Sony: högre priser på PS5-spel handlar om högre utvecklingskostnader

Robot
Sony: högre priser på PS5-spel handlar om högre utvecklingskostnader

Antydan om att spelen kunde blivit ännu dyrare.

#playstation-5, #sony


NuZ
Testpilot

Köpte nya Assassins Creed för 499kr idag till nya konsolen. Det där måste ju variera något fruktansvärt vad man sätter för pris nu för tiden


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Inte jättekonstigt egentligen med tanke på hur j*kla mycket tid utvecklarna lägger ner. Dock tycker jag att inte att det borde finnas generella "riktpriser". Det borde vara baserat på utvecklingstid och kvalité på spelet.

Jag hade inte haft problem att lägga 800 spänn på ett nytt GTA eller möjligtvis God Of War exempelvis. Av den enkla anledningen att jag har så grymt mycket kul med det. Men om jag skulle lägga 800 spänn på ett spel som Little Nightmares, njaaaaeeee. Inte lika motiverbart eftersom man spelat igenom hela spelet på två kvällar.

Avstängd

Kvalitet kostar.

Sedan är det en naturlig ökning med tanke på att priserna stått väldans still en ganska lång tid nu


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem

snart blir det för dyrt att vara nörd.

Medlem

Visst, frågan är hur det är jämfört med prisindex, mot t.ex. ett PS1-spel år 1995?
Kanske bara känns mycket värre än vad det är?
Men 800 kr är mycket pengar! Kan förstå om Xbox All Access blir det nya.

ELF
Medlem

Ptja, de kan höja priserna bäst de vill. Köper ändå inte föräns det ligger på en okej nivå.
Säger jag jag som köpt collectors edition för 1500.....

FÖrmodar att detta även kommer kännas av på pc sidan vilket jag snackar om.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av neocon:

Kundbasen växer samtidigt (men också spelutbudet/konkurrensen) så det är svårt att veta hur sant uttalandet är.

Speciellt när även ett spel som destruction all stars går på $80.
Känns som de satte ett högre pris för att de visste att folk skulle hosta upp det. Precis som annan teknologi som har stuckit iväg prismässigt.
Billigaste grafikkortet ligger runt 4-5000, Telefonmodeller som kostade 6000 för några år sedan går nu på närmare 15000.

Detta är endast Sony som drar nytta av att deras kundbas numer inte längre består av barn och fattiga nördar, utan av mestadels vuxna män med helt okej inkomst.

Medlem

Det är mycket att hålla i huvudet samtidigt, men att utvecklingskostnaderna plötsligt ökat med typ 25% är ju inte troligt. Samtidigt hade det varit orimligt att spel för all framtid skulle kosta lika mycket. Känslan är att Sony inser att det är lättare att proklamera en generell prishöjning i samband med att en ny konsolgeneration släpps.

Ska bli intressant att se vad casual-konsumenterna är beredda att betala och för vad.

För egen del förstår jag inte hur man kan köpa en konsol utan optisk skivläsare i ett sånt här läge, med tanke på andrahandsmarknaden.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Visst, frågan är hur det är jämfört med prisindex, mot t.ex. ett PS1-spel år 1995?
Kanske bara känns mycket värre än vad det är?
Men 800 kr är mycket pengar! Kan förstå om Xbox All Access blir det nya.

Gjorde en snabbtitt och priserna verkar ha varit ganska varierande men $40-50 ser ut att ha varit vanligt.
Vissa spel kunde kosta $70.
Talar vi om N64 så var det vanligt med $60-70 men kunde nå $100.

$40 1995 motsvarar $69 idag och i kronor med moms så landar vi på 743 kr.
Spelen har med andra ord med tiden blivit billigare trots att utvecklingskostnaderna stadigt har ökat.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem
Skrivet av Barak:

Gjorde en snabbtitt och priserna verkar ha varit ganska varierande men $40-50 ser ut att ha varit vanligt.
Vissa spel kunde kosta $70.
Talar vi om N64 så var det vanligt med $60-70 men kunde nå $100.

$40 1995 motsvarar $69 idag och i kronor med moms så landar vi på 743 kr.
Spelen har med andra ord med tiden blivit billigare trots att utvecklingskostnaderna stadigt har ökat.

Intäkterna har ju också ökat något astronomiskt.

Inaktiv

Har inget större emot 800 för ett spel men mer än det så börjar det ta emot en hel del. Jämnfört med förut så är det ju en enormt mycket högre kostnad att göra ett AAA spel kontra en större användarbas. Det är ju bara att gå och ta en dusch och sen laga ett paket nudlar när eftertexterna börjar rulla.
Kan däremot tycka 800kr för en remake som Demons souls är alldeles för mycket.

Vad jag däremot skulle vilja veta är hur dom tänker med spel som kommer både till ps4 och 5.
Ps4 spelen ska funka på ps5 och förbättras gratis. Men säg att tex 2077 kostar 600 till ps4 och 800 till ps5. Om man köper det till ps4 och sen får samma spel som till ps5 finns det ju liksom ingen ide att betala de 200 extra. Nu när dom lix ska köra flaskhalssystemet.

Medlem

Tidigt 1990-tal var man glad om man kunde utöka sitt bibliotek med en ny titel per år. Två var fantastiskt.

Sedan byttes spel till höger och vänster, man lånade från vänner som redan spelat klart sina o.s.v. Men inköpet var svettigt och utbudet jävligt skralt. Med åren började det bli möjligt att botanisera bland andrahandshyllorna på Tradition och andra nördiga källarbutiker.

Fast forward till 2020. Nu har vi istället ett gigantiskt spelutbud, på tok för stort för att en vanlig dödlig gamer att ens överblicka. Spelbolagen har börsnoterats i strid ström och utökat både sina personalstyrkor, omsättningsgrad och inte minst deadlines (*host*). Varje år som går fortsätter den utvecklingen i rasande takt.

Fler och fler människor som tidigare knappt spelat något alls börjar dras med in i karusellen. Men många som redan har befunnits sig i spelandets förlovade lande i 30-40 år känner sig plötsligt lite vilsna. Den nördiga och perifera branschen är Big Business, med allt vad det innebär. Alla ska med - till vilket pris som helst.

Ju finare teknik vi får, ju mer sällsynt tycks det bli med forna tiders lite udda och utstickande innovatörer som hittade på helt nya spelkoncept. Ibland dimper det ner en riktig pärla i våra knän men det hinner oftast gå flera år mellan varven. Allt därimellan känns för det mesta som ren utfyllnad. Lite mer av samma, om än i marginellt annorlunda förpackning.

Samtidigt som antalet spelare, nya släpp och MTX har blivit fler än någonsin så har min plånbok börjat sluta sig allt mer. Förra generationen köpte jag ett spel (RDR2. Fingerschpitzgefühl!). Senaste Steam-rean jag nappade på var för över tre år sedan. Epics alla gratis spel har jag bara claimat men aldrig ens prövat, eftersom jag inte vill ta i den klienten med tång. Jag har så många spel att det känns som att jag skulle kunna arbeta heltid i flera år bara med att spela och förmodligen ändå inte bli "färdig".

Så kommer prisökningen på next-gen-spelen att påverka mig?

Sannolikt inte för fem öre.

Jag kommer fortsätta att vänta ut reor och möjligtvis hoppa på någon enstaka titel som jag verkligen har väntat på och sett fram emot länge. Multiplattform-titlar com CyberPunk lär gå till PC oavsett eftersom priset är lägre och modsen gör slutprodukten så mycket bättre. Sedan tornar GamePass upp sig som ett oöverstigligt berg av både bra och dåliga titlar som jag har till 2022 på mig att bestiga, eftersom jag maxade 10kr-kampanjen inför uppstarten med billiga Gold-pass.

Medlem

I verkligheten går det till vdns fickor och inte till utvecklarna

Medlem

tycker det är BS, finns videos som mot bevisar att spel behöver kosta mer för att dom ska fortfarande gå med vinst. MEN för mig får dom ta självklart det priser dom vill, det är helt upp till dom självklart för det är deras egna produkt, men dom behöver inte försöka ge oss ursäkter som är BS.

Medlem

Fullt förståeligt med tanke på hur dyrt det är att göra spel. Jag betalar gärna mer för att få ännu mer kvalite.

Medlem

"A gaming sub free from the hype and oversaturation of current releases, catering to gamers who wait at least 6 months after release to play a game. Whether it's price, waiting for bugs/issues to be patched, DLC to be released, don't meet the system requirements, or just haven't had the time to keep up with the latest releases."

https://www.reddit.com/r/patientgamers/


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem

De får hitta på vad de vill, jag kommer ändå inte köpa spelen för ens de kostar under 300kr.

Medlem
Skrivet av bluebird:

Det är mycket att hålla i huvudet samtidigt, men att utvecklingskostnaderna plötsligt ökat med typ 25% är ju inte troligt. Samtidigt hade det varit orimligt att spel för all framtid skulle kosta lika mycket. Känslan är att Sony inser att det är lättare att proklamera en generell prishöjning i samband med att en ny konsolgeneration släpps.

Ska bli intressant att se vad casual-konsumenterna är beredda att betala och för vad.

För egen del förstår jag inte hur man kan köpa en konsol utan optisk skivläsare i ett sånt här läge, med tanke på andrahandsmarknaden.

Inte bara andrahandsmarknaden, tänk även att PS Store får monopol för alla som inte har optisk läsare. De kan alltid ligga 100 lr högre på varje spel än butikerna om de vill. Nu har de haft bra rabatter men jag tar inte risken.

Medlem

Välgjorda spel som man kan spela länge likt RDR2 kan jag köpa för 800 kr.

Copy paste spel som Watch dogs och Far Cry är inte värda 800 kr och FIFA spelen är väl värda typ 400 kr.

Medlem

Har sagt det tidigare och säger det igen.

Jag har inga problem med att lägga lite mer pengar på spel, dels för att jag har högre lön men också spel är ju det enda som verkar ha kostat samma i rätt många år nu. I stort sett allt annat verkar ju bli dyrare efter varje år. Tur att lönen går upp lika så.

Gissar på att utvecklingen för spel blir bra mycket dyrare nu än för 15 år sen, dels för att de anställda bör väl ha fått bättre villkor, men också att det är större produktioner. Kolla bara hur mycket bio blivit dyrare t.ex

Medlem

Antal spel sålda ökar då antalet kunder ökar.

Utvecklingskostnader sjunker tack vare bättre verktyg.

Att ett företag som redan tjänar x antal miljoner, ibland miljarder, i vinst vill öka den vinsten utan prestation enbart med argument att utveckling tar längre tid/kräver mer har jag svårt att köpa.

Sen, den som endast har en 1080p monitor, varför ska den betala mer om den extra tiden har lagts på optimering för högre upplösningar?

Min tanke är att optimera och effektivisera utvecklingen vilket bör gå tack vare enklare och billigare verktyg.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Checker:

Kvalitet kostar.

Sedan är det en naturlig ökning med tanke på att priserna stått väldans still en ganska lång tid nu

Kvalitet? Du tror alltså att priserna går upp för att erbjuda dig som konsument bättre kvalitet? Vi får se när Ubisoft eller Bethesda släpper nästa buggiga storspel för 800kr, men jag håller verkligen inte andan lol.

Medlem
Skrivet av UggleMannen:

snart blir det för dyrt att vara nörd.

Haha bästa!

Avstängd
Skrivet av BeardedRobot:

Kvalitet? Du tror alltså att priserna går upp för att erbjuda dig som konsument bättre kvalitet? Vi får se när Ubisoft eller Bethesda släpper nästa buggiga storspel för 800kr, men jag håller verkligen inte andan lol.

Tänkte mer på Sonys högkvalitativa spel. Vi är trots allt i en tråd som handlar om ett uttalande av Sony angående priserna.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Inaktiv

Kommer inte köpa ett spel för 800:- och sen bli tvångsmatad mikrotransaktioner och reklam. haha, glöm det.

Medlem
Skrivet av anon_38597:

Kommer inte köpa ett spel för 800:- och sen bli tvångsmatad mikrotransaktioner och reklam. haha, glöm det.

Hur många såna sony spel finns det?

Medlem
Inaktiv
Skrivet av Neverwild:

Hur många såna sony spel finns det?

Är inte bara Sony som pushar för högre pris på spel... Men visst inte många om ens något Sony utvecklat.

Medlem

Konstigt hur infantil spelvärlden är. De flesta tycker crunch ska försvinna, att spelutvecklare ska bilda ett fack o.s.v. Men att betala 100 kr mer för ett spel är tydligen otänkbart. Vad tror ni bättre arbetsförhållande leder till?

12
Skriv svar