Så känns nya Steam-kontrollen

Robot
Så känns nya Steam-kontrollen

Valve visar en färsk Steam Controller-variant på GDC, och intrycken är både positiva och skeptiska.

#valve, #portal-2, #broken-age-2


Medlem
Så känns nya Steam-kontrollen

Jag gillar att ABXY-knapparna är identiska med XB360 / XB1-kontrollen. Både färger och layout är samma. Jag har inte tänkt på det tidigare.

Inaktiv
Skrivet av Bennii:

Jag gillar att ABXY-knapparna är identiska med XB360 / XB1-kontrollen. Både färger och layout är samma. Jag har inte tänkt på det tidigare.

Ja det är nog riktigt bra då alla PC-spel som går att spela med dosa står ABXY i spelet som det skulle gjort på konsol

Medlem

Divansoffa


signatur

Hell Tengil, vår befriare!

Medlem

Haha, klockren prisjämförelse

Snygg kontroller btw


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag är dock inget fan av placeringen för knapparna.
Precis som med Wii U Pro kontrollen så sitter knapparna i ett sådant läge att den mest naturliga placeringen för tummen blir över B och Y istället för A och X som det blir på en Xbox kontroll för mig.

Det kan ha med formen av mina händer och fingrar men att flytta tummen över A och X får en konsekvens som gör att trigger knappen/arna inte känns optimala att hålla pek- och långfinger på.

Inaktiv
Skrivet av grollo_92:
Skrivet av Bennii:

Jag gillar att ABXY-knapparna är identiska med XB360 / XB1-kontrollen. Både färger och layout är samma. Jag har inte tänkt på det tidigare.

Ja det är nog riktigt bra då alla PC-spel som går att spela med dosa står ABXY i spelet som det skulle gjort på konsol

står endast så om du kopplar in en xbox controller, annars gör det inte det.

Moderator | Testpilot

Jag läste dock någonstans att dessa "touch" kontroller fått så dåligt bemötande att man skulle byta till något annat, om det då blir spakar eller något annat får vi väl se.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Well well, Spelar spel som typ borderlands 2 ibland med X-box kontroll bara för att det skall vara lite sport. (inbiten quake spelare) Gjorde samma sak med Nya Tombraider för att det var så bedrövligt simpelt, man hade 3 kvart på sig att lägga upp headshots med pistolen eller bågen så alla andra vapen var överflödiga när man lirade med mus

Men neeh, Har svårt att se att man kan toppa en mus för FPS spel, PC för shooters, PS3an för JRPG.

Ok, stor skärm är fint men jag styrde mig en 28" monitor, på gränsen så att det ä svårt att hålla ett öga på övre delen av huden men fett är det ;D

Medlem

FPS = MUS & TAGENTBORD

k3m
Medlem

Jag tror stenhårt på steam-kontrollen. Kommer att köpa den direkt.

Medlem

Har ju själv inte hållit i den, men ögats bedömning är att den inte är särskilt bekväm. Knapparna verkar sitta konstigt till vilket jag tror kan göra att tummen måste "krokas" neråt på ett underligt sätt om man ska komma åt de två innersta/nedersta knapparna, vilket för mina händer i varje fall inte är en naturlig rörelse.

Sedan vet jag inte riktigt vilken lucka de ska försöka fylla, då Xbox-kontrollen funkar till PC och är ett riktigt populärt alternativ just för att den är så bekväm för väldigt många. Visst, konkurrens är alltid nyttigt men det känns som att utformningen på Steam-kontrollen bara är ett pretentiöst försök till att vara "unik". Gillar inte uttrycket, men här passar det: If it ain't broke, don't fix it.

Edit: Jag har inte hållit i den menade jag. Glömde bort ett ord där.

k3m
Medlem
Skrivet av Xzander:

Har ju själv hållit i den, men ögats bedömning är att den inte är särskilt bekväm. Knapparna verkar sitta konstigt till vilket jag tror kan göra att tummen måste "krokas" neråt på ett underligt sätt om man ska komma åt de två innersta/nedersta knapparna, vilket för mina händer i varje fall inte är en naturlig rörelse.

Sedan vet jag inte riktigt vilken lucka de ska försöka fylla, då Xbox-kontrollen funkar till PC och är ett riktigt populärt alternativ just för att den är så bekväm för väldigt många. Visst, konkurrens är alltid nyttigt men det känns som att utformningen på Steam-kontrollen bara är ett pretentiöst försök till att vara "unik". Gillar inte uttrycket, men här passar det: If it ain't broke, don't fix it.

Konventionella handkontroller fungerar inte ok till pc skrivbord elr första-person spel. Därför behövs det något nytt, banbrytande. som valves nya handkomtroll. Ger den bra precision så kommer den att slå igenom enormt.

Medlem

LOL prisjakts pris på "steamkontrollen" har ju kukat ur.

"Hitta bästa pris på Bellus Magnum Divansoffa (Soffor)"

Medlem
Skrivet av k3m:
Skrivet av Xzander:

Har ju själv hållit i den, men ögats bedömning är att den inte är särskilt bekväm. Knapparna verkar sitta konstigt till vilket jag tror kan göra att tummen måste "krokas" neråt på ett underligt sätt om man ska komma åt de två innersta/nedersta knapparna, vilket för mina händer i varje fall inte är en naturlig rörelse.

Sedan vet jag inte riktigt vilken lucka de ska försöka fylla, då Xbox-kontrollen funkar till PC och är ett riktigt populärt alternativ just för att den är så bekväm för väldigt många. Visst, konkurrens är alltid nyttigt men det känns som att utformningen på Steam-kontrollen bara är ett pretentiöst försök till att vara "unik". Gillar inte uttrycket, men här passar det: If it ain't broke, don't fix it.

Konventionella handkontroller fungerar inte ok till pc skrivbord elr första-person spel. Därför behövs det något nytt, banbrytande. som valves nya handkomtroll. Ger den bra precision så kommer den att slå igenom enormt.

Jag tänkte mest på 360-kontrollens fysiska (?) kompatibilitet.

Annars håller jag med, skulle gärna lägga in realtidsstrategispel i den listan. Skulle personligen älska att slappa i soffan medans jag bygger upp en nice bas, tränar upp och styr trupper och skickar slavar bybor för att samla resurser i t.ex. Age of Kings, och det går som sagt inte bra alls i dagsläget.

Men vad jag har hört från flera håll, bl.a. på FZ, är att just Steam-kontrollens precision inte alls kommer upp samma nivå som tangentbord och mus. Och precis som du säger behövs något banbrytande, men som det låter nu är inte Steam-kontrollen det; banbrytande alltså.

Jag fortsätter vara skeptisk, men hoppas såklart att det blir något bra utav det. Jag har väl bara inte samma, om man ursäktar ordet, blinda tilltro till Valve som så väldigt många andra.

PS. Råkade skriva fel i förra kommentaren. Jag har inte hållit i kontrollen själv, vilket kanske förklarar min vaga ståndpunkt i frågan.

Medlem

Tror aldrig jag skulle vilja byta ut mus/tgb oavsett om jag sitter i soffan.. Finns så bra sätt att få det att funka IMO..

Medlem

Ser fattigt ut...


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

Nja, ser inte alls skön ut. Stör mig även på placeringarna av knappar. Usch, riktigt ful kontroll och ser inte det minsta skön ut!

Inaktiv
Skrivet av Dvärgen:
Skrivet av grollo_92:
Skrivet av Bennii:

Jag gillar att ABXY-knapparna är identiska med XB360 / XB1-kontrollen. Både färger och layout är samma. Jag har inte tänkt på det tidigare.

Ja det är nog riktigt bra då alla PC-spel som går att spela med dosa står ABXY i spelet som det skulle gjort på konsol

står endast så om du kopplar in en xbox controller, annars gör det inte det.

Ja mina kunskaper inom området är begränsade men eftersom man behöver DS3/DS4 Tool för DS3/4 så lurar den datorn att dosan är en xbox360-kontroller. Jag har icket provat med andra såsom logitech.

1
Skriv svar