Japansk firma plockar isär Switch för att ta reda på tillverklingskostnaden

Robot
Japansk firma plockar isär Switch för att ta reda på tillverklingskostnaden

Nintendo verkar fortsätta sin tradition med att inte sälja konsoler med förlust.

#switch


Medlem

+ marginal på 30 miljoner sålda Switch = 11310000000kr

Medlem

Ja sedan har vi hela utvecklingsprocessen där Nintendo inte tjänat ett enda öre som de måste ta igen också. Tillverkningskostnad är hyfsat ointressant för nya produkter.

Sedan är det rätt många som ska dela på kakan av de där $42 marginalen är på. Återförsäljare, grossister, speditörer, tullar och skatt. Det blir inte många kronor kvar när allt är klart.

Medlem

@Dunderhoken: Det förutsätter att fraktbåtarna och lastbilarna och återförsäljarna etc. inte skär emellan.

Medlem
Skrivet av Dunderhoken:

+ marginal på 30 miljoner sålda Switch = 11310000000kr

Medlem

Jag tror inte en Switch kostar över 2000 kr att tillverka!

Är det någon som vet vad en mobiltelefon kostar att tillverka eller ett vanligt grafikkort ( tex. GTX 1060) eller CPU till en PC?

Skulle vara väldigt intressant och veta vad en Xbox one eller PS4 kostar att tillverka, när de kan sälja dem i Sverige för runt 2000 kr.

Jag skulle inte dö om XO eller PS4 kostade 500 kr mer, men det är ju bra att de är så billiga så de flesta har råd att köpa.

En Switch borde inte kosta mer än max 2500 om man nu ska jämföra prestandan med en PS4 eller Xbox. Nya konsoler är alltid dyra i början, men Switch har ett väldigt högt pris vs prestandan och vad konkurrenterna kostar så dom måste börja få ner priserna snart, det är ju bara hardcore fansen som köper just nu.

Medlem
Skrivet av xverminator:

Jag tror inte en Switch kostar över 2000 kr att tillverka!

Är det någon som vet vad en mobiltelefon kostar att tillverka elelr ett vanligt grafikkort eller CPU till en PC?

Skulle vara väldigt intressant och veta vad en Xbox one eller PS4 kostar att tillverka, när de kan sälja dem i Sverige för runt 2000 kr.

Jag skulle inte dö om XO eller PS4 kostade 500 kr mer, men det är ju bra att de är så billiga så de flesta har råd att köpa.

En Switch borde inte kosta mer än max 2500 om man nu ska jämföra prestandan med en PS4 eller Xbox. Nya konsoler är alltid dyra i början, men Switch har ett väldigt högt pris vs prestandan och vad konkurrenterna kostar så dom måste börja få ner priserna snart, det är ju bara hardcore fansen som köper just nu.

Nintendo har ju sålt antik hårdvara för högt pris sedan Wii, och det tycks tyvärr funka.

Medlem

"Tillverkningskostnad" tror jag det heter
//Språkpolisen

Medlem

Rätt usel marginal ändå. Jämför med Apple vars Iphone 7 kostar ungefär samma i produktionskostnad som Nintendo Switch men sedan säljer den för 6-7000 kr.

Källa:
http://macworld.idg.se/2.1038/1.665796/apples-galna-marginal-...

Medlem
Skrivet av xverminator:

Jag tror inte en Switch kostar över 2000 kr att tillverka!

Är det någon som vet vad en mobiltelefon kostar att tillverka eller ett vanligt grafikkort ( tex. GTX 1060) eller CPU till en PC?

Skulle vara väldigt intressant och veta vad en Xbox one eller PS4 kostar att tillverka, när de kan sälja dem i Sverige för runt 2000 kr.

Jag skulle inte dö om XO eller PS4 kostade 500 kr mer, men det är ju bra att de är så billiga så de flesta har råd att köpa.

En Switch borde inte kosta mer än max 2500 om man nu ska jämföra prestandan med en PS4 eller Xbox. Nya konsoler är alltid dyra i början, men Switch har ett väldigt högt pris vs prestandan och vad konkurrenterna kostar så dom måste börja få ner priserna snart, det är ju bara hardcore fansen som köper just nu.

Du kan inte jämför Switch med PS4 och Xbox one. Både PS4 och Xbox one har fått nya förbättringar hela tiden som gör dom billigare att producera och då pratar jag inte om slimmen som släpptes.

Jämföra en telefon som Samsung går inte heller att för dom räknar med att sälja kanske 10x mer än vad en Switch gör och kan öka produktionen rejält som sänker priset. Samsung har egna fabriker och även egenutvecklad hårdvara som gör det ännu billigare att producera.

Nu har inte alla företag egna fabriker men det mesta stämmer med alla mobilföretag.

Medlem

Om jag inte minns fel så släpptes PS4 för 399$ och gjorde en förlust på runt 50$ vid release.

Medlem

Värt varje krona.

Medlem
Skrivet av Adex:

Nintendo har ju sålt antik hårdvara för högt pris sedan Wii, och det tycks tyvärr funka.

Slår inte PS4 prestandamässigt, så därför måste hårdvaran vara antik......

Switch har modernare hårdvara än PS4

Medlem
Skrivet av Adex:

Nintendo har ju sålt antik hårdvara för högt pris sedan Wii, och det tycks tyvärr funka.

Uppenbarligen bryr sig inte folk så mycket... vilket är bra.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Gällande jämförelser mellan MS, Sony och Nintendo är ju faktiskt Nintendo ett helt annat företag än de båda andra. Sony och MS kan ju i praktiken hantera sina spelavdelningar som del i något mycket större. Nintendo är ju ett spelföretag och inget annat. Det gör en del för möjligheterna till att sälja med förlust. För Sony kanske det tom blir en nettovinst om de säljer massa ps4 PRO med lite förlust om det samtidigt också innebär att de säljer massa fler 4K tv-apparater. MS kan ju på liknande sätt se Xbox som del i deras ekosystem av programvaror osv.

1
Skriv svar