Playstation-boss tveksam till VR-potentialen här och nu

Robot
Playstation-boss tveksam till VR-potentialen här och nu

Menar att genombrottet ligger långt in i framtiden.

#playstation, #playstation-5, #psvr, #sony


Medlem

Jag har ett Oculus quest och tycker det är en fantastiskt rolig grej, men är inget jag förknippar med konsollspelande i dagsläget. Ser ju i andra trådar att många ser fram mot psvr 2, så trist för dom.

Medlem

folk har för höga förväntingar på VR.

100% inlevelse kan ingen garantera med dagens teknologi, men consumer-VR är ju fortfarande väldigt nytt (5-8 år, beroende på hur man räknar), och med det i åtanke så tycker jag ändå man kan ha riktigt roligt med dagens "primitiva" VR.

många verkar dock envisas med att "är det inte 'ready player one' så får det vara".

Inaktiv
Skrivet av quadratis:

folk har för höga förväntingar på VR.

100% inlevelse kan ingen garantera med dagens teknologi, men consumer-VR är ju fortfarande väldigt nytt (5-8 år, beroende på hur man räknar), och med det i åtanke så tycker jag ändå man kan ha riktigt roligt med dagens "primitiva" VR.

många verkar dock envisas med att "är det inte 'ready player one' så får det vara".

Man får ta det för vad det är men det jag saknar nu i mitt HTC Vive är trådlöshet och högre upplösning vilket mycket väl kan bli verklighet inom några år, tills dess klarar jag mig på denna och har haft väldigt mycket nöje med apparaten

KoP
Medlem

VR kanske kan slå på bred front den dagen då hälften av alla användare inte blir illamåendes. :'D

Medlem

Håller helt med. Det är nog bara ett par procent av hardcore gamers som ens äger en. För att de stora massorna ska börja använda VR krävs det att det är lika billigt och lätt att avända som en vanlig mobiltelefon. Många, många år fram tills dess.

Medlem
Skrivet av A1200G:

Håller helt med. Det är nog bara ett par procent av hardcore gamers som ens äger en. För att de stora massorna ska börja använda VR krävs det att det är lika billigt och lätt att avända som en vanlig mobiltelefon. Många, många år fram tills dess.

Oculus Quest 2 alltså, 3600kr från tillverkaren och busenkel att använda utan sladdar och skit. Problemet är snarare att många inte ens vet att den existerar, än mindre hur den känns att använda

https://www.oculus.com/

Medlem

PSVR var väl en succé? Fruktansvärt tråkigt med tanke på att Sony var de som trodde på VR jämtemot Xbox (och gav dem därför fördel i mina ögon).

Jag kan nog tycka han har lite fel då VR verkar aldrig varit större än nu, inte minst tack vare Half Life men även Oculus Quest 2 prissättning. Även folk som inte riktig spelar pratar om VR nu.

Som sagt, besviken att Sony nu motsätter sig i det hela.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Oculus Quest 2 alltså, 3600kr från tillverkaren och busenkel att använda utan sladdar och skit. Problemet är snarare att många inte ens vet att den existerar, än mindre hur den känns att använda

https://www.oculus.com/

Facebook rapporterade idag att Quest 2 hade 5x fler pre orders än Quest 1.
Alla känner inte till, men Quest är största VR-marknaden just nu.

Man kan säga att konkurrenterna behöver vakna, jag tror Sony har chans här.

@B-itta jag tror inte Sony motsätter sig VR, jag tror dom försöker göra ett så bra "PSVR2" som det bara går, bara att det tar tid och hela Succen med Quest har nog tagit alla lite på sängen.
Jag tror rent av att PSVR2 kan bli en hybrid som Quest, både stand-alone och PS5-VR.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent
Skrivet av B-itta:

PSVR var väl en succé? Fruktansvärt tråkigt med tanke på att Sony var de som trodde på VR jämtemot Xbox (och gav dem därför fördel i mina ögon).

Jag kan nog tycka han har lite fel då VR verkar aldrig varit större än nu, inte minst tack vare Half Life men även Oculus Quest 2 prissättning. Även folk som inte riktig spelar pratar om VR nu.

Som sagt, besviken att Sony nu motsätter sig i det hela.

Det handlar nog också om hur mycket de tjänar på satsningen, om det kostar mer än det smakar? PSVR har sålt bra, men har det sålt tillräckligt enligt Sonys egna prognoser? Det kostar att vara trail blazer och draghund, och jag gissar att Sony nu vill satsa pengarna och sin marknadsföring och fokus på PS5 istället för VR.


signatur

"Writer and Fighter"

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av B-itta:

PSVR var väl en succé? Fruktansvärt tråkigt med tanke på att Sony var de som trodde på VR jämtemot Xbox (och gav dem därför fördel i mina ögon).

Jag kan nog tycka han har lite fel då VR verkar aldrig varit större än nu, inte minst tack vare Half Life men även Oculus Quest 2 prissättning. Även folk som inte riktig spelar pratar om VR nu.

Som sagt, besviken att Sony nu motsätter sig i det hela.

Nja. PSVR passerade fem miljoner sålda enheter i början av året. Ställt mot en bra bit över 100 miljoner sålda PS4 är det inte direkt en succé. Jag vet inte vilka prognoser Sony hade, men jag skulle tro att de hade hoppats på mer än så. Som jämförelse sålde Microsoft 25 miljoner Kinect-kameror till Xbox 360.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Tror it de kommer kasta inte handduken. Om så varför bryr de sig ens om att ge oss som har PS VR en adapter för ps5 så vi kande använda det gamla headsetet? Och varför öste de in pengar i IronMan VR spelet?

Han säger även att "Sony believes in VR" så att de kommer överge det tror jag inte.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Tror att adaptern är ett mellansteg till att fasa ut VR för Sony.

Precis som när Microsoft skickade med en adapter för gamla Kinect till Xbox 1S som en övergångslösning tills att de fasade ut det.

Inget mig emot. Tror mycket på PS5, men inte på VR generellt som något kommande stort (varken på PC eller konsol).

Ser Wii, Kinect och VR som mer nischade gimmickar och flugor, än något som är stort och bestående förändrar spelbranschen.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

Tror att adaptern är ett mellansteg till att fasa ut VR för Sony.

Precis som när Microsoft skickade med en adapter för gamla Kinect till Xbox 1S som en övergångslösning tills att de fasade ut det.

Inget mig emot. Tror mycket på PS5, men inte på VR generellt som något kommande stort (varken på PC eller konsol).

Ser Wii, Kinect och VR som mer nischade gimmickar och flugor, än något som är stort och bestående förändrar spelbranschen.

VR är här för att stanna. (men kanske inte på konsolmarknaden)
Det förhöjer upplevelsen rätt rejält i rätt typ av spel.
Jag tycker exempelvis det blir mycket roligare att köra racingspel med Ratt och VR än att sitta med en hankontroll framför tvn.
Jag köpte en HTC vive när den släpptes och har uppgraderat så den är trådlös använder den väldigt sällan men ångrar inte köpet trots att jag nog lagt snart 20 000kr på VR relaterade grejer.

Se det mer som ett tillbehör ex en påkostad ratt eller bra spakar för flygsimulator, inte som en ersättare av skärm osv.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

VR är här för att stanna. (men kanske inte på konsolmarknaden)
Det förhöjer upplevelsen rätt rejält i rätt typ av spel.
Jag tycker exempelvis det blir mycket roligare att köra racingspel med Ratt och VR än att sitta med en hankontroll framför tvn.
Jag köpte en HTC vive när den släpptes och har uppgraderat så den är trådlös använder den väldigt sällan men ångrar inte köpet trots att jag nog lagt snart 20 000kr på VR relaterade grejer.

Se det mer som ett tillbehör ex en påkostad ratt eller bra spakar för flygsimulator, inte som en ersättare av skärm osv.

Tror du har rätt.

VR kommer att försvinna från konsol, men vara kvar på PC som en dyr och nischad produkt. Inget som slår igenom för den stora massan PC-spelare.

Troligen kan HTC och Facebook leva på dessa nischer, och fortsätta, men var nog alldeles för liten nisch och för små volymer för att vara intressant för Sony att fortsätta med på konsoler (eftersom konsoler i sig mer tilltalar den stora priskänsligare massan).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Sista spiken i kistan

För mig personligen var VR (förutom ljud och kontroller) det enda som playstation hade extra att erbjuda för mig. Det blev sista spiken i kistan denna generationen, får bli game pass och en series X helt enkelt.

Medlem

Tror på VR, men inte nödvändigtvis att det måste släppas ett headset per konsolgeneration. Ser då hellre att de inväntar fler banbrytande teknologiska framsteg innan de plockar fram ytterligare en enhet. Det ska kännas som en verklig uppföljare, inte bara en smärre uppdatering.

Det vore naivt att tro att VR, inte i någon skepnad, inte kommer att ha en plats även i framtiden. Men det kan nog ta några år innan även den breda massan tar tekniken till sig. Prislappen är också ett betydande hinder, inte enbart den "primitiva" hårdvaran.

Medlem

Han är helt ute och cyklar, om han nu inte menar att PS5 inte har den kräm som krävs för en bra vr-upplevelse. Det kan jag inte svara på.

VR är inte framtiden, utan det är nu. När jag spelade igenom Half Life Alex var det som att jag spelade tv-spel för första gången, har aldrig känt att en digital värld varit så levande förut. Det var en helt sjuk jävla upplevelse. Som jag skrev i HL Alyx tråden, skulle jag bli besviken om Half Life 3 kom ut som ett icke-vr spel. Visst, VR må inte vara den lönsammaste plattformen, men tekniken är helt klart på den nivå som krävs för en out-of-this-world-upplevelse.

NuZ
Testpilot
Skrivet av bronie:

Han är helt ute och cyklar, om han nu inte menar att PS5 inte har den kräm som krävs för en bra vr-upplevelse. Det kan jag inte svara på.

VR är inte framtiden, utan det är nu. När jag spelade igenom Half Life Alex var det som att jag spelade tv-spel för första gången, har aldrig känt att en digital värld varit så levande förut. Det var en helt sjuk jävla upplevelse. Som jag skrev i HL Alyx tråden, skulle jag bli besviken om Half Life 3 kom ut som ett icke-vr spel. Visst, VR må inte vara den lönsammaste plattformen, men tekniken är helt klart på den nivå som krävs för en out-of-this-world-upplevelse.

Att hoppas HL3 blir VR är att häda i kyrkan. Är en sådan fantastisk spelserie och då begränsa den bakom en betalvägg på 3500kr plus hårdvaran att driva det rättvist är mer än galet om Valve skulle göra så. Möjligen båda sorterna, pannkaka och VR, men inte hindra andra att spela klart serien.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Han tog orden ur min mun... Jag tror det såpass att jag vågar säga: Tror ni något annat så har ni tyvärr fel.

Om 5 år kanske.

Det kommer säkert komma värda och intressanta VR spel osv före dess... Men det är minst kanske 4-5 år innan tekniken skulle kunna slå stort och bli något som är på riktigt viktigt i spelvärlden.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Ju mer tekniken går fram, ju mer blir VR mer spännande. Hoppas verkligen PSVR2 släpps!

Medlem
Skrivet av martinot:

Tror du har rätt.

VR kommer att försvinna från konsol, men vara kvar på PC som en dyr och nischad produkt. Inget som slår igenom för den stora massan PC-spelare.

Troligen kan HTC och Facebook leva på dessa nischer, och fortsätta, men var nog alldeles för liten nisch och för små volymer för att vara intressant för Sony att fortsätta med på konsoler (eftersom konsoler i sig mer tilltalar den stora priskänsligare massan).

Nja.
Tids nog kommer det inte bara vara en nischad produkt.
Dessutom ska Facebook/Oculus lägga ner Rift som är den renodlade PC plattformen för att bara köra vidare med Quest.
Quest i sig får ju ses som en "VR Konsol" som fungerar trådlöst både stand alone och mot PC.

Det är på liknande sätt konkurrenterna måste slå sig in på eller att man erbjuder trådlösa alternativ mot PC/Konsol som inte kostar skjortan likt HTC / Valve.

HTC är btw hopplöst ute och har själv senast sagt att man satsar på enterprise ist efter "floppen" Vive Cosmos.
Dock kan dom ev ha ändrat sig då dom har en strådlös plattform också med Vive Focus.
Man får se framtiden för VR är väldigt intressant och det accelererar bara snabbare.
Jag tror inte företag vill tappa andelar då Facebook/Oculus just nu är helt utan konkurrens.

VR kommer inte ersätta skärmspelandet det kommer inte ens "bara" vara ett tillbehör utan något eget.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nja.
Tids nog kommer det inte bara vara en nischad produkt.
Dessutom ska Facebook/Oculus lägga ner Rift som är den renodlade PC plattformen för att bara köra vidare med Quest.
Quest i sig får ju ses som en "VR Konsol" som fungerar trådlöst både stand alone och mot PC.

Det är på liknande sätt konkurrenterna måste slå sig in på eller att man erbjuder trådlösa alternativ mot PC/Konsol som inte kostar skjortan likt HTC / Valve.

HTC är btw hopplöst ute och har själv senast sagt att man satsar på enterprise ist efter "floppen" Vive Cosmos.
Dock kan dom ev ha ändrat sig då dom har en strådlös plattform också med Vive Focus.
Man får se framtiden för VR är väldigt intressant och det accelererar bara snabbare.
Jag tror inte företag vill tappa andelar då Facebook/Oculus just nu är helt utan konkurrens.

VR kommer inte ersätta skärmspelandet det kommer inte ens "bara" vara ett tillbehör utan något eget.

Skulle inte handla HTC produkt något mer ens om det kom i 24k guld och vägde 10 gram. De har nämligen urusel Customer Service. Samma med deras mobiltelefoner (finns de ens kvar?). Vad är det man säger: "Fool me once, shame on you, fool me twice, shame on me. Fool me third time..." 🙂

Medlem
Skrivet av A1200G:

Skulle inte handla HTC produkt något mer ens om det kom i 24k guld och vägde 10 gram. De har nämligen urusel Customer Service. Samma med deras mobiltelefoner (finns de ens kvar?). Vad är det man säger: "Fool me once, shame on you, fool me twice, shame on me. Fool me third time..." 🙂

Hehe kanske det.
Var nöra på att beställa HTC Vive deluxe audio strap till min Quest 2 men fick bli Elite battery ist.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag vet att det finns folk både här och på andra site:r som skriker (skriver) att PSVR är en dunder succé och att "The killer app" visst finns och alla andra som säger annat har fel. Fast bevisligen det inte är det. Än. Skönt att Mr Boss man himself håller med. Inte än. Men om flera flera år.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Jag vet att det finns folk både här och på andra site:r som skriker (skriver) att PSVR är en dunder succé och att "The killer app" visst finns och alla andra som säger annat har fel. Fast bevisligen det inte är det. Än. Skönt att Mr Boss man himself håller med. Inte än. Men om flera flera år.

jag tror att de ska låta det finnas som en nischad produkt. Så de är med i gamet. Sony har alla chanser att få vara med i toppen om de ändå satsar lite. Visst det är nischat i dag men det betyder inte det inte har en plats att existera till.
Har själv PS VR och har haft väldigt roligt och ser fram emot vad som kan ske med nästa generation när grafiken kan pushas upp avsevärt tack vare bättre hårdvara i PS5 osv.
Om Sony skulle ta en paus från VR tror jag de kommer tappa den marknad de har då det skulle bli som att börja om från noll igen om de fick för sig att köra igång igen i framtiden.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Jag är extremt taggad på PSVR2. Jag hoppas på att Half-Life Alyx också letar sig till PS5:an. Då blir det ett solklart köp för min del.

Jag tror också, som folk i tråden redan nämnt, att folk i ren allmänhet har alldeles för höga förhoppningar på VR. Dessutom Är det Playstation vi pratar om, en konsol med begränsad hårdvara. På PC funkar VR mycket bättre då hårdvaran kan pusha dess gränser.

Genombrottet för VR blir helt klart när gemene man inte blir illamående. Det kommer tyvärr aldrig fungera annars. Speciellt inte när VR kostar lika mycket som burken i sig, eller mer. Jag hör jättemånga som gärna hade velat leka runt med en VR, men som inte vågar lägga pengar på en eftersom de tror att de kommer bli åksjuka. Och då njuter man ju inte heller...

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Jag är extremt taggad på PSVR2. Jag hoppas på att Half-Life Alyx också letar sig till PS5:an. Då blir det ett solklart köp för min del.

Jag tror också, som folk i tråden redan nämnt, att folk i ren allmänhet har alldeles för höga förhoppningar på VR. Dessutom Är det Playstation vi pratar om, en konsol med begränsad hårdvara. På PC funkar VR mycket bättre då hårdvaran kan pusha dess gränser.

Genombrottet för VR blir helt klart när gemene man inte blir illamående. Det kommer tyvärr aldrig fungera annars. Speciellt inte när VR kostar lika mycket som burken i sig, eller mer. Jag hör jättemånga som gärna hade velat leka runt med en VR, men som inte vågar lägga pengar på en eftersom de tror att de kommer bli åksjuka. Och då njuter man ju inte heller...

Med "dagens headsets" blir man inte illamående pga bilden.
Illamående blir man på rörelser, ofta beror det på att nybörjare pushar sig för hårt eller att man inte accepterar att man måste sänka komfortinställningar.
Hade nyligen en bekant hem med 0 tidigare erfarenhet och ville prova half life.
Jag satte till ren teleport system men han insisterade att han ville gå som vanligt.
Half life alyx är väldigt snällt även fast man kör smooth men det dröjde inte länge innan han började svettas och känna sig smått illamående.

Jag vill ändå påstå att majoriteten kan vänja bort "åksjukan".


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av martinot:

Tror du har rätt.

VR kommer att försvinna från konsol, men vara kvar på PC som en dyr och nischad produkt. Inget som slår igenom för den stora massan PC-spelare.

Troligen kan HTC och Facebook leva på dessa nischer, och fortsätta, men var nog alldeles för liten nisch och för små volymer för att vara intressant för Sony att fortsätta med på konsoler (eftersom konsoler i sig mer tilltalar den stora priskänsligare massan).

Nej jag tror nog att uppdateringar för att göra tex Xbox Series X kompatibel med redan existerande VR-headset, typ Valve Index, är rätt så trolig

Medlem
Skrivet av puban:

Nej jag tror nog att uppdateringar för att göra tex Xbox Series X kompatibel med redan existerande VR-headset, typ Valve Index, är rätt så trolig

Kanske inte Valve index men Windows mixed reality.
I Microsoft Flight simulator har man hittat referenser till PC VR och Scarlett VR.
Xbox series x hade Scarlett som namn tidigare.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

12
Skriv svar