Diablo 2: Resurrected alpha-testas i helgen

Ion
Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Jag kommer inte ihåg exakt, men kommer ihåg att under en BlizzCon så visade de upp en bladeserver och frågade om någon hade sånna. Något åt det hållet.
Sen, igen, nu spelar det ingen roll om det är en Remaster eller Classic som är helt identisk till hur spelet var när det var nytt. Poängen är att nostalgin oftast suddar bort det du inte gillade med något, och kommer ihåg det du gillar (hence varför nostalgi är oftast något man värnar om). Och det är just det som något som är svårt att säga om spelet kommer leva upp till nostalgin, vilket de oftast inte gör. När du väl spelar något spel som du inte har spelat på 15+ år, så kommer du inse att du har glömt bort saker som kan vara jobbiga, irriterande eller tråkiga. En Remaster kommer inte ta bort saker om de var en del av spelet, som i det här fallet att auto-attacks kan missa (och rätt frekvent också).

Så kan det vara, det betyder inte att spelet kommer leva upp till nostalgin för varje enskild spelare, eller den känslan de hade när de spelade spelet. De kanske inte kommer gilla artstylen på de uppiffade karaktärerna och miljöerna (Amazons ansikte anyone?). De kanske inte kommer gilla kontrollerna hur det känns. Det kommer finnas de som kommer gilla spelet, men finns inget hittills som säger att "Det här kommer bli succé" än, oavsett vem det är som gör spelet.

Så är det. Men jag ser ingen anledning och hypea upp spelet än, säga att majoriteten kommer gilla spelet och att det kommer bli en pangsucce. Jag kommer hålla min åsikt om D2R om den är bra eller ej tills jag har själv fått testa. Sen vad streamers säger under en Alpha kommer inte påverka min åsikt eller hur mycket/lite jag ser fram emot spelet, då mycket kan ändras från Alphan till slutprodukt. Man får hoppas att spelet håller ända fram till launch och att man får en bra spelupplevelse.

Det där med bladservrar var ju ett skämt som J. Allen Brack hostade upp när han presenterade att dom skulle göra Classic. "So, we're gonna need those back, haha" typ. https://youtu.be/JDvtaDz3ykI?t=313

Ursäkta syrligheten men jag blir så trött på att det alltid är nån som ska undervisa i vad nostalgi är.
Ja vi fattar alla vad nostalgi är. Så det kanske inte är lika kul längre, men skit samma? Gör dom en 1:1-kopia av spelmekaniken med bättre grafik så är det väl en lyckad portning, iaf för dom som är intresserade av att fortsätta spela Diablo 2?

Medlem
Skrivet av Ion:

Det där med bladservrar var ju ett skämt som J. Allen Brack hostade upp när han presenterade att dom skulle göra Classic. "So, we're gonna need those back, haha" typ. https://youtu.be/JDvtaDz3ykI?t=313

Ursäkta syrligheten men jag blir så trött på att det alltid är nån som ska undervisa i vad nostalgi är.
Ja vi fattar alla vad nostalgi är. Så det kanske inte är lika kul längre, men skit samma? Gör dom en 1:1-kopia av spelmekaniken med bättre grafik så är det väl en lyckad portning, iaf för dom som är intresserade av att fortsätta spela Diablo 2?

Tack för videon, det var den jag tänkte på. Jag måste ha då på något sätt blandat ihop alla gånger de har sagt att de inte tänker göra Classic och den där tillfället.

Gällande syrligheten så kommer jag kontra med följande:

Nej, alla är inte lika insatta i nostalgi. Bra att du är det, men det betyder inte att man inte kan förtydliga konceptet av nostalgi i en diskussion. Om du tittar vart min diskussion startade så var det motargument mot att "majoriteten kommer gilla det som gillade D2 när det spelet var ny". Det är inte alls säkert att det kommer fungera så.
Jag har spelat remasters/remakes av spel som jag har haft nostalgi för, som visade sig vara precis som jag kom ihåg det, medan andra så förstår jag inte hur jag kunde tycka att spelet var så bra när jag var liten (t.ex. Golden Eye för N64. Jag hade helt glömt bort slowdowns spelet hade, aim-assist, hur styv kontrollerna kändes etc. Spelade det igen när jag började samla Retro-spel, och kunde inte spela klart första banan innan jag kände att det var inte alls kul).

Om du är säker på att det är en lyckad portning (finns ingen garanti för det) och att du kommer gilla det, då är det ju jätte bra. Men det betyder inte att andra som gillade D2 back in the day kommer göra det, därmed diskussionen. En lyckad portning är väldigt subjektiv. Vissa gillar remasters där de har fixat vissa mekaniker som ansågs störiga, jobbiga eller dryga, medan andra spelare tycker att om man ändrar någon mekanik ö.h.t. i en portning/remaster/remake så är de misslyckats.

Sist men inte minst, min kommentar var inte riktad mot dig, så förstår inte varför du tar illa vid dig hur jag diskuterar ämnet med en annan i tråden? Det var ett par mening mer eller mindre, inte en uppsats om ämnet Nostalgi. Nästa gång när du tar illa vid dig hur någon diskuterar, så om du vill, så kan jag skriva en hel uppsats om ämnet Nostalgi samt källhänvisningar till dig

Medlem

Tänker inte falla för detta då det gäller hype. Blizzard har redan bränt förtroendet gällande flera titlar och dålig leverans. Warcraft 3 som ett av de senaste, Reforged så också väldigt lovande ut på trailers, tills det släpptes och inte var vad det lovat alls.
Hoppas klart man gör, men kommer inte ge dem mer än vänta på levererad produkt.

Medlem

Slängde alla mina kopior av D2 och LOD (hade två datorer som jag körde bossruns på samtidigt) i början av 2000-talet när jag började bli irriterad och arg på min omgivning när jag inte fick köra bossruns. Det var dock kul de första femhundra timmarna. Det var de efterföljande tusen som jag ångrar. Kul dock för de som inte blev förstörda av allt lootletande. Särskilt LOD var ju magiskt.

Edit:
Rättade till stavfel

Medlem
Skrivet av FortuN:

Tror det kan ha att göra med gubbarna har gjorts om. Speciellt Amazon och Assassins.

Så om man ändrar lite på karaktärer i en remaster så är det per automatik "Censur och PK"? Bra att veta.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Så om man ändrar lite på karaktärer i en remaster så är det per automatik "Censur och PK"? Bra att veta.

Står inte för den formulering om du kollar. Jag angav bara det enda jag kunde tänka mig det kunde syftas på.

Förövrigt angående just karaktärerna Amazon/Assassins, så tycker jag också att dem ser väldigt dåliga ut jämfört mot hur de borde se ut. Blev väldigt många som klagade på detta på deras Reddit och det kom ut fanmade remakes på dem som såg mycket bättre ut. Dev teamet sa sedan att dem kommer överväga att ändra detta då dem började inse att det inte var populärt.


signatur

The King is Back

Medlem
Skrivet av JonteMyra:

Tänker inte falla för detta då det gäller hype. Blizzard har redan bränt förtroendet gällande flera titlar och dålig leverans. Warcraft 3 som ett av de senaste, Reforged så också väldigt lovande ut på trailers, tills det släpptes och inte var vad det lovat alls.
Hoppas klart man gör, men kommer inte ge dem mer än vänta på levererad produkt.

Får hålla med, avaktar release, och rekommenderar ingen att förboka tills man vet hur det blir.

Om grafiken är lite vassare och det fungerar bra på en modern dator, så personligen behöver man inte förändra spelet så mycket mer, men vi får se helt enkelt på slut resultatet.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

Nu har jag kommit på vad de censurerar: tuttar!

Kolla Blood Raven:

Gick från en farlig brutta till killen i The Knife.

Hoppas iaf Andariel behåller sina fysiska attribut.

Medlem

kommer bli episkt

Medlem

Tittar på en stream på Twitch nu om Alphan.

Måste säga; det verkar väldigt polerad för att vara alpha.
Animationer ser väldigt bra ut, mycket bättre än vad W3R animation gjorde.

Måste säga, jag är positivt överraskad, och börjar luta mig att det här spelet kan faktiskt bli riktigt bra igen, och att folk kommer spela det. Kommer nog bli ett köp för min del

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Nu har jag kommit på vad de censurerar: tuttar!

Kolla Blood Raven:
https://preview.redd.it/t3qej9kucsr61.jpg?width=114&format=pj...

https://preview.redd.it/we567tlucsr61.png?width=640&crop=smar...

Gick från en farlig brutta till killen i The Knife.

Hoppas iaf Andariel behåller sina fysiska attribut.

Har hon bröst i originalet? För allt jag kan se är en pixel som lika gärna kan vara en tumör..

Medlem

Också kollat på streams och ja det ser lovande ut, men som sagt det är alpha samt inte intresserad att inhandla det för 40euro

Får allt bli lite rabatter på det innan det blir ett ev köp.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv
Skrivet av Dizzz:

Har hon bröst i originalet? För allt jag kan se är en pixel som lika gärna kan vara en tumör..

Två tuttformade tumörer på bröstet är det.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Två tuttformade tumörer på bröstet är det.

Kan inte ens se om det är en eller två.. men du har antagligen bättre ögon än mig.

12
Skriv svar