Nya Switch "Pro"-rykten: 4K genom Nvidia DLSS, 100 dollar dyrare

Robot
Nya Switch "Pro"-rykten: 4K genom Nvidia DLSS, 100 dollar dyrare

Släpps lagom till julhandeln om källorna har rätt - vi förklarar den svarta magin bakom DLSS.

#nintendo, #nintendo-switch, #nvidia, #switch-pro


Moderator | Testpilot

Om det stämmer blir det ett dag ett köp mest troligen.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Det är ju trevligt men.. det stämmer tyvärr säkert att den blir 1000 kr dyrare.
En över två år gammal sak (när detta släpps) uppgraderas lite och blir 1000 kronor dyrare.
Kan man så kan man!

Medlem

Då hoppar jag på tåget. Avkomman skall lära sig spela annat än Pukkins på paddan..


signatur

"All those moments will be lost in time... like tears in rain. Time... to die." - Roy Batty

Medlem

tycker switchen är redan svindyr.. den vanliga alltså...

Medlem

Är det inte så att DLSS kräver att spelen har stöd för det också, så 4K med DLSS är bara möjligt för kommande spel?

Annars så låter det väldigt bra och jag hoppas att de siktar på 60FPS både i bärbart och stationärt läge framöver.

Frågan är om detta blir som New 3DS, där vissa spel bara fungerar med den nya konsolen.

Aja, det är välkomna uppgraderingar i vilket fall, hoppas att de sänker priset för den äldre med 500Kr och bara gör den nya 500Kr dyrare än vad som finns ute nu(så att det är mellanskillnaden som är 1000Kr alltså).

Sen så har jag haft lite svårt att tro på en uppgradering innan, men ifall Nintendo får ett bra pris på komponenter eftersom att tillverkarna vill börja fasa ut de äldre delarna så skulle det kunna vara ett motiv.

eld
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Är det inte så att DLSS kräver att spelen har stöd för det också, så 4K med DLSS är bara möjligt för kommande spel?

Yes, skulle killgissa på att de kommer ha spel med "pro-support" isåfall som stödjer 4k, men äldre spel skulle kunna bli patchade för att stödja detta. Algorithmen måste "tränas" för varja spel.

It's not a lake, it's an ocean

Switch kostar minst 3700 kr i dag så en Pro-modell skulle alltså gå loss på 4600 kr eller mer. Det är MYCKET för en Switch, det. Jag avvaktar lite till, men alltmer tyder nog på att jag köper den där rödblå Mario Red and Blue Edition till slut.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Trollfabrik
Skrivet av Fearnox:

Är det inte så att DLSS kräver att spelen har stöd för det också, så 4K med DLSS är bara möjligt för kommande spel?

Annars så låter det väldigt bra och jag hoppas att de siktar på 60FPS både i bärbart och stationärt läge framöver.

Frågan är om detta blir som New 3DS, där vissa spel bara fungerar med den nya konsolen.

Aja, det är välkomna uppgraderingar i vilket fall, hoppas att de sänker priset för den äldre med 500Kr och bara gör den nya 500Kr dyrare än vad som finns ute nu(så att det är mellanskillnaden som är 1000Kr alltså).

Sen så har jag haft lite svårt att tro på en uppgradering innan, men ifall Nintendo får ett bra pris på komponenter eftersom att tillverkarna vill börja fasa ut de äldre delarna så skulle det kunna vara ett motiv.

Absolut, på PC-sidan är det så! Skulle dock inte utesluta att Nintendo får till att DLSS fungerar med befintliga speltitlar, om inte annat har utvecklarna möjligheten själva att rulla ut en uppdatering. Om jag ska spekulera vilt kommer DLSS endast användas när spelkonsolen är dockad och körs spel i 4K UHD, då jag inte ser samma behov på en liten 7-tumsskärm.

Vad gäller frågan om det blir en "New Switch" som bryter kompatibilitet med vissa spel är det något jag funderat på också. Svaret där är väl att det inte går att utesluta, men DLSS i sig bör inte bli anledningen. Det är en funktion som helt enkelt kan slås av utan vidare.

Jag ser en större risk för att utvecklare i allt större utsträckning optimerar spel med "New Switch" i åtanke och att prestandan blir märkbart mycket sämre på äldre enheter. Här går det dra paralleller med moderna speltitlar som är kompatibla med ursprungliga Playstation 4 och Xbox One.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Switch kostar minst 3700 kr i dag så en Pro-modell skulle alltså gå loss på 4600 kr eller mer. Det är MYCKET för en Switch, det. Jag avvaktar lite till, men alltmer tyder nog på att jag köper den där rödblå Mario Red and Blue Edition till slut.

3499 på CDON.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Är det inte så att DLSS kräver att spelen har stöd för det också, så 4K med DLSS är bara möjligt för kommande spel?

Annars så låter det väldigt bra och jag hoppas att de siktar på 60FPS både i bärbart och stationärt läge framöver.

Frågan är om detta blir som New 3DS, där vissa spel bara fungerar med den nya konsolen.

Aja, det är välkomna uppgraderingar i vilket fall, hoppas att de sänker priset för den äldre med 500Kr och bara gör den nya 500Kr dyrare än vad som finns ute nu(så att det är mellanskillnaden som är 1000Kr alltså).

Sen så har jag haft lite svårt att tro på en uppgradering innan, men ifall Nintendo får ett bra pris på komponenter eftersom att tillverkarna vill börja fasa ut de äldre delarna så skulle det kunna vara ett motiv.

På xbox så har det ju lagts till 4k stöd i vissa 360 och one spel till de nya nya x konsolerna, men det kräver nog lite jobb från utvecklaren. Så man kan nog förvänta sig en grafik uppdatering av switch spel från bra utgivare medan andra säkert vill ha betalt för en "remaster" eller helt enkelt skiter i att uppdatera grafiken på spelen.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av lasselason:

3499 på CDON.

3688 kr ser jag direkt när jag går in. Det pendlar lite upp och ned, men kolla runt så ser du väldigt sällan Switch under 3500 kr. Webhallen tar 3886 kr, exempelvis.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

3688 kr ser jag direkt när jag går in. Det pendlar lite upp och ned, men kolla runt så ser du väldigt sällan Switch under 3500 kr. Webhallen tar 3886 kr, exempelvis.

Vill du köpa en Switch idag så kostar den 3499 på CDON, kolla prisjakt, onödigt att köpa på Webhallen för 390 kr mer.

Inaktiv

Frågan är ju om en Switch Pro skulle gå att spela i dagens dockningsstation.
Om det skulle gå så kan ju Nintendo sälja Switch Pro utan dockningsstation och få ner priset så att det blir nästan som vanliga Switch i prisklass.
Nintendo skulle säkert då säga som till 3DS.
”De flesta har redan en dockningsstation till sin Switch och därför behöver vi inte sälja med det i denna modellen. Annars finns det dockningsstationer att köpa löst.”

Medlem
Skrivet av eld:

Yes, skulle killgissa på att de kommer ha spel med "pro-support" isåfall som stödjer 4k, men äldre spel skulle kunna bli patchade för att stödja detta. Algorithmen måste "tränas" för varja spel.

DLSS behöver dock inte tränas för varje spel iom v2.0 eftersom det istället för ett spelspecifikt neuronnät använder sig av ett "generellt" dito, så vi får hoppas att det är det som det snackas om här Det behöver självklart implementeras i spelets kod, men hela processen är inte lika jobbig som det var förr.

Inaktiv
Skrivet av Fearnox:

Frågan är om detta blir som New 3DS, där vissa spel bara fungerar med den nya konsolen.

Om ryktet stämmer så finns det stor chans att det blir så.
Se bara på DSi. De spelen som man laddade ner gick ju bara att spela på DSi och inte vanliga DS.
Sen kan vi ju gå tillbaka till Gameboy Color. Många Gameboy Color spel gick ju att spela på en vanlig Gameboy som exempelvis Pokémon Gold och Silver så länge de hade den vanliga designen på kassetten, men den nyare designen där det var som en utbuktning längst upp på kassetten gick endast att spela på Gameboy Color.

Så det är något Nintendo kört med väldigt länge och som jag tror att de kommer köra med även nu.

eld
Medlem
Skrivet av Kyraal:

DLSS behöver dock inte tränas för varje spel iom v2.0 eftersom det istället för ett spelspecifikt neuronnät använder sig av ett "generellt" dito, så vi får hoppas att det är det som det snackas om här Det behöver självklart implementeras i spelets kod, men hela processen är inte lika jobbig som det var förr.

Nice, kanske blir lätt då, som att lägga till stöd för bluetooth lurar

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Frågan är ju om en Switch Pro skulle gå att spela i dagens dockningsstation.
Om det skulle gå så kan ju Nintendo sälja Switch Pro utan dockningsstation och få ner priset så att det blir nästan som vanliga Switch i prisklass.
Nintendo skulle säkert då säga som till 3DS.
”De flesta har redan en dockningsstation till sin Switch och därför behöver vi inte sälja med det i denna modellen. Annars finns det dockningsstationer att köpa löst.”

Det vore ju guld! Hoppas.

Medlem

Räkna med 6500:- (4500:- + 2000:- avgift till skalpers...)

Medlem

Dag ett köp utan tvekan. Om nu inte halvledarbristen gör att de inte går att få tag på legitimt (ej via scalpers).

Skrivet av Ruffles:

Switch kostar minst 3700 kr i dag så en Pro-modell skulle alltså gå loss på 4600 kr eller mer. Det är MYCKET för en Switch, det. Jag avvaktar lite till, men alltmer tyder nog på att jag köper den där rödblå Mario Red and Blue Edition till slut.

Köpte själv "Red & Blue Super Mario Edition" nyligen, 3899 kr på Mediamarkt. Väldigt nöjd!

Förstår inte riktigt poängen med Switch Pro, man spelar inte Switch spel för att få dregla över grafiken, Switch Pro kommer ändå inte i närheten av PS5 och Xbox X. De gamla Switch spelen lär inte bli mycket snyggare på en Pro. Känns som att de har kopierat Sony och MS strategi från förra konsolgeneration med upphottade versioner som släpps efter ett tag. Njaaaa, inte övertygad.

Medlem
Skrivet av freddeboden:

Räkna med 6500:- (4500:- + 2000:- avgift till skalpers...)

sen får man ju inte glömma att räkna in kemikalieskatt och privatkopieringsskatt osv 😂

Medlem

är det bara Switch man kan spela Breath of the Wild på? Den blir ju fortfarande billigare än PS och Xbox.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av krislevin:

är det bara Switch man kan spela Breath of the Wild på? Den blir ju fortfarande billigare än PS och Xbox.

Du kan emulera det till PC, där finns tutorials på youtube

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av krislevin:

är det bara Switch man kan spela Breath of the Wild på? Den blir ju fortfarande billigare än PS och Xbox.

Wii U.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av lasselason:

Vill du köpa en Switch idag så kostar den 3499 på CDON, kolla prisjakt, onödigt att köpa på Webhallen för 390 kr mer.

Det där är nog gamla versionen före uppdateringen 2019 (originalpris runt 3600 kr som varit sedan release.) Den finns dock inte i lager så går inte att köpa. Den billigaste är därför 3690 kronor.
Jag hade tur som bevakade prisjakt för Elgiganten hade prissänkning över en dag. Så gav runt 3200 för min ett par månader sen.

Räknar också med att den uppgraderade versionen blir dyr, så känns rätt meningslöst att uppgradera om man redan har en.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Espresso_Bengt:

Köpte själv "Red & Blue Super Mario Edition" nyligen, 3899 kr på Mediamarkt. Väldigt nöjd!

Kul att höra! Jag skulle tro att det blir den jag köper till slut. Har redan köpt en Pro Controller så jag är laddad.

Citat:

Förstår inte riktigt poängen med Switch Pro, man spelar inte Switch spel för att få dregla över grafiken, Switch Pro kommer ändå inte i närheten av PS5 och Xbox X. De gamla Switch spelen lär inte bli mycket snyggare på en Pro. Känns som att de har kopierat Sony och MS strategi från förra konsolgeneration med upphottade versioner som släpps efter ett tag. Njaaaa, inte övertygad.

Det är just mina tankar här också. Vilken kundgrupp är det en Switch Pro ska tilltala? Möjligen skulle det vara för att underlätta portningar från den nya generationens konsoler (standard-Switch får ju kämpa för att klara The Witcher III, till exempel). Jag vet inte.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av lyrael:

Det där är nog gamla versionen före uppdateringen 2019 (originalpris runt 3600 kr som varit sedan release.) Den finns dock inte i lager så går inte att köpa. Den billigaste är därför 3690 kronor.
Jag hade tur som bevakade prisjakt för Elgiganten hade prissänkning över en dag. Så gav runt 3200 för min ett par månader sen.

Räknar också med att den uppgraderade versionen blir dyr, så känns rätt meningslöst att uppgradera om man redan har en.

Aha ok, då var den billigaste 3598.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av lasselason:

Vill du köpa en Switch idag så kostar den 3499 på CDON, kolla prisjakt, onödigt att köpa på Webhallen för 390 kr mer.

Jag hittar den i alla fall inte. Du kanske avser en äldre modell (pre 2019)?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Jag hittar den i alla fall inte. Du kanske avser en äldre modell (pre 2019)?

Japp! Den fanns när jag kollade tidigare, nu var den borta så 3598 var det billigaste.:)

12
Skriv svar