Forza Motorsport 5

Medlem
Skrivet av sam_s:

Är en inbiten Forza 4 spelare, tävlat en hel del online i drifting osv.

Jag längtade verkligen efter Forza 5 men nu känner jag bara ett stort "meh..?"

Bara en sån sak att jag inte kan använda min dyra Fanatec ratt och pedaler längre gör att jag inte vill byta "upp" mig. Och sen att dom halverat antalet bilar och banor är rent ut sagt förj*vligt.

En del kanske klarar sig utan t.e.x Volvo och andra "inte så märkvärdiga" bilar, men såna bilar är för mig vad som gör Forza roligt. Galna bilköp och timmar av pill efteråt för att få bilarna precis som jag vill ha dom.

Det här spelet var det spelet som skulle få mig att köpa Xbox one, men efter att ha glott på en del streams, läst , och blivit besviken om och om igen så väntar jag nog ett bra tag och hoppas att dom på något sätt fixar det här till vad det borde vara.

Känner i princip likadant... Har spelat Forza sen det första spelet till originalboxen och har över 500 timmar Forza 4 varav 400 är i lackboxen.
Var pepp som tusan inför FM5 men efter ha läst recensioner och och på forzamotorsport.net så känner jag bara "meh".
Jag är med i ett såkallat tuning-garage där vi sålde kompletta bilar med inställningar och lack. Måste säga att det känns som om T10 har dödat community-delen helt. Jag menar ingen storefront, man kan inte dela dekaler, lackdesigner eller bilinställningar med andra, bara för att nämna några saker. Det är inte helt lätt att samarbeta då. Kan säga att det är världens shitstorm på forzamotorsport.net.
Man får hoppas att T10 nyktrar till och patchar in saknade funktioner, men det är nog inte så troligt. Fast om några månader sitter man säkert där och spelar Forza 5 trots allt

Nåväl, bra skrivet som vanligt Tomas


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Medlem
Skrivet av starboy83:

Microtransaktioner i ett fullpris bilspel? Nej nu får det väl ändå vara nog...

inget nytt. Fanns även i 4:an och Horizon. Kommer inte ihåg om det fanns med redan i 3:an...


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

Helt sjukt, såg i videon från GT att ett "6-car packs" skulle kosta 49,99$ Stod även GREAT VALUE! Just vid... Helt overkligt sjukt. Hur kan dom ta så sjuka priser?

*edit* rättade lite fakta

Medlem
Skrivet av RHK:

Att ens recensera och sätta ett betyg på ett bilspel utan att testa det med ratt är tjänstefel, finns inga ursäkter!

Om du kan hitta en ratt till Xbone så är jag säker på att dom skulle använda den.. Men det finns ingen ännu afaik.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av antewallgren:

Helt sjukt, såg i videon från GT att ett "6-car pack" skulle kosta 59,99$ Stod även GREAT VALUE! Just vid... Helt overkligt sjukt. Hur kan dom ta så sjuka priser?

Har du en länk till denna video?

Redaktör
Skrivet av Zymac:
Skrivet av RHK:

Att ens recensera och sätta ett betyg på ett bilspel utan att testa det med ratt är tjänstefel, finns inga ursäkter!

Om du kan hitta en ratt till Xbone så är jag säker på att dom skulle använda den.. Men det finns ingen ännu afaik.

Thrustmaster har en TX Racing Wheel som funkar med Xbone och pc. Kostar från blygsamma 3800. Jag jagar den för fullt för att få testa.

Mad Catz har också en på gång, fast den dröjer till februari. Kostar också nära 4000 riksdaler.


signatur
Medlem

Idiotiskt med transaktioner i ett fullprisspel.
Känns som att de gjort spelet extra grindigt för att kunna tjäna en hacka på otåliga gamers. Det är fan inte okej då det även påverkar dem som vill spela "ärligt".

Kunde de inte överraskat världen med att sälja det till ett reducerat pris, altenativt som f2p, och sedan tjänat pengar på ingame purchases. Då hade det varit okej.

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av antewallgren:

Helt sjukt, såg i videon från GT att ett "6-car pack" skulle kosta 59,99$ Stod även GREAT VALUE! Just vid... Helt overkligt sjukt. Hur kan dom ta så sjuka priser?

Har du en länk till denna video?

Det finns i ett inlägg högre upp:
http://www.gametrailers.com/reviews/efxmz3/forza-motorsport-5...

Medlem
Skrivet av antewallgren:
Skrivet av Margy:
Skrivet av antewallgren:

Helt sjukt, såg i videon från GT att ett "6-car pack" skulle kosta 59,99$ Stod även GREAT VALUE! Just vid... Helt overkligt sjukt. Hur kan dom ta så sjuka priser?

Har du en länk till denna video?

Det finns i ett inlägg högre upp:
http://www.gametrailers.com/reviews/efxmz3/forza-motorsport-5...

Ah, jag tolkade GT som Gran Turismo.

Inaktiv
Skrivet av starboy83:

Microtransaktioner i ett fullpris bilspel? Nej nu får det väl ändå vara nog...

Tyvärr så får även Gran Turismo det också,

om ett spel har mikroköp som ett måste då är det illa,
men om man kan göra som vanligt att man spelar och får kämpa lite för att få samma bilar då gör det ju inget,
latmaskarna köper och gamers spelar .

Medlem

Lite offtopic.... Men... om man har nån slags egen erfarenhet av riktig racing så märker man att körupplevelsen i bilspel har lika mycket med verklighetens upplevelse att göra som Guitarhero har med att spela gitarr att göra,,, Ok, jag vet.. ett meningslöst påstående, för det kan ju vara kul ändå....

Medlem

Jag är en sån där galen arkad-fantast så jag har svårt för Forza-spelen (det kanske räknas som arkad också?) utan gillar mer de senare NFS-spelen.

Dem känns lättare att "bara köra" och det är lite mer action i dem.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Jaha, då slipper man köpa det då. Värdelöst tjafs med autovista och kosmetika. Varför i hela friden kan inte utvecklare fokusera på det de är bra på!? Ge mig ett spel på samma bas som fyran men med uppdaterad grafik och fysik och jag skulle gladeligen ge bort mina pengar.

Medlem

Det är därför man crackar, så kan man fiska bilarna gratis, i spelet som du redan köpt, ingen stöld på nätet vill säga.

Det är därför man kom på trainers, och det torde ju vara mer affärside än något annat då folk inte 1. har råd, 2. tid 3. lust att spela sig till alla trofeer.

Fusk har aldrig varit i ropet som nu!

Medlem

Ladidaaa-ladidiiii

*går ut*


signatur

Gammalt nick: General Hotshot
All makt åt John, vår befriare.

Medlem
Skrivet av sam_s:

Är en inbiten Forza 4 spelare, tävlat en hel del online i drifting osv.

Jag längtade verkligen efter Forza 5 men nu känner jag bara ett stort "meh..?"

Bara en sån sak att jag inte kan använda min dyra Fanatec ratt och pedaler längre gör att jag inte vill byta "upp" mig. Och sen att dom halverat antalet bilar och banor är rent ut sagt förj*vligt.

En del kanske klarar sig utan t.e.x Volvo och andra "inte så märkvärdiga" bilar, men såna bilar är för mig vad som gör Forza roligt. Galna bilköp och timmar av pill efteråt för att få bilarna precis som jag vill ha dom.

Det här spelet var det spelet som skulle få mig att köpa Xbox one, men efter att ha glott på en del streams, läst , och blivit besviken om och om igen så väntar jag nog ett bra tag och hoppas att dom på något sätt fixar det här till vad det borde vara.

Skit i både Forza och GT, testa istället Iracing till PC så får du den bästa simulatorn som finns.


signatur

i7 920 2.66ghz @3.8ghz, Gigabyte GTX 680 2GB OC SLI, 12GB DDR3 1600mhzmem, Samsung 830 256GB,GA-EX58-UD4P motherboard, 3x24 Asus Vw246"

Redaktör
Skrivet av Keasar:

Ladidaaa-ladidiiii

*går ut*

De där bilderna är inte releavanta överhuvudtaget, båda är så sönderkomprimerade att det blir svårt att dra vettiga slutsatser.

Forza 5 ser bra ut överlag, men designen är lite platt på vissa banor och kantutjämningen håller inte måttet. Bildsviten ovan ger ju sken av att det ser ut som på Xbox 1-tiden.


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av DAoG:
Skrivet av starboy83:

Microtransaktioner i ett fullpris bilspel? Nej nu får det väl ändå vara nog...

Är väl inget nytt med DLC och tillägg i spel... Förstår inte hur det kan vara ett minus.

Detta är inte dlc, du betalar för att snabba upp tillgången till bilar som redan finns i spelet. Progressio
n har slöats till rejält för att kunna ta betalt för ordinarie bilar. Sen tillkommer dlc-paket med fler bilar för ett par hundra per år.
L

Skrivet av kangas1000:

En fråga! När man testade detta på Gamex. Så var det en liten mjölkaktig hinna/yta över både detta och Dead Rising.. var det nått ni kände inför den här artikeln? Eller var det nån pre-build på mässan?

Det simulerar en blandning av vindruta och lens flare. Kanske det du menar. Störde inte mig.

Nja fanns ingen vindruta i Dead Rising


signatur

Den som har flest prylar när han dör vinner!

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Keasar:

Ladidaaa-ladidiiii

*går ut*

De där bilderna är inte releavanta överhuvudtaget, båda är så sönderkomprimerade att det blir svårt att dra vettiga slutsatser.

Forza 5 ser bra ut överlag, men designen är lite platt på vissa banor och kantutjämningen håller inte måttet. Bildsviten ovan ger ju sken av att det ser ut som på Xbox 1-tiden.

Oavsett komprimering så är det ganska enkelt att se att geometrin på en hel del hus förenklats, ljus/skuggor ser "plattare" ut samt att publiken gått från 3D-figurer till platta "pappfigurer" i 2D.

Redaktör
Skrivet av kangas1000:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av DAoG:
Skrivet av starboy83:

Microtransaktioner i ett fullpris bilspel? Nej nu får det väl ändå vara nog...

Är väl inget nytt med DLC och tillägg i spel... Förstår inte hur det kan vara ett minus.

Detta är inte dlc, du betalar för att snabba upp tillgången till bilar som redan finns i spelet. Progressio
n har slöats till rejält för att kunna ta betalt för ordinarie bilar. Sen tillkommer dlc-paket med fler bilar för ett par hundra per år.
L

Skrivet av kangas1000:

En fråga! När man testade detta på Gamex. Så var det en liten mjölkaktig hinna/yta över både detta och Dead Rising.. var det nått ni kände inför den här artikeln? Eller var det nån pre-build på mässan?

Det simulerar en blandning av vindruta och lens flare. Kanske det du menar. Störde inte mig.

Nja fanns ingen vindruta i Dead Rising

Då var det nog bara vanlig mässvett på Microsofts teveapparater.


signatur
Medlem

He he ja förhoppningsvis! Å andra sidan fick man en Aha upplevelse när man testade Drive Club på samma svettiga mässa


signatur

Den som har flest prylar när han dör vinner!

Medlem
Skrivet av Tompa:

De där bilderna är inte releavanta överhuvudtaget, båda är så sönderkomprimerade att det blir svårt att dra vettiga slutsatser.

Större bilder i länken zoid gav.. och de duger gott tillsammans med kommentarerna för att visa markanta nedskärningar. (Tex husgeometri texturer shaders skuggor osv).

(Det visar även den sammansatta bilden om än sämre).


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Redaktör
Skrivet av Tobbe:
Skrivet av Tompa:

De där bilderna är inte releavanta överhuvudtaget, båda är så sönderkomprimerade att det blir svårt att dra vettiga slutsatser.

Större bilder i länken zoid gav.. och de duger gott tillsammans med kommentarerna för att visa markanta nedskärningar. (Tex husgeometri texturer shaders skuggor osv).

(Det visar även den sammansatta bilden om än sämre).

Ja, grafiken har skalats ner sen sommarvisningen. Men de där bilderna ger fortfarande en väldigt dålig bild av hur Forza 5 faktiskt ser ut.


signatur
Medlem

Ok komprimerade så det syns, men det är irrelevant då det inte hindrar att "finn fem fel" går att göra. (inte i de större (1680 1050) iaff).
Det handlade inte om komprimering, men sen att den inte ens lyckas dölja felen (som jag förövrigt misstänker blivit en allt vanligare dev. lur-taktik) visar bara på hur stora förändringarna är.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

De som köpte LE blev väl också lurade? Det står klart och tydligt på boxen att den inkluderar 1250 tokens som skall ge chans att välja mellan vilken bil som helst i spelet. De som köpt blev nog inte så glada när de upptäckte att flertalet av bilarna är mycket dyrare än så. Solklart falsk marknadsföring enligt. Nu har Turn10 gått ut och bett om ursäkt för detta. Alla som köpt LE får välja en bil av de som finns på skivan. De har även bett om ursäkt för ekonomin i spelet och som plåster på såren för de dyra tokenpriserna så erbjuder de rabatt på 50%.. under EN helg! Typ förlåt för att vi är giriga, passa på att fynda.. :/ Misstänker att någon på MS verkligen VILL att Xbone misslyckas.. (att den innehåller dyrare komponenter än ps4 även utan kinecten är ju skrattretande)


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Medlem
Skrivet av golom:
Skrivet av sam_s:

Är en inbiten Forza 4 spelare, tävlat en hel del online i drifting osv.

Jag längtade verkligen efter Forza 5 men nu känner jag bara ett stort "meh..?"

Bara en sån sak att jag inte kan använda min dyra Fanatec ratt och pedaler längre gör att jag inte vill byta "upp" mig. Och sen att dom halverat antalet bilar och banor är rent ut sagt förj*vligt.

En del kanske klarar sig utan t.e.x Volvo och andra "inte så märkvärdiga" bilar, men såna bilar är för mig vad som gör Forza roligt. Galna bilköp och timmar av pill efteråt för att få bilarna precis som jag vill ha dom.

Det här spelet var det spelet som skulle få mig att köpa Xbox one, men efter att ha glott på en del streams, läst , och blivit besviken om och om igen så väntar jag nog ett bra tag och hoppas att dom på något sätt fixar det här till vad det borde vara.

Skit i både Forza och GT, testa istället Iracing till PC så får du den bästa simulatorn som finns.

Kör också iRacing, men ibland är det skönt att slörira lite från soffan.
Driveclub ser dock ut att bli den fetaste casualracern framöver, iaf om man ser till grafiken.

Medlem
Skrivet av Hondulu:
Skrivet av golom:
Skrivet av sam_s:

Är en inbiten Forza 4 spelare, tävlat en hel del online i drifting osv.

Jag längtade verkligen efter Forza 5 men nu känner jag bara ett stort "meh..?"

Bara en sån sak att jag inte kan använda min dyra Fanatec ratt och pedaler längre gör att jag inte vill byta "upp" mig. Och sen att dom halverat antalet bilar och banor är rent ut sagt förj*vligt.

En del kanske klarar sig utan t.e.x Volvo och andra "inte så märkvärdiga" bilar, men såna bilar är för mig vad som gör Forza roligt. Galna bilköp och timmar av pill efteråt för att få bilarna precis som jag vill ha dom.

Det här spelet var det spelet som skulle få mig att köpa Xbox one, men efter att ha glott på en del streams, läst , och blivit besviken om och om igen så väntar jag nog ett bra tag och hoppas att dom på något sätt fixar det här till vad det borde vara.

Skit i både Forza och GT, testa istället Iracing till PC så får du den bästa simulatorn som finns.

Kör också iRacing, men ibland är det skönt att slörira lite från soffan.
Driveclub ser dock ut att bli den fetaste casualracern framöver, iaf om man ser till grafiken.

förstår vad du menar.
Men själv kan jag inte spela "bilspel" längre utan ratt, pedaler och 3 skärmar längre


signatur

i7 920 2.66ghz @3.8ghz, Gigabyte GTX 680 2GB OC SLI, 12GB DDR3 1600mhzmem, Samsung 830 256GB,GA-EX58-UD4P motherboard, 3x24 Asus Vw246"

Medlem

Snyft, jag som hade längtat efter detta =( Verkar som det inte är så stor anledning att byta från Forza 4. För mig var detta största dragplåstret till Xbox One, börjar luta åt PS4 istället.

Medlem

Går det inte att stänga av styrhjälp mm?

Redaktör
Skrivet av Lappis82:

Går det inte att stänga av styrhjälp mm?

Jo, absolut - annars hade jag satt en etta. Det är i det första, meningslösa loppet man tvingas ha sånt på.

Forza funkar bäst med så få körstödhjul som möjligt, de förtar känslan .


signatur
123
Skriv svar