Kommer PS2/PS3/XBOX/XBOX36 bli retro?

Medlem
Kommer PS2/PS3/XBOX/XBOX36 bli retro?

Idag är det vanligt att gilla retro, gamla konsoler från 90-talet kan det bli fester kring (exempelvis Syntax Error och VHS Vision i sthlm) och även PC-spelen kan ses som det. Men kommer vi att se konsolerna som kom under 2000-talet (PS2/XBOX/Camecube) osv att ses som retro eller som något helt annat? Och gäller det även PC-spelen?

Öppen fråga.

Moderator | Testpilot

Beror lite på vad man som person definierar som retro. För mig slutar retro med med 5:e-generationens konsoler - Playstation, Dreamcast och Nintendo 64. Även om de andra spelen också till slut kommer bli gammal och åren mellan dem kännas som ingenting, kommer det vara det som är retro för mig.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Ambassadör
Xbox

Intressant fråga! Jag tror nog att det blir retro, framförallt när vi går in i next gen och vi lägger dem alltmer bakom oss.

Kanske också relaterat till vid vilken ålder man själv började spela, för visst är det lite så att "retro" är det som man spelade som parvel?


signatur

Jump in.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Mortaigne:

Kanske också relaterat till vid vilken ålder man själv började spela, för visst är det lite så att "retro" är det som man spelade som parvel?

Tar vi t ex kläder så är retro när man tar ett gammalt plagg och gör en ny variant som är inspirerad av det gamla, medan man med vintage vill få det se exakt likadant ut. Förstnämnda gäller även andra saker såsom bilar och annat. Med det synsättet skulle inte ens NES och SNES exempelvis vara retro, utan vintage istället.

Det är olika beroende på vad det gäller för något, samt hur gammalt det man diskuterar faktiskt här. Wikipedia har en väldigt intressant sida om det där.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Med retro menar man något som var populärt förr, som Amiga, när jag var liten var Amiga 500 enormt populär för att inte tala om Commodore 64. PS2 och PS3 är fortfarande populära konsoler, tror det är lite för tidigt att prata om dem i termer som retro. Xbox däremot är nog mer av en retro konsol idag.

PC spel kan absolut vara retro, ofta menar man då sättet som man skapade grafiken med. Elite är utan tvekan ett retro spel, gjorde en sökning på Google precis och där nämner man även Elite, samt andra spel som Worms och Tomb Raider.

https://www.cnet.com/news/tomb-raider-worms-and-other-retro-v...

PC hårdvaran kan givetvis vara lika retro som andra datorer och konsoler. 286, 386, 486 eller till och med en Pentium är nog att betrakta som en retro dator idag.

Ambassadör
Xbox

@uberpwnage2.0: Intressant!


signatur

Jump in.

Medlem

Ja, absolut att det kommer bli det. En bit in på generation Ps2 så var ps1 eller kanske Nintendo 64 inte värt många ören. Man tänkte nog lika då.

Det är mer bara en tidsfråga. Även om retro för mig är typ Nintedo 8 bit, Super nintendo, Atari och ja varför inte Ps1?

Däremot spelvärdet? Köpte en Ps1 "mini" nyligen, och det är inte så många spel som är roliga idag, tror det är lite när spelen gick över till 3D, så tappas charmen och spelen har åldras väldigt dåligt med några få undantag.

Som samlarobjekt i framtiden kan jag tänka mig att det kan bli intressant, men knappast spela. Samma sak med Xbox-spelen, vad hemska många av dom är idag haha...

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Jag brukar säga att efter 15 år blir det retro. Helt klart trubbigt, men det har du kvar rätt bra hittills.

80- och 90-talets spel blev snabbt retro i och med att 2D blev gammalt.

Men grafik är verkligen inte allt. Jag brukar säga till folk som säger att GameCube/PS2/Xbox inte är gammalt nog är för att vara retro brukar jag fråga, GBA då, är det retro? Då säger de ja. Spännande då dessa plattformar vsr det senaste samtidigt.

Jag ser absolut generation 6 som retro. Men då generation 7 bara är en generation bak så skulle jag nog säga att det inte är retro förrän det är 2 generationer bort.

Men spel är spel, spelar ingen roll vad det kallas 🙂


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Backloggens befriare

Min 19åriga kollega anser redan att Xbox och PS/PS2 är retro.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Ps2/xbox är ju redan Retro specielt PS2 har du sätt vilka sjuka priser RPG spelen har Suikoden 3 brukar fan gå för runt 800-900kr.

Är det något jag lärt mig allt som är retro och samlas på är sjukt sjukt dyrt.

Avstängd

Retro: Det är konsoler från första konsolgenerationen till psx (ps1) generationens konsoler.

Någorlunda Retro: Detta ser jag som Playstation 2 och dem konsolerna som kom runt den eran. Kan säga att jag upplever konsoler och spel upp till 2004 som någorlunda retro.

Vag Retro: 2004 - 2010. Spelen har minst tio år på nacken. Om man anstränger sig kan man hitta lite segare element i grafiken etc. Men det är verkligen inte ett gammalt spel. Men den passar ändå in i kategorin gammalt lite.

Och vill man kan man ändra på första retro stycket en del. Och också dela upp det i flera retro avdelningar. Men jag har inte den lyxen.

Medlem

Alltså, i år är det 20 år sedan PS2 kom ut. TJUGO ÅR. Så ja, man kan nog lugnt räkna den som retro tycker jag. Tänk så här förresten, när man år 1999 tittade tillbaka på spel från 1979, var inte det retro då? Fan, jag minns runt millennieskiftet när DC, PS2 och GameCube var aktuella, att folk tyckte NES-spelen från bara tio år tillbaka på den tiden var retro. Så liksom...


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem

Folk ansåg att NES var retro år 2002 så varför skulle inte PS2/XBOX/GC vara retro vid det här laget?


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Konstig Inombords:

Retro: Det är konsoler från första konsolgenerationen till psx (ps1) generationens konsoler.

Någorlunda Retro: Detta ser jag som Playstation 2 och dem konsolerna som kom runt den eran. Kan säga att jag upplever konsoler och spel upp till 2004 som någorlunda retro.

Vag Retro: 2004 - 2010. Spelen har minst tio år på nacken. Om man anstränger sig kan man hitta lite segare element i grafiken etc. Men det är verkligen inte ett gammalt spel. Men den passar ändå in i kategorin gammalt lite.

Och vill man kan man ändra på första retro stycket en del. Och också dela upp det i flera retro avdelningar. Men jag har inte den lyxen.

PSX/PS1 tillhör inte den första generationen : )


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Intressanta svar!

Backloggens befriare
Skrivet av uberpwnage2.0:

PSX/PS1 tillhör inte den första generationen : )

Tror inte det var det som syftade, utan att retro tar slut där. Dvs första generationen - > ps1


signatur

Ad hoc addendum

Moderator | Testpilot
Skrivet av keffkebab:

Tror inte det var det som syftade, utan att retro tar slut där. Dvs första generationen - > ps1

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Som storsamlare av 70-90tals retro datorer/konsoller etc etc - så vill jag nog likväl påstå att fram till PS2 är retro (även om jag själv inte samlar så långt fram)


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Jag tycker att ps2/xbox/gamecube borde räknas som retro, det har gått runt 20 år sedan de släpptes

Medlem

För mig blir det Retro när det inte längre går att köpa tekniken runtomkring hårdvaran.

T.ex. är det jättesvårt att hitta en fabriksny TV hos återförsäljare med SCART-kontakt. Därför benämner jag konsoler som använder SCART just Retro.

Likaså med datorer. Använder ett tangentbord PS/2-kontakt blir det retro i min bok. Inga moderna moderkort brukar komma med PS/2 som standard.

Medlem

Retro för mig är när något modernt inspireras av gamla stilar och tekniker. PS1- och N64-grafik är inget man inspireras av, det är något man försöker komma bort ifrån. Sprites har däremot väldigt hög retrofaktor, och används flitigt i nya spel än idag, exemepelvis Octopath Traveler, To the Moon, Stardew Valley och Ion Fury. Men skulle ett modernt spel se ut som Tomb Raider på PS1 så hade nog många rynkat på näsan och undrat vad fan det är för skit.

Så för mig går gränsen för vad som är retro vid 90-talets början, innan 3D-grafiken tog över. Sen så kan ju spel från PS1 och N64-generationen, eller PS2, Gamecube och Xbox för den delen, kännas väldigt nostalgiska, men det är inget som jag vill se att någon försöka efterlikna rent grafiskt i alla fall.

Medlem

Retro är ett väldigt omfattande begrepp - i konst kan retro omfatta allt från 20 talet till 80 talet, medans med spel är det främst tredje och del av fjärde generationens konsoler - där brytpunkten är CD skivor i huvudsak. Första och andra generationens konsoler brukar allt mer kallas vintage.

Men det kanske behövs ett nytt ord för femte & sjätte generationens konsoler? Neo retro?


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Inaktiv

Det här är något som har diskuterats ett flertal gånger.
Jag tror att det var här på FZ som någon sade att den personen brukade dra en gräns vid 15 år för retro och jag sade att 20 år känns som en mer bekväm gräns för mig.

Det vill säga så är både PS2, Xbox och GameCube på väg att bli retro konsoler.
Detta är också något som märks då bland både Nintendo 64 och GameCube har räknats som retro konsoler på de flesta sidor, exempelvis när det diskuterades vilka mini konsoler som skulle kunna komma efter NES och Super NES.

Det känns dock som att det kan ta längre tid innan Xbox 360, Playstation 3 och Wii kommer att räknas som det.
Eller Wii tror jag nog själv att fler idag räknar som retro än vad de räknar Playstation 3 och Xbox 360 som det.

It's not a lake, it's an ocean

Min definition av retro är icke-aktiva plattformar. Dit räknas definitivt Xbox, PS2 och Gamecube men även Wii och Wii U. Vilket år de släpptes har egentligen inte så mycket med saken att göra (PS2 togs ju inte ur produktion förrän 2013).


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

ELF
Medlem

Självklart kommer allt du nämde bli retro, men när det blir det är nog en tolkningsfråga från person till person.

Jag ser inte PS2 som retro då jag var 10 när det släpptes. Hade inget själv, men spelade en hel del hos kompisar. Där emot kan nog N64 och äldre börja ses som retro nu/snart även om jag själv hade ett.

Så för mig beror det mestadels på åldern på produkten utifrån hur gammal jag var när den släpptes, alltså inte hur gammal produkten i sig är. Men visst, ibland kan defenitionen vara ganska spretig även för mig.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Klart att det blir retro. Folk är nostalgiska över de fånigaste saker.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Jag brukar dra gränsen vid 15 år men det kan variera beroende på vad man tittar på.
PS2 & Xbox är redan retro i min bok.
Xbox 360 och Ps3 är inte riktigt där än men när nästa generation drar igång så kan jag tänka mig att de tidiga titlarna kan börja att bli retro.

För PC så är Windows XP retro och hårdvaramässigt så är Pentium 4, Athlon 64, Geforce 4/FX & Radeon 9000 serien retro. Windows Vista & Dual Core processorer är inte retro än.
Spelmässigt så är Doom 3, Far Cry, Half-Life 2, Warcraft 3 samt WoW Vanilla retro.

Medlem

Playstation 2 är ju retro nu enligt mig. Xbox360 och PS3... not so much... än.


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Skribent
Skrivet av Bojkott:

Retro för mig är när något modernt inspireras av gamla stilar och tekniker. PS1- och N64-grafik är inget man inspireras av, det är något man försöker komma bort ifrån. Sprites har däremot väldigt hög retrofaktor, och används flitigt i nya spel än idag, exemepelvis Octopath Traveler, To the Moon, Stardew Valley och Ion Fury. Men skulle ett modernt spel se ut som Tomb Raider på PS1 så hade nog många rynkat på näsan och undrat vad fan det är för skit.

Så för mig går gränsen för vad som är retro vid 90-talets början, innan 3D-grafiken tog över. Sen så kan ju spel från PS1 och N64-generationen, eller PS2, Gamecube och Xbox för den delen, kännas väldigt nostalgiska, men det är inget som jag vill se att någon försöka efterlikna rent grafiskt i alla fall.

Det här är en jäkligt intressant vinkel.

Medlem

När jag tänker tillbaka på Xbox och Halo t.ex känns det som att det skulle kunna bli retro, men vi är inte där riktigt än.

12
Skriv svar