Recension – Dirt 5

Robot
Recension – Dirt 5

Uppföljaren till Dirt 4? Glöm det.

#dirt-5


Medlem

Har väntat på Tomas åsikter om Dirt 5. Blir inget köp, dessvärre.

Medlem

Kollade för ett tag sedan Chernos video. Inget jag tänkt köpa direkt men det var fan inte bra gjort alltså...

Medlem

Tack för en bra recension! Desvärre verkar det inte vara något för mig

Redaktör

Det har fått anmärkningsvärt höga betyg på sina håll. Förstår inte riktigt varför.


signatur
NuZ
Testpilot
Skrivet av Tomas Helenius:

Det har fått anmärkningsvärt höga betyg på sina håll. Förstår inte riktigt varför.

Tycker själv spelet är riktigt trevligt och härlig känsla. Lite synd bara att det inte stödjer TrueForce på Logitechs rattar.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Jag tyckte det första Dirt när det kom var banbrytande med en skön mix av realism och arkad. Nu verkar de gått all in arkad med neonfärger och brinnande ringar att hoppa genom... löjligt... är väl det första intrycket man får av skrämdumpar.

Medlem
Skrivet av Korken:

Jag tyckte det första Dirt när det kom var banbrytande med en skön mix av realism och arkad. Nu verkar de gått all in arkad med neonfärger och brinnande ringar att hoppa genom... löjligt... är väl det första intrycket man får av skrämdumpar.

De släpper säkert mer seriösa spel i serien också. Detta är ju inte första oseriösa spelet i serien har ett som heter dirt showdown till Ps3 det går bland annat ut på att krocka så hårt du kan så motståndarbilen sprängs.

It's not a lake, it's an ocean

Nej, det blir inget köp. Köpte Dirt Rally för några år sedan och blev så besviken. Alldeles för hardcore för min smak, men framför allt var det ingen fartkänsla.

Forza Horizon 4 håller än.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Inaktiv
Skrivet av Ruffles:

Nej, det blir inget köp. Köpte Dirt Rally för några år sedan och blev så besviken. Alldeles för hardcore för min smak, men framför allt var det ingen fartkänsla.

Forza Horizon 4 håller än.

Det ska dock sägas att Dirt Rally är deras ”seriösa” Dirtspel och dessa är de arkadiga. Kanske önskar många något mellansteg (typ sol Forz Horizon 4 som faktiskt är riktigt trevligt bilspel, inte minst med ratt)

Medlem

"Smutsig busracing"...i like it!

Medlem

Jag har alltid använt motståndarbilar som broms eller för att curla mig förbi i alla bilspel. Det har oftast gått bra. Speciellt i Wreckfest.
Har alla i Dirt-serien. Showdown är riktigt rolig, men den här hoppar jag nog, tyvärr.


signatur

autograph

Redaktör
Skrivet av Ruffles:

Nej, det blir inget köp. Köpte Dirt Rally för några år sedan och blev så besviken. Alldeles för hardcore för min smak, men framför allt var det ingen fartkänsla.

Forza Horizon 4 håller än.

Forza Horizon är bättre, inget snack. Men Dirt Rally och Dirt är två (nästan) olika genrer. De två Dirt Rally-spelen är seriösa, grissvåra simulatorer. Men Dirt-spelen växlar vilt: ren arkad (Showdown, 5), en blandning mellan arkad och mer trovärdigt (Dirt 1-3) och nästan-sim (Dirt 4). Så Dirt 4 och Dirt 5 är alltså två helt olika spel, finns typ inga likheter mer än att man kör bil. Och om inte detta är tillräckligt förvirrande så varierar kvalitén på spelen kraftigt.

Om jag bestämde hos Codemasters hade jag gjort tre kategorier av offroad-körning: en seriös (Rally-spelen), en mittemellan (som Forza) och en ren arkad. Och gett alla olika namn, så folk förstår på namnet. Är ju inte kul att som du råka köpa en genre man inte gillar.


signatur
Medlem

Dirt tilltalar mig inte längre, de första Colin McRae dirt var en frisk fläkt men det grissvåra dirt rally med sina fåtal rallysträckor passade inte mig.

Dirt 5 känns klart inriktat mot en yngre publik som någon skrev ”hoppa genom brinnande ringar”.

Flyttade över till WRC när kyloton tog över, tycker de gör det riktigt bra. Variationen och körkänslan finns där och erbjuder en perfekt semi-realism som de tidigare Colin McRae spelen hade.


signatur

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216b| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar

Medlem

Är det värt att köpa detta om man bara vill köra vanlig rally i skogen typ? Jag gillade dirt 4. Men bara rally biten

Medlem

Jag fattar fortfarande inte varför MS fick för sig att demonstrerade det här spelet när det skulle bli dags att försöka locka kunder till att köpa nya Xbox.
Spelet ser ut som ett mobilspel och det led i deras demonstration avscreen tearing o skit.
Det kanske är kul o så men det är definitivt inget man springer o köpet en Series X eller PS5 för det är uppenbart haha.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Jag fattar fortfarande inte varför MS fick för sig att demonstrerade det här spelet när det skulle bli dags att försöka locka kunder till att köpa nya Xbox.
Spelet ser ut som ett mobilspel och det led i deras demonstration avscreen tearing o skit.
Det kanske är kul o så men det är definitivt inget man springer o köpet en Series X eller PS5 för det är uppenbart haha.

MS/Xbox har aldrig varit särskilt bra på att demonstrera.
TV, TV, Sports, Call of duty, TV, Sports !!!11!!1


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

MS/Xbox har aldrig varit särskilt bra på att demonstrera.
TV, TV, Sports, Call of duty, TV, Sports !!!11!!1

haha jag kom o tänka på när de demonstrerade Windows.. öh vad var det 98? När de fick blue screen mitt i alltihopa haha Bill Gates blev lite paff där ett tag.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

haha jag kom o tänka på när de demonstrerade Windows.. öh vad var det 98? När de fick blue screen mitt i alltihopa haha Bill Gates blev lite paff där ett tag.

Det var innan Windows 98. dom skulle demonstrera hur man installerade en skrivare eller om det var scanner


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det var innan Windows 98. dom skulle demonstrera hur man installerade en skrivare eller om det var scanner

https://youtu.be/PVNr54H5Qb4

Ah yes där är klippet haha. Så roligt. Fast det har väl ändå med windows 98 att göra ? Bill säger även i klippet "that is why we are not shipping windows 98 yet" så antar det här skulle visa en funktion som skulle komma med windows 98? Hur lätt det är att installera enheter.
Paffa blir de iaf haha


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Ah yes där är klippet haha. Så roligt. Fast det har väl ändå med windows 98 att göra ? Bill säger även i klippet "that is why we are not shipping windows 98 yet" så antar det här skulle visa en funktion som skulle komma med windows 98? Hur lätt det är att installera enheter.
Paffa blir de iaf haha

Jo det är Windows 98 som demonstreras innan det släptes


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Gnällkuk

Väntat på den här recensionen, men jag är lite fundersam. Jag gillar lättsam och förlåtande arkadracing men det du ger som ett plus, typ gymkhana och liknande har jag alltid avskytt så om det är där spelet skiner så blir det än mer svårt att avgöra. Jag får ta och läsa lite andra recensioner för att få ett bättre intryck tror jag.

Vad är dina teorier kring att andra verkar vara mer positiva än du?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av anon_119148:

Det ska dock sägas att Dirt Rally är deras ”seriösa” Dirtspel och dessa är de arkadiga. Kanske önskar många något mellansteg (typ sol Forz Horizon 4 som faktiskt är riktigt trevligt bilspel, inte minst med ratt)

Jo, absolut, jag vet att de är olika typer av racingspel. Men jag har aldrig fastnat för något av dem i Dirt-serierna, faktiskt. Jag tyckte att Project Gotham Racing-spelen erbjöd ett perfekt mellanalternativ, det var ingen sim men heller inget Sega Rally. Enda nackdelen var väl att det begränsades till stadsracing.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Håller med flera andra om att första Dirt var en fullträff i mixen mellan arkad och ett mer seriösare spel. De behöver verkligen göra en revival av det konceptet till nästa spel.


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem
Skrivet av SunShine:

haha jag kom o tänka på när de demonstrerade Windows.. öh vad var det 98? När de fick blue screen mitt i alltihopa haha Bill Gates blev lite paff där ett tag.

Ja, det var Windows 98. Precis efter blåskärmen som kom efter att de kopplat in en plug & play-skanner så var Bill väldigt snabb på att säga, medans han skrattar, att "and that's must be why we're not shipping Windows 98 yet". Jag tyckte att han fann sig snabbt. Men jag undrar vad han tänkte.
https://youtu.be/IW7Rqwwth84


signatur

autograph

Redaktör
Skrivet av MuminPappan:

Är det värt att köpa detta om man bara vill köra vanlig rally i skogen typ? Jag gillade dirt 4. Men bara rally biten

Nej, det här innehåller inget rally, bara rallycross-liknande körning (på bana), plus en del trickgrejer.


signatur
Redaktör
Skrivet av trickeh2k:

Väntat på den här recensionen, men jag är lite fundersam. Jag gillar lättsam och förlåtande arkadracing men det du ger som ett plus, typ gymkhana och liknande har jag alltid avskytt så om det är där spelet skiner så blir det än mer svårt att avgöra. Jag får ta och läsa lite andra recensioner för att få ett bättre intryck tror jag.

Vad är dina teorier kring att andra verkar vara mer positiva än du?

Jag gillar inte heller själva gymkhana-biten, mer banbyggardelen och att det finns flera alternativa spelformer - ger variation till den vanliga karriären som är rätt basic: kör lopp för att låsa upp fler lopp att köra, typ.

Din gissning är nog lika bra som min om varför andra siter sätter de betyg de gör. Men om vi tar t.ex. TSA:s text så känns det som slapphet av skribent (och redaktör): de tycker det är häftigt (sladdar, explosivt, adrenalin osv.) men kritiserar bilbeteendet, karriären och storyn. Betyg: 8 av 10. Helt obegripligt för mig.


signatur
Redaktör

Relaterat: Om man gillar smutsracing och inte är rädd för lite mer trovärdiga bilar (utan att det blir råseriös sim) så ska man kolla upp Wreckfest. Fenomenal körkänsla och duktigt kul multiplayer mot kompisar. Finns på pc, PS4 och Xbox One. Dessutom stödjer man en liten finsk, förmodligen inte jätterik utvecklare som en gång gjorde Flatout 1 och 2. Bara en sån sak.


signatur
Gnällkuk
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag gillar inte heller själva gymkhana-biten, mer banbyggardelen och att det finns flera alternativa spelformer - ger variation till den vanliga karriären som är rätt basic: kör lopp för att låsa upp fler lopp att köra, typ.

Din gissning är nog lika bra som min om varför andra siter sätter de betyg de gör. Men om vi tar t.ex. TSA:s text så känns det som slapphet av skribent (och redaktör): de tycker det är häftigt (sladdar, explosivt, adrenalin osv.) men kritiserar bilbeteendet, karriären och storyn. Betyg: 8 av 10. Helt obegripligt för mig.

Öhh... ja, det låter ju helt orimligt. Känns lite som om du skulle gett spelet 5/5 efter att ha läst din text. Nu blir det ju än mer svårbegripligt... Kan det kanske vara så att de som recenserat spelet inte spelat tidigare spel? Kollar man metacritic så verkar det ju dock vara stor diskrepans mellan recensenter och spelare.

Är väl iofs inget nytt att det ofta är de negativa som skiner igenom, men det verkar dela upp den i två läger. Det verkar vara ett spel man antingen gillar väldigt mycket, eller avskyr som pesten.

https://www.metacritic.com/game/playstation-4/dirt-5/user-rev...


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Jag gillade Dirt Showdown.


signatur

autograph

12
Skriv svar