Diablo 2 vs Diablo 3 borde vara en enkel match

Robot
Diablo 2 vs Diablo 3 borde vara en enkel match

Vad gjorde egentligen de två olika spelen bra, och dåligt.

#diablo-iii


Medlem
Diablo 2 vs Diablo 3 borde vara en enkel match

Vilken fråga haha, ingen tror väl trean är bättre


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

phi
Medlem

Diablo 3 var en katastrof vid release men är idag ett bättre spel än Diablo 2.

Bring it on.

Medlem
Skrivet av phi:

Diablo 3 var en katastrof vid release men är idag ett bättre spel än Diablo 2.

Bring it on.

Håller med dig rätt hårt. Diablo 2 var fantastiskt för sin tid, men håller knappast måttet idag. Sedan expansionen är D3 en väldigt värdig uppföljare på alla sätt.

Medlem

Diablo 3: du slipper fightas över loot, du har din egen som ingen ser. Du slipper bottar som spammar sönder.

Diablo2: har bättre set/gear system, men låga 800x600 i upplösning ser ut som skit på dagens högupplösta skärmar.

Medlem
Skrivet av phi:

Diablo 3 var en katastrof vid release men är idag ett bättre spel än Diablo 2.

Bring it on.

Du vill verkligen starta bråk


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Som vanligt, ingen bryr sig om första spelet.

Medlem

Det roliga med PoE där man likt Diablo 2 delar loot är att det ger upphov till dråpliga situationer med polare över Mumble om "vems loot det egentligen var"

Medlem

Diablo 2 var teamwork ända tills looten droppades på marken och spelet blixtsnabbt urartade till en digital variant av Hungry Hippos.

Medlem
Skrivet av Jonlissla:

Som vanligt, ingen bryr sig om första spelet.

Mmm... Jag har bara spelat Diablo 1 och Diablo 3. Som tur var började jag inte spela Diablo 3 förrän efter expansionen hade släppts och idag tycker jag att det är ett mycket trevligt spel. Diablo 1 däremot, det hade en mycket spännande känsla över sig. Nu spelade jag inte D3 pga berättelsen, så det är i princip två helt skilda spel för mig, hehe.

Medlem

Diablo 3 är alldeles för enkelt. Ingen utmaning alls och man kan få bästa gear på 1-2 veckor.
PoE är ett bättre spel om man vill ha en utmaning. Vill man koppla bort hjärnan och bara ta det lugnt några timmar är Diablo 3 ett bra val dock.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Första Diablo är för mig mer "Diablo" än någon uppföljare, men jag är nog inte i majoritet

Medlem

Det största problemet som han inte ens tar upp i videon är det faktum att det som jag tror gjorde D2 stort var att man fick interagera med andra på b.net för att optimera sin karaktär.

Vet inte hur många timmar jag suttit i tradekanalen eller hoppat runt i trade games för att hitta precis det man letar efter.

I D3 så tog dom bort det när dom introducerade AH, för att senare ta bort AH och ta bort kontakten mellan spelarna helt vilket lett till att spelet numera är ett totalt osocialt spel som förmodligen tilltalar folk med autism men som ändå vill låtsas som att det är ett multiplayer spel.

Det gäller även den nuvarande versionen så folk som påstår att D3 idag är bättre än vad D2 var när D2 var aktuellt kan bara gå och lägga sig.

Medlem

Gissar att alla som röstar diablo 3 inte spelade 2:an när det begav sig.

Diablo 2 hardcore med freejoin var grym adrenalin kick

Medlem
Skrivet av Grishnaq:

Gissar att alla som röstar diablo 3 inte spelade 2:an när det begav sig.

Diablo 2 hardcore med freejoin var grym adrenalin kick

Tror inte du har rätt med din gissning där faktiskt. Faktum är att Diablo 2 är ett av de spelen som folk ser på med nostalgiglasögon som hårdast, och det är inte riktigt lika perfekt som folk gärna vill minnas.

Medlem

D3 är bra mycket bättre än D2.

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Grishnaq:

Gissar att alla som röstar diablo 3 inte spelade 2:an när det begav sig.

Diablo 2 hardcore med freejoin var grym adrenalin kick

Tror inte du har rätt med din gissning där faktiskt. Faktum är att Diablo 2 är ett av de spelen som folk ser på med nostalgiglasögon som hårdast, och det är inte riktigt lika perfekt som folk gärna vill minnas.

Har tagit upp det flera gånger efter treans släpp och tvåan är fortfarande hästlängder före.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Grishnaq:

Gissar att alla som röstar diablo 3 inte spelade 2:an när det begav sig.

Diablo 2 hardcore med freejoin var grym adrenalin kick

Tror inte du har rätt med din gissning där faktiskt. Faktum är att Diablo 2 är ett av de spelen som folk ser på med nostalgiglasögon som hårdast, och det är inte riktigt lika perfekt som folk gärna vill minnas.

Sa inte att det var perfekt, men nämner npgra fördelar med d2.

Pvp
Mycket mer socialt spel " mer likt ett mmo "
Builds och valfrihet
Pvp
Nämnde jag pvp?:) vilket gör att ett spel får så många fler dimensioner och saker o faktiskt göra?

Medlem
Skrivet av Grishnaq:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Grishnaq:

Gissar att alla som röstar diablo 3 inte spelade 2:an när det begav sig.

Diablo 2 hardcore med freejoin var grym adrenalin kick

Tror inte du har rätt med din gissning där faktiskt. Faktum är att Diablo 2 är ett av de spelen som folk ser på med nostalgiglasögon som hårdast, och det är inte riktigt lika perfekt som folk gärna vill minnas.

Sa inte att det var perfekt, men nämner npgra fördelar med d2.

Pvp
Mycket mer socialt spel " mer likt ett mmo "
Builds och valfrihet
Pvp
Nämnde jag pvp?:) vilket gör att ett spel får så många fler dimensioner och saker o faktiskt göra?

Också bra argument.

PVP är helt klart bara ett ord men som tillför så enormt mycket till spelet då det var en extra krydda som egentligen inte skadade någon förutom i HC.

Det var alltid kul att ha en karaktär som bara klarat normal difficulty som därför endast såg nightmare spel i listan för att på så vis ta reda på vad spel hette där 6+ pers questade i nightmare för att sedan ta in sin lvl 99 karaktär och sopa banan med dom. Eller varför inte bara sitta o random pvpa i akt 1?

Att griefa och att kunna bli griefad är helt klart en adrenalinkick. Att sitta o spela mot AI'n blir gammalt sjukt fort.

Medlem
Skrivet av Grishnaq:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Grishnaq:

Gissar att alla som röstar diablo 3 inte spelade 2:an när det begav sig.

Diablo 2 hardcore med freejoin var grym adrenalin kick

Tror inte du har rätt med din gissning där faktiskt. Faktum är att Diablo 2 är ett av de spelen som folk ser på med nostalgiglasögon som hårdast, och det är inte riktigt lika perfekt som folk gärna vill minnas.

Sa inte att det var perfekt, men nämner npgra fördelar med d2.

Pvp
Mycket mer socialt spel " mer likt ett mmo "
Builds och valfrihet
Pvp
Nämnde jag pvp?:) vilket gör att ett spel får så många fler dimensioner och saker o faktiskt göra?

Jag tycker inte att pvpn i d2 är märkvärdigre än vad brawl i d3 är. Roligt i typ 20 min.

Medlem

För mig var det framför allt två saker som gjorde att jag ogillade D3. Han tog upp båda två i videon.

Att ens skada med fireballs och magiska grodor blir större när man håller i ett större svärd. (???)

Och att man kan byta skills hur som helst. Jag gillade själva byggandet av mina karaktärer. Jag gjorde massor av nya karaktärer och spelade dem bara upp till typ lv 50-70 oftast. Sen tröttnade jag och började om med någon ny idé. Personligen tyckte jag att det var roligare än att ha en supergubbe med lv99 som man kan byta build med hur som helst.

Medlem

Skillnaden är väl att i Diablo 2 så spenderade jag 3 månader för att få en bra Herald of Zakaruum. I Diablo 3 så har man fan BIS på allt under högst 2 veckor.
Spelar seasons every now and then, annars vettefan arne.


signatur

"You look like you need a monkey."

Avstängd

Minns när man LANade D1 ihop som småyngel som knappt kom längre än till Butcher. En sak som jag alltid störde mig på D1 var just att man inte kunde springa, men klona pengar var alltid kul.

D2Lod var magiskt på sin tid med tanke på vilken uppgradering från D1 det var: längre story, snyggare grafik, fler karaktärer, fler spells, mer avancerat gear- & loot-system, PvP, b.net, man kunde äntligen springa!

D3+Exp var magiskt så länge det varade att spela igenom kampanjen med alla olika snubbar för att se alla olika spells. Det var oxå kul att exploita farma guld-lootgoblins innan det fixades.

Jag tkr D2Lod har större replay value än D3 även om bossarna i D2Lod är rätt likadana och har minimal variation jämfört med dem i D3. Kan mycket väl vara nostalgin som spökar.

Jag kanske inbillar mig nu, men jag har för mig att det fanns klart större utbud på spells i D2Lod än i D3? Så man kunde testa olika specc trees. I D3 får man ju allt serverat på silverfat efter max levels.

Jag tror ett problem med gamla spel vs halvgamla spel vs nya spel är att de nya spelen inte kmr med innovativa saker eftersom det oftast redan kom vid halvgamla spel (som från D1 -> D2).

Idag tas det för givet att spel ska vara snyggt, ha bra å lång story, stort utbud på olika karaktärer och olika specc trees för karaktärer, att du ska kunna spela på nätet, osv.

Så vad ska utvecklarna komma med som är så innovativt att det känns "wow! vilken uppgradering som uppföljare!"? Att göra de nya spelen über-noobvänliga har haft sitt race nu kan jag tycka

Sen håller jag oxå med om att AH var både kul å tråkigt: kul att kunna bara fixa ett schysst item om man hade grindat tillräckligt med guld, men oxå tråkigt att det inte blir samma känsla att hitta legendaries, "äh, kan köpa en bättre i AH".

Medlem

Miljö och atmosfär tas upp i videon och jag måste instämma. D1/D2 var verkligen mörka spel, på gränsen till horror, med sin egen känsla och ton. D3 känns mer som WoW-light än något annat.

Det var det som fick mig att aldrig fasta för trean på samma sätt som jag gjorde de gamla spelen.

Medlem

Istället för "De är likvärdiga" skulle jag vilja ha "De har båda sina bra sidor".

Medlem

Torchlight =(
"cries in the forgotten corner"

Medlem

Eftersom jag fortfarande lirar 2:an med glädje och inte ens tittar åt 3:ans håll var valet enkelt. Jag har inte ens startat 3:an sen jag spelade vid release. Så mycket fångade det spelet mig


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Trean känns knappt som Diablo ens, så tvåan går min röst till utan tvekan.

Moderator | Testpilot

2an är kul men spelets system är alldeles för föråldrat. Gillar inte Skillpoints och Attribute points då det kan göra så att din karaktär blir "fel" och du "måste" börja om. Skönare tycker jag att du låser upp allt och sedan kan välja vad du ska ha, och sedan byta hur du vill.

Gillar också inte det faktum (och aldrig gjort) att du måste spela igenom spelet tre gånger. Oftast pallar jag inte mer än en gång. Varför skulle jag vilja spela samma spel tre gånger för att komma till det svåraste?

Och ni som gnäller på hur lätt det är att få loot. Menar ni på fullaste allvar att det är KUL att grinda i tre månader för att få två set delar av de eventuellt 5 du behöver? Hur är det kul? Det är inte "svårt" eller en "utmaning". Det kräver bara din tid.

Sedan skills... Nu var det länge sedan jag var väldigt insatt men kändes som att man inte använda många olika attacker heller och då ska man spamma samma jävla skit genom tre genospelningar. Nej usch fy.

Diablo 3 all the way baby. Kul att spela 2an som en nostalgitripp men inte mer än så.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag stör mig på att man säger att auktionshuset var en katastrof. Jag tycker inte auktionshuset var dåligt alls. Vad som å andra sidan var dåligt var att droprate var balanserad efter auktionshuset; DET var dåligt. Likväl att det var sånt jävla spann på itemstatsen, int-stat på ett barbar-only vapen? Hade du otur fick du 20vit på ett item som kunde ha 350+ i vit. Sådana saker tyckte jag de gjorde dåligt. Men auktionshuset i sig var det inget fel på.

12
Skriv svar