Sveriges regering inför åldersgräns för sociala medier

k3m
Medlem
Skrivet av zliddret:
Skrivet av trashlight:
Skrivet av zliddret:

Införa åldersgräns tycker jag känns aningen att ta i, det sitter i föräldrars ansvar vad barnen gör på sociala medier.

Haha va?
hade dina föräldrar 100% koll på vad som hände i ditt sociala liv när du växte upp?
Kan bara säga att jag är glad att det inte fanns i så stor utsträckning när jag var i grundskoleåren.

Dom hade rätt stor koll, sedan var jag rätt skötsam av mig i yngre dagar så dom kunde lita på mig, men får jag inte ha min egen åsikt utan att du ska gråta så well det är inte mitt problem.

Men jag märker ju att enligt dig får man inte ha annorlunda åsikter som skiljer sig från vad du tycker. Stackars krake

om det här är en lag, så är det väldigt korkat och än värre. raka spåret mot ett styrt förbudssamhälle, där egna tankar och åsikter o handlingar är förbjudet. de kan köra upp sin lag. säger jag. är det däremot en rekommenderad åldersgräns så är det ett vettigt beslut. då internet kan vara extremt farligt. mina ungar får använda internet då de blir redo för det.

Medlem

Allting borde Fan i det ha 16-års gräns. Eller ännu hellre 25-års gräns.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

"Införa åldersgränser" är INTE nya lagen. Lagen är "får bara behandla persondata med samtycke." Barn kan inte samtycka, därför målsmans tillstånd.

Medlem

Är som många andra ganska neutral eftersom man själv är väl över åldersgränsen och inte har några barn. Det jag oroar mig över är mer att "Logga in för att bekräfta din ålder" ska dyka upp varje gång man ska titta twitter eller kolla en Snap.


signatur

F.E.A.R = Fuck Everything And Run

Medlem
Skrivet av Tomtampong:

Jag som kom hit för att läsa om spel

Förstår dig. Rubriken "Sveriges regering inför åldersgräns för sociala medier" är fruktansvärt missvisande, trodde själv det handlade om en recension och eftersom jag inte kan kontrollera alls vad jag klickar på blev det en obehaglig överraskning när jag upptäckte att så inte var fallet.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem
Skrivet av Priapsi:
Skrivet av Tomtampong:

Jag som kom hit för att läsa om spel

Förstår dig. Rubriken "Sveriges regering inför åldersgräns för sociala medier" är fruktansvärt missvisande, trodde själv det handlade om en recension och eftersom jag inte kan kontrollera alls vad jag klickar på blev det en obehaglig överraskning när jag upptäckte att så inte var fallet.

Dessutom är det helt felaktigt, det kommer inte införas någon åldersgräns över huvud taget.
FZ borde läsa på istället för att likt aftonbladet syssla med klickbait-rubriker.

Här är ännu ett inlägg som förklarar bra om vad detta faktiskt innebär och det handlar verkligen inte om någon form av åldersgräns.
https://ungpirat.se/201601/aldersgrans-i-sociala-medier-fast-...

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Religion är många gånger värre än sociala medier på alla plan men ändå är det acceptabelt att indoktrinera och förstöra barns liv helt utan konsekvenser. Lägg 25 års gräns på religion och frånta barn från starkt religiösa familjer vars barn kan fara illa.

Generaliseringar borde även vara totalförbjudna upp till 65 års ålder. Minst. Efter det blir det nästan lite gulligt.

Medlem
Skrivet av employed:

15 år. Gammal nog att knulla men inte tillräckligt för att prata på internet. va fan?!

i sverige gjorde dom om att killar inte är byxmyndig förrän 16 år, tjejer är det dock 15 än

Releasehästryttare

Hade hoppas på 45 års gräns

Medlem

Ser inget större fel på lagen. Är ju bara att föräldrarna måste godkänna att man är på den "sociala median". Vilket tyvärr känns behövligt, då det är svårt för föräldrar att följa allt som sker på nätet.

FM-guru
F.d. Sisyr
Inaktiv
Skrivet av zliddret:
Skrivet av employed:

15 år. Gammal nog att knulla men inte tillräckligt för att prata på internet. va fan?!

i sverige gjorde dom om att killar inte är byxmyndig förrän 16 år, tjejer är det dock 15 än

Nej det är det inte, det är 15 år för både tjejer och killar.

Skrivet av Brottsbalkens 6kap 4§:

4 § Den som har samlag med ett barn under femton år eller som
med ett sådant barn genomför en annan sexuell handling som
med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag,
döms för våldtäkt mot barn till fängelse i lägst två och
högst sex år.

Medlem

Man kan fråga sig hur många som är inkapabla att tänka ett steg längre här, tycker de är rätt bra med tanke på den enorma skada sociala medier kan orsaka på ungas psykiska hälsa genom mobbning, uthänging osv. det är lättare än någonsin för personer som inte ens klarar av det IRL att vara riktiga arslen online, sätt då det i en skolgårdsmiljö på lågstadiet...

Ja satt själv och tjäbblade en del i den åldern och nu med mer saker som facebook osv. är de superenkelt att hänga ut och trycka ner någon totalt, barn tänker sällan konsekvenser.

Vissa mognar tidigare och vissa gör de aldrig.

Medlem
Skrivet av anon_646:
Skrivet av zliddret:
Skrivet av employed:

15 år. Gammal nog att knulla men inte tillräckligt för att prata på internet. va fan?!

i sverige gjorde dom om att killar inte är byxmyndig förrän 16 år, tjejer är det dock 15 än

Nej det är det inte, det är 15 år för både tjejer och killar.

Skrivet av Brottsbalkens 6kap 4§:

4 § Den som har samlag med ett barn under femton år eller som
med ett sådant barn genomför en annan sexuell handling som
med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag,
döms för våldtäkt mot barn till fängelse i lägst två och
högst sex år.

hmm fick för mig dom gjorde om att killarna skulle vara 16 istället för 15 men aja

Medlem

Sätter vi en 21+ års gräns på internet också hade jag helt ärligt blivit jävligt lycklig.

Medlem
Skrivet av SweDuck:

Det är väl 16 år för att ingå avtal i Sverige sedan tidigare? 16 känns lite högt för social media, dock är mognad och läsförståelse så olika från barn till barn. Men jag har barn själv, kan tänka mig att runt 12 kan vara lagom för de, med lätt övervakning. Vi pratar varje vecka om farorna på internet, men också det bra det tillför.

I Sverige får ingen under 18 år teckna någon form av avtal. En åldersgräns är något helt annat.

Medlem

Idéen är bra, jag vet att mina söner gillar det med tanke på nätmobbningen - men - som det skrevs i artikeln - vad exakt är sociala medier och hur genomför man kontrollen?
FB säger att du måste vara 13, men följer ju inte upp det.
Och även om - då hittar man vermodligen andra kanaler (tyvärr).

Medlem
Skrivet av Rh3nium:

Idéen är bra, jag vet att mina söner gillar det med tanke på nätmobbningen - men - som det skrevs i artikeln - vad exakt är sociala medier och hur genomför man kontrollen?
FB säger att du måste vara 13, men följer ju inte upp det.
Och även om - då hittar man vermodligen andra kanaler (tyvärr).

Om en åldersgräns lagstadgas kommer en större del av föräldrarna att hålla koll eftersom de får ta straffet om deras barn bryter mot lagen,
Det är tyvärr vad som krävs för att många ska ta ansvar för vad deras barn pysslar med eller ens förstå att det finns en risk med att släppa dem lösa på sociala medier.

EU kommer nog att specifiera vad som klassas som ett socialt medium men jag tror att det kommer att vara alla öppna digitala mötesplatser med användarprofiler.

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Rh3nium:

Idéen är bra, jag vet att mina söner gillar det med tanke på nätmobbningen - men - som det skrevs i artikeln - vad exakt är sociala medier och hur genomför man kontrollen?
FB säger att du måste vara 13, men följer ju inte upp det.
Och även om - då hittar man vermodligen andra kanaler (tyvärr).

Om en åldersgräns lagstadgas kommer en större del av föräldrarna att hålla koll eftersom de får ta straffet om deras barn bryter mot lagen,
Det är tyvärr vad som krävs för att många ska ta ansvar för vad deras barn pysslar med eller ens förstå att det finns en risk med att släppa dem lösa på sociala medier.

EU kommer nog att specifiera vad som klassas som ett socialt medium men jag tror att det kommer att vara alla öppna digitala mötesplatser med användarprofiler.

Tack, ja, det verkar "tyvärr" rimligt.

Medlem

En IQ gräns kanske...

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Religion är många gånger värre än sociala medier på alla plan men ändå är det acceptabelt att indoktrinera och förstöra barns liv helt utan konsekvenser. Lägg 25 års gräns på religion och frånta barn från starkt religiösa familjer vars barn kan fara illa.

Det gäller såklart inte alla familjer och religiösa men stort sett så håller jag med dig. Religion borde inte få tvingas på barn och ingen bör utsättas för den innan man är gammal nog att själv ta det beslutet.
Vilket borde vara någonstans emellan åldern då man får bli förälder och då man får dricka alkohol.

Det är såklart omöjligt att realisera men på papper låter det fint.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Ingen dum idé. Och som redan påpekats. Lös det med e-legitimation.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av zliddret:
Skrivet av bullet tooth tony:
Skrivet av AwkwardJess:

EU är löjligt. Blir bara sämre och sämre

Ja BARA sämre, saker som att de förbjuder roaming avgifter nästa år

Av dom få saker som dom lyckas göra så väger dom sämre sakerna mer som dom gör och försöker göra.

Har du en lista på alla bra och dåliga saker dom gjort? Så man kan jämföra liksom, och se om det totalt sätt blivit bättre eller sämre. Det lät nästan som att du gjort en sån nämligen. Och den listan måste ju efter 20 år av svenskt medlemskap vara riktigt lång och inte bara innehålla enskilda konstiga saker som tas upp i media (typ vinkeln på bananer).

Medlem
Skrivet av t0rd:
Skrivet av zliddret:
Skrivet av bullet tooth tony:
Skrivet av AwkwardJess:

EU är löjligt. Blir bara sämre och sämre

Ja BARA sämre, saker som att de förbjuder roaming avgifter nästa år

Av dom få saker som dom lyckas göra så väger dom sämre sakerna mer som dom gör och försöker göra.

Har du en lista på alla bra och dåliga saker dom gjort? Så man kan jämföra liksom, och se om det totalt sätt blivit bättre eller sämre. Det lät nästan som att du gjort en sån nämligen. Och den listan måste ju efter 20 år av svenskt medlemskap vara riktigt lång och inte bara innehålla enskilda konstiga saker som tas upp i media (typ vinkeln på bananer).

hur ser det ut i sverige nu? Tycker du det är positiva saker som hänt? Eller har du bara valt att blunda och se hur sverige blivit, man behöver inte göra en lista för att se hur detta land blivit.

Medlem
Skrivet av lolBEEF:

Sätter vi en 21+ års gräns på internet också hade jag helt ärligt blivit jävligt lycklig.

Inte för att förståndet sitter i att ju äldre du blir blir du vettigare. Har stött på 13 åringar som betett sig bättre än vad en i 21+ ålder gör

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Religion är många gånger värre än sociala medier på alla plan men ändå är det acceptabelt att indoktrinera och förstöra barns liv helt utan konsekvenser. Lägg 25 års gräns på religion och frånta barn från starkt religiösa familjer vars barn kan fara illa.

Japp! Och höj åldern för att få rösta till 30 också.
Vi hade inte haft dessa spånhuvuden till politiker i ledande positioner om människor förstod innebörden av vad dom röstade på.

Medlem

Mobilt BankID t.ex. annars är lagen ganska så menlös...

Medlem
Skrivet av Fozboz:
Skrivet av marcus8958:

Religion är många gånger värre än sociala medier på alla plan men ändå är det acceptabelt att indoktrinera och förstöra barns liv helt utan konsekvenser. Lägg 25 års gräns på religion och frånta barn från starkt religiösa familjer vars barn kan fara illa.

Japp! Och höj åldern för att få rösta till 30 också.
Vi hade inte haft dessa spånhuvuden till politiker i ledande positioner om människor förstod innebörden av vad dom röstade på.

Oavsett hur gammal någon är kommer det inte förändra vad folket röstar på. Tittar vi på ledarna i flesta partier är dom valda just för att dom är bra på snacka skit.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Inaktiv

När får vi en recension på sociala medier, känns offtopic för fz!
Men tack för nyheten.. finns bara på alla nyhetssiter idag


signatur

Macintosh, grunden till PC gaming!

Medlem

Undrar om det kommer gälla helgon, lunar och såna grejer. Men knappast. Det är väl bara de moderna sociala medierna som räknas som sociala medier. Det är ingen social media om det inte refereras i kvällstidningsartiklar.

123
Skriv svar