WB Games har lyckats patentera Nemesis-systemet från Shadow of Mordor

Robot
WB Games har lyckats patentera Nemesis-systemet från Shadow of Mordor

Vad innebär det för spel som vill använda liknande upplägg?

#Shadow-of-mordor, #Shadow-of-war, #WB-games


Medlem

Dock, som indieutvecklare kan man i princip skita i det...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Patentsystemet is a perfectly balanced system with no exploits.

Medlem

Ser inte riktigt problemet. Att de patenteras flitigt är inget nytt. Ingen annan än har gjort nåt spel som liknar SoM/SoW än så varför blir folk så upprörda. Nintendo patenterade styrkrysset men det hindrade inte andra från att göra ändringar att det var regelrätt

Medlem

Det är ju bara att ändra någonting i systemet så kan man göra ett liknande system.
Ett stycke patent är väldigt specifikt.

Medlem

Hoppas att det inte blir en trend, där storbolagen sitter på så många patent att det blir ett minfält för vanliga dödliga att utveckla spel.

Kan tycka att en kreative process som spelskapande borde vara fri från patent. Som om Michael Bay skulle ta patent på snurrande kameror och explosioner.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Medlem

Hoppas dom lyckas göra nått av sitt patent också.
Shadow of mordor var bra, Shadow of war kändes som det "utvecklades åt fel håll". Det blev för repetetivt och lite glättigt disney komedi av det hela ibland.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Quake-konnässsör

Ganska löjligt, men de är väl rädda att något annat företag ska göra systemet bättre än vad de kan göra.

Får väl önska good luck för att trycka in nemesis systemet i så många spel som möjligt.

Skribent
Skrivet av Lasrod:

Tack, trodde att jag hade inkluderat det, men måste ha missat att spara.

Medlem

Det öppnar dörren för en ganska farlig utveckling.

Risken finns att företag försöker ta patent på alla möjliga olika spelmekaniska inslag. En del utvecklare som börjar på ett spel med något "nytt" kanske känner sig tvingade att försöka ta patent innan någon annan gör det.

Medlem

Att någon från Riot Games kommenterar detta är väl inte förvånande. Deras spel lyser inte direkt av försök att skapa något nytt, deras grej är att plagiera och göra det bättre än originalet.

Medlem

Jag har definitivt ingen erfarenhet av att läsa patent, men "Status: pending" låter ju som att det inte är godkänt än?

Medlem

Hmm, ingen rolig utveckling detta. Hoppas inte fler tar till sig detta så ingen kommer kunna göra spel i framtiden.

Skribent
Skrivet av Steffe@Swec:

Jag har definitivt ingen erfarenhet av att läsa patent, men "Status: pending" låter ju som att det inte är godkänt än?

Det kan vara för att patentet inte blir aktivt förrän 23 februari.

Medlem

"Det är heller inte säkert att WB Games ens ämnar hindra någon från att ha liknande system i sina spel."
Jag tror inte att man går igenom en hel process med att skaffa ett patent om man inte tänker använda sig av det, den är alldeles för tidskrävande och kostsam för det. Man kanske inte uttryckligen hindrar någon från att plocka upp systemet i sitt spel, men de kommer garanterat ta en avgift för det och beroende på hur dyr den licensen är kan resultatet för små studios bli detsamma som ett faktiskt hinder.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

eld
Medlem
Skrivet av Priapsi:

"Det är heller inte säkert att WB Games ens ämnar hindra någon från att ha liknande system i sina spel."
Jag tror inte att man går igenom en hel process med att skaffa ett patent om man inte tänker använda sig av det, den är alldeles för tidskrävande och kostsam för det. Man kanske inte uttryckligen hindrar någon från att plocka upp systemet i sitt spel, men de kommer garanterat ta en avgift för det och beroende på hur dyr den licensen är kan resultatet för små studios bli detsamma som ett faktiskt hinder.

Det är lite som ett extra vapen i försvaret som man kan ta fram när man känner för det, men bara det är ju också problematiskt. Man ska inte behöva vara rädd för att ett företag en dag bestämmer sig för att det gick för bra för ett annat spel.

Sen är ju moralen genomäckligt i ett scenario där ett företag som praktiskt taget levt och nyttjat öppna ideer och teknologier ska patentera saker.

Skribent
Skrivet av Priapsi:

"Det är heller inte säkert att WB Games ens ämnar hindra någon från att ha liknande system i sina spel."
Jag tror inte att man går igenom en hel process med att skaffa ett patent om man inte tänker använda sig av det, den är alldeles för tidskrävande och kostsam för det. Man kanske inte uttryckligen hindrar någon från att plocka upp systemet i sitt spel, men de kommer garanterat ta en avgift för det och beroende på hur dyr den licensen är kan resultatet för små studios bli detsamma som ett faktiskt hinder.

Det får tiden utvisa. Det är inte ovanligt att patent tas i förebyggande syfte för att själva inte bli utelåsta av att någon annan hinner före med samma patent.

Nu tror jag personligen att WB kommer nyttja det mer än så – förtydligandet i artikeln var endast menat för att påpeka att ett patent inte per automatik innebär att något är förbjudet och att WB inte nödvändigtvis ämnar sätta siktet på varenda system som liknar Nemesis, utan kanske endast vill undvika att direkta kopior görs.

Medlem
Skrivet av eld:

Det är lite som ett extra vapen i försvaret som man kan ta fram när man känner för det, men bara det är ju också problematiskt. Man ska inte behöva vara rädd för att ett företag en dag bestämmer sig för att det gick för bra för ett annat spel.

Sen är ju moralen genomäckligt i ett scenario där ett företag som praktiskt taget levt och nyttjat öppna ideer och teknologier ska patentera saker.

Alltså, det finns ju i stort sett bara gråskalor inom immaterialrätt och kan man tjäna pengar på att andra använder ens idéer så gör man det.
Sköter WB det snyggt så kopplar de en royalty till eventuella intäkter, på samma sätt som Epic gör med Unreal Engine. Men det återstår att se.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Det kan vara för att patentet inte blir aktivt förrän 23 februari.

PDF:en som den sidan (IGN) använde verkar vara borttagen (404).

Sen om det är för att dom råkade lägga ut den för tidigt, eller för att den inte var korrekt vet jag inte.

Medlem

Något jag inte sett nämnas så är även systemet i Medium med två parallella världar också patenterat.

Medlem

Tror inte de behöver oroa sig, A.I:n fungerade fantastiskt i F.E.A.R. för 16 år sedan och spelbranschen kunde inte visat mindre intresse i att kopiera det. Lootlådor däremot, det kopierades i expressfart.

Medlem

GMTK gjorde sammanträffsvis en analys av detta system för en vecka sen. Kan rekommendera den utifall artikeln sporrar ert intresse
https://youtu.be/Lm_AzK27mZY

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Något jag inte sett nämnas så är även systemet i Medium med två parallella världar också patenterat.

https://i.imgur.com/0fW1WeK.png

Jo, det stämmer visst... Här är patentet. Tydligen går det ut på att en spelare styr två karaktärer samtidigt via separata "viewports".

Det är ju dock inget nytt, bara en sammansättning av en massa idéer från tidigare spel. Soul Reaver hade flera världar man gick emellan (även Shadowman gjorde det om jag inte minns fel), och att en spelare styr flera karaktärer med en kontroll har ju redan spel som Brothers Tale of Two Sons gjort. Spel med splitscreen har det ju funnits hur många som helst.

Att man kan patentera så en sån precis sammansättning av alla dessa delar är verkligen inte bra. :/

Medlem

Detta patent är nog inte ens lagligt i EU. De kan ta patent på sin kod för sitt system men de kan inte ta patent på en ide för liknande system dvs detta är inte lagligt i EU och knappats troligt att det ens har laglig grund i USA.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Tror inte de behöver oroa sig, A.I:n fungerade fantastiskt i F.E.A.R. för 16 år sedan och spelbranschen kunde inte visat mindre intresse i att kopiera det. Lootlådor däremot, det kopierades i expressfart.

Precis, ingen annan utvecklare som ens nästan har närmat sig Nemesis systemet mig veterligen.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

eld
Medlem
Skrivet av kebbe:

Tror inte de behöver oroa sig, A.I:n fungerade fantastiskt i F.E.A.R. för 16 år sedan och spelbranschen kunde inte visat mindre intresse i att kopiera det. Lootlådor däremot, det kopierades i expressfart.

Skrivet av kebbe:

Tror inte de behöver oroa sig, A.I:n fungerade fantastiskt i F.E.A.R. för 16 år sedan och spelbranschen kunde inte visat mindre intresse i att kopiera det. Lootlådor däremot, det kopierades i expressfart.

modern AI i spel är väldigt mycket smartare än den i FEAR, vi hade en hel tråd om det. Det var bara det att fiendebeteendet byggde in väldigt bra i gameplay.

Skrivet av Castor.T:

Precis, ingen annan utvecklare som ens nästan har närmat sig Nemesis systemet mig veterligen.

Det är väl ingen som har haft tanken eller sett värdet i att implementera ett så ingående system i sina spel, men dwarf fortress har haft dvärgar nu i flera år som fortfarande kommer ihåg saker som händer dom ett bra tag tillbaka och agerar efter det, eller får fiender för livet och diverse ärr och saknade kroppsdelar som händelsen lämnar dom med.

Nemesissystemet var ett väldigt roligt och smart sätt att implementera men ändå relativt simpelt, du har en fiende som dör på ett speciellt sätt, sen kan denna fiende efter tärningskast komma tillbaka med diverse modifieringar relaterade till hur fienden dog.

Själva idéen är väldigt simpel, vilket gör detta patent väldigt dumt.

Medlem

Finns ju många många många patent som tas hela tiden på saker som inte alltid är särskilt jätte specifika och problemet med detta patentet verkar ju vara just hur brett det är då.

Skrivet av kebbe:

Tror inte de behöver oroa sig, A.I:n fungerade fantastiskt i F.E.A.R. för 16 år sedan och spelbranschen kunde inte visat mindre intresse i att kopiera det. Lootlådor däremot, det kopierades i expressfart.

Nja, A.I:n i F.E.A.R (Goal Oriented Action Planning) används även idag. Kanske att "Behavior Tree" är vanligast då GOAP bygger på väldigt simpel, men genialisk, teknik och mer lurar dig att tro att fienderna är smarta och hur de reagerar på dig och världen.

Lootlådor är också förvånansvärt simpelt och lurar dig till att spendera pengarna för hyran på meninglösa föremål. Undra om inte det riskerar att utveckla ett spelberoende? Ibland tror jag att EA inte vill mig mitt bästa egentligen...

Medlem
Skrivet av kebbe:

Lootlådor däremot, det kopierades i expressfart.

Precis min tanke. Kan inte någon patentera Lootlådor, så ingen annan får ha det. 😃

Medlem

"Det är heller inte säkert att WB Games ens ämnar hindra någon från att ha liknande system i sina spel."

Hahah, eller hur. De patenterar bara för att alla andra ska ha rätten att skapa ett sådant system...

"Vi såg det inte komma"


signatur

I drank what?

12
Skriv svar