Microsoft har inte längre några planer för VR på Xbox One

Robot
Microsoft har inte längre några planer för VR på Xbox One

Inget Fallout 4 VR alltså.

#microsoft, #vr


Medlem

Vettigt. VR är ju dött (som väntat) så det är ju bättre att lägga resurserna på annat.

Skrivet av kebbe:

Vettigt. VR är ju dött (som väntat) så det är ju bättre att lägga resurserna på annat.

VR är inte dött, men de stora företagen kanske har insett att det inte är för mainstreamspelarna utan mer för simulator och rallyfantaster och liknande som VR riktigt funkar bra för.

Medlem

VRspel som säljer bra säljer "inget".


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Det visar hur stressade MS var när de utannonserade One X.

De utlovade VR till X innan de ens tänkt igenom saken. Att ha VR enbart till X-modellen hade gett en marknad som hade varit så liten att de gjort en dunderförlust på det.

Medlem

MS kanske skulle satsa på rörelsekontroll liknande Nintendo Wii. Det kan säkert bli något.

Medlem

Tycker det låter vettigare att hålla VR till PC- och den mer portabla marknaden(inte lika tunga spel givetvis).

Medlem

Vr var en fluga visade det sig så det låter som en bra ide`.

Medlem
Skrivet av kanshira:

Vr var en fluga visade det sig så det låter som en bra ide`.

Jag tror inte det är en fluga. Snarare att det blev ordentligt överhypat. Kanske kommer det ligga och pyra för att dyka upp igen om några år när det finns grymma VR set för lågt pris och mobila kretsar som kan driva hyfsat snygga spel direkt i enheten så man slipper sladdar. Vi får väl se.

Medlem

3d, det är framtiden.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av eddie the eagle:

VR är inte dött, men de stora företagen kanske har insett att det inte är för mainstreamspelarna utan mer för simulator och rallyfantaster och liknande som VR riktigt funkar bra för.

Håller själv på med att bygga en anordning till min ratt för att spela bilspel med min HTC vive. Tycker sådana spel är rätt kass med vanlig skärm. Spelar inte särskilt mycket "roomscaling" spel längre eftersom det är jobbigt att plocka bort matbordet. men för bil och flygspel gör sig VR riktigt bra.

@Pretorian24 Det går inte jämföra bra VR med 3d funktionen i TV apparater. Vad har du testat för spel och enhet?

Medlem

VR is ahead of its time and technology.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem

folk kan fan inte få nog av att hata på VR och skylta med "told you so!". förstår verkligen inte varför.

är det för att hårdvaran är för dyr och ni tycker inte det är värt det? är det för att det för tillfället inte är den game changer ni verkar hoppas in i det sista att det aldrig blir? varför VILL man att en ny lovande teknologi ska gå och dö ut? är det inte enklare att bara ignorera och gå vidare isånafall?

så extremt tröttsamt när folk som testat "VR" med en google cardboard en gång tjatar om 3d-tv och andra klychor. eller om du testat riktig VR, kanske tom köpt en vive och blivit besviken. jaha ok, sälj den då och hoppas på att nästa generation blir bättre, istället för att sitta på forum och tjata om att VR är dödfött och hoppas på karma/ryggdunkningar. allt negativt som har sagts om VR vid det här laget har redan sagts femtioelva gånger förut.

så sjukt jävla konstig attityd.

Medlem
Skrivet av Fulci:

MS kanske skulle satsa på rörelsekontroll liknande Nintendo Wii. Det kan säkert bli något.

Återuppleva Kinect?

Medlem

Jag ägde en PS4 VR i knappt en vecka. Det var väldigt häftigt och fungerade väldigt bra. Tex. shooter spel fungerade väldigt bra och var kul, så länge man spelade ett spel där man stod still.

Jag hade enorma problem med åksjukan i spel där man förflyttade sig. Tex. köpte jag skyrim VR och de hade löst hur man promenerar riktigt smidigt, istället för att teleportera sig fram. Men tyvärr klarade min hjärna inte av detta. Klarade som max 30 sekunder i taget innan jag blev rejält illamående och fick ta av mig allt och vila i en timme. Känslan var fruktansvärd för mig när man tog några steg framåt, det kändes som att kroppen bara lyfter och blir tyngdlös. Usch.

Ett allmänt problem när jag inte var åksjuk var att det blev svettigt som in i helvete. Jag körde i omgångar 30 minuter, max 45 ibland. Mer orkar man inte, helt slut att ha den fastspänd runt huvudet (man måste spänna åt ordentligt), plus hörlurar.

Men det bjöd på många häftiga upplevelser också men överlag var det inget för mig.

Hade ju varit ascoolt med ARMA VR, men det hade inte min hjärna klarat av..

Medlem

Jag skaffade precis de nya uppdaterade PSVR versionen, är sjukt nöjd. Vi är ju bara i början av VR så 2:a generationen och fram kommer ju bli sjukt bra. Önskar de flesta spel kunde släppas i en VR version.

Medlem
Skrivet av quadratis:

folk kan fan inte få nog av att hata på VR och skylta med "told you so!". förstår verkligen inte varför.

är det för att hårdvaran är för dyr och ni tycker inte det är värt det? är det för att det för tillfället inte är den game changer ni verkar hoppas in i det sista att det aldrig blir? varför VILL man att en ny lovande teknologi ska gå och dö ut? är det inte enklare att bara ignorera och gå vidare isånafall?

så extremt tröttsamt när folk som testat "VR" med en google cardboard en gång tjatar om 3d-tv och andra klychor. eller om du testat riktig VR, kanske tom köpt en vive och blivit besviken. jaha ok, sälj den då och hoppas på att nästa generation blir bättre, istället för att sitta på forum och tjata om att VR är dödfött och hoppas på karma/ryggdunkningar. allt negativt som har sagts om VR vid det här laget har redan sagts femtioelva gånger förut.

så sjukt jävla konstig attityd.

”Man” vill att teknologin dör just för att den inte är lovande. Snarare handlar det om en teknisk återvändsgränd som vill tvinga konsumenterna att spela på ett sämre sätt för att hårdvarutillverkarna skall ha någonting att sälja. Lägg 10k på en lågupplöst åksjuka, fantastiskt.

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Håller själv på med att bygga en anordning till min ratt för att spela bilspel med min HTC vive. Tycker sådana spel är rätt kass med vanlig skärm. Spelar inte särskilt mycket "roomscaling" spel längre eftersom det är jobbigt att plocka bort matbordet. men för bil och flygspel gör sig VR riktigt bra.

@Pretorian24 Det går inte jämföra bra VR med 3d funktionen i TV apparater. Vad har du testat för spel och enhet?

Ha, det var menat som ett skämt. Men jag har spelat ett av Batman-spelen på min 360 med 3d. Har 3d-projektor och 110". Det fungerade väldigt bra. Men som sagt det var ett skämt. Jag vill bara ha bra spel.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Skrivet av kebbe:

”Man” vill att teknologin dör just för att den inte är lovande. Snarare handlar det om en teknisk återvändsgränd som vill tvinga konsumenterna att spela på ett sämre sätt för att hårdvarutillverkarna skall ha någonting att sälja. Lägg 10k på en lågupplöst åksjuka, fantastiskt.

Åksjukan är ju för det mesta att man inte är van vid delayen, efter några gånger så vänjer sig hjärnan. Däremot så är ju det ett enormt hinder för att VR ska bli populärt för massorna. Men VR är ju också det bästa inom immersion, det är en sak att spela framför en skärm, och det är en annan sak att vara i spelet.

Som jag sa i mitt tidigare inlägg så gör sig VR bäst när man sitter ner i spelet, tex som pilot eller rallyförare. https://www.youtube.com/watch?v=z2FbBgY1Jo4 Att folk lägger pengar på VR är inte konstigare än att dom lägger pengar på dyra bilrattar/pedaler och liknande.

Avstängd

@kebbe: varför vill man att nya innovativa sätt att spela på ska dö ut? Makes no sense. Sättet man kan spela på måste utvecklas precis som allt annat och VR är det naturliga nästa steget för spel.

Redan nu med första generationens VR headset har jag själv upplevt och njutit av spel på ett helt annat sätt än vad som är möjligt med "vanliga" spel. Kan inte ens föreställa mig vad framtiden har att erbjuda. Och även om du just nu inte tycker VR är lovande så måste det ju börja någonstans för att kunna bli bättre.

Själv hade jag hoppats att Microsoft skulle släppa VR till sin konsol bara för att få lite ytterligare fart på marknaden. Och på samma gång skulle garanterat en stor del av dom som nu inte vill ha VR helt plötsligt ändra åsikt.

Hoppas på att VR fortsätter utvecklas och att fler och fler ska kunna uppleva det. Finns oändligt med möjligheter.

Och du borde verkligen ta dig till att faktiskt testa ett ordentligt VR headset. Alltså vive, oculus eller psvr. Inte mobil VR. Och kanske ta en ingefära tablett ca 30 minuter före för att motverka illamåendet.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av quadratis:

folk kan fan inte få nog av att hata på VR och skylta med "told you so!". förstår verkligen inte varför.

är det för att hårdvaran är för dyr och ni tycker inte det är värt det? är det för att det för tillfället inte är den game changer ni verkar hoppas in i det sista att det aldrig blir? varför VILL man att en ny lovande teknologi ska gå och dö ut? är det inte enklare att bara ignorera och gå vidare isånafall?

så extremt tröttsamt när folk som testat "VR" med en google cardboard en gång tjatar om 3d-tv och andra klychor. eller om du testat riktig VR, kanske tom köpt en vive och blivit besviken. jaha ok, sälj den då och hoppas på att nästa generation blir bättre, istället för att sitta på forum och tjata om att VR är dödfött och hoppas på karma/ryggdunkningar. allt negativt som har sagts om VR vid det här laget har redan sagts femtioelva gånger förut.

så sjukt jävla konstig attityd.

För att det har snackats upp så sjukt mycket av speciellt media och marknaden. Det är inte så konstigt att det blir såhär, flera användare har ju dessutom en sundare analys än både marknad och media i att det INTE kommer bli årets julklapp, eller INTE dominera spelvärlden 2017, 18 eller 19 för den delen.

Jag tycker själv egentligen inte det går dåligt för VR, det går som förväntat, det hade inte kunnat gå bättre, det är vad det är, en ickesak för nuvarande.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

@kebbe: Visst är det lågupplöst men det kommer headsets med högre upplösning med tiden. Har man ett bra grafikkort kan man pilla med upplösning skalning och experimentera blir rätt stor skillnad. Inlevelsen det ger i många spel väger enkelt upp att det är bökigt eller har sämre upplösning för min del.
Den dagen htc släpper en vive med 4k eller högre uppgraderar jag direkt.

Medlem

Eller så satsar de inte på konsolvr för att Xbox One är för klen för det och de vet vilken baklash de hade fått om de släppte det bara till Xbox One X nu när de så hårt marknadsfört att alla spel ska vara kompatibla med båda konsolerna.

"...och det nya heta för Microsoft och många andra är mixed reality."
Öh vad sägs om att göra lite research. Mixed Reality som det är idag är inget annat än vr. Så att säga att MS har släppt vr för ett nytt koncept är helt fel. De har bara valt att fokusera vr till pc-marknaden just nu.

Och alla som neggar på vr för att det inte tagit marknaden med storm. Ni har haft orimliga förväntningar på vr. T.o.m. Sony var tydliga med att påpeka att lanseringen av konsumentvr kan liknas vid lanseringen av ett helt nytt medium. Det kommer ta tid innan vr är lika självklart som en spelkonsol. Men utvecklingen sker just nu i rasande takt med SteamVR:s nya Knuckles controllers, högupplösta skärmar, foveated rendering med eyetracking, wide FOV headsets som Pimax 8K och standalone headsets både med och utan 6DOF tracking. Framtiden för VR ser ljus ut. Även om det inte har exploderat över en natt.

Medlem
Skrivet av kebbe:

”Man” vill att teknologin dör just för att den inte är lovande. Snarare handlar det om en teknisk återvändsgränd som vill tvinga konsumenterna att spela på ett sämre sätt för att hårdvarutillverkarna skall ha någonting att sälja. Lägg 10k på en lågupplöst åksjuka, fantastiskt.

osv. osv.

Medlem

Att rata VR är inte i närheten samma sak som att vara emot teknologi. Det är snarare samma typ av kritik som konsumenter ägnat sig åt varje gång 3D sålts in som framtiden för film; Teknologin är kass och i bästa fall en onödig utveckling av existerande sådan.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Att rata VR är inte i närheten samma sak som att vara emot teknologi. Det är snarare samma typ av kritik som konsumenter ägnat sig åt varje gång 3D sålts in som framtiden för film; Teknologin är kass och i bästa fall en onödig utveckling av existerande sådan.

jag blir inte klok på dessa jämförelser med "3d". jag förutsätter att du äger ett modernt VR headset och pratar från personliga erfarenheter, men det låter ju knappast som det. ingen som använt VR i någon större utsträckning skulle jämföra det med 3dtv eller 3d-film/spel.

och "teknologin är kass", vad betyder det ens? i förhållande till vad? teknologin ligger där den ligger. modern VR har varit en grej sedan 2012 om man ska hårddra det tillbaka till oculus' första kickstarter kampanj. knappt 6 år sedan alltså, och tillgänglig på marknaden i runt 2 år (beroende på headset).

NES släpptes 1983, SNES 1991. föreställer mig folk som dig komma lallande runt 1985 och tjata om "kass teknologi" och "onödig utveckling av existerande tech".

VR är inte och kommer aldrig vara en ersättning för existerande sätt att spela spel på. det är ett helt separat spår. jag vill inte spela FPS eller RTS i VR, det funkar utan tvekan bäst med mus och monitor. däremot finns det upplevelser i VR som är helt omöjliga i något annat sammanhang. kan inte föreställa mig att någon som nånsin testat exempelvis google earth i VR kan gå därifrån med inställningen att det är en "onödig utveckling".

Medlem
Skrivet av quadratis:

jag blir inte klok på dessa jämförelser med "3d". jag förutsätter att du äger ett modernt VR headset och pratar från personliga erfarenheter, men det låter ju knappast som det. ingen som använt VR i någon större utsträckning skulle jämföra det med 3dtv eller 3d-film/spel.

och "teknologin är kass", vad betyder det ens? i förhållande till vad? teknologin ligger där den ligger. modern VR har varit en grej sedan 2012 om man ska hårddra det tillbaka till oculus' första kickstarter kampanj. knappt 6 år sedan alltså, och tillgänglig på marknaden i runt 2 år (beroende på headset).

NES släpptes 1983, SNES 1991. föreställer mig folk som dig komma lallande runt 1985 och tjata om "kass teknologi" och "onödig utveckling av existerande tech".

VR är inte och kommer aldrig vara en ersättning för existerande sätt att spela spel på. det är ett helt separat spår. jag vill inte spela FPS eller RTS i VR, det funkar utan tvekan bäst med mus och monitor. däremot finns det upplevelser i VR som är helt omöjliga i något annat sammanhang. kan inte föreställa mig att någon som nånsin testat exempelvis google earth i VR kan gå därifrån med inställningen att det är en "onödig utveckling".

Jämförelsen handlar om att en bristfällig teknologi pushas för och säljs in till konsumenter som inte är intresserade. Man försöker tvinga fram en efterfrågan, "Ett helt nytt sätt att spela", "Framtiden för spel!" och allt vad det låter varje gång en ny "våg" släpps lös. Det har ingenting med respektive teknologi att göra, ingen säger "VR är ju bara 3D i ett headset". VR säljs in på samma sätt som 3D och är precis lika onödigt som utveckling av det vi redan har*.

Att teknologin är kass syftar på att de grundläggande problemen som finns med VR inte går att lösa genom teknologiska framsteg. Du kan inte justera någonting för att få bort åksjukan som kommer från kontrasten mellan rörelse i VR och stillasittande irl, inte utan att gå in på spelförstörande lösningar som statiska karaktärer med teleportering, eller otympliga dyra lösningar med få användningsområden så som rullband irl. Att dessa problem sedan existerar sida vid sida om de teknologiska problemen så som slöa, lågupplösta skärmar, låg fov, höga prestandakrav och miljarder sladdar, gör inte saken bättre.

Istället för att jämföra kritik mot generationsskiften bland konsoler skulle det vara mer relevant att se på kritik mot saker som add-ons till Megadrive/Genesis: "Köp det här tillägget som kostar 3000kr och fungerar med 1 spel, din konsol blir framtidssäker!"

*i spelindustrin

Medlem

De har väl sett vilken success det varit för Sony

Känns som brist på riktigt BRA spel/mjukvara är ett stort problem. T.ex. ett mechwarrior spel som inte suger, VOX machineae ser ju väldigt lovande ut.

Medlem

VR är det bästa som har hänt och jag hoppas verkligen att det fortsätter utvecklas. Detta är ju trots allt bara "1st gen".
Farpoint är bäta shootern på ååååår även om den hade sina flaws. Mer inlevelse har jag aldrig haft i ett spel.

Medlem

VR känns mer som en produkt ämnad för entusiaster. VR är ju inte heller något nytt koncept utan påbörjades för minst 30 år sedan. Snackades väldigt mkt om hur VR var framtiden redan på 90-talet, men det kom ingenstans.

"1993 – SEGA announce new VR glasses
Sega announced the Sega VR headset for the Sega Genesis console in 1993 at the Consumer Electronics Show in 1993. The wrap-around protoype glasses had head tracking, stereo sound and LCD screens in the visor. Sega fully intended to release the product at a price point of about $200 at the time, or about $322 in 2015 money. However, technical development difficulties meant that the device would forever remain in the prototype phase despite having developed 4 games for this product. This was a huge flop for Sega."


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

12
Skriv svar