till max fart för att sedan sitta å vänta i en ca 15 min tills datorn förlorar

Medlem

Om några månader är det kanske ett riktigt spel.

Medlem

förstår inte varför dom tog bort Avatar MP :/

Skriv svar