Läcka visar hur Microsoft trimmar Xbox One-prestandan

Medlem
Skrivet av LariosoDog:
Skrivet av marcus8958:

Det har inget med hårdvaran att göra. Spelutvecklare tycker helt enkelt det är viktigare med snygg grafik än snabb framerate.

Du motsäger dig själv lite och säger "hellre" och nämner sedan att det blir för dyrt med bästa korten.

Allt som hårdvaran gör kan göras i mjukvara också - men då går det åt mer cpu och hålla uppen framrate blir då svårare ju mer finlir man låter renderingsmotorn göra i form av ljussättning och skuggningar etc.

Så hårdvara inbegriper både cpu och gpu och sedan hur man balanserar vad mjukvaran gör och acceleratorn gör.

Sedan är väl spelmotorn olika bra på att erbjuda framerate på tillgänglig cpu - men kan kunde önskat att flertalet engines med luftig lätthet i nextgen fixat hd i 60 fps. Då hade det varit nobrainer att skaffa de nya konsollerna.

Så att det inte har med hårdvaran att göra - håller inte med. Sedan att utvecklarna gärna nöjer sig med 30 fps och har snyggare bild - så är det nog. Många spel är inte så betjänta av 60 fps i alla fall - jag menar vanlig film vi tittar på är 25-30 fps.

Hälften av spelen till PS4 fixar hd 60 fps säger du - vad är det - 10 st AAA-titlar?
Det mesta kommer ju under 2015 och kan bokas som det ser ut i butikslistorna.
Kan det vara därför PS4-jämförelse var klart grynigare i bilden är X1?

Maskinerna kunde gott legat på 6000 kr vid launch istället och varit framtidshopp med takhöjd. Som det är nu känns det mest som Windows Vista - något man hoppade helt.

Spelutvecklare väljer själva om dom vill göra spelen i 30 eller 60 fps. Hårdvaran har inget med det att göra.
PSX hade sina fightingspel i 60 fps just för att fightning spel är det viktigt med 60 fps. Det är en trend som fortsätter.

Listan på spel som körs i 60 fps till PS4 är ganska lång
http://www.ign.com/wikis/xbox-one/PS4_vs._Xbox_One_Native_Res...

Sedan är inte hårdvaran på konsolerna dålig på något sätt. Tittar man på steam så har majoriteten av spelarna datorer med Intel GMA eller spelar på bärbara datorer.
Tänk dig du betalar 3500kr för en konsol som presterar lika bra som en bärbar dator med ett GTX 870M till grafikkort. Det är inte på något sätt dåligt med tanke på att 9 av 10 spelare på steam har sämre datorer.

Sedan är dagens konsoler byggda på x86 i grunden så när prestandan börjar tryta är det inte mycket som behövs göras för att utveckla nästa konsol som kommer vara fullt bakåtkompatibel.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Spelutvecklare väljer själva om dom vill göra spelen i 30 eller 60 fps. Hårdvaran har inget med det att göra.

Att dom väljer det ena eller det andra har absolut med hårdvaran och prestanda att göra - det mest avgörande för det beslutet.

Många spel dras ned i upplösning för att kunna köra 60 fps osv. Eller så drar man ned på andra resurskrävande saker i renderingen som ljuskällor och skuggning och vad det nu kallas tekniskt.

Takhöjden i prestanda finns inte att bara bestämma sig vad man har lust med. Det blir en kompromiss beroende på just hårdvaran.

Sedan tycker jag som du, att konsoll levererar väldigt mycket för pengarna. Men att sk nextgen - som väl efter ett år skulle kännas som nugen - känns som något man kan vara utan och en parentes.

Än så länge har det mesta kommit på 360 också - så inte ens spelutvecklarna tror att nextgen är way to go riktigt. Snyggare i nextgen jämförelse men ändå en besvikelse.

12
Skriv svar