Helt rätt Aftonbladet, barn ska inte spela GTA

Medlem

Gör åldersgränsen till lag då. Tror i alla fall ett antal föräldrar skippar att köpa det till barnen på julafton, förutsatt att de får samma inställning till spel som de flesta har till alkohol. Men kanske bara är önsketänkande..

phi
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av phi:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av phi:

Var någonstans i alla våldsspel som GTA får man lära sig Taharrush-inspirerande lekar?

Men det är ju klart, det är ju lättare att vara PK och flytta fokus från det riktiga problemet till att beskylla dator- och tv-spel istället.

Skrivet av Gamer-Tompa:

Problemet i artikeln stavas mångkultur och oansvariga föräldrar. Inget annat.

Men kom igen, gör inte samma fel som Dufva och skyll problemen på invandring (eller något annat enkelspårigt). Problemet på festivaler har funnits långt längre än den lika tröttsamma debatten.

Köln är bra exempel på hur massinvandringen har blivit ett problem. Ett problem som folk inte vill ta itu med utan man väljer istället att stoppa huvudet i sanden och flytta fokus från problemet och börja beskylla andra saker eftersom att man är rädd att få den där förfärliga rasiststämpeln i pannan av PK-samhället.

Med det sagt så är givetvis inte invandringen det enda problemet men det var ju knappast dåligt uppfostrade tyska GTA-spelande nördar som sprang runt och ofredade kvinnor.

Men du kan ändå hålla med om att problemen är mer komplicerade än enkla svar som "invandring!", "GTA!" eller "Videovåldet!"?

Absolut!

Inaktiv
Medlem

Problemet är alltid en elefant i rummet som ingen vill prata om.

Det mest hippa du kan säga är dock att det är män/pojkar som är problemet. Eller så kan man som Yngeman gör, skylla på att det är alkoholen..

Finland har också festivaler på sommaren, inga rapporterade våldtäkter eller trakasserier, trots 99.000 besökare. Så, finnarna har alltså blivit 1) helnykterister 2) har bara kvinnliga besökare. För det kan inte vara något annat och även om det är så kan det ämnet bli föremål för politisk propaganda, så det ska inte nämnas. Då blir allt bra. Punkt.


signatur
Inaktiv

Lite OT kanske.. men för f-an! *slår näven i borden*

Detta kommer jag säkert få skit för och det förtjänar jag nog delvis, men börjar bli riktigt le på att läsa detta på FZ, men det kanske är en överlevnadsstrategi för att bemöta en yngre generation och se till att de stannar.. men inte de som länge har hängt kvar sedan dag 1.

För mig räcker det med hederliga spelrecensioner, riktigt relevanta "spelrelaterade" artiklar, releaser, m.m. (må hända att jag är gammalmodig och grå). Men jag vill inte läsa om muthärvor, företag som lurar ungar på pengar (tydligen så har inga föräldrar något som helst ansvar längre), eller om politiska skiljaktigheter. Det finns nyhetssajter som klarar det alldeles utmärkt bra, eller dåligt.. lite beroende på vilken syn man har på detta.

Fanns en tid då jag satt maniskt vid www.fragzone.se - fz.se och uppdaterade webbsidan frekvent för att läsa om något nytt och intressant. Nu är jag inte ens det minsta exalterad längre.

Räkna inte med att jag svarar folk som citerar och tycker att det jag skriver är felaktigt.. det är så jag känner bara.

Medlem

Förr var det våldsfilmerna som gjorde att man blev mördare och våldtäktsman, idag är det dataspelen. Det är i alla fall enkelt att bara skylla på sådant och göra det enkelt för sig istället för att försöka komma fram till vad som egentligen är orsaken.

Tror mer att det är vårat förslappade samhälle där barn för göra vad de vill utan att föräldrarna drar någon gräns. Där föräldrar inte är närvarande eftersom de stressar och jobbar så mycket att barnet försummas i sin uppväxt, men nej fan skyll istället på spelen. Det blir nog bra det.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av anon_1418:

Lite OT kanske.. men för f-an! *slår näven i borden*

Detta kommer jag säkert få skit för och det förtjänar jag nog delvis, men börjar bli riktigt le på att läsa detta på FZ, men det kanske är en överlevnadsstrategi för att bemöta en yngre generation och se till att de stannar.. men inte de som länge har hängt kvar sedan dag 1.

För mig räcker det med hederliga spelrecensioner, riktigt relevanta "spelrelaterade" artiklar, releaser, m.m. (må hända att jag är gammalmodig och grå). Men jag vill inte läsa om muthärvor, företag som lurar ungar på pengar (tydligen så har inga föräldrar något som helst ansvar längre), eller om politiska skiljaktigheter. Det finns nyhetssajter som klarar det alldeles utmärkt bra, eller dåligt.. lite beroende på vilken syn man har på detta.

Fanns en tid då jag satt maniskt vid www.fragzone.se - fz.se och uppdaterade webbsidan frekvent för att läsa om något nytt och intressant. Nu är jag inte ens det minsta exalterad längre.

Räkna inte med att jag svarar folk som citerar och tycker att det jag skriver är felaktigt.. det är så jag känner bara.

Jag förstår dina resonemang, det vore skönt med en avkrok på Internet där man kunde lämna världen vid tröskeln. För mig handlar det om att spel är något mer än bara spel, det har blivit en del av samhällsdebatten. Då är det svårt att inte doppa tårna i de frågorna.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av vurt:

Problemet är alltid en elefant i rummet som ingen vill prata om.

Det mest hippa du kan säga är dock att det är män/pojkar som är problemet. Eller så kan man som Yngeman gör, skylla på att det är alkoholen..

Finland har också festivaler på sommaren, inga rapporterade våldtäkter eller trakasserier, trots 99.000 besökare. Så, finnarna har alltså blivit 1) helnykterister 2) har bara kvinnliga besökare. För det kan inte vara något annat och även om det är så kan det ämnet bli föremål för politisk propaganda, så det ska inte nämnas. Då blir allt bra. Punkt.

Jag tycker du glömmer en viktig aspekt i dina inlägg. De borde inledas med "Jag tror" eller "Min åsikt är". Istället för att skriva passivt aggresiva inlägg utifrån dina egna teorier.


signatur
Medlem

Arme Sverige. Fan ska det ha tagit dom 20år att komma fram det? (GTA 1997). Det har varit en 18års stämpel sen första spelet på omslaget. Och man undrar varför diverse myndigheter kritiseras...

Medlem
Skrivet av kanshira:

Min son på 9 år spelar gta v. Han brukar köra runt med en stor lastbil och hämtar släp på landsbygden som han lämnar inne i stan. Han vet allt som finns i gta v men han bryr sig inte om det. Om man inte gör tabu av det så blir det mindre intressant tydligen.

Du har tillskillnad från de flesta koll på vad han spelar, och HUR han spelar. Briljant. Dagens föräldrar behöver skaffa sig bättre förståelse för de spel ungarna spelar. Min grabb är inte så gammal än, knappt 1,5 år, men han är redan en fena på iPad och Youtube.

Medlem

Att anklaga videospel för att ligga bakom våld är inte bara fel, det är även en lögn. I USA, så har det dödliga våldet gått ner, samtidigt som försäljning av videospel har ökat.
http://www.forbes.com/sites/erikkain/2012/04/19/as-video-game...


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Tror inte ett skit på att man skulle bli våldsam av spel som GTA eller Call of Duty.
Däremot vet jag inte om jag skulle vilja att mitt barn sitter och spelar GTA 5 heller. GTA har ju blivit "värre" ju mer realistiskt det har blivit. I GTA 1 och 2 var allting bara pixelgubbar man dödade. I GTA 3 kunde man köpa sex för att få tillbaka HP men det enda som visades var en guppande bil. I GTA 5 kan man ju gå till strippklubben och köpa hur många barbröstade lap dances man vill.
En 10-årig jag hade aldrig tröttnat.

Samhället har blivit mer sexualiserat av anledningar som inte har med spel att göra.

Själv spelade jag Duke Nukem 3d när jag var 7 år och Soldier of Fortune när jag var 11 och i SoF tyckte jag det roligaste var att skjuta av kroppsdelar på döda fiender.
Har aldrig skadat något större än en mygga.

Sexuella övergrepp ökar av helt andra skäl...

Anekdotisk evidens.

Medlem
Skrivet av MacNille:

Att anklaga videospel för att ligga bakom våld är inte bara fel, det är även en lögn. I USA, så har det dödliga våldet gått ner, samtidigt som försäljning av videospel har ökat.
http://www.forbes.com/sites/erikkain/2012/04/19/as-video-game...

Den där artikeln du länkar till säger inget om kausalitet. Det du hänvisar till är två tidsserier med en negativ samvariation.

Medlem

Spel kan vara en "trigger" för att folk ska få hjärnsläpp. Men då förutsätter man att personen i fråga redan har en störning från början men kanske inte varit så tydlig med den eller kanske inte ens vet om den själv. Spelen i säg är ju inte farliga för de flesta av oss men som sagt så tror jag starkt på att spel eller film kan vara något som triggar igång något våldsamt.

Tror att jag läst om detta någonstans men jag tycker att det verkar troligt också.

Medlem
Skrivet av Gamer-Tompa:

Antal dödade fiktiva personer i spel ( alla genrer) : >1 000 000 000

Antalet dödade riktiga personer: 0.
Trots värnplikt där man lär sig döda på riktigt.

Problemet i artikeln stavas mångkultur och oansvariga föräldrar. Inget annat.

Vilka grunder har du för att det har med mångkulturen att göra? En liten del av alla våldtäkter är sk överfallsvåldtäkter. (12%) Resterande utförs av någon man är bekant med.
https://goo.gl/sG3btV (källa)

Ambassadör
Xbox

Föräldrar som låter sina (små) barn spela GTA och liknande spel är förmodligen lite sjuka i huvudet. Inte för att barn som spelar blir våldsamma utan för att man introducerar barnet till saker som de gott kan få leva i ovisshet om så länge det går. Det finns så jäkla mycket annat att spela för barn.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag tycker du glömmer en viktig aspekt i dina inlägg. De borde inledas med "Jag tror" eller "Min åsikt är". Istället för att skriva passivt aggresiva inlägg utifrån dina egna teorier.

Citera vad du tycker är min åsikt vetja så får vi reda på det istället?

Det är inga terorier om Finland som jag använde som ett exempel. Det är inga teorier eller åsikter att man inte vill prata om problemet i svensk massmedia, istället skyller man på dataspel. Polisen har redan gått ut med vad som är problemet, sen fick de såklart skit för det och blev tvingade att ta tillbaka det. Men det var ju väntat med en pajas till polischef som tror att armband hjälper mot våldtäkter, samtidigt som han säger "hur förhindrar man händer att begå beröring". Ja, hur förhindrar man att händer åker in under byxorna på tjejer.. Inte fan är det med hans armband i alla fall. Han satt i TV och gav sina sympatier till en ensamkommande som precis mördat en 21-årig tjej. Listan blir lång, det är inte svårt att se vart deras sympatier ligger och att de inte vill göra något åt det verkliga problemet, deras lösningar är rena trollningar och hån mot de utsatta och mot alla de som tröttnat.


signatur
Medlem

Det är heller inte så enkelt som att skylla på föräldrarna. Verkligheten är komplex och både upplevelser (tex från spel) och föräldrar och tusen andra saker påverkar. Våldtäkt har tyvärr alltid förekommit, även hos andra arter än människan.

Medlem

Ledsen att behöva säga det men problemet stavas alkohol. Jag är själv absolut ingen nykterist men tror fan människan vari f*cked up sedan hon började ta droger och dricka alkohol.

Menar innan vi ens hade en TV eller liknande så brände vi inbillade häxor på bål och andra trevligheter.

Somliga ska bara inte dricka.

Men alkoholen är det ingen som beskyller..

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av vurt:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag tycker du glömmer en viktig aspekt i dina inlägg. De borde inledas med "Jag tror" eller "Min åsikt är". Istället för att skriva passivt aggresiva inlägg utifrån dina egna teorier.

Citera vad du tycker är min åsikt vetja så får vi reda på det istället?

Det är inga terorier om Finland som jag använde som ett exempel. Det är inga teorier eller åsikter att man inte vill prata om problemet i svensk massmedia, istället skyller man på dataspel. Polisen har redan gått ut med vad som är problemet, sen fick de såklart skit för det och blev tvingade att ta tillbaka det. Men det var ju väntat med en pajas till polischef som tror att armband hjälper mot våldtäkter, samtidigt som han säger "hur förhindrar man händer att begå beröring". Ja, hur förhindrar man att händer åker in under byxorna på tjejer.. Inte fan är det med hans armband i alla fall. Han satt i TV och gav sina sympatier till en ensamkommande som precis mördat en 21-årig tjej. Listan blir lång, det är inte svårt att se vart deras sympatier ligger och att de inte vill göra något åt det verkliga problemet, deras lösningar är rena trollningar och hån mot de utsatta och mot alla de som tröttnat.

Hur förklarar du det då att det mer eller mindre alltid förekommit våldtäkter, och andra brott, på festivaler? Eller samhället i stort.

Hur ser anmälningsbenägenheten ut i Finland, som är ditt exempel. Är det lägre eller högre än i Sverige som jag inbillar mig har haft en större debatt kring sådant de senaste åren än vårt hårdföra grannland?

Vilken roll har alkohol i sammanhanget? Och så vidare.


signatur
Medlem

När jag var 10-12 bast lekte vi krig, turades om gällande dominerandet och mätte oss med varandra. Vi byggde vapen och tuttade eld på prylar vi snabbt släckte. Detta varvades med karatelekar på extra stora nallebjörnar, vi smälte myror med förstoringsglas, ryckte vingar av flugor och ibland hittade man de beryktade skogsporrisarna.

Det låter ju helt sjukt, total dekadens, speciellt om man skulle skriva det i en ledarartikel och dela på facebook idag. Jag och antagligen alla andra som blev utsatta för denna fasansfulla uppväxt i mitten av 90-talet har dock inget sug att göra illa andra människor eller våldta på festivaler och jag tvivlar på att GTA hade gjort bu eller bä.

Däremot, som någon var inne för ett tag sedan, lär sig människan att känna empati och rätt/fel genom att uppleva/bejaka när någon annan blir ledsen. Speciellt när man själv är den som orsakar att någon annan blir ledsen. Detta är något jag tror generellt sett kan bli ett problem om man över tid har sitt primära sociala utbyte via internet, oavsett om man är 12 eller 50 år gammal.

Video-/spelvåld känns för mig som att det går jämt upp med att vara påverkande såväl negativt som positivt.

Medlem
Skrivet av disinfect:

Dessa massövergrepp i samband med festivaler och stora folksamlingar är ett nytt fenomen. Efter massövergreppen i Köln och Kungsträdgården, som polisen försökte mörka för att inte gynna SD, tror jag att vi alla vet vad det verkliga problemet är.

Att skylla våld på TV-spel och filmer är samma gamla moralisttrams vi hört sedan videovåldsdebatten på 80-talet.

Det du ser som "det verkliga problemet" har använts som trams sen långt tidigare än 80-talet. Så kallade "svenskar" har våldtagit mördat, tafsat hundratals år tillbaka i tiden, samma som i resten av världen. Knappast ett nytt fenomen. För bara en sådär 60-70 år sen gjorde ju tillochmed staten det själv.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av vurt:

Problemet är alltid en elefant i rummet som ingen vill prata om.

Det mest hippa du kan säga är dock att det är män/pojkar som är problemet. Eller så kan man som Yngeman gör, skylla på att det är alkoholen..

Finland har också festivaler på sommaren, inga rapporterade våldtäkter eller trakasserier, trots 99.000 besökare. Så, finnarna har alltså blivit 1) helnykterister 2) har bara kvinnliga besökare. För det kan inte vara något annat och även om det är så kan det ämnet bli föremål för politisk propaganda, så det ska inte nämnas. Då blir allt bra. Punkt.

Jag tycker du glömmer en viktig aspekt i dina inlägg. De borde inledas med "Jag tror" eller "Min åsikt är". Istället för att skriva passivt aggresiva inlägg utifrån dina egna teorier.

Någon "tro" eller "min åsikt" är det inte. Här är en artikel om det från finska Yle.

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/07/04/inga-fall-av-sexuel...

Citat:

Inga fall av sexuella ofredanden under festivaler i Finland

Två stora festivaler ordnades i Finland förra veckoslutet. Provinssi i Seinäjoki lockade 71 000 besökare och Tuska samlade 28 000 metalfans till Helsingfors. Enligt arrangörerna gick allt lugnt till och inga fall av sexuellt ofredande anmäldes under festivalerna.

- Vi har inte märkt någonting. Vi brukar alltid ha det jättelugnt, säger producent Niklas Nuppola på Tuskafestivalen.

Johannes Kinnunen på Provinssi säger att de bekymrat följt nyheterna från Sverige. Men tillägger att han inte har hört om liknande fall i Finland.

- I Finland är festivalerna lugna och trygga platser att fira och festa på. Jag hoppas att det skulle vara så också i fortsättningen, säger informatör Johannes Kinnunen på Provinssi.

Medlem

Tycker det är självklart att nästan vad som helst kan triggra folk som redan är sinnessjuka - för att använda en generaliserande term - även om man kanske inte vet det än.

Ska man som förälder tillåta sina barn att spela sådant här måste man vara noga med att förklara. Vissa grejer tror jag också det är bäst att vänta med, mend et är oerhört viktigt att man inte bara ignorerar något som barn med all sannolikhet kommer att komma i kontakt med i dagens samhälle. Att avdramatisera något är ett mycket bra sätt att få ungdomar att inte bli så fascinerad av något.

Men som sagt, vissa individer har bara ett sinne som är våldsamt eller dylikt. Det bästa man kan göra är att vara uppmärksam och kanske går det att hjälpa dem. Det finns ingen enkel lösning som Maria Dufva vill ha. Jag förstår varför hon skriver artikeln då jag verkligen hatar våldtäkt och väldsbrott men det är inte så enkelt.

Citat:

Vilken roll har alkohol i sammanhanget? Och så vidare.

Något som jag också funderat på från och till. Jag bor nära en pub/restaurang, och får nästan varje vecka beskåda knuffar och käbbel som ibland utvecklas till slagsmål. Utan undantag är alkohol inblandat. Men vi är inte villiga att släppa det rusmedlet, och samtidigt så är det ju likadant där... för den balanserade människan spelar det ju ingen roll. Man hamnar i en position där man funderar på om man måste ta bort nöjen bara för ett fåtal individer påverkas av dem. Inga enkla svar.

Medlem
Skrivet av Hannu:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av vurt:

Problemet är alltid en elefant i rummet som ingen vill prata om.

Det mest hippa du kan säga är dock att det är män/pojkar som är problemet. Eller så kan man som Yngeman gör, skylla på att det är alkoholen..

Finland har också festivaler på sommaren, inga rapporterade våldtäkter eller trakasserier, trots 99.000 besökare. Så, finnarna har alltså blivit 1) helnykterister 2) har bara kvinnliga besökare. För det kan inte vara något annat och även om det är så kan det ämnet bli föremål för politisk propaganda, så det ska inte nämnas. Då blir allt bra. Punkt.

Jag tycker du glömmer en viktig aspekt i dina inlägg. De borde inledas med "Jag tror" eller "Min åsikt är". Istället för att skriva passivt aggresiva inlägg utifrån dina egna teorier.

Någon "tro" eller "min åsikt" är det inte. Här är en artikel om det från finska Yle.

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/07/04/inga-fall-av-sexuel...

Citat:

Inga fall av sexuella ofredanden under festivaler i Finland

Två stora festivaler ordnades i Finland förra veckoslutet. Provinssi i Seinäjoki lockade 71 000 besökare och Tuska samlade 28 000 metalfans till Helsingfors. Enligt arrangörerna gick allt lugnt till och inga fall av sexuellt ofredande anmäldes under festivalerna.

- Vi har inte märkt någonting. Vi brukar alltid ha det jättelugnt, säger producent Niklas Nuppola på Tuskafestivalen.

Johannes Kinnunen på Provinssi säger att de bekymrat följt nyheterna från Sverige. Men tillägger att han inte har hört om liknande fall i Finland.

- I Finland är festivalerna lugna och trygga platser att fira och festa på. Jag hoppas att det skulle vara så också i fortsättningen, säger informatör Johannes Kinnunen på Provinssi.

Tala om meningslös artikel har ju varit dussintals festivaler i Sverige utan anmälningar i år också. Vad säger det.....

Alltid funnits i Finland också.... https://en.wikipedia.org/wiki/Sexual_violence_in_Finland

Nu är det wikipedia ja, och jag orkar inte gå in på källorna själv, men då jag inte anklagar någon "annan grupp" för alla problem, så känner jag mig inte tvungen heller. Jag är trygg i att det här är något som funnits i Svenska samhället för evigt. Alltid i grupperna som är fattigast och mest utsatta själva är problemen större, har inget med folkgrupp att göra.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Gör åldersgränsen till lag då. Tror i alla fall ett antal föräldrar skippar att köpa det till barnen på julafton, förutsatt att de får samma inställning till spel som de flesta har till alkohol. Men kanske bara är önsketänkande..

Finns inget mer kittlande än "Vi vill varna för starka bilder!".
Tror lagen inte kommer påverka något alls.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Hannu:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av vurt:

Problemet är alltid en elefant i rummet som ingen vill prata om.

Det mest hippa du kan säga är dock att det är män/pojkar som är problemet. Eller så kan man som Yngeman gör, skylla på att det är alkoholen..

Finland har också festivaler på sommaren, inga rapporterade våldtäkter eller trakasserier, trots 99.000 besökare. Så, finnarna har alltså blivit 1) helnykterister 2) har bara kvinnliga besökare. För det kan inte vara något annat och även om det är så kan det ämnet bli föremål för politisk propaganda, så det ska inte nämnas. Då blir allt bra. Punkt.

Jag tycker du glömmer en viktig aspekt i dina inlägg. De borde inledas med "Jag tror" eller "Min åsikt är". Istället för att skriva passivt aggresiva inlägg utifrån dina egna teorier.

Någon "tro" eller "min åsikt" är det inte. Här är en artikel om det från finska Yle.

Då menade jag såklart orsakerna bakom detta, inte att det finns festivaler där det inte är ett problem.


signatur
Medlem
Skrivet av AHTF:
Skrivet av Hannu:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av vurt:

Problemet är alltid en elefant i rummet som ingen vill prata om.

Det mest hippa du kan säga är dock att det är män/pojkar som är problemet. Eller så kan man som Yngeman gör, skylla på att det är alkoholen..

Finland har också festivaler på sommaren, inga rapporterade våldtäkter eller trakasserier, trots 99.000 besökare. Så, finnarna har alltså blivit 1) helnykterister 2) har bara kvinnliga besökare. För det kan inte vara något annat och även om det är så kan det ämnet bli föremål för politisk propaganda, så det ska inte nämnas. Då blir allt bra. Punkt.

Jag tycker du glömmer en viktig aspekt i dina inlägg. De borde inledas med "Jag tror" eller "Min åsikt är". Istället för att skriva passivt aggresiva inlägg utifrån dina egna teorier.

Någon "tro" eller "min åsikt" är det inte. Här är en artikel om det från finska Yle.

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/07/04/inga-fall-av-sexuel...

Citat:

Inga fall av sexuella ofredanden under festivaler i Finland

Två stora festivaler ordnades i Finland förra veckoslutet. Provinssi i Seinäjoki lockade 71 000 besökare och Tuska samlade 28 000 metalfans till Helsingfors. Enligt arrangörerna gick allt lugnt till och inga fall av sexuellt ofredande anmäldes under festivalerna.

- Vi har inte märkt någonting. Vi brukar alltid ha det jättelugnt, säger producent Niklas Nuppola på Tuskafestivalen.

Johannes Kinnunen på Provinssi säger att de bekymrat följt nyheterna från Sverige. Men tillägger att han inte har hört om liknande fall i Finland.

- I Finland är festivalerna lugna och trygga platser att fira och festa på. Jag hoppas att det skulle vara så också i fortsättningen, säger informatör Johannes Kinnunen på Provinssi.

Tala om meningslös artikel har ju varit dussintals festivaler i Sverige utan anmälningar i år också. Vad säger det.....

Alltid funnits i Finland också.... https://en.wikipedia.org/wiki/Sexual_violence_in_Finland

Nu är det wikipedia ja, och jag orkar inte gå in på källorna själv, men då jag inte anklagar någon "annan grupp" för alla problem, så känner jag mig inte tvungen heller. Jag är trygg i att det här är något som funnits i Svenska samhället för evigt. Alltid i grupperna som är fattigast och mest utsatta själva är problemen större, har inget med folkgrupp att göra.

Tycker själv att det är en rätt bra jämförelse då Seinäjoki lockade 71k besökare utan ett enda anmält fall av sexualbrott.
Har vi någon festival i samma antal besökare i Sverige där det inte rapporterats ett enda sexualbrott?
Är själv inte så insatt i hur stora festivaler vi har i Sverige eller hur många till antalet vi har.

Medlem

Det finns otagliga spel där det gäller att spöa på polisen på olika sätt, kan vara så oskyldigt som ett skateboardspel, där man ska spraya sina tags, polisen kommer och man antingen flyr eller gör sig av med dom.

Det gäller att få dom att förstå att det är ett spel, därav åldersgränsen, sen är de lite vett också, jag har spelat quake när jag var liten, men jag rocketjumpade inte i lumpen om man säger så....

Medlem
Skrivet av Hannu:
Skrivet av AHTF:
Skrivet av Hannu:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av vurt:

Problemet är alltid en elefant i rummet som ingen vill prata om.

Det mest hippa du kan säga är dock att det är män/pojkar som är problemet. Eller så kan man som Yngeman gör, skylla på att det är alkoholen..

Finland har också festivaler på sommaren, inga rapporterade våldtäkter eller trakasserier, trots 99.000 besökare. Så, finnarna har alltså blivit 1) helnykterister 2) har bara kvinnliga besökare. För det kan inte vara något annat och även om det är så kan det ämnet bli föremål för politisk propaganda, så det ska inte nämnas. Då blir allt bra. Punkt.

Jag tycker du glömmer en viktig aspekt i dina inlägg. De borde inledas med "Jag tror" eller "Min åsikt är". Istället för att skriva passivt aggresiva inlägg utifrån dina egna teorier.

Någon "tro" eller "min åsikt" är det inte. Här är en artikel om det från finska Yle.

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/07/04/inga-fall-av-sexuel...

Citat:

Inga fall av sexuella ofredanden under festivaler i Finland

Två stora festivaler ordnades i Finland förra veckoslutet. Provinssi i Seinäjoki lockade 71 000 besökare och Tuska samlade 28 000 metalfans till Helsingfors. Enligt arrangörerna gick allt lugnt till och inga fall av sexuellt ofredande anmäldes under festivalerna.

- Vi har inte märkt någonting. Vi brukar alltid ha det jättelugnt, säger producent Niklas Nuppola på Tuskafestivalen.

Johannes Kinnunen på Provinssi säger att de bekymrat följt nyheterna från Sverige. Men tillägger att han inte har hört om liknande fall i Finland.

- I Finland är festivalerna lugna och trygga platser att fira och festa på. Jag hoppas att det skulle vara så också i fortsättningen, säger informatör Johannes Kinnunen på Provinssi.

Tala om meningslös artikel har ju varit dussintals festivaler i Sverige utan anmälningar i år också. Vad säger det.....

Alltid funnits i Finland också.... https://en.wikipedia.org/wiki/Sexual_violence_in_Finland

Nu är det wikipedia ja, och jag orkar inte gå in på källorna själv, men då jag inte anklagar någon "annan grupp" för alla problem, så känner jag mig inte tvungen heller. Jag är trygg i att det här är något som funnits i Svenska samhället för evigt. Alltid i grupperna som är fattigast och mest utsatta själva är problemen större, har inget med folkgrupp att göra.

Tycker själv att det är en rätt bra jämförelse då Seinäjoki lockade 71k besökare utan ett enda anmält fall av sexualbrott.
Har vi någon festival i samma antal besökare i Sverige där det inte rapporterats ett enda sexualbrott?
Är själv inte så insatt i hur stora festivaler vi har i Sverige eller hur många till antalet vi har.

Töreboda festivalen hade väl förra året över 3 dagar sett 45000 besökare, och vad jag vet inga anmälningar alls.

– Polisen sa till oss efter förra festivalen att det var mindre stökigt än Skövde en löningshelg. Då känns det bra, säger han.

Bara något löst taget citat, om festivalen.

Skriv svar