Windows 10-bugg som sänkte prestandan fixad

Robot
Windows 10-bugg som sänkte prestandan fixad
Medlem

Inte märkt av detta nu men var med om liknande problem för några år sedan där en uppdatering halverade min FPS i samtliga spel tills jag manuellt nedgraderade Windows igen.

Medlem

Senaste uppdateringen gör att mitt ljud slutar fungera. Så jag måste alltid dra tillbaka uppdateringen och förhindra när den vill uppdatera av sig själv igen. Frustrerande 🤣

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Senaste uppdateringen gör att mitt ljud slutar fungera. Så jag måste alltid dra tillbaka uppdateringen och förhindra när den vill uppdatera av sig själv igen. Frustrerande 🤣

Låter snarare som drivrutinerna för ditt ljudkort behöver uppdateras för att vara kompatibelt med den nya versionen. Jag har ett Ljudkort från Asus själv där Asus är så långsamma med uppdateringar att man i princip måste köra homebrew drivers efter stora windows uppdateringar

Umi
Medlem

När ska dom rulla ut denna uppdatering då?

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Senaste uppdateringen gör att mitt ljud slutar fungera. Så jag måste alltid dra tillbaka uppdateringen och förhindra när den vill uppdatera av sig själv igen. Frustrerande 🤣

Stäng av automatiska uppdateringar för Windows så slipper du detta.


signatur

I drank what?

Medlem

Windows 10 ... jag saknar ord. Skräp på så många sätt. Det är som om Microsoft tagit över din dator.

Microsoft vill uppdatera ditt Windows? Okej, då stänger vi ned allt du har öppet, oavsett om du har osparade dokument eller annan osparad information öppna. Har du program som du behöver ha igång 24/7 eller som du kanske lämnar öppna för att komma åt genom att ansluta till datorn när du inte är hemma. Skit samma, nu ska vi uppdatera, så vi stänger bara ned allt för dig och startar om datorn.

Vill du bli av med dessa omstarter? Jag har provat så många knep att jag inte kommer ihåg alla. Måste vara 7-8 olika jag provat nu. Samtliga verkar fungera ett tag, sen blir de nollställda på nått sätt och datorn startar om ändå när Microsoft tycker det.

Ursäkta Microsoft, men är det min dator eller eran? Får jag bestämma själv vad jag gör med den?

Helt otroligt att de får hålla på som dom gör.

Medlem
Skrivet av Mortac:

Windows 10 ... jag saknar ord. Skräp på så många sätt. Det är som om Microsoft tagit över din dator.

Microsoft vill uppdatera ditt Windows? Okej, då stänger vi ned allt du har öppet, oavsett om du har osparade dokument eller annan osparad information öppna. Har du program som du behöver ha igång 24/7 eller som du kanske lämnar öppna för att komma åt genom att ansluta till datorn när du inte är hemma. Skit samma, nu ska vi uppdatera, så vi stänger bara ned allt för dig och startar om datorn.

Vill du bli av med dessa omstarter? Jag har provat så många knep att jag inte kommer ihåg alla. Måste vara 7-8 olika jag provat nu. Samtliga verkar fungera ett tag, sen blir de nollställda på nått sätt och datorn startar om ändå när Microsoft tycker det.

Ursäkta Microsoft, men är det min dator eller eran? Får jag bestämma själv vad jag gör med den?

Helt otroligt att de får hålla på som dom gör.

huh? Det där har jag aldrig varit med om - att den väljer att uppdatera utan att fråga mig om tillstånd först.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Mortac:

Windows 10 ... jag saknar ord. Skräp på så många sätt. Det är som om Microsoft tagit över din dator.

Microsoft vill uppdatera ditt Windows? Okej, då stänger vi ned allt du har öppet, oavsett om du har osparade dokument eller annan osparad information öppna. Har du program som du behöver ha igång 24/7 eller som du kanske lämnar öppna för att komma åt genom att ansluta till datorn när du inte är hemma. Skit samma, nu ska vi uppdatera, så vi stänger bara ned allt för dig och startar om datorn.

Vill du bli av med dessa omstarter? Jag har provat så många knep att jag inte kommer ihåg alla. Måste vara 7-8 olika jag provat nu. Samtliga verkar fungera ett tag, sen blir de nollställda på nått sätt och datorn startar om ändå när Microsoft tycker det.

Ursäkta Microsoft, men är det min dator eller eran? Får jag bestämma själv vad jag gör med den?

Helt otroligt att de får hålla på som dom gör.

udda.
min ber mig att bestämma en tid som den ska uppdatera. eller starta om manuellt.
inte varit med om automatisk ominstallation sedan windows 7.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Stäng av automatiska uppdateringar för Windows så slipper du detta.

Går att både via egenskaper för den här datorn och Group Policy (Pro eller högre) att stänga av automatisk drivrutinsinstallation.


signatur

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II
Corsair Gaming Sabre Optical | Windows 10 x64 Enterprise 1809 LTSC |

BurningMan på Discord | Gilla Inlägg som är bra!

Jag fick den här för några månader sen. Tycker det representerar Windows Update bra.

Medlem

Vad kör folk med för version... Home eller Pro?
Jag har för mig man har mer bestämmandekontroll om man kör Pro.

Iaf, jag har bara Home, så visst frågar Windows of den får starta om och du kan säga nej, men jag har för mig du kan bara säga nej så många gånger innan den startar om ända, och om du MISSAR frågan för du inte sitter vid datorn har jag för mig den startar om efter en countdown.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem
Skrivet av Mortac:

Windows 10 ... jag saknar ord. Skräp på så många sätt. Det är som om Microsoft tagit över din dator.

Microsoft vill uppdatera ditt Windows? Okej, då stänger vi ned allt du har öppet, oavsett om du har osparade dokument eller annan osparad information öppna. Har du program som du behöver ha igång 24/7 eller som du kanske lämnar öppna för att komma åt genom att ansluta till datorn när du inte är hemma. Skit samma, nu ska vi uppdatera, så vi stänger bara ned allt för dig och startar om datorn.

Vill du bli av med dessa omstarter? Jag har provat så många knep att jag inte kommer ihåg alla. Måste vara 7-8 olika jag provat nu. Samtliga verkar fungera ett tag, sen blir de nollställda på nått sätt och datorn startar om ändå när Microsoft tycker det.

Ursäkta Microsoft, men är det min dator eller eran? Får jag bestämma själv vad jag gör med den?

Helt otroligt att de får hålla på som dom gör.

Skrivet av Ankh:

huh? Det där har jag aldrig varit med om - att den väljer att uppdatera utan att fråga mig om tillstånd först.

Skrivet av Phyrino:

udda.
min ber mig att bestämma en tid som den ska uppdatera. eller starta om manuellt.
inte varit med om automatisk ominstallation sedan windows 7.

Mja, tidiga versioner av windows 10 var så, kunde starta om sig när som helst för att installera uppdatering och sket fullständigt i vad man gjorde för tillfället. Numera har man bättre kontroll över det hela, även om jag fortfarande inte är helt nöjd. Har varit tvungen och köra med lite enterprise inställningar via GPO för att får det så nära som möjligt fungera vettigt.

Sen är det nog skillnad mellan home och pro, kör pro då den har saker jag behöver.

Edit: Ser att en ändring gällande uppdateringar infördes i 1903 av home-versionen.

Medlem

Kan inte påstå att jag haft några större problem med Win10 under de fem år jag använt det. Aldrig varit med om att datorn startas om utan förvarning för att uppdateras heller.

Medlem

Har haft problem med en uppdatering i Windows i säkert 1 år nu. Även uppdateringen som ska fixa den problematiska uppdateringen är det problem med. Den hämtar hem och börjar installera, på 99% failar den och gör rollback. Tar ungefär 10 minuter varje gång. Har även testat att ladda ner respektive uppdateringar manuellt men de vägrar gå igenom. Så jag får glatt skjuta upp Windows Update hela tiden, eftersom den inte går att stänga av i min Windows-version, för annars kan jag inte starta om/stänga av datorn utan att fastna i 10-15min på att uppdateringen ska installeras och failar och rollbacka varje gång.

ELF
Medlem

Hoppas kb som fixar det kom med denna uppdatering jag gör i skrivande stund. För nu fick jag KB5001330 som orsakar problemen.
Jaja, tjurar det så får jag väl återställa uppdateringen.

Skrivet av ClockWise:

Har haft problem med en uppdatering i Windows i säkert 1 år nu. Även uppdateringen som ska fixa den problematiska uppdateringen är det problem med. Den hämtar hem och börjar installera, på 99% failar den och gör rollback. Tar ungefär 10 minuter varje gång. Har även testat att ladda ner respektive uppdateringar manuellt men de vägrar gå igenom. Så jag får glatt skjuta upp Windows Update hela tiden, eftersom den inte går att stänga av i min Windows-version, för annars kan jag inte starta om/stänga av datorn utan att fastna i 10-15min på att uppdateringen ska installeras och failar och rollbacka varje gång.

Låter som att du kan behöva en nyinstallation av Windows. Det fixar många uppdateringsproblem.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Jag kör med LTSC, och då är det ett nästan perfekt operativsystem. Inga windows store, xbox-saker, cortana, eller annan bloat. Enda jag stör mig på är windows settings. Hittar ingenting. Som tur är så finns kontrollpanelen kvar än så länge, så man kan använda den istället. Tyvärr kan man inte riktigt köpa LTSC som privatperson, finns bara som Enterprise-licens.

Medlem
Skrivet av ClockWise:

Har haft problem med en uppdatering i Windows i säkert 1 år nu. Även uppdateringen som ska fixa den problematiska uppdateringen är det problem med. Den hämtar hem och börjar installera, på 99% failar den och gör rollback. Tar ungefär 10 minuter varje gång. Har även testat att ladda ner respektive uppdateringar manuellt men de vägrar gå igenom. Så jag får glatt skjuta upp Windows Update hela tiden, eftersom den inte går att stänga av i min Windows-version, för annars kan jag inte starta om/stänga av datorn utan att fastna i 10-15min på att uppdateringen ska installeras och failar och rollbacka varje gång.

Skrivet av ELF:

Hoppas kb som fixar det kom med denna uppdatering jag gör i skrivande stund. För nu fick jag KB5001330 som orsakar problemen.
Jaja, tjurar det så får jag väl återställa uppdateringen.

Låter som att du kan behöva en nyinstallation av Windows. Det fixar många uppdateringsproblem.

Mja, finns diverse saker man kan göra om man råkar ut för den där typen av mög men det kan vara en jäkla massa trixande och är man inte savvy på det kan det ju te sig omöjligt och då är ominstallation absolut enklast. Finns en hel del matnyttigt att göögla-fram, beroende på vad för typ av problem man har. Jag skulle börja med att kolla upp hur man blåser sin update cache och låter den plocka ner allt sådant fräscht.

Hade initialt den fina "black screen with mouse pointer"-problemet när jag skulle uppgradera till windows 10, tog ett jäkla tag att komma runt >_<

Medlem

Fick ominstallera Windows nyligen då en uppdatering ställde till det. Tog mycket energi att försöka hitta felet innan jag tog den enkla lösningen.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Fungerat ganska bra ändå, XP, 7 och 10 har varit en bra utveckling.
Dock så har det inte varit utan problem, har bland annat blivit påtvingad trasiga drivrutiner för till exempel webbkamera.
Ett tag så hade jag också problem med att installera Valfria uppdateringar med till exempel drivrutiner, efter att jag hade gjort det så kunde jag inte längre uppdatera windows till nästa stora uppdatering(höst eller våruppdateringarna), då sa den att datorn inte var kompatibel för att göra detta.
Har flera likadana datorer som jag kunde uppdatera med(utan valfira uppdateringar), så jag fick helt enkelt rensa datorn och strunta i Valfria uppdateringar, då fungerar det som det ska igen.
Det problemet är förhoppningsvis löst nu, men orkar inte chansa igen.
Tror att Windows missförstod hårdvaran efter deras egen uppdatering av drivrutin, så den trodde inte längre att den skulle vara kompatibel med W10 eller efter uppdateringen.

Men överlag har det fungerat rätt bra annars, ser nog helst att Microsoft optimerar systemet än att de förändrar vissa grejer, varför ger de sig på kontrollpanelen? sluta gärna med att försöka tvinga på användare funktioner som de inte är intresserade av som till exempel skype och edge.
Låt användaren boka i detta vid första uppstarten eller vid installation istället.

Medlem

Windows är som en 2 månader gammal premier cola som stått utan kork vid fönstret under sommaren. MacOS däremot, eternal bliss.

Medlem

Alltså Windows 10... You drunk


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Fungerar toppen!

Medlem

Tack!! har inte kunnat uppdatera min dator på månader utan att den bara dog pga den så över glad att den är borta

Medlem
Skrivet av Brutulv:

Windows är som en 2 månader gammal premier cola som stått utan kork vid fönstret under sommaren. MacOS däremot, eternal bliss.

Tyvärr så funkar ju inte spel så bra på Mac annars hade jag gärna skaffat en. Men jag håller med om att MacOS fungerar bra.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Brutulv:

Windows är som en 2 månader gammal premier cola som stått utan kork vid fönstret under sommaren. MacOS däremot, eternal bliss.

Apple-produkter är sjukt dåliga.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Gillar överlag Windows 10 men jag hatar fortfarande "flat UI"-designen som den använder och hur rörigt det är med att både ha Kontrollpanelen och Inställningar, det kan ta tid att hitta det man letar efter. Windows 7 var snyggare och trevligare att använda.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Fungerat ganska bra ändå, XP, 7 och 10 har varit en bra utveckling.
Dock så har det inte varit utan problem, har bland annat blivit påtvingad trasiga drivrutiner för till exempel webbkamera.
Ett tag så hade jag också problem med att installera Valfria uppdateringar med till exempel drivrutiner, efter att jag hade gjort det så kunde jag inte längre uppdatera windows till nästa stora uppdatering(höst eller våruppdateringarna), då sa den att datorn inte var kompatibel för att göra detta.
Har flera likadana datorer som jag kunde uppdatera med(utan valfira uppdateringar), så jag fick helt enkelt rensa datorn och strunta i Valfria uppdateringar, då fungerar det som det ska igen.
Det problemet är förhoppningsvis löst nu, men orkar inte chansa igen.
Tror att Windows missförstod hårdvaran efter deras egen uppdatering av drivrutin, så den trodde inte längre att den skulle vara kompatibel med W10 eller efter uppdateringen.

Men överlag har det fungerat rätt bra annars, ser nog helst att Microsoft optimerar systemet än att de förändrar vissa grejer, varför ger de sig på kontrollpanelen? sluta gärna med att försöka tvinga på användare funktioner som de inte är intresserade av som till exempel skype och edge.
Låt användaren boka i detta vid första uppstarten eller vid installation istället.

Hade också problemet med att windows påstod viss hårdvara inte var kompatibel, vilket så klart var BS. Man kan sätta en GPO för att komma runt det. Man talar om för den vilken bas version man skall ha och vips så installerade den uppdateringen utan att gnälla. Inte haft något problem efter den uppdatering (har för mig det var 1909 - > 2004)

Medlem

Jag hade en Windows 10 LTSB installation för ett par år sedan. Fy fasen vilket OS det var. När det var nyinstallerat så fanns fan ingenting. Inte ens miniräknaren var installerad har jag för mig. Sen kunde jag själv lägga på dom paket jag ville ha. Men efter nått år eller 2 när den halkat efter i uppdateringar rejält så slutade vissa spel att fungera mm. Då vart jag tvungen att överge och gå till vanliga. Funkar väl, men inte så som jag hade velat.

Gen
Medlem
Citat:

Det görs med en teknik som kallas KIR (Known Issue Rollback – ej att förväxla med den alkoholhaltiga körsbärsdrycken).

Kir och Kir Royal baseras väl på svartvinbärslikör (Crème de Cassis)?

12
Skriv svar