Cyberpunk-förseningen kan ha orsakats av PS4- och XBone-versionerna

Robot
Cyberpunk-förseningen kan ha orsakats av PS4- och XBone-versionerna

CDPR försöker förklara sig i investerarsamtal.

#cyberpunk-2077, #försening


NuZ
Testpilot

De borde ha utvecklat spelet till endast next gen konsolerna. Skulle bli så mycket bättre


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Är det inte lika bra att släppa stödet för Xbox One och PS4? Vi pratar om konsoler som inte ens når över 2 TFLOPS. One och One S når inte ens över 1.5 TFLOPS. Måste de prompt släppa till dessa snigelmaskiner så kan de väl åtminstone göra det enkelt för sig och sänka upplösningen och grafik till något extremt lågt, som typ 480p med potatistexturer, och låta folk inse att deras konsoler var uråldriga redan när de släpptes för 7 år sedan.

Medlem

Blir förbannad att gamla generationer ska ta plats och förpesta.

GTA V förstörde också när det tvunget skulle släppas på 360/ps3 först med spyfärdig grafik.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av NuZ:

De borde ha utvecklat spelet till endast next gen konsolerna. Skulle bli så mycket bättre

Spelet var ju från början planerat att släppas relativt långt innan släppet av konsolerna, så det var nog aldrig aktuellt. Men visst, "hindsight is 20/20" som de säger.

Medlem

Its all about the money, its all about the dum dumdumdrere! Dom vill ju få sålt till last-gen och next-gen, inget mer med det.

Medlem
Skrivet av NuZ:

De borde ha utvecklat spelet till endast next gen konsolerna. Skulle bli så mycket bättre

Nexgen-konsolerna har fortfarande klumpiga skitkontroller.

Utveckla primärt spelen till PC och porta därefter kompromissen till konsol.

Spel som System Shock 2, Deus Ex 1 och Stalker Shadow of Chernobyl hör till de bästa i genren. En av anledningarna till detta är att de inte behövde designa och anpassa gameplay, mekanik och interface för en dassig gamepad.

Medlem
Skrivet av NuZ:

De borde ha utvecklat spelet till endast next gen konsolerna. Skulle bli så mycket bättre

Skulle säkert sälja mycket sämre med, det är väl många som inte bytt konsol? Finns ens ps5 förresten?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Tror den här är ganska passande nu:

NuZ
Testpilot
Skrivet av Sisyr:

Spelet var ju från början planerat att släppas relativt långt innan släppet av konsolerna, så det var nog aldrig aktuellt. Men visst, "hindsight is 20/20" som de säger.

Skrivet av Sapiens:

Nexgen-konsolerna har fortfarande klumpiga skitkontroller.

Utveckla primärt spelen till PC och porta därefter kompromissen till konsol.

Spel som System Shock 2, Deus Ex 1 och Stalker Shadow of Chernobyl hör till de bästa i genren. En av anledningarna till detta är att de inte behövde designa och anpassa gameplay, mekanik och interface för en dassig gamepad.

Skrivet av Hipshot:

Skulle säkert sälja mycket sämre med, det är väl många som inte bytt konsol? Finns ens ps5 förresten?

Nej kontroller är inte skit, de är bäst
Interfacet kan se hur PC anpassat som helst ut på moderna Konsolspel då man styr som muspekaren med ena ”sticken” och ja troligen där har du rätt. Då jag tror det är en minoritet som kommer köpa nya konsolerna första året. Haha ja nu gör den det för Calle har unboxat den


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Jag älskar CDPR men kan tycka att dom varit lite väl otaktiska med Cyberpunk.
Dom kommer släppa det optimerat för CURRENT GEN konsoler, releasedatumet var i princip samma dag som NEXTGEN konsolerna men då INTE optimerat för nextgen...
Nu blir det dessutom försenat men när det väl släpps även då troligen inte optimerat för nextgen, men dom skyller current gen för förseningen ? Jag fattar inget, det är INTE nextgen optimerat vid release men currentgen optimeringen försenar spelet, så det är med andra ord inte optimerat för någon konsol nu då ? men current gen versionen flyter bra på nextgen ? Näe försena det tills ni kan släppa versioner som är optimerade för varje platform istället, det finns väl ingen som inte föredrar att spela nextgen optimerade spel på sin nextgen konsol ? Tjena här har du din nya shiny PS5a, jag ska nog inviga den med ett PS4 spel....NOT

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Är det inte lika bra att släppa stödet för Xbox One och PS4? Vi pratar om konsoler som inte ens når över 2 TFLOPS. One och One S når inte ens över 1.5 TFLOPS. Måste de prompt släppa till dessa snigelmaskiner så kan de väl åtminstone göra det enkelt för sig och sänka upplösningen och grafik till något extremt lågt, som typ 480p med potatistexturer, och låta folk inse att deras konsoler var uråldriga redan när de släpptes för 7 år sedan.

Mm, the last of us 2, God of War, Uncharted 4 körs alla på ett Radeon 7850. Vad får man på PC när man köper 3080?

Skrivet av Sapiens:

Nexgen-konsolerna har fortfarande klumpiga skitkontroller.

Utveckla primärt spelen till PC och porta därefter kompromissen till konsol.

Spel som System Shock 2, Deus Ex 1 och Stalker Shadow of Chernobyl hör till de bästa i genren. En av anledningarna till detta är att de inte behövde designa och anpassa gameplay, mekanik och interface för en dassig gamepad.

Mm, men budget har ökat exponentiellt så man måste fånga de stora plattformarna. Till det kan man lägga piratkopiering på PC och mer teknisk support.

Medlem

Var inte detta på tapeten för 1-2 år sedan? Att nuvarande/förra generationen, alltså PS4 och Xbox One S versionerna kräver optimiering som tar mycket tid att få till?
Vill minnas att jag har läst något om detta men orkar inte googla just nu.

Någon annan som känner igen mitt påstående?


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem

Samma nyhet var ju på tapeten när Cyberpunk 2077 försenades tidigare i år från April till September, det snackades om att det var främst Xbox Ones fel.

Medlem

Konstigt att dessa versionerna pajat sedan de utannonserade förra datumet när det var "no more delays".

Medlem
Skrivet av kingzla:

Mm, the last of us 2, God of War, Uncharted 4 körs alla på ett Radeon 7850. Vad får man på PC när man köper 3080?

Mm, men budget har ökat exponentiellt så man måste fånga de stora plattformarna. Till det kan man lägga piratkopiering på PC och mer teknisk support.

Ett 3080 ser ut att ha runt 2-4x mer prestanda än nextgen-konsolerna, troligtvis mer när det kommer till ray tracing prestanda och DLSS nyttjas optimalt.

Witcher 3 har med stor marginal sålts allra bäst till PC. Att utveckla först till PC och sedan porta till konsol borde inte vara en omöjlighet.

Medlem

Undrar om dom menar PS4 och One eller Pro och One X också. Uppgraderade till Pro när den kom och jag tyckte det var stor skillnad jämfört med original PS4 så jag kan tänka mig att det är svårt att optimera ett nytt spel till sju år gammal hårdvara.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Ett 3080 ser ut att ha runt 2-4x mer prestanda än nextgen-konsolerna, troligtvis mer när det kommer till ray tracing prestanda och DLSS nyttjas optimalt.

Witcher 3 har med stor marginal sålts allra bäst till PC. Att utveckla först till PC och sedan porta till konsol borde inte vara en omöjlighet.

Enbart grafikkortet kostar ju 50% mer än hela nextgen konsolen. så man får ju verkligen hoppas att de presterar bättre.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Ett 3080 ser ut att ha runt 2-4x mer prestanda än nextgen-konsolerna, troligtvis mer när det kommer till ray tracing prestanda och DLSS nyttjas optimalt.

Witcher 3 har med stor marginal sålts allra bäst till PC. Att utveckla först till PC och sedan porta till konsol borde inte vara en omöjlighet.

Snarare 2 om nya Radeon presterar likvärdigt. AMDs toppmodell har 22 TFLOPS och är jämn med 3090/80.

Kostar också som två konsoler.

60% av försäljningarna av Witcher 3 var inte pc, dvs majoriteten.

Battlefield V wohoo ray tracing från Nvidia! Problemet? Spelarbasen vs pc -> 6:1

PC-andelen av EAs intäkter? 16%.

Slutfråga, varför skulle man nyttja DLSS ooptimalt?

Varför PC först? Inget DirectStorage, ingen garanterad ssd, stor piratkopiering.

Wow Shadowlands fick ta bort kravet på SSD efter att alla började gråta. Så mycket PC Masterrace asså.

Medlem

Låter ju lite underligt då dom ändå utvecklat spelet för X1/PS4/PC.

Medlem

Bästa hade väl varit om dom enbart släppt det på stadia, xcloud, ps now och amazon luna för då hade de kunnat skita i att optimera det till massa hårdvara alls

Medlem
Skrivet av kingzla:

Snarare 2 om nya Radeon presterar likvärdigt. AMDs toppmodell har 22 TFLOPS och är jämn med 3090/80.

Kostar också som två konsoler.

60% av försäljningarna av Witcher 3 var inte pc, dvs majoriteten.

Battlefield V wohoo ray tracing från Nvidia! Problemet? Spelarbasen vs pc -> 6:1

PC-andelen av EAs intäkter? 16%.

Slutfråga, varför skulle man nyttja DLSS ooptimalt?

2x är utgångspunkten, lägg till x-antal mer prestanda beroende på om spelet har stöd för DLSS och/eller ray tracing.

Svårt att veta just hur starka/svaga nexgen-konsolerna är då varken Microsoft eller Sony visat något riktigt krävande AAA-lir med ray tracing som även finns till PC. Series X ligger och segar i 30-60fps i 1080p i Minecraft, medans ett 3070 klarar 4k30fps och 4k60fps med DLSS. Med andra ord alltifrån 4-8x mer prestanda. Kanske inte blir den skillnaden i exempelvis Cyberpunk 2077 men kommer garanterat bli mer än 2x med ett 3080, då spelet har stöd för DLSS. Och skillnaden kan mycket väl öka då DLSS-tekniken fortsätter att förbättras.

3080 är dyr men kostar inte som två st Series X eller PS5.

Fortfarande störst försäljning för Witcher 3 på PC räknat per platform. Och kostar också extra att utveckla för varje platform (speciellt om det innebär förseningar) och framförallt marknadsföra konsolspel är dyrt som fan, vilket äter upp en del av vinsten. +Sony/Microsoft ska också ha sin del av kakan. Sa också utveckla först till PC och sedan porta kompromissen till konsol. Varför har folk problem med detta!? Hatar ni tanken på ett spel kan bli så bra som möjligt, bara för ni själva kanske inte lirar på den platformen? Spelet blir ju lika bra/dåligt på konsol så vad är problemet om PC-spelare får en version som inte hålls tillbaks av konsoler med sina dassiga kontroller?

Ska man sedan enbart kolla på vinstmarginal ligger nog både många PC-titlar och de flesta konsol-lir illa till kontra mobilspel.

Ooptimalt DLSS syftade jag väl främst till hur 1.0 var, vilket blir mer och mer irrelevant.

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Blir förbannad att gamla generationer ska ta plats och förpesta.

Ja för det är ju inte CDPR fel som inte kan hålla en deadline för en produkt. Det är ju inte så att de kom på för en månad sen att de skulle görea spelet till XB1 och PS4.

CFW
Medlem

Det här var det som jag tog med mig från artikeln:

'Företaget säger att de tror på det nya datumet, även om de inte "är helt bekväma med det".'

Det låter som att den 10 december inte kommer räcka heller . Varför inte bara släppa på PC nu???

Medlem

Jag hoppas mitt fina megasexiga 3080 kort kommer hem till min gamla trötta gtx 1080 ti så det kan hamna i någon annans dator så jag kan få sinnesfrid.
Kör watchdogs leigion på gamla korter och det funkar men kollar på tuben hur det ser ut med rtxkorten och dör en smula innombords.
Coolt spel iaf och det flyter på allt upp på hdinställningar,får vara glad ändå.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem
Skrivet av NuZ:

De borde ha utvecklat spelet till endast next gen konsolerna. Skulle bli så mycket bättre

Bara för ni consolspelare spenderar mer på tvapparater och era spel menas ju inte att PCmasterace inte skall få vara med på godsakerna.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem
Skrivet av NuZ:

De borde ha utvecklat spelet till endast next gen konsolerna. Skulle bli så mycket bättre

Bara för ni consolspelare spenderar mer på tvapparater och era spel menas ju inte att PCmasterace inte skall få vara med på godsakerna.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

läste att vissa versioner av ps4 pro helt enkelt gick sönder och att pga corona i polen var anledningen till förseningen.

Medlem
Skrivet av employed:

Ja för det är ju inte CDPR fel som inte kan hålla en deadline för en produkt. Det är ju inte så att de kom på för en månad sen att de skulle görea spelet till XB1 och PS4.

Utannonserat för 7 år sedan dessutom, fan tänk om dom skippat all hårdvara mellan då och nu.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Det är ok att bara skriva Xbox med tanke på att det snart är hela 5 stycken som CD project ska få spelet att rulla på medans på Sonys maskin "bara" är 3 i antalet.

12
Skriv svar