Krönika – Battlefield Vs kvinnor

Inaktiv
Skrivet av Manqs:

Du har rätt. Men det är inte heller det jag har gjort. Jag har inte haft möjligheten att undersöka sanningshalten personligen då det inte är inom mitt akademiska fält och då jag inte är gjord av tid, så jag får nöja mig med den övervägande majoriteten hos den etablerade forskningen som finns. Om en övervägande majoritet av de som är mer kunniga och mer insatta i ämnet än mig påstår en sak så tar jag det generellt på deras kollektiva ord. Det är en del av den vetenskapliga metoden att basera kunskap på stora mängder forskning som ackumulerats över tid. Exempel: Om 8 av 10 forskare säger att global uppvärmning är på riktigt inom forskning som pågått i flera decennier så är det mycket, mycket troligt att det är sant. Det samma gäller för konspirationsteorier och i detta fall begreppet kulturmarxism.

Att tvivla på allt vad andra säger är inte direkt intellektuellt det heller. Bara en idiot tror att han vet mer än alla andra. Speciellt andra kunnigare än han själv. Att sedan dessutom förringa det faktum att forskning inte sker enskilt utan genomförs utav många individer oberoende av varandra är rent ut sagt dumt. Det är där källkritiken kommer in och jag har en, av erfarenhet och utbildning, tro på den vetenskapliga gemenskapen och det akademiska sökandet efter sanningen. Så istället för att försöka förringa mig som ett "får som följer flocken" (Ad hominem-argument är så fula...) så berätta gärna hur du kommit fram till din bild i frågan. Hur tog du reda på det? Är din metodik bättre än min?

Så du menar att en överväldigande majoritet av all forskning säger att "kulturmarxism" som uttryck inte innehåller mer värde än att det är en konspirationsteori som inte stämmer?
Har du något konkret som visar på det? Vad definitionen av ett uttryck är skiljer sig från person till person. Att helt avfärda ett uttryck och inte ta i det med tång för att grupper man inte håller med om använder det, i detta fall nazister, är knappast särskilt intellektuellt. Oavsett om det är akademiker som gör det eller några andra.
Det man bör göra är att ta reda på vad personen som använder uttrycket faktiskt menar med det och sedan ta reda på om det den säger stämmer.
"Seek First to Understand, then to be Understood."

Och jo, det är väldigt intellektuellt att tvivla på vad andra säger. Man bör ifrågasätt allt tycker jag.
Bara för att många tror på något betyder det inte att det stämmer. Majoriteten har haft fel om mycket, många gånger förut.

Det handlar inte om att veta mer än alla andra, det handlar om att ifrågasätta allt och till sin bästa förmåga ta reda på själv om det folk säger är sanning eller ej.
När jag vill ta reda på vad som stämmer lyssnar jag på folks ståndpunkter och deras argument, hör om deras argument är giltiga och kollar upp om deras premisser stämmer. Sen jämför jag de olika ståndpunkternas argument för att försöka ta reda på vad som är mest troligt.
Att hänvisa till auktoriteter i en argumentation är faktiskt ett argumentationsfel.
https://en.wikipedia.org/wiki/Argument_from_authority
För ens titel, erfarenheter och påstådda kunskap har ingen som helst egentlig påverkan på om ens argument är giltiga.

Jag säger inte att du är ett får som följer flocken men du kopierar en text utan att visa källa och menar att det på något sätt skulle visa att kulturmarxism är en inbillad konspirationsteori för nazister. Varför skulle den "rätta" definitionen av kulturmarxism vara just den du länkar?

Min poäng är att om man argumenterar för att kulturmarxism eller något annat är bluff och båg och bullshit, då bör man också ha argument för det och inte bara länka en text som säger samma sak.

Medlem

Det kommer alltid att finnas upprörda som kämpar mot utveckling.

Spel är fantasi. Vi gör med spel vad vi vill. Själv är jag precis lika glad över att det finns en kvinnlig huvudkaraktär i BFV som jag är glad att det finns kvinnliga karaktärer i The Witcher-serien. Båda vilka väckt upprörda känslor i båda riktningar.

Själv tror jag, och hoppas på att allas fantasier får plats i spel.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Sidewinders:

Jag påstår ingen konspiration, jag vet att åskterna ni har är genuina (på dom andra sidorna också).

Många mediaföretag trycker på just SJW content eftersom dom tror det är det oss millenium Kidzen gillar, det är ingen konspiration, mer ett dedikerat rikting för clicks och inte idiologisk grund. Ljuvlig ironi där du, pusha vänstern för kapitalismens skull, ironi när den är som bäst.

Du säkert hitta spaltmeter av det, fast knappast på några dedikerade TV spels webbsidor, mer på kommentarerna osv. omkring ämnet.
Men ge mig gärna länkar till sådana sidor, jag skulle gärna vilja se en som pushar högern lika hårt som jag ser identitetsvänstern pushas i gaming news över webben, skulle vara intressant och se (plus poäng om det inte bara är en sajt med bara MOTREAKTIONER mot sånt här content utan också eget matrial kring ämnena)

1. Vi skriver inte för att få clicks. Det kan låta märkligt men som du var inne på i ett tidigare inlägg skapar sånt bara tillfälliga toppar och inget långsiktigt engagemang. Vi har funnits på webben i snart 22 år så man skulle kunna påstå att vi lyckats ganska bra hittills.

2. Vi har, trot eller ej, ingen politisk agenda. På redaktionen hittar en salig blandning av politiska inriktningar.

3. När jag skriver ”spaltmeter” menar jag skrivit material, oavsett redaktionellt eller i kommentarsfält eller forumtrådar. Det räcker med att titta i den här tråden för att se två olika ”sidor”, som av en händelse använder samma termer och vinklar. Som ”SJW”, ”identitetsvänster”. Personligen anser jag att diverse tillmälen bara försvårar debatten.


signatur
Medlem

Det finns varken realism eller historisk korrekthet i Battlefield, och har aldrig funnits. Det är ett spel menat att underhålla.
Så att klaga på att man har med kvinnliga karaktärer känns extremt fjantigt. Väx upp nån gång.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

@Cane: starta en då.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Redaktör
Skrivet av AplAy:

Hur i all sin dar har det dykt upp en krönika om ett spels trailer innan någon gameplay ens har visats och som inte ens handlar om Dator-/TV-spel det allra minsta? Det faktum kan så himla lätt tolkas som om krönikan skrevs av helt andra skäl...

Personligen tycker jag detta är högst irrelevant (att skriva en krönika om kvinnor i BFV) trots att jag själv först reagerade på "The A-Team with a chick and a black dude"-squaden. Den känns verkligen felplacerad även om den troligen har uppfyllt sitt långsiktiga syfte (dra mer uppmärksamhet till sig och BFV). Fast "all PR är bra PR" är inte alltid sant.

Jag spekulerar att detta ämne, kvinnors representation i dator-TV-spel och i dess industri, ligger FZ-redaktionen nära om hjärtat eftersom de tycks ha suttit uppe långt efter arbetstid och svarat på ett nätforum som främst handlar om dator-/TV-spel i en tråd som inte har ett dugg alls med dator-/TV-spel att göra med!

Det är bara att det så lätt kan tolkas att ni till synes försöker få ut era privata och personliga åsikter inom politik på något som bör anses vara en del av er "arbetsplats", nämligen nyhetssajten FZ.se.

Visst, det är krönika precis som det finns insändare, ledare och debatt på andra sajter, men en krönika om t.ex. "lootboxes" eller "priserna på dagens AAA-spel" känns mer relevant med nyhetssajtens primära syfte.

Personligen tycker jag att detta mer känns som om någon hade skrivit ned sina åsikter på en lapp och satt upp det i skyltfönstret i en klädaffär: det hör inte hemma där helt enkelt. Det är en arbetsplats, inte din plats att skriva ned dina djupaste personliga värderingar på.

Samma sak tycker jag om när det skrevs en "krönika" efter dådet på Drottninggatan. Vem kommer att skriva en krönika här för att bearbeta sina känslor efter att någon i familjen har gått bort? Man måste skilja på arbete och privatliv.

Jag uppfattar just att denna krönika känns verkligen som en "impulshandling" från FZ-redaktionens sida. Men visst, pekpinnen har flyttats från BFV som spel och håller nu på att kvävas sönder av detta trams (från båda sidorna av "debattfältet").

Är det inte ironiskt att snabbt skriva en krönika, på EN DATOR-/TV-SPELSSAJT, om hur konstigt det är att folk har reagerat på en kvinna i en speltrailer? Krönikan lyder, "varför överreagerar folk?". "Varför skrev du en hel krönika om det?" kanske andra undrar.

Ja, det är oerhört lätt att hitta mönster i saker när det är vad man förväntar sig. Krönikan handlar om hur folk reagerar på första trailern från ett av årets största spel, därtill ett svenskt sådant. Det är väl ändå rätt spelrelaterat?

Jag personligen bryr mig inte särskilt mycket om vilket skin det sitter på karaktären jag spelar, så nej - jag har inte suttit och väntat på den här chansen att få skriva av mig om saken. Men jag finner det högintressant när folk reagerar så starkt på något så banalt som ett skin.

Jag har skrivit en krönika om lootboxar och spelpriser. Då, precis som nu, för att ämnet var aktuellt och berörde många. Och då, precis som nu, tyckte vissa att jag var en idiot eftersom de inte höll med mig.


signatur
Redaktör
Skrivet av Cane:

Satan vad FZ's SJW redaktion varit bajsnödiga på sistone. Skulle vara kul med en svensk spelsida som inte bestod av massa södermalmare från Stockholm och ännu roligare med svenska spel som inte måste vara så förbannat politiska av sig

Satan vilka genvägar du tar genom att använda färdigtuggade fördomar.

Jag har bott halva livet i en skitliten by i Dalarna. Sen har jag bott i Örebro (bl.a. i förorterna Brickebacken och Varberga), Linköping (Skäggetorp), och nu några mil utanför Stockholm. Morsan bodde visserligen på Söder på 50-talet, men det borde vara preskiberat nu. Kan du godkänna mig som journalist, trots att jag inte passar in i den fördomsfulla mallen?


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Tomas Helenius:

Satan vilka genvägar du tar genom att använda färdigtuggade fördomar.

Jag har bott halva livet i en skitliten by i Dalarna. Sen har jag bott i Örebro (bl.a. i förorterna Brickebacken och Varberga), Linköping (Skäggetorp), och nu några mil utanför Stockholm. Morsan bodde visserligen på Söder på 50-talet, men det borde vara preskiberat nu. Kan du godkänna mig som journalist, trots att jag inte passar in i den fördomsfulla mallen?

Fan. Jag är ju tredje generationens stockholmare, morsan växte upp på söder på den tiden då muggen låg på gården. Hade en lägenhet på Renstiernas gata innan kidsen kom, dricker min mesta uteöl söder om Slussen.

Nu förstår jag precis varför FZ är så jääävla vänstervridet! Fick ju allt detta redan i modersmjölken, i mina gener! DNA-kodad SJW. Mina första leksaker, en hammare och en skära (oansvarigt morsan!).

Jag har hånglat i Vita Bergsparken, kräkts på Folkungagatan efter tvivelaktig kebab. Fått solsting på Medis och köat i 24 timmar för Phantom Menace-plåtar på samma sunkiga betongtorg. Värt!

Jag kapitulerar, ger upp och kastar in handduken. Mitt liv har varit en enda lång indoktrinering så att jag nu ska tycka att det är helt okej med kvinnliga karaktärer i ett spel som grundar sig i Andra världskriget.


signatur
Medlem
Skrivet av EXPLICIT:

Ta BF1 som exempel. Totalt stred inte fler än 9(!) svarta soldater för Tyskland under första världskriget - trots det kan du gå in på valfri server i spelet, där är det redan fler svarta soldater på den rundan än var det var under hela kriget. Ett hemskt krig där miljontals vita män slaktades. Det är inte bara historielöshet, det är en spottloska i ansiktet på alla européer.

@EXPLICIT
Det där är ju helt fel det var ju över 11.000 mörkhyade soldater i den Tyska armén och till skillnad från de allierade så hade mörkhyade soldater i tyska armén samma möjlighet att arbeta sig uppåt i rang under krigets lopp.
Du glömmer också bort alla andra kolonialsoldater som både britterna och fransoserna hade. Framförallt fransoserna använde sina mörkhyade soldater som första attack alltid. Det var på så vis som tyskarna visste var någonstans på fronten det skulle komma en attack.

Du borde vara mera sur över att fransmännen inte var med från första början utan kom med ett förbannat dlc det om något är historieförfalskning.

Medlem

Maken till högervriden marknadskapitalism har jag inte sett på år och dar! EA/DiCE försöker nå och sälja till en större målgrupp än tidigare! Detta är ett enda stort PR-jippo, där vinsthungriga högerkrafter besudlar autenticiteten och visar en total ansvarslöshet gentemot historieböckerna. En riktig Bolsjevik hade satt morgonkaffet i vrångstrupen av denna osmakliga trailer.

PS. Min morfar stred som frivilligsvensk under Finska vinterkriget.

Medlem

Förmodligen ersätter dom premium pass och köpa till sig framgång med att kunna köpa kosmetiska föremål i spelet. Det är något som går hem överallt, Därför har de implementerat denna karaktärsdesign.
Its all about EA.

Tittar jag på alla nyheter som ex, new spotfunction, build fortifications, squads etc så kommer det säkerligen bli ett bra spel, bara DICE håller fokus på spelarbasen också och inte bara EA

Medlem

@Tomas Helenius:
@Carl Johansson-Sundelius:

Färskt citat, från tidningen som damp ner i morse: Stockholmare är också människor - fast fler.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Redaktör

@Hipshot: jag ska kolla om det stämmer nästa gång jag träffar en.


signatur
Medlem

@Ravenknight:

Det är det.
Alla jag kollar på när dom streamar PUBG
Verkar ha adhd. Kan inte stå still en sekund. Inte ens när dom siktar/lootar/healar


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Medlem

Trailern såg sjukt tråkig ut, kändes som en 13 åring fick styra och ställa :/


signatur

Praiser of KEK and Pepe is his prophet
Worldwide Ganster Computer God

Medlem

Det är lätt att se på framsidan när det är en tråd som blir politisk. Förutom i flashpointtråden så går diskussioner sällan upp så mycket i antal inlägg, för det är ingen som bryr sig om "Minecraft 2" kommer ha grått eller grönt vatten.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag kunde inte hålla med dig mer. Och därför riktade jag den här krönikan just mot hatarna, de som vrålar om att ett par karaktärs-skins på fel historisk plats är vänsterextremism, och inte mot de som framför sin kritik sakligt.

Exakt . Det är rätt enkelt att hitta saker att kritisera den här svulstiga trailern för, men istället är det de som vrålar högst om det oviktiga som hörs.

Nej, kvinnohatarna är inte de som "vrålar högst". Betydligt fler kommentarer här på FZ uttryckte ett missnöje med hur spelet i helhet såg ut, där en brittisk kvinna med protesarm antingen var en liten del av argumentet eller inte med alls. Du väljer att lyfta fram en liten del av diskussionen och får det att låta som att allt missnöje drivs av hat. Jag förstår att sådan splittring leder till mer aktivitet, så bra jobbat där, men det blir tröttsamt och oärligt i längden.

Nu har du i alla fall besegrat de (fem) onda hatarna på FZ, så känn dig nöjd. Stolpskottet Carl kanske till och med ger dig en ryggklappning - fan vad skönt!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av unavailable:

Nej, kvinnohatarna är inte de som "vrålar högst". Betydligt fler kommentarer här på FZ uttryckte ett missnöje med hur spelet i helhet såg ut, där en brittisk kvinna med protesarm antingen var en liten del av argumentet eller inte med alls. Du väljer att lyfta fram en liten del av diskussionen och får det att låta som att allt missnöje drivs av hat. Jag förstår att sådan splittring leder till mer aktivitet, så bra jobbat där, men det blir tröttsamt och oärligt i längden.

Nu har du i alla fall besegrat de (fem) onda hatarna på FZ, så känn dig nöjd. Stolpskottet Carl kanske till och med ger dig en ryggklappning - fan vad skönt!

Jag skjuter skallskott, inte stolpar.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Hipshot:

Det är lätt att se på framsidan när det är en tråd som blir politisk. Förutom i flashpointtråden så går diskussioner sällan upp så mycket i antal inlägg, för det är ingen som bryr sig om "Minecraft 2" kommer ha grått eller grönt vatten.

Ja, det är ju intressant att punktlistan med alla intressanta fakta som faktiskt presenterades, varav många beskriver sånt som spelare viljat ha i ett Battlefield-spel i åratal, har en fjärdedel så många kommentarer.


signatur
Redaktör

@unavailable: många framför saklig kritik på ett vettigt sätt, ja. Men de överdrivna reaktionerna kom snabbt och var många: jag skrev och uppdaterade nyheten medan eventet pågick. När jag kollade de första kommentarerna, på FZ och andra siter, en kvart efter trailern släpptes så var det anmärkningsvärt mycket oproportionerligt starka åsikter baserat på kvinnliga skins. För mig var det de som syntes mest, inte de sakliga kritikerna, och definitivt inte det positiva att premium pass strukits (vilket ALLA efterlyst). Det är de negativa som hörs, och jag tycker det är så jävla tråkigt.


signatur
Medlem

@EXPLICIT: så du menar att på en bf server skall endast en viss procent vara svarta och en viss procent vara kvinnor för att behålla historisk korrekthet. Jag antar att du vill att detta gäller alla spel inte bara BF.. helt sjukt vad löjligt.

Medlem

Enda jag har säga om det hela är att Marknadsföringsavdelningen på EA är värd varenda krona dom dom får....

Medlem

@Mirage: är det säkert att dom i trailern tillhör brittiska armén?

Avstängd

Klart som fan att det är politiskt? "Värdegrundfråga" etc.

Medlem
Skrivet av Cane:

Satan vad FZ's SJW redaktion varit bajsnödiga på sistone. Skulle vara kul med en svensk spelsida som inte bestod av massa södermalmare från Stockholm och ännu roligare med svenska spel som inte måste vara så förbannat politiska av sig

Detta är varför jag fortfarande har adblock påslaget, på denna sida.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

@unavailable: många framför saklig kritik på ett vettigt sätt, ja. Men de överdrivna reaktionerna kom snabbt och var många: jag skrev och uppdaterade nyheten medan eventet pågick. När jag kollade de första kommentarerna, på FZ och andra siter, en kvart efter trailern släpptes så var det anmärkningsvärt mycket oproportionerligt starka åsikter baserat på kvinnliga skins. För mig var det de som syntes mest, inte de sakliga kritikerna, och definitivt inte det positiva att premium pass strukits (vilket ALLA efterlyst). Det är de negativa som hörs, och jag tycker det är så jävla tråkigt.

När man nu läser din krönika med ex.vis formuleringar som den i quoten sist det finns flera, och nu iakttagelse/observation eller inte så är det väl föga förvånande att diskussion, formuleringar m.m. blivit som de blev i tråden på din krönika?

Du lade rälsen och drog i växelspaken för utvecklingen i tråden som i alla fall jag ser det innan den startade, alla uttrycken och benämningar uppradade och laddade i ammunitionsbältet.

Sedan är väl nationaldraget sedan många år att diskutera inget obehagligt, kontroversiellt utan knuten näve i fickan och koka vid köksbordet och då blir det lite proppen ur emellanåt.

Från krönikan,

Citat:

........."Historiskt inkorrekt! Britterna HADE inga kvinnliga soldater vid fronten!", skreks det. Strax bubblade Det Berömda Näthatet™ upp: Dice och EA hade gått och blivit SJW-hjärntvättade snöflingor, ansatta av feministiska konspirationer. Vänsterextremism, rentav! Bakom raseriet skymtar en outtalad, diffus rädsla för att hederliga gamla krigsspel – denna kanske sista fristad från PK-pandemin! – är på väg att falla...............

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

Första bf som ser intressant ut sen bf 2142. Ska bli skönt å slippa alla #notmybattlefield, kanske man får spela i lungn och ro utan alla "elitister"

Medlem

För mig är det mest facepaint, proteser och tryck på uniformer som stör. Annars verkar det lovande!

Medlem

@m_g_karlsson: sunda åsikter känns befogat. Att uttrycka en ÖNSKAN tycker jag är helt i sin ordning, precis som du gör.. men att det har blåst upp till detta, är ju såååå jävla bisarrt....

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Ja, det är ju intressant att punktlistan med alla intressanta fakta som faktiskt presenterades, varav många beskriver sånt som spelare viljat ha i ett Battlefield-spel i åratal, har en fjärdedel så många kommentarer.

Jo, som enligt mig i alla fall, är en mycket mer intressant diskussion.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skriv svar