Helgdiskussion – Kan Battlefield bli esportsspel?

Medlem

Ett vettigt promod, kanske med mindre kartor för 10v10 eller typ 13v13. Möjlighet till egna dedikerade servrar... Listan kan göras lång. Men det absolut viktigaste IMO är en fungerande nätkod. Hur kommer det sig att Q3:s nätkod fortfarande anses vara bland de bästa? Fanns en variabel som avgjorde, och det var ping till servern, en variabel dessutom som går att anpassa sig till, vilket gör spelet väldigt rättvist. Har man så pissdålig lina att någon med lägre ping får för stor fördel har man inte där att göra.


signatur

BF2,Starcraft,Diablo2,Quake3,Quake2Gloom...

Medlem
Skrivet av Chrester:
Skrivet av eddie the eagle:

Det jag troligtvis ser som största problemet är alla unlocks. Är det Esport måste båda lagen använda samma vapen.

Inte samma, men lika dana

Men hur har Hearthstone hanterat det?

Medlem

Dice har tyvärr sålt ut sig totalt så det lär knappast hända!
För mycket pengar att tjäna på casualplayers antar jag..


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem
Skrivet av pixelshader:

Ett vettigt promod, kanske med mindre kartor för 10v10 eller typ 13v13. Möjlighet till egna dedikerade servrar... Listan kan göras lång. Men det absolut viktigaste IMO är en fungerande nätkod. Hur kommer det sig att Q3:s nätkod fortfarande anses vara bland de bästa? Fanns en variabel som avgjorde, och det var ping till servern, en variabel dessutom som går att anpassa sig till, vilket gör spelet väldigt rättvist. Har man så pissdålig lina att någon med lägre ping får för stor fördel har man inte där att göra.

Det är lite mindre grejer att hålla reda på i ett spel som Q3 än i Battlefield = simplare nätkod.

Medlem
Skrivet av pixelshader:

Ett vettigt promod, kanske med mindre kartor för 10v10 eller typ 13v13. Möjlighet till egna dedikerade servrar... Listan kan göras lång. Men det absolut viktigaste IMO är en fungerande nätkod. Hur kommer det sig att Q3:s nätkod fortfarande anses vara bland de bästa? Fanns en variabel som avgjorde, och det var ping till servern, en variabel dessutom som går att anpassa sig till, vilket gör spelet väldigt rättvist. Har man så pissdålig lina att någon med lägre ping får för stor fördel har man inte där att göra.

Server side hitt reg i BF vilket vore guld, men tyvär är hårdvara till server problemet kan funka till 5vs5 eller något liknade storlekar men till 64 glöm det.

Medlem
Skrivet av eddie the eagle:

Det jag troligtvis ser som största problemet är alla unlocks. Är det Esport måste båda lagen använda samma vapen.

Det finns många hinder för BF i eSport men låsta vapen är inte ett av dem, det var inte ens ett problem i BFBC2. Lirade en del ELS kupper men spelet är som sagt inte lämpat för ändamålet


signatur

MattiAceGaming

Medlem

e-sport med dice BF?
bästa skämtet idag

Medlem

Nej verkligen inte..

Medlem
Skrivet av brandter:

Då måste man satsa på långvariga spel ifrån början, inte släppa ett varje eller vartannat år. Bra E-sport spel håller i flera år så vi kan ju börja där.

Du menar som typ, FIFA och Street Fighter?

Medlem

Kan bli svårt om de fortsätter släppa massa banor i deras förbannade DLC paket som splittrar spelarbasen.

Medlem

*Battlefield i sig är byggt för stora slag. Man kan inte släppa maps som är helt fordonsbaserade, som nu i BF4, för att sedan ha nån halvkass kompromiss i form av Conquest Small att tävla på. Förutom Locker och Metro finns det minimalt med utrymme att spela infanteri på resterande maps.
Alldeles för stora banor med långa avstånd och dåligt med skydd/byggnader, etc. Generellt sett. Ett gäng village/urban-baserade kartor är nog grundstenen för att öht få folk att vilja springa runt och kriga. BF3 hade betydligt större urval för detta. Idag är det nästan bäst (sett till vad vi har tillgång till) med större slag, typ 12v12 eller något, men detta skulle bli lite trångt på LAN.

*Nätkoden måste göras om helt. Är den inte hundraprocentigt responsiv fungerar det bara inte i dagens läge. Saker som att granater och raketer "försvinner" (s.k. dusting) i vissa fall är helt galet.

*DICE/EA säger att man lyssnar på communityt - mjae, i viss mån. Man kan inte ställa frågor på önskemål till spelarna för att sedan bortse från gjord omröstning och släppa innehåll som är helt ointressant.

*Alldeles för lite advertising när det gäller någon turnering, oftast kommer bara någon notis att "nu är det ESL-final" - jaha, vart var gruppspelet? Kvalen? Info om lagen, profiler, spelare, tips.

*I det stora hela bör nog DICE se över sitt esport-folk då det är alldeles för grundläggande saker som bara inte fungerar. I BF3 skulle man köra 5on5, men squadsizen var max 4. Inte speciellt logiskt. Bara för att spelet är snyggt och låter bra för den stora massan så kan man inte kuta runt och tävla på samma vis.

*Alla jäkla småbuggar måste bort. Spränger upp en vägg, kan inte hoppa över det lilla som är kvar av den. Oerhört mycket crasher pga Frostbite-motorn (är själv ganska skonad), som gärna tar ett år att patcha bort. Vid det laget är spelet dött på många vis.

*Vid BF3-releasen hade man ett mini-sm för mediafolk osv. Skitroligt och såg lovande ut. Efter det, ingenting. Anordna iallafall 3-5 turneringar per år som ALLA kan delta i, för att motivera spelare och "bjuda till" lite. Detta är ett av få spel för 15 likväl som 50-åringar.

Om CS kan hålla sig i liv efter nästan 15 år bör väl en ny titel med AAA-stämpel kunna bringa in det grundläggande som fungerar i så många andra titlar.

Må svamla men det finns så jädra mycket att se över och fixa i detta spel. Älskar't, men det ser mörkt ut på esport-fronten. Kul att FZ tar tips och förmedlar ändå.

Medlem

Klart Battlefield kan funka som esport. Bara att kika på ESL One som pågår just nu.
...och EA har ju inte haft något speciellt stöd för detta tidigare så det finns hopp.


signatur

| AMD Ryzen 7 7800X3D | Corsair 2x16GB DDR5 6GHz CL30 | Asus ROG Strix X670E-F | Gigabyte RTX 3080 OC 10GB | Samsung 990 Pro | Acer Predator Z35+ 35" | Logitech G413 | Logitech G310 | Sennheiser Game One |

Medlem

Det är i alla fall viktigt att vi får ett nytt alternativ till cs på FPS-scenen. Jag beundrar CS och har spelat det en hel del i klan också, men när det begav sig runt 2002, så fanns det så många andra alternativ, MOH,COD1, även COD2 kom att leva inom e-sport. (jag tro det eller ej men COD har varit bra mycket skicklighetsbaserat än det är i dagens clusterfuck)

Många polare var i CS-lägret, men jag har alltid varit i CoD-lägret och lirat i klaner där, spelat många kupper och PCWS & lan, allt från hobby till mer seriöst.

Cod hade en annan spelstil än CS, det handlade mycket mer om fotarbete och snabbhet i kombination med twitch-shooting, sedan lade man givetvis på det lag-taktiska på det som i cs osv.

För det otränade ögat kanske man tycker att man kan likställa 5v5 bf,cod med cs men de spelar på så otroligt olika sätt. CS handlar bra mycket mer om att hantera aimet och förstå hur fan de konstruerat rekyl-spreaden, i cod träffade du det du sköt på men du rör dig också otroligt snabbt.

Medlem

Battlefield skulle kunna vara ett esportspel om lagen var större än 5v5. 12v12 med 2-3 grupper i vardera lag skulle fungera bra, en bana har 2-3 flaggor och 2-3 grupper i vardera lag.

Medlem

http://nordicleague.se/index.php?l=8&s=43&
8vs8-ligan i europa. 42 aktiva lag.
Detta har funnits sedan BF3 kom. Innan där fanns up-north i BF1942, BFV och BF2.


signatur

| AMD Ryzen 7 7800X3D | Corsair 2x16GB DDR5 6GHz CL30 | Asus ROG Strix X670E-F | Gigabyte RTX 3080 OC 10GB | Samsung 990 Pro | Acer Predator Z35+ 35" | Logitech G413 | Logitech G310 | Sennheiser Game One |

mac
Medlem
Skrivet av brandter:

Då måste man satsa på långvariga spel ifrån början, inte släppa ett varje eller vartannat år. Bra E-sport spel håller i flera år så vi kan ju börja där.

Håller med, det måste vara ett spel som uppdateras och underhålls i flera år. I praktiken kommer de bara hända om spelet har en affärsmodell som gynnar att spelare spelar spelet.

Ingen affärsmodell som används idag är särskiljt bra, för de går ut på att spelarna ska betala så mycket som möjligt och samtidigt minimera kostnaderna för underhåll.

Om de nu vill bli stora på e-sport så titta på hur andra stora publiksporter. Låt publiken betala/genomlida reklam, inte spelarna.

Sluta straffa oss spelare, skicka istället pengar till den som lyckas skapa ett riktigt "battlefield moment".

Snälla EA, tänk nytt, tänk stort och utanför boxen.

Inaktiv

Dom har redan försökte med detta tidigiare. BC2 rush 5v5. Folk bara spawnar ovanför A/B, fäller ut skärmen och armar sen minerar man och beställer artilleri.

Nu tror inte jag det är därför det failade utan det är för stort. Dessutom med 500 DLC om året. Njea. Inget mer BAJCE eller EA spel igen.

Medlem

DICE har pratat om demo/filmfunktion (Battlefield TV) sen BF1942.. nej.. detta kommer aldrig hända.


signatur

PC load letter? WTF is that!?!

Medlem

Inte som det ser ut just nu. Frostbite-motorn är för ostadig och har t.ex. en fruktansvärd dålig nätkodning TROTS deras påstådda försök till förbättring (har inte märkt en så jättestor skillnad).
Men också som flera påpekat så är alla dessa unlocks ett stort problem. Det är väldigt otydligt med alla vapen.

Medlem
Skrivet av Robalicious:

Inte som det ser ut just nu. Frostbite-motorn är för ostadig och har t.ex. en fruktansvärd dålig nätkodning TROTS deras påstådda försök till förbättring (har inte märkt en så jättestor skillnad).
Men också som flera påpekat så är alla dessa unlocks ett stort problem. Det är väldigt otydligt med alla vapen.

Jag som ändå är Public-proffs som spelar ganska sporadiskt tyckte mig märka skillnad när de släppte 30hz uppdateringen och tycker verkligen Frostbite har mognat enormt med Battlefield 4!
Otydligt? Tycker inte de förstör mycket även om jag generellt sett inte gillar unlocks, däremot får de gärna ta bort all form av inbyggd wallhack i kommande spel!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

12
Skriv svar