Programmerings arbetet har börjat!

Medlem
Programmerings arbetet har börjat!

Hoy!

Det tog ett litet tag, men nu är programmerings arbetet igång!
Jag har börjat med att jobba med en Editor där jag skall knåpa ihop banorna till spelet. Jag vill få en fungerande version av denna innan jag börjar programmera och skapa själva spelet, blir lättare när man har en karta som går att ladda in och testa på.
Denna process har jag valt att kalla Iteration 1. Att jobba iterativt är något jag vant mig med när jag jobbat med grabbarna på Spell of Play, då delade vi in utvecklings momenten i 2 veckors iterationer för att sedan släppa en public release för att plocka kommentarer och kritik.
Nu kommer inte jag släppa något föräns det finns nått att spela dock. Jag funderar på att köra den vanliga public release modellen med några alpha releaser och sedan beta.
Alphan kommer förmodligen bara ha singelplayer stöd med AI styrda bots.

Men nu har jag ju inte kommit så långt än. Planerat för Iteration 1 är att fixa Editorn som nämnt, sedan knåpa ihop grundstommen för spelet, att kunna röra sig och skjuta på en bana som är byggd i editorn.
Allt kommer ligga på en väldigt simpel nivå med mycket placeholder grafik för att slippa få en flaskhals på utvecklings flödet.

Jag har lite screens åt er på hur det ser ut för tillfället. Jag har börjat med att skapa en meny som är grunden i systemet, här kommer man till alla delar av spelet, än sålänge så fungerar bara Quit och Editor, men senare byggs allt ut så att man kan klicka sig fram på de olika alternativen
Så här är Meny och Editor fönster i nuvarande läge!

Skulle nog kunna fortsätta att tjöta en hel del, men jag sparar det till ett annat inlägg!

#blogg

Inaktiv
Programmerings arbetet har börjat!

Då är det bara att önska lycka till! Själv har jag just avslutat Programmering B i skolan, skall köpa lite litteratur i sommar för att bygga på mina kunskaper.


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Medlem

Låter perfa! Vad skall du inrikta dig på för nått språk måntro?

Inaktiv

C++, eftersom det är det jag läst i A & B kursen. Igår lämnade jag in mitt projekt till B-kursen, var en klasslista man skulle kunna skapa/spara/öppna samt redigera/radera/söka/sortera. Inte så avancerat kanske men någonstans ska man börja

Är för övrigt väldigt sugen på den här: http://www.bokus.com/b/9789178827244.html?pt=search_result

Några tankar/funderingar om den?


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Medlem

Den ser helnajs ut, utlovar den vad som står så är det helt klart en bra start, har "Beginning OpenGL Game Programming" dock så har de tagit bort ganska viktiga kapitell i nytrycket såsom model inladdning och allmän spel uppbyggnad, mer en intro till OpenGL rent generellt.
Jag är ju helt fast i Java dock, gott att jobba mot många plattformar och det finns fina bibliotek för OpenGL kopplingar, det jag använder nu är som sagt inriktat på 2d spel, med support för joypad på ett väldigt fint sätt, det första liret jag jobbade med hade faktiskt joypad support innan keyboard hehe

1
Skriv svar