Quiz – 10 klassiska Commodore 64-spel!

Medlem

9/10 va inte illa

Medlem

Ett par klassiker man plockade fram för att skapa turbulens i rummet.

https://www.youtube.com/watch?v=I4sG2VCkmL8

https://www.youtube.com/watch?v=n_N-10ahe9E


signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...

Medlem

7/10. Fumlade på några av svaren

Redaktör

Statistik så här långt:


signatur
Medlem

Ohh Bmx simulator hur kunde ni glömma det !

Medlem

99 procent minns porr spelen hehe

Medlem

10/10 Correct answers!
Grattis till C65:an!

Hade blivit riktigt besviken på mig själv om jag inte fått alla rätt.
Jag älskar min C64a

Medlem

Minns ni Barbarian ?? mamma vilka spel det fanns

Medlem
Skrivet av MusseÖL:

Minns ni Barbarian ?? mamma vilka spel det fanns

Tja, de har inte försvunnit. Skaffa en emulator bara.

Medlem

Pfft! 5/10!
Nu hade jag inte en C64/128 i och för sig..Men ändå! Det fanns många portar till Amigan som jag hade.

Skrivet av MusseÖL:

Minns ni Barbarian ?? mamma vilka spel det fanns

Jag och syrran brukade lira två spelare på det

Redaktör

@Raid25: Barbarian var på gång för quizzen, tills jag såg loggan...


signatur
Medlem

8/10 Correct answers!
Grattis till C65:an!

ja e nöjd bra quiz missade helikopter spelet o nån till

Medlem

Ynkliga två av tio rätt. Jag skyller på... ATT JAG INTE KUNDE SVAREN!!

Men jag kunde däremot utesluta vissa alternativ, som den gamla Nintendo-spelare jag är. Nice try, men Skate or Die är ett skateboardspel. Och Excite BIke är ju ett av Miyamotos allra första spel. Jag tror att det släpptes redan 1984 till Famicom (Nes heter så i Japan, men det vet åtminstone 7/10 läsare gissar jag).

Och Sex Games... Det kändes som en kuggfråga men...

Genialt att göra ett spel med titeln Ughlympics också!

Den där effekten i det första spelet (första frågan) där man rör sig som runt en cylinder (ett torn) har jag sett i rätt många andra spel. Mickey Mania och Super Ghouls n´Ghosts har det också har jag för mig... Och Battletoads kanske? Undrar vilket spel som var först och hur det fungerar rent tekniskt. Rätt cool "fuskis" - 3D-simulering utan en enda polygon. Förr fick man vara mer kreativ.

Medlem

9/10, torskade på fråga 2.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Ash 8/10
Blanda ihop winter/world games & pool of radiance.
@extrem11 snarare tvärt om. ;p


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

I vintersportspelet... när spelaren landar så dyker det upp en tunna från ingenstans? Bugg?

Medlem
Medlem

5/10. Gubbarna i FZ redaktionen, förvarna gärna om det kommer naturaskildringar i framtida quizar. Vill gärna inte få några udda frågor från min dotter på 8 år som satt bredvid mig👍


signatur

Banksy

Avstängd
Skrivet av Preacher81:

Metal Gear innan Metal Gear.

Edit:Eller samtidigt?

Medlem
Skrivet av Renton:

förvarna gärna om det kommer naturaskildringar i framtida quizar. Vill gärna inte få några udda frågor från min dotter på 8 år som satt bredvid mig👍

Utmärkt tillfälle att ge en lektion i blommor o bin!

Medlem

8/10 Correct answers!
Grattis till C65:an!

Minnet var inte vad jag hoppades på då "Vic" 64:an var en stor del av barndomen =D

Redaktör

@Renton: ledsen för det. Ska tänka på det om nåt liknande dyker upp, skriver en liten varning i nyheten.


signatur
Medlem

@Tomas Helenius:
Vad menar du med loggan ?

Redaktör

@MusseÖL: Barbarian, loggan syns ju hela tiden.

"Vilket spel är det här?

1. Barbarian
2. Ett spel som inte heter "Barbarian" - den enorma loggan är ett villospår."


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

@MusseÖL: Barbarian, loggan syns ju hela tiden.

"Vilket spel är det här?

1. Barbarian
2. Ett spel som inte heter "Barbarian" - den enorma loggan är ett villospår."

https://www.youtube.com/watch?v=C4Ii_YfJNvw

aha du mena så sen finns det ett Barbarian spel från psygnosis oxå med samma namn som jag har med kartong o disketter

Medlem

Förövrigt fick jag hemska mardrömmar som sex/sju-åring av Barbarian. Det var halshuggande och min lillebror som "goblinen" som sparkar iväg huvudet efteråt.
En minnesbild som sitter i fortfarande trots att det var en dröm

(avdelning; det behövs inte GTA 5 realism för att skrämma barn)

Medlem
Skrivet av xtrem11:

Metal Gear innan Metal Gear.

Edit:Eller samtidigt?

Har ej någon koll på Metal Gear serien tyvärr Men jag tippar på att Air kom innan Metal gear serien.

Medlem

10/10

Allt annat hade varit skamligt.

Medlem

Det fanns två "Barbarian" (en från Psygnosis och en från Palace Software 1987-1988 respektive). Vet inte varför den senare tilläts finnas utan namnbyte. Troligtvist var Copyright reglerna lite si och så på den tiden eller så var Psygnosis väldigt frisinnad. *host*
Jag kommer ihåg ett spel jag hade till Amigan som hette "Elf", gjord av Pumpkinsoft, 1988. Tre år senare 1991 släpptes ett annat "Elf" gjord av utvecklaren "Nirvana Systems" och släppt av Ocean. Finns säkert fler exempel.

Idag skulle det blir total strid om kniven i Rätten om en spelutvecklare ens använder en bokstav i titeln som en annan speltitel redan har...(typ)

Medlem

Jag har en känsla av att de flesta spelen var från slutet av commodore 64 livstid , vi hade kassetter med typ 150 ? spel på som man laddade snabbt genom diverse turboprogram . Frantic Freddie var en favorit. ( Det fanns massor av sex -spel prg och boulder dash kopior även cubertkopior - winter/summer games men inte den som visades här. King Kong spel - har sett mer en ett tjog ( med kong) även schackspel och typ kontorsprogram och assembles.

123
Skriv svar