FZDZ - FZ DirtZone (Dirt Rally 2.0 klubb) - Säsong 02: 22/3 - 18/4

Medlem
Skrivet av Bborgqvist:

Chefredaktören på ”den andra” svenska spelsidan la upp en dirt 2.0-utmaning på sin blogg.

Annbank Station Reverse i Skottland med Ford Fiesta R5 MK II med standard setup. Tiden att slå var 3.40, efter några försök kom jag ner på 3:34,8 (med några rejäla missar)

https://youtu.be/CnH2U2Itr4Y

Kan ju vara en kul utmaning för er andra också att försöka slå 3.40 som träning mellan tävlingarna här i ligan

Kommer du förbi med ett nytt skrivbord? Slog hakan så hårt i det när jag tappade så att jag väckte både sambon & katterna. Snyggt räddat vid träden med!

Medlem
Skrivet av AntonKG:

Kommer du förbi med ett nytt skrivbord? Slog hakan så hårt i det när jag tappade så att jag väckte både sambon & katterna. Snyggt räddat vid träden med!

Ber om ursäkt, vad ska det vara för modell på skrivbordet? 😁

Blev en liten miss där vid ena hårnålen så jag fick ta lite stöd mot ett träd, mer tur än skicklighet att det gick vägen!

Medlem

Polen är mitt bästa rally hittills, kände mig riktigt snabb på dom 4 första sträckorna, sträcka 5 blev tyvärr förstörd av en punktering, och på SS6 hade jag bra flyt i första sektorn tills jag fick ännu en punktering som tvingade mig att bryta...

Medlem

Polen gick riktigt bra, gjorde nog ett av mina bättre rallyn där! Lyckades i princip helskinnad ta mig hela vägen förutom en volt på sista sträckan som lyckligtvis endast kostade lite tid, ingen större skada på bilen!

Är dock så långsam att det är lååång väg upp till några topplaceringar men det är kul när man känner att man har bra flyt i körningen! Förutom rengstreckan....fyfan för regn...


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Bra start med att fixa fyra numera huvudlösa polska åskådare tidigt i Ss1 samt en fint exekverad volt.
Redo för ss2.

Medlem
Skrivet av Papphammar:

Bra start med att fixa fyra numera huvudlösa polska åskådare tidigt i Ss1 samt en fint exekverad volt.
Redo för ss2.

HAHA! De lär sig aldrig, står alltid för nära XD


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Tycker de borde lärt sig att ta med andra skydd om inte annat än gul gaffatejp
Polen klar iaf. Inte bra köra trött men hade nog inte hunnit innan eventet är slut.

Medlem

Prestationen i Polen lämnade ju en hel del att önska...

Helt ok tempo på SS1, hade en rullning mitt i men landade rätt och fortsatte. Resten flyter på bra och jag bestämmer mig för att satsa liiite hårdare på sista segmentet för att plocka igen någon sekund.

Fatalt misstag...

Laddar alldeles för hårt i sista kurvan och lyckas pricka målskylten med vänster fram.
Hör direkt hur luften går ur däcket medans jag rullar fram mot funktionären...suck.

Hela SS2 segades fram på tre fungerande hjul. Hostade över mållinjen knappt två minuter efter Otto i totalen.
Uppförsbacke på SS3 och SS4, pushar mig lite lite hårdare än vanligt och får faktiskt till två gröna segment, en på vardera sträcka utan några större missar.

Blir en vilpaus inför avslutande sträckor, men en nuvarande tiondeplats lovar inte gott för slutresultat...

4liv3/Charles


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av 4liv3:

Prestationen i Polen lämnade ju en hel del att önska...

Helt ok tempo på SS1, hade en rullning mitt i men landade rätt och fortsatte. Resten flyter på bra och jag bestämmer mig för att satsa liiite hårdare på sista segmentet för att plocka igen någon sekund.

Fatalt misstag...

Laddar alldeles för hårt i sista kurvan och lyckas pricka målskylten med vänster fram.
Hör direkt hur luften går ur däcket medans jag rullar fram mot funktionären...suck.

Hela SS2 segades fram på tre fungerande hjul. Hostade över mållinjen knappt två minuter efter Otto i totalen.
Uppförsbacke på SS3 och SS4, pushar mig lite lite hårdare än vanligt och får faktiskt till två gröna segment, en på vardera sträcka utan några större missar.

Blir en vilpaus inför avslutande sträckor, men en nuvarande tiondeplats lovar inte gott för slutresultat...

4liv3/Charles

Vad är dedär målskyltarna gjorda av egentligen, de har kostat mig flera sträckor i singleplayer också!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Spänd på Boganis sammanfattning av vad som hände under sträcka 1?

Medlem
Skrivet av 4liv3:

Prestationen i Polen lämnade ju en hel del att önska...

Helt ok tempo på SS1, hade en rullning mitt i men landade rätt och fortsatte. Resten flyter på bra och jag bestämmer mig för att satsa liiite hårdare på sista segmentet för att plocka igen någon sekund.

Fatalt misstag...

Laddar alldeles för hårt i sista kurvan och lyckas pricka målskylten med vänster fram.
Hör direkt hur luften går ur däcket medans jag rullar fram mot funktionären...suck.

Hela SS2 segades fram på tre fungerande hjul. Hostade över mållinjen knappt två minuter efter Otto i totalen.
Uppförsbacke på SS3 och SS4, pushar mig lite lite hårdare än vanligt och får faktiskt till två gröna segment, en på vardera sträcka utan några större missar.

Blir en vilpaus inför avslutande sträckor, men en nuvarande tiondeplats lovar inte gott för slutresultat...

4liv3/Charles

Tog igen tre platser på de sista två sträckorna.
Ligger nu på en sjundeplats, prick 2:00 efter Otto.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Katastrofstart! Hoppar rakt in, kidsen i säng så fram med min playseat challenge, hoppa ner och dra på VR-headset. Polen, min nemesis. Känner lite på första sträckan bara, fan bra känsla ändå. Kommer väl kanske ca 700-800 meter och råkar hamna snett i en skumpig session och välter bilen några varv, heeeelvete. Motorn tar stryk och mot slutet av första sträckan så börjar vi tappa kraft, slutar på 17:e. Bilen orkar sig fram med hjälp av alla växlar åtminstone hela andra sträckan, inga större incidenter och lyckas ändå plocka tre platser. Får fixa större delen av bilen dessutom! Lycka!

Fokuserar ut på sträcka tre, nu är målet bara att ta sig i mål med hyfsad tid och kanske ta någon placering längst vägen. Sträcka tre och fyra går försiktigare, men det är stabilt och jag tar 13:e placering.

Känner inte något större behov av att pusha, men kan jag köra stabilt de sista två kanske jag har en chans på en till placering, så på sträcka fem med en 100% reparerad bil (herregud är det så här det ska kännas att köra?) så välter jag så klart halvvägs. Jaja, då får det vara, chillar in i mål och inser att någon annan hade gjort en värre miss än mig. Tolfte plats. Avslutar lugnt och försiktigt på sträcka sex, nu ska bilen bara in i mål, och det gick ju faktiskt. Helvetes jävla polska landskap.

Medlem

Kom på rätt sent ikväll att det nog var sista kvällen att köra Polen idag, inte ett dugg körsugen men igång med datorn och på med VR-headsetet.

Startar en timetrial som uppvärmning, kraschar i första kurvan.... igång med tävlingen istället. Startar lugnt men inser att det räcker för att matcha Ottothecopilot som var i ledningen. Får lust att öka tempot lite men inser att jag måste hålla mig lugn för mästerskapets skull. Slår trots allt honom med mindre en en sekund på första och andra sträckan. Tappar lite på tredje, men det visar sig att Otto gjort nån miss där och att nån annan varit snabb.
På nån av de långa sträckorna var jag sen rejält snabbare än alla andra och kunde glida igenom sista sträckan i lugnt tempo och ta ledningen med 25s.

Tänkte att Bogani nog slår detta, men ser till min förvåning att han också kört ikväll och fått problem redan på SS1

Bra för mig i mästerskapet, men lite tråkigt att det förmodligen innebär att jag bara behöver ta mig imål i sista tävlingen för att vinna.

Medlem
Skrivet av Papphammar:

Spänd på Boganis sammanfattning av vad som hände under sträcka 1?

Ha!

Rullar bilen i första sektorn. Får vända runt, backa. Märker att jag har punka, kör en bit när däcket åker av fälgen. Byter hjul. Som grädde på moset klipper jag dessutom en av de sadistiskt betongfyllda målskyltarna och får därmed köra SS2 med kass kylare.

Får backa ut bilen från ett träd även på SS5 men det var knappt en touch trots allt, ingen fara på taket

Medlem
Skrivet av Bborgqvist:

Tänkte att Bogani nog slår detta, men ser till min förvåning att han också kört ikväll och fått problem redan på SS1

Fast i ärlighetens namn. Var du verkligen förvånad? Du borde ha sett ett mönster i min gameplan vid det här laget. Krascha redan på SS1 eller SS2 så kan man skylla på det resten av rallyt!

Ja jag misstänker att SS5 är en av herr Borgqvists favoritsträckor i DR2 Du var galet snabb där redan förra gången. Förvisso fick jag backa ut från ett träd, men det kostade då inte i närheten av 20 sekunder

Medlem
Skrivet av bogani:

Fast i ärlighetens namn. Var du verkligen förvånad? Du borde ha sett ett mönster i min gameplan vid det här laget. Krascha redan på SS1 eller SS2 så kan man skylla på det resten av rallyt!

Ja jag misstänker att SS5 är en av herr Borgqvists favoritsträckor i DR2 Du var galet snabb där redan förra gången. Förvisso fick jag backa ut från ett träd, men det kostade då inte i närheten av 20 sekunder

Haha, ja du har ju iofs använt den taktiken tidigare under säsongen så jag borde misstänkt att du skulle köra samma igen.

Kan faktiskt inte säga att någon sträcka i Polen är en favorit. Är Finland med nästa säsong (om det blir någon mer) så ska ni få se på favoritsträckor

Gärna med bakhjulsdrivna bilar också

Medlem

Meeh!! Låg på en prestigefylld andraplats då ett träd plötsligt sprang ut på vägbanan och gjorde fälleben för bilen. Strax därefter passade ett dike på att hugga hål i vänster bakdäck samtidigt som det flippade över bilen på taket.

Slutligen var det tre illvillingar som stod ivägen på sista sträckan. De fick så de teg, men det hjälpte mig inte alls rent tidsmässigt.

Medlem

Verkar ha varit en galen kväll för rally igår 🤣🤣

Vårt sjunde rally lider mot sitt slut och ikväll går vi över på det åttonde och sista rallyt då vi åter besöker Australien!
Starkt jobbat alla som deltagit från start, vi har aktivt kört i en månads tid!
Såklart kul med alla som anslutit allt eftersom också, roligt att det är så många som deltar aktivt varje vecka!

Efter mästerskapet avslutats på söndag så kommer det bli en veckas uppehåll, kanske med en silly weekend igen då vi kör nått slarvigt och heldumt, men det börjar vara dags att fundera på nästa mästerskap!

När det kommer till upplägget så tycker jag vi fortsätter på samma spår, dvs två rallyn i veckan under en 4 veckors period. Tycker även att 6 sträckor per rally känns rimligt, kanske att man skulle gå upp till 8 sträckor. Jag vill inte alienera någon pga tidsbrist eller liknande men samtidigt är fler sträckor roligare då det inte känns helt hopplöst om man gör ett misstag i första tex. Två sträckor ytterligare gör väl var rally 10-20 minuter längre, det klarar vi?

Tänkte också att även nästa mästerskap håller sig till rallyn från grundspelet.

När det kommer till klass så ska vi såklart stega upp oss, personligen skulle jag gärna köra på R2 klassen, dvs modernare men fortfarande framhjulsdrivna bilar.

Tar gärna emot synpunkter och förslag, vi är dock 38 medlemmar på klubben så kan bli svårt att få till något som alla vill köra men vi får göra så gott det går!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Känslan finns inte där för mig i FWD så jag röstar på 4WD till nästa mästerskap. Vilka länder eller hur långt det är spelar mindre roll för mig men skillnaden i hur det känns att köra är för stor mellan FWD och 4WD.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Tänkte också att även nästa mästerskap håller sig till rallyn från grundspelet.

När det kommer till klass så ska vi såklart stega upp oss, personligen skulle jag gärna köra på R2 klassen, dvs modernare men fortfarande framhjulsdrivna bilar.

Tar gärna emot synpunkter och förslag, vi är dock 38 medlemmar på klubben så kan bli svårt att få till något som alla vill köra men vi får göra så gott det går!

Kanske göra en poll angående bilklass?
Jag hoppas på bakhjulsdrivet.


signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Medlem
Skrivet av UncleJack:

Kanske göra en poll angående bilklass?
Jag hoppas på bakhjulsdrivet.

Ja kanske. Kan man lägga in omröstningar i originaltråden eller behöves en ny tråd för detta?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Ja kanske. Kan man lägga in omröstningar i originaltråden eller behöves en ny tråd för detta?

Kolla om det går att få till en omröstning i trådstarten. Är väl allra enklast,
Försök även bädda in vårt första rally så alla bilder inte syns hela tiden. Blir lite mer lättillgängligt då tänker jag

Hade personligen gärna sett antingen H2 (RWD) eller H3, bakhjulsdrivet är kul


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Jag röstar på att stänga av hardcore damage till nästa säsong.

Medlem

Jag tycker definitivt att vi kör ett Citroen DS21-mästerskap

Medlem
Skrivet av Soulless:

Ja kanske. Kan man lägga in omröstningar i originaltråden eller behöves en ny tråd för detta?

Tror det går att lägga till i org-posten. Men vet inte säkert, har inte startat någon tråd här än. 😅


signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Medlem
Skrivet av Soulless:

Ja kanske. Kan man lägga in omröstningar i originaltråden eller behöves en ny tråd för detta?

Fipplade lite med en tråd jag skapat.
Det verkar funka, tryck bara på redigera så ser du valet att skapa omröstning. Funkar bara på OP verkar det som.

Medlem

Right, ska fixa till originalposten under kvällen så vi får lite ordning där samt starta omröstning/omröstningar för kommande mästerskap!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Jag gillar RWD, men eftersom det ändå är rätt många oerfarna förare med här ska vi nog hålla oss till fwd eller möjligtvis 4wd nån omgång till.
8 sträckor/tävling är ok så länge det inte är för många långa sträckor.

Angående damage är jag kluven. Hardcore ger chans till de som kanske inte är snabbast men kör stabilt. Samtidigt är det kul om inte så många försvinner med DNF var tävling.

Medlem

Gillar hardcore, blir en extra nerv. Sedan är det min enda chans att klättra i tabellen😂.

Spelar ingen roll vilken ända det spinner på egentligen för egen del.

Tycker att 6 sträckor är rätt lagom.

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Gillar hardcore, blir en extra nerv. Sedan är det min enda chans att klättra i tabellen😂.

Spelar ingen roll vilken ända det spinner på egentligen för egen del.

Tycker att 6 sträckor är rätt lagom.

Instämmer 100%.

Hardcore är det extra pirret som krävs inför varje race, även om jag är lång ifrån duktig så känns det som att man kan klättra rätt bra på bara genom att ta det lite lugnare och låta andra tabba sig (typ som mig i Polen...)

6 sträckor är lagom, men 8 KAN gå bra om det är kortare sträckor.
Blir ganska jobbigt annars.

Skriv svar