Trots hånet mot Sverige – Civilization VI säljer bra

Robot
Medlem
Trots hånet mot Sverige – Civilization VI säljer bra

Det behövs dock en patch eller två kanske till och med en expansion för att spelet ska bli så bra som det kan bli. Många små saker saknas men spelet har en bra grund att bygga på.

Medlem

Med tanke på hur mycket bättre det är än vad Civ V var vid release så är jag inte orolig för framtiden.
Men jag längtar också efter första patchen, är några irriterande buggar.

Moderator | Testpilot

Aldrig varit insatt i Civ. Är det turbaserat? Alltid tyckt det ser ut som ett brädspel.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Aldrig varit insatt i Civ. Är det turbaserat? Alltid tyckt det ser ut som ett brädspel.

Ja det är turordningsbaserat, men spelar man multiplayer online så kan man göra sina drag samtidigt som dem man spelar med för att snabba upp det.

Medlem

Tyvärr så har civ sedan tvåan alltid krävt en exp eller två för att bli ett 5/5 spel. Enligt mig


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Utan tvekan det Civ jag lagt ner minst tid på efter släpp. Det är inget dåligt spel (alls), men det är på tok för enkelt (korkad AI) och av någon anledning är det inte lika roligt att techa i detta som i de tidigare? (Att 1-stadsspel är på gränsen till omöjligt är även det mycket tråkigt)

Men jag tror trots allt att det är för likt Civ-5 för mig, det var roligt som fan i 60h men så fort man vunnit 3-4 ggr på Deity så tappa jag suget helt. Dock tror jag att mycket kan lösas med patchar och expansioner, kommer jag upp i häften av de nästan 2000h jag har i Civ 4/5 är jag nöjd.

Medlem
Skrivet av SamuelSvensson:

Utan tvekan det Civ jag lagt ner minst tid på efter släpp. Det är inget dåligt spel (alls), men det är på tok för enkelt (korkad AI) och av någon anledning är det inte lika roligt att techa i detta som i de tidigare? (Att 1-stadsspel är på gränsen till omöjligt är även det mycket tråkigt)

Men jag tror trots allt att det är för likt Civ-5 för mig, det var roligt som fan i 60h men så fort man vunnit 3-4 ggr på Deity så tappa jag suget helt. Dock tror jag att mycket kan lösas med patchar och expansioner, kommer jag upp i häften av de nästan 2000h jag har i Civ 4/5 är jag nöjd.

pro tip spela online, ingen dålig ai att brottas med

Medlem

Glömde nämna också att AI:n är smått schizofrena, dom gör de konstigaste sakerna ibland.
Exempelvis så blev jag denounced av Kongo för att jag inte spred min religion på samma turn som jag skapade den. Eller hur Aztecs blir helt rabiata om man har en luxuary som dom inte har.

Medlem

Visst har spelet brister, vissa allvarligare än andra. Men till skillnad från Civ IV o framför allt Civ V känns det inte som om en (eller fler) expansion är nödvändig för att spelet ska bli riktigt bra utan de flesta bristerna kan åtgärdas med patcher.

Tar man bort expansionerna till Civ IV o V o jämför med Civ IV är 6:an ljusår framför de andra iterationerna.

Gnällkuk

Gör mitt bästa att undvika det här spelet, har för mycket annat som tar upp min speltid. Posta gärna artiklar om att något är fel med spelet så länge, tack!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av SamuelSvensson:

Utan tvekan det Civ jag lagt ner minst tid på efter släpp. Det är inget dåligt spel (alls), men det är på tok för enkelt (korkad AI) och av någon anledning är det inte lika roligt att techa i detta som i de tidigare? (Att 1-stadsspel är på gränsen till omöjligt är även det mycket tråkigt)

Men jag tror trots allt att det är för likt Civ-5 för mig, det var roligt som fan i 60h men så fort man vunnit 3-4 ggr på Deity så tappa jag suget helt. Dock tror jag att mycket kan lösas med patchar och expansioner, kommer jag upp i häften av de nästan 2000h jag har i Civ 4/5 är jag nöjd.

Det är något fel på det där techträdet, jag känner att jag kan missa vitala saker, har inte känt så i tidigare civ, här kan jag typ skippa archery men ändå senare få saker som jag tycker borde bara kunna finnas pga archery...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Sverige var inte med i Civ V heller utan kom först i en expansion två år efter releasen.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Ahris:

Sverige var inte med i Civ V heller utan kom först i en expansion två år efter releasen.

Inget annat har väl påståtts heller? Skillnaden nu är ju att Norge är med - och dessutom redan i grundspelet. Till Civ 5 tillkom Danmark och Sverige efter hand, Norge fanns inte med ö.h.t.

Medlem
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Ahris:

Sverige var inte med i Civ V heller utan kom först i en expansion två år efter releasen.

Inget annat har väl påståtts heller? Skillnaden nu är ju att Norge är med - och dessutom redan i grundspelet. Till Civ 5 tillkom Danmark och Sverige efter hand, Norge fanns inte med ö.h.t.

Nej men det var bara otydligt och det var bra att användaren ovan hade poängterat det, jag visste inte om det själv.

Medlem
Skrivet av tricky:

Gör mitt bästa att undvika det här spelet, har för mycket annat som tar upp min speltid. Posta gärna artiklar om att något är fel med spelet så länge, tack!

Civ VI-releasen var ju en stor fail. För det släpptes på samma dag som BF1 och jag har bara hunnit med en halvtimme Civ. Kanske inte det svaret du ville ha.

Medlem

Löjligt att dom valde Norge, inte precis så att Norge ens varit i närheten av den stormakt Sverige var en gång i tiden.

Medlem

det är bara att ta över norge först, sen spela vidare civlization är beroendeframkallande som få lir!


signatur

//monster

Medlem

Det kunde ha varit värre, Danmark kunde ha varit med istället för Norge.

Har inte testat spelet ännu men får lite tid att göra det nästa månad.


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Avstängd

"Detta trots högljudda demonstrationer från svenskt håll"

Ursäkta men Sverige är så liten del av världen så utvecklarna bryr sig nog knappast.


signatur

PS5 och inget annat.

Skribent

Kul med omväxling. Klart Norge ska få vara med och leka lite. Men en expansion med Sverige tycker jag nog att vi bör få. Rent objektivt är ju Sverige bättre, och det vet alla.

Medlem

Värt att köpa, rekommenderas.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem

Alla klagar på att Norge finns med, men det största hånet av dom alla är att den första staden som man etablerar som Norge är Stockholm..... fyfasiken kunde dom inte änns skilja på länderna undrar man.

1
Skriv svar