Krönika – Battlefield Vs kvinnor

Medlem

ackuratess ....say whaaat?

Medlem

Va det någon som klagade på Samus, Lara Croft, Aloy, Jill, Ellie, Lightning osv? dom är alla extremt omtyckta kvinnliga spelkaraktärer som har funnits sedan TV-spelens begynnelse. Folk har aldrig haft något problem med kvinnliga karaktärer i spel. Däremot kan jag förstå att det är många som har tröttnat på att det ska klämmas in en politisk agenda i allting nuförtiden. I detta fallet tycker jag det stör den relativt realistiska upplevelsen som Battlefield är känd för.

Händer det åt andra hållet så blir det upplopp direkt, då skriks det om "white-washing", cultural appropriation, #MyCultureIsNotYourHairstyle osv. Men det verkar som att så fort det gäller kvinnor så ska allt tillåtas för då är man på den "goda sidan" och "det måste vara rättvist!" oavsett om det betyder att man fnyser åt flera hundra år av dokumenterad historia. Visar man även minsta lilla missnöje mot sånt så kallas det "hatstorm" eller "gender terrorism", det är löjligt. Hur tror ni bemötandet skulle bli om nästa Tomb Raider skulle ha en manlig huvudkaraktär kallad Laurel Croft? och nästa Horizon spel så byter man ut Aloy mot en vit man som heter Allan?

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

"Kungahuset har sen 90-talet använt delar av apanaget till mutor åt agenter som hindrar IK Brage att gå upp i Fotbollsallsvenskan igen."

Vill bara tillägga att det är oerhört frestande att starta en flamebait tråd om kungahuset på temat konspirationsteorier enbart baserat på detta

"Källor inom mediavärlden hävdar att kungahuset försöker styra allsvenskan!" Så att säga

MÅSTE STÅ EMOT!!!!

On topic. Jag stör mig lite på en cyborg-arm i ett WW2 spel, men det är ingen dealbreaker för mig.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Jag antar att det handlar om ett nytt skin i onlineläget? Och inte en spelbar karaktär i singleplayer?

Jag har inte sett trailern eller haft så mycket intresse för bf. Hamnade här för vi satt igår och skrattade åt alla som blev så upprörda. Att lägga in skin i onlineläget som gör att flera kan känna sig inkluderande borde ha hänt redan när cod 1 kom ut. Hoppas flera större fps tar detta som inspiration.

Medlem

Ser inga som helst problem med att kvinnorna får vara med
Visst dem flesta kanske inte deltog aktivt i strid, men ser du till dem flesta länder som deltog i kriget så fick tex brittiska kvinnliga volontärer vapenträning utifall tyskarna skulle invadera.

Antar att man kan säga att dem kanske inte deltog, men dem hade tränats för att försvara sig och delta om det skulle behövas.

Det känns som att så fort man kräver en gnutta historisk korrekthet från ett spel som Battlefield V så bemöts man av kommentarer som exempelvis anser att föregående Battlefield spel innehåller orealistisk våld där kroppar flyger lite här och var så därför är det okej att kvinnor finns med i det här spelet. Varför bry sig om en att en kvinna är ute på fältet och slås när tanks kör fortare än en Ferrari? eller hur?

Grejen är att om man tänker som dem flesta i det här kommentarsfältet så kan man ta argumentet hur långt som helst. Kvinnor finns med och slås i BF V men då borde det vara okej om funktionshindrade människor också är med slås, varför inte? eller varför inte inkludera transsexuella och icke-binära också? Det är ju bara ett spel så det är inte som att det spelar någon roll, även fast utvecklarna påstår att spelet utspelas under WW2.

Om utvecklarna säger att spelet utspelas 'under' WW2 så kommer folk automatiskt att börja bedöma produkten efter historiskt korrekthet. Om DICE hade sagt att det utspelas under ett 'fiktivt' WW2 så hade ingen klagat, eftersom det då är acceptabelt att göra en hel del betydande förändringar. Sedan är det inte bara inkluderandet av kvinnor (på fel ställen, fanns ryska krypskyttar) som påverkar det för mig, utan även som nämnt ovan är det facepaint, proteser och färgglada fordon som surar till det lite extra också.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Shinsen:

Detta är varför jag fortfarande har adblock påslaget, på denna sida.

Haha! ”Jag tänker minsann besöka en sida jag inte gillar, i ren protest”.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Haha! ”Jag tänker minsann besöka en sida jag inte gillar, i ren protest”.

hahahahahaha


signatur

IDKFA

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av duchovny:

Hur tror ni bemötandet skulle bli om nästa Tomb Raider skulle ha en manlig huvudkaraktär kallad Laurel Croft? och nästa Horizon spel så byter man ut Aloy mot en vit man som heter Allan?

Hade folk reagerat (och det skulle säkert folk göra) på det hade de i mening ha lika fel som hojtet nu.


signatur
Medlem
Skrivet av legendofkarl:

ackuratess ....say whaaat?

https://www.saob.se/artikel/?seek=ackuratess


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av UntouchableFart:

Om utvecklarna säger att spelet utspelas 'under' WW2 så kommer folk automatiskt att börja bedöma produkten efter historiskt korrekthet. Om DICE hade sagt att det utspelas under ett 'fiktivt' WW2 så hade ingen klagat, eftersom det då är acceptabelt att göra en hel del betydande förändringar. Sedan är det inte bara inkluderandet av kvinnor (på fel ställen, fanns ryska krypskyttar) som påverkar det för mig, utan även som nämnt ovan är det facepaint, proteser och färgglada fordon som surar till det lite extra också.

Jag tror det finns sanning i det du säger, att Dice hade kunnat göra ingångsvärdena i BF V tydligare. Som jag ser det är detta mer åt Bad Comany, än huvudserien.


signatur
Medlem

Fattar inte alls den "kritik" som förs fram. Det låter mer som gnäll för att man känner sig kränkt över att det är en kvinna och att det inte så får vara. De flesta spelar bara multiplayern, hur är den historisk korrekt på något sätt egentligen med alla respawns, oändligt springande, quick-scopes osv. Många spelar fortfarande BF4, 64 spelare på småbanor är ju om något COD, men folk älskar det.

Folk struntar dock fullständigt i hur deras konsumtion av kläder, elektronik och teknik förstör miljön med att urlaka resurserna och sätta folk i fattigdom. Är det däremot ett företag som sätter snippa istället för snopp då har det fan gått för långt.
Bra av DICE att gå emot folk på det sättet, västvärldens konservatism och inskränkthet behöver ifrågasättas.

Medlem

@esset: Nu griper du bara efter halmstrån.

Brittisk dialekt, brittiska uttryck. Ja, de är britter.


signatur

I drank what?

Inaktiv
Skrivet av Tomas Helenius:

"Kungahuset har sen 90-talet använt delar av apanaget till mutor åt agenter som hindrar IK Brage att gå upp i Fotbollsallsvenskan igen." Kan du visa att det inte stämmer? Där har du problemet med att bemöta konspirationsteorier.

Att Dice och EA stoppar in historiskt inkorrekta kvinnor i trailern kan bero på något så icke-konspiratoriskt som att det ligger i tiden. Företag som vill nå en bred massa anpassar sig - frivilligt - till rådande trender, exempelvis för att nå en stor målgrupp man ännu inte charmat - kvinnor. Så enkelt kan det faktiskt vara.

Fast det är ju du som kallar det för en konspirationsteori och sedan jämför det med en väldigt långsökt sådan.

Jag frågar efter vad som tyder på att det du påstår stämmer, inte klara bevis, eftersom det nog inte går att inhämta.

Ja, det kan bero på att DICE vill nå en bred massa. Men enligt mig är det ungefär lika stor sannolikhet att det handlar om ett företags inkluderande värdegrundsmåls....policy som letar sig in i spelet de gör oavsett om det leder till ekonomisk vinning eller ej.
För på rak arm sådär känns det inte som att en debuttrailer med hälften dislikes leder till ökad försäljning.

Medlem

Tack! Jag kunde fasen inte ens läsa ordet.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Haha! ”Jag tänker minsann besöka en sida jag inte gillar, i ren protest”.

Jag gillar nyheterna, men eran politiska agenda kan jag leva utan. Och jag stödjer aldrig en redaktion som inte är politiskt neutrala eller måste blanda in politik i allting.

Medlem

fy fan vilket jobbig tråd att läsa sig igenom.

ett spel är ett spel, kvinnor eller ej.

det jag saknar i spel med andra världskriget är alla flygbombningarna där även civila dör, kvinnor, barn etc. alla krigsspel är i fronten. bombningarna av städer i england, finns mycket som aldrig berörs speciellt mycket, men folk har tid att ge ut sin frustration på en man eller kvinna med vapen i ett spel? krig i städer där det även finns civila, du rusar in i ett hus och där gömmer sig 10 familjer, skall du stanna kvar och ta striden? skjuta dem så de inte avslöjar dig etc, finns många simuleringar som hade varit kul att få tänka till i, men i krigsspel är det alltid soldater, inget runt omkring.

bombningar på nätterna du ser inte, bomba du en utpost med soldater eller kyrkan 1000 meter innan med 300 civila i?

bombningen av hamburg eller dresden hade ju varit fint att skildra, ena laget flygplan andra laget hmm, försöka gömma sig mot brandbomber?

inget i ett spel är verkligt även om det ser verkligt ut.

ett spel är ett spel, hälften här inne som hänger upp sig på att det inte är korrekt återgivet? hallå, vem fan kan återge något korrekt 70-80 år senare för en generation som inte var född ens och som tror sig veta hur korrekt något egentligen är?

spel är spel, är det kul är det en bonus är det tråkigt, ja då förlorade man några kronor.

låt spelet släppa lite mer info och fler videos istället för att riva ner internetserverar med näthat mot eller emot utvecklarna som har en omöjlig uppgift. att försöka blidka alla. fan folk blir ju stötta för absoluta bagateller.

så har det väl alltid varit, men skillnaden förr mot idag var att man slapp skiten om man inte frivilligt deltog i en förening eller gick på ett möte som basunera ut sin åsikt.

idag får man ju tyvärr läsa alla konstiga inlägg var man än är oavsett vad det handlar om. folk verkar ju tycka det är kul att kommentera vilken skit som helst, och tyvärr, ja jag kommenterar denna soppa så jag är väl inte bättre än någon annan.

men kvinnor i ett krigsspel är väl helt okej! samma om ens karaktärs skin skall kunna var gul, lila rosa, svart, vit, blå också kvittar för ett spel är ett spel.

Medlem

Så länge spelet blir jävligt bra så bryr jag mig inte om vad karaktären har mellan benen.
Det fanns kvinnor som stred i WWII, kanske inte för britterna i fronten men orka bry sig.

Ta Lyudmila Pavlichenko som ett exempel till varför kvinnor borde vara med i WWII spel, hon var prickskytt för Red Army och totalt dominerade på slagfältet, hon dödade 309 elakingar.

Jag vill när jag ändå håller på att rekommendera en sjukt bra film som handlar om Lyudmila Pavlichenko och hennes karriär som prickskytt, Battle for Sevastopol heter filmen och det är bland de bättre WWII filmerna jag sett. Talet i filmen är på ryska men den är så jävla bra att man inte stör sig på att man måste läsa text för att hänga med. De flesta av de bästa WWII filmerna är inte gjorda med engelskt tal, det finns vissa undantag.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Shinsen:

Jag gillar nyheterna, men eran politiska agenda kan jag leva utan. Och jag stödjer aldrig en redaktion som inte är politiskt neutrala eller måste blanda in politik i allting.

Säg mig, denna politiska agenda, vad går den ut på?


signatur
Medlem
Skrivet av duchovny:

Hur tror ni bemötandet skulle bli om nästa Tomb Raider skulle ha en manlig huvudkaraktär kallad Laurel Croft? och nästa Horizon spel så byter man ut Aloy mot en vit man som heter Allan?

De personer som hade varit ok med en sådan här ändring hade blivit kallade kvinnohatare och Adolf hitler återfödd är min gissning.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem

@EXPLICIT:

Jag förstår inte. Snälla definera kulturmarxistisk agenda. Vad innebär det? Och hur tar det sig uttryck menar du?

Detta är ingen kritik bara ren och skär nyfikenhet. Vill verkligen förstå.


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av Shinsen:

Jag gillar nyheterna, men eran politiska agenda kan jag leva utan. Och jag stödjer aldrig en redaktion som inte är politiskt neutrala eller måste blanda in politik i allting.

Vilka redaktioner anser du är politiskt neutrala?

Jag tänker inte skriva något, men jag har mina aningar.


signatur

IDKFA

Skribent

Jag tycker mest det är roligt att folk helt missat att det var en hel del kvinnor som deltog I kriget. De kommer in som värsta Herman Lindqvist för att de hört en låt med Sabaton. Sen är det ett spel. Ren fiktion. Dessutom ska alla läsa "Kriget har inget kvinnligt ansikte".


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Trots detta så ska jag ge spelet en chans då betan släpps och även se hur det verkar i sin helhet om man får några timmar på sig innan ett köp. Punkterna kring spelet som inte representerades av trailern är mer intressanta.

Medlem

Välskrivet! När jag såg hur folk började säga SJW och PK, istället för att inse att spel utvecklas, blev man lite trött.

Har visat detta för många vänner och ingen har haft något emot det. Tvärtemot! Vi är alla hype:ade för customization och för nya Battlefield!

Inaktiv
Skrivet av Johan Olander:

Jag tycker mest det är roligt att folk helt missat att det var en hel del kvinnor som deltog I kriget. De kommer in som värsta Herman Lindqvist för att de hört en låt med Sabaton. Sen är det ett spel. Ren fiktion. Dessutom ska alla läsa "Kriget har inget kvinnligt ansikte".

Jag vet inte om jag sett någon som missat att kvinnor deltog i kriget.
Det folk klagar på är en stridande brittisk kvinna när kvinnor inte användes i stridande förband i Storbritannien.
Det är väl en småsak i sig, men helheten i trailern målar upp en enligt mig ganska tydlig bild där man försöker få in så mycket "mångfald" som möjligt.
En flintskallig soldat med helskägg, en svart man och en kvinna med protesarm slåss tillsammans i samma squad.
Det blir väldigt "politiskt" tillrättalagt och inte en särskilt trovärdig berättelse om andra världskriget.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Jag vet inte om jag sett någon som missat att kvinnor deltog i kriget.
Det folk klagar på är en stridande brittisk kvinna när kvinnor inte användes i stridande förband i Storbritannien.
Det är väl en småsak i sig, men helheten i trailern målar upp en enligt mig ganska tydlig bild där man försöker få in så mycket "mångfald" som möjligt.
En flintskallig soldat med helskägg, en svart man och en kvinna med protesarm slåss tillsammans i samma squad.
Det blir väldigt "politiskt" tillrättalagt och inte en särskilt trovärdig berättelse om andra världskriget.

Och?


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Jag vet inte om jag sett någon som missat att kvinnor deltog i kriget.
Det folk klagar på är en stridande brittisk kvinna när kvinnor inte användes i stridande förband i Storbritannien.
Det är väl en småsak i sig, men helheten i trailern målar upp en enligt mig ganska tydlig bild där man försöker få in så mycket "mångfald" som möjligt.
En flintskallig soldat med helskägg, en svart man och en kvinna med protesarm slåss tillsammans i samma squad.
Det blir väldigt "politiskt" tillrättalagt och inte en särskilt trovärdig berättelse om andra världskriget.

Förutom Twitter som svämmade över av just sådana kommentarer då.....


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

@employed:

Fast nej, det är ett SPEL, inte en korrekt spegelbild av den gångna historien. Så fort du inte lägger in moment som är där för att inte göra ett spel totalt värdelöst rent spelmässigt, som att man kan ta ett par skott utan att dö, så förlorar man redan där rätten att klaga på att det inte är historisk korrekt. Det spelar då ingen roll vapen, flygplan, bilar, stridsvagnar osv är baserade på hur de såg ut i verkliga krigen. Spelet är ren fiktion, inte en 100% korrekt simulator, för hade det varit det, så hade det nog inte varit speciellt kul alls.

Så vad är problemet med kvinnliga karaktärer igen? För jag ser inga som helst problem med det, känns som att alt-right snorvalparna som är där överanalyserar allt som vanligt.

Inaktiv
Skrivet av mrFluffy:

Ja, vissa är då besvikna eftersom de ville ha ett mer trovärdigt scenario.
Själv ville jag ha andra världskriget i Frostbite helt enkelt. Detta införlivar inte någon WW2-känsla hos mig iaf, känns mer som en modern Hollywoodfilm.
Det är lite som skillnaden mellan Jurassic Park 1 och Jurassic World eller Terminator 1 och Terminator: Genisys.
De första filmerna är väldigt trovärdiga även om de kanske omöjligen kan hända. De senaste uppföljarna är bara blaj enligt mig då ingen agerar trovärdigt och ingenting som händer är logiskt.

Battlefield 1942 var typ Örnnästet, Stalingrad, A Bridge too Far, Kanonerna på Navarone, Järnkorset, Bron över floden Kwai osv. Det var andra världskrigetromantik.
Detta ser mer ut som Transformers, Hunger Games, Maze Runner eller någon liknande modern PG-13 blockbuster-rulle fast med WW2-tema.

Skriv svar