WB Games har lyckats patentera Nemesis-systemet från Shadow of Mordor
Vad innebär det för spel som vill använda liknande upplägg?
#Shadow-of-mordor, #Shadow-of-war, #WB-games
Hoppas att det inte blir en trend, där storbolagen sitter på så många patent att det blir ett minfält för vanliga dödliga att utveckla spel.
Kan tycka att en kreative process som spelskapande borde vara fri från patent. Som om Michael Bay skulle ta patent på snurrande kameror och explosioner.
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Hoppas dom lyckas göra nått av sitt patent också.
Shadow of mordor var bra, Shadow of war kändes som det "utvecklades åt fel håll". Det blev för repetetivt och lite glättigt disney komedi av det hela ibland.
Här har ni patentet.
Tack, trodde att jag hade inkluderat det, men måste ha missat att spara.
Jag har definitivt ingen erfarenhet av att läsa patent, men "Status: pending" låter ju som att det inte är godkänt än?
Det kan vara för att patentet inte blir aktivt förrän 23 februari.
"Det är heller inte säkert att WB Games ens ämnar hindra någon från att ha liknande system i sina spel."
Jag tror inte att man går igenom en hel process med att skaffa ett patent om man inte tänker använda sig av det, den är alldeles för tidskrävande och kostsam för det. Man kanske inte uttryckligen hindrar någon från att plocka upp systemet i sitt spel, men de kommer garanterat ta en avgift för det och beroende på hur dyr den licensen är kan resultatet för små studios bli detsamma som ett faktiskt hinder.
I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg
"Det är heller inte säkert att WB Games ens ämnar hindra någon från att ha liknande system i sina spel."
Jag tror inte att man går igenom en hel process med att skaffa ett patent om man inte tänker använda sig av det, den är alldeles för tidskrävande och kostsam för det. Man kanske inte uttryckligen hindrar någon från att plocka upp systemet i sitt spel, men de kommer garanterat ta en avgift för det och beroende på hur dyr den licensen är kan resultatet för små studios bli detsamma som ett faktiskt hinder.
Det är lite som ett extra vapen i försvaret som man kan ta fram när man känner för det, men bara det är ju också problematiskt. Man ska inte behöva vara rädd för att ett företag en dag bestämmer sig för att det gick för bra för ett annat spel.
Sen är ju moralen genomäckligt i ett scenario där ett företag som praktiskt taget levt och nyttjat öppna ideer och teknologier ska patentera saker.
"Det är heller inte säkert att WB Games ens ämnar hindra någon från att ha liknande system i sina spel."
Jag tror inte att man går igenom en hel process med att skaffa ett patent om man inte tänker använda sig av det, den är alldeles för tidskrävande och kostsam för det. Man kanske inte uttryckligen hindrar någon från att plocka upp systemet i sitt spel, men de kommer garanterat ta en avgift för det och beroende på hur dyr den licensen är kan resultatet för små studios bli detsamma som ett faktiskt hinder.
Det får tiden utvisa. Det är inte ovanligt att patent tas i förebyggande syfte för att själva inte bli utelåsta av att någon annan hinner före med samma patent.
Nu tror jag personligen att WB kommer nyttja det mer än så – förtydligandet i artikeln var endast menat för att påpeka att ett patent inte per automatik innebär att något är förbjudet och att WB inte nödvändigtvis ämnar sätta siktet på varenda system som liknar Nemesis, utan kanske endast vill undvika att direkta kopior görs.
Det är lite som ett extra vapen i försvaret som man kan ta fram när man känner för det, men bara det är ju också problematiskt. Man ska inte behöva vara rädd för att ett företag en dag bestämmer sig för att det gick för bra för ett annat spel.
Sen är ju moralen genomäckligt i ett scenario där ett företag som praktiskt taget levt och nyttjat öppna ideer och teknologier ska patentera saker.
Alltså, det finns ju i stort sett bara gråskalor inom immaterialrätt och kan man tjäna pengar på att andra använder ens idéer så gör man det.
Sköter WB det snyggt så kopplar de en royalty till eventuella intäkter, på samma sätt som Epic gör med Unreal Engine. Men det återstår att se.
I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg
Det kan vara för att patentet inte blir aktivt förrän 23 februari.
PDF:en som den sidan (IGN) använde verkar vara borttagen (404).
Sen om det är för att dom råkade lägga ut den för tidigt, eller för att den inte var korrekt vet jag inte.
GMTK gjorde sammanträffsvis en analys av detta system för en vecka sen. Kan rekommendera den utifall artikeln sporrar ert intresse
https://youtu.be/Lm_AzK27mZY
Något jag inte sett nämnas så är även systemet i Medium med två parallella världar också patenterat.
Jo, det stämmer visst... Här är patentet. Tydligen går det ut på att en spelare styr två karaktärer samtidigt via separata "viewports".
Det är ju dock inget nytt, bara en sammansättning av en massa idéer från tidigare spel. Soul Reaver hade flera världar man gick emellan (även Shadowman gjorde det om jag inte minns fel), och att en spelare styr flera karaktärer med en kontroll har ju redan spel som Brothers Tale of Two Sons gjort. Spel med splitscreen har det ju funnits hur många som helst.
Att man kan patentera så en sån precis sammansättning av alla dessa delar är verkligen inte bra. :/
Tror inte de behöver oroa sig, A.I:n fungerade fantastiskt i F.E.A.R. för 16 år sedan och spelbranschen kunde inte visat mindre intresse i att kopiera det. Lootlådor däremot, det kopierades i expressfart.
Precis, ingen annan utvecklare som ens nästan har närmat sig Nemesis systemet mig veterligen.
In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.
Tror inte de behöver oroa sig, A.I:n fungerade fantastiskt i F.E.A.R. för 16 år sedan och spelbranschen kunde inte visat mindre intresse i att kopiera det. Lootlådor däremot, det kopierades i expressfart.
Tror inte de behöver oroa sig, A.I:n fungerade fantastiskt i F.E.A.R. för 16 år sedan och spelbranschen kunde inte visat mindre intresse i att kopiera det. Lootlådor däremot, det kopierades i expressfart.
modern AI i spel är väldigt mycket smartare än den i FEAR, vi hade en hel tråd om det. Det var bara det att fiendebeteendet byggde in väldigt bra i gameplay.
Precis, ingen annan utvecklare som ens nästan har närmat sig Nemesis systemet mig veterligen.
Det är väl ingen som har haft tanken eller sett värdet i att implementera ett så ingående system i sina spel, men dwarf fortress har haft dvärgar nu i flera år som fortfarande kommer ihåg saker som händer dom ett bra tag tillbaka och agerar efter det, eller får fiender för livet och diverse ärr och saknade kroppsdelar som händelsen lämnar dom med.
Nemesissystemet var ett väldigt roligt och smart sätt att implementera men ändå relativt simpelt, du har en fiende som dör på ett speciellt sätt, sen kan denna fiende efter tärningskast komma tillbaka med diverse modifieringar relaterade till hur fienden dog.
Själva idéen är väldigt simpel, vilket gör detta patent väldigt dumt.
Finns ju många många många patent som tas hela tiden på saker som inte alltid är särskilt jätte specifika och problemet med detta patentet verkar ju vara just hur brett det är då.
Tror inte de behöver oroa sig, A.I:n fungerade fantastiskt i F.E.A.R. för 16 år sedan och spelbranschen kunde inte visat mindre intresse i att kopiera det. Lootlådor däremot, det kopierades i expressfart.
Nja, A.I:n i F.E.A.R (Goal Oriented Action Planning) används även idag. Kanske att "Behavior Tree" är vanligast då GOAP bygger på väldigt simpel, men genialisk, teknik och mer lurar dig att tro att fienderna är smarta och hur de reagerar på dig och världen.
Lootlådor är också förvånansvärt simpelt och lurar dig till att spendera pengarna för hyran på meninglösa föremål. Undra om inte det riskerar att utveckla ett spelberoende? Ibland tror jag att EA inte vill mig mitt bästa egentligen...
Lootlådor däremot, det kopierades i expressfart.
Precis min tanke. Kan inte någon patentera Lootlådor, så ingen annan får ha det. 😃