Blizzards före detta VD Mike Morhaime uttalar sig om stämningen

Robot
Blizzards före detta VD Mike Morhaime uttalar sig om stämningen

Mike Morhaime skäms över sin forna arbetsplats.

#Activision, #Blizzard, #Mike-Morhaime


Medlem

Dumt gjort av Mike Morhaime.

Man ska inte be om förlåtelse för något man inte gjort eller sett. Hans uttalande (och försök att friskriva sig själv?) gör inget annat än att föda ämnet med mer irritation och nyheter i media. Det hade varit bättre av honom att inte uttala sig och invänta domslutet.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Mycket snack.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Inte en aning vad Mike vet eller visste, kan i praktiken vara så han inte visste HUR allvarligt det var och det lades fram från 3,4,5 person som hört det av någon annan. Man vet ju obeskrivligen hur historier ändrar sig efter det passerar folk, Blizzard var en maskin redan på denna tiden VD och dev,support hade kanske inte kontakt eller dialog alls.

Avstängd
Skrivet av Hanzo:

Dumt gjort av Mike Morhaime.

Man ska inte be om förlåtelse för något man inte gjort eller sett. Detta uttalande föder bara de som är arga. Hans uttal (och försök att friskriva sig själv?) gör inget annat än att föda ämnet med mer irritation och nyheter i media. Det hade varit bättre av honom att inte föda kontroversen och invänta domslutet.

Instämmer. Att be om ursäkt när drevet är efter dig är det sämsta man kan göra, det finns nämligen inget stopp för mobben. De kommer inte sluta fören de har tagit ifrån dig allt.

Tycker det är lite roligt att FZ fortsätter lägga upp nyheter som detta och samtidigt blir lika förvånade varje gång när kommentatorsfältet förvandlas till en shitstorm.

Inaktiv

Nyhetstorka? Helt ointressant att läsa om denna sandlåda, när det väl har varit en utredning, kan ni posta om det.

Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Tycker det är lite roligt att FZ fortsätter lägga upp nyheter som detta och samtidigt blir lika förvånade varje gång när kommentatorsfältet förvandlas till en shitstorm.

Man ska väl ändå kunna lägga upp en nyhet även om ämnet i sig kan vara känsligt? Tror ingen på FZ blir förvånad när diskussionen förvandlas ifrån nyheten till att börja prata ner andra diskuterande parter, vilket är extremt tråkigt.
Skulle man sluta lägga upp nyheter för att försöka undvika sånt så skulle man missa massa nyheter som skulle vara intressant att läsa om. Man får helt enkelt hoppas på att folk lär sig diskutera nyheten sakligt och konstruktivt.

OT; Jag tycker Mike borde ha varit vokabel om det tidigare (vet inte om han har varit det, kan ha isf missat det) och inte efter att det har blivit en mediastorm om det. Dock så säger inte Mike att det existerar just hos Blizzard, bara att det existerar i hela industrin. Hade kanske velat se hans uttalande om vad han gjorde åt saken när han väl jobbade där, men kanske det är för känsligt att ta upp det när domstolen har inte gått igenom än. Om så är fallet, så tycker jag att Mike borde ha väntat med sitt uttalande tills efteråt.

Medlem
Skrivet av anon_327210:

Nyhetstorka? Helt ointressant att läsa om denna sandlåda, när det väl har varit en utredning, kan ni posta om det.

Utredningen har pågått i två år redan och har nu resulterat i en stämning. Vad ska man vänta på?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av anon_327210:

Nyhetstorka? Helt ointressant att läsa om denna sandlåda, när det väl har varit en utredning, kan ni posta om det.

... Staten California har bedrivet en utredning i två år som nu resulterat i en stämning från staten mot Activision/Blizzard. Antar att du inte hängt med i svängarna?

Medlem
Skrivet av Dunder:

Utredningen har pågått i två år redan och har nu resulterat i en stämning. Vad ska man vänta på?

Tills någon blir sexuellt utnyttjad live på Twitch på scenen på Blizzcon. Annars är det bara snack från främst kvinnor vet du väl?

Avstängd
Skrivet av Shamanfox:

Man ska väl ändå kunna lägga upp en nyhet även om ämnet i sig kan vara känsligt? Tror ingen på FZ blir förvånad när diskussionen förvandlas ifrån nyheten till att börja prata ner andra diskuterande parter, vilket är extremt tråkigt.
Skulle man sluta lägga upp nyheter för att försöka undvika sånt så skulle man missa massa nyheter som skulle vara intressant att läsa om. Man får helt enkelt hoppas på att folk lär sig diskutera nyheten sakligt och konstruktivt.

OT; Jag tycker Mike borde ha varit vokabel om det tidigare (vet inte om han har varit det, kan ha isf missat det) och inte efter att det har blivit en mediastorm om det. Dock så säger inte Mike att det existerar just hos Blizzard, bara att det existerar i hela industrin. Hade kanske velat se hans uttalande om vad han gjorde åt saken när han väl jobbade där, men kanske det är för känsligt att ta upp det när domstolen har inte gått igenom än. Om så är fallet, så tycker jag att Mike borde ha väntat med sitt uttalande tills efteråt.

Missförstå mig rätt. Jag tycker det är skitbra och intressant att man vågar skriva nyheter som dessa, det intresserar mig och flera andra och har i allra högsta grad med spelbranschen att göra. Men man kan inte komma och klaga sen på "ton" och dylikt i kommentatorsfältet, ska man rapportera om politiserade ämnen så får man släppa på åsiktskorridoren och inte låta sina egna värderingar stå i vägen för andras. Tycker FZ gör det mycket bättre nu än tidigare ska också sägas, så eloge där!

Medlem
Skrivet av kaealy:

... Staten California har bedrivet en utredning i två år som nu resulterat i en stämning från staten mot Activision/Blizzard. Antar att du inte hängt med i svängarna?

Fast även med solklara bevis och fällande domar har vi ju nissarna som fortfarande kommer fram och sår tvivel och skriker efter bevis. Finns tyvärr många som gynnas av att kvinnor inte tros på när de kommer fram och rapporterar om hemskheter.

Medlem

Det är väl en arbetsplats fullt av godhetsknarkarblmpkantifafeminister som i vanlig ordning gör allt för att hänga män.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Avstängd
Skrivet av Kyraal:

Fast även med solklara bevis och fällande domar har vi ju nissarna som fortfarande kommer fram och sår tvivel och skriker efter bevis. Finns tyvärr många som gynnas av att kvinnor inte tros på när de kommer fram och rapporterar om hemskheter.

Väldigt sant, men samtidigt och framförallt idag så finns det kvinnor som förtalar män med falska påståenden för att ta sig framåt i livet. Assange, Lambert, Kronér och Virtanen är ju bara några av de män som fått sitt liv förstört av falska sexuella påståenden. Varje fall ska utredas som ett enskilt fall så det ska ju varken generaliseras som "alla män" eller "alla kvinnor". Sedan är det ju inte alltid att domstolen gör rätt, det finns flera uppenbara fall där offret har blivit utsatt men där gärningsmannen friats. En jävla soppa är vad det är men det är så här verkligheten ser ut. Man kan bara hoppas på att man tar rätt beslut när det gäller Blizzard.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Fast även med solklara bevis och fällande domar har vi ju nissarna som fortfarande kommer fram och sår tvivel och skriker efter bevis. Finns tyvärr många som gynnas av att kvinnor inte tros på när de kommer fram och rapporterar om hemskheter.

Ja, det är ju bara att läsa de vidriga tankegångarna folk har inte andra trådar här på FZ. Många av dom verkar ju inte fatta eller medvetet ignorerar att det är en delstat som gjort en två år lång utredning samt att det är dom som står bakom stämningen mot Activision/Blizzard.

Medlem
Skrivet av Sten-greger:

Det är väl en arbetsplats fullt av godhetsknarkarblmpkantifafeminister som i vanlig ordning gör allt för att hänga män.

Tror man oavsett synsätt så måste kunna erkänna att problem finns. Absolut finns det situationer då saker blåses upp eller är rent av osant. Men det är lite fel att det alltid anta något sådant.
I det här fallet, så verkade det ju som att iaf mycket är sant, när Californien som stat utreder det.

Om du nån gång får en dotter och personal på ett företaget skicka runt nakenbilder på henne och trakasserade henne så hon begår självmord. Då tror jag du skulle bli rätt arg om folk så... "ähhh bara gnälliga feminister som blåser upp allt".

Tarmböld over and out!

Medlem

Skulle inte fövåna mig om det kommer fram att denne Mike har trackaserat tjejer. Tror inte detta är något nytt på blizzard.

Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Väldigt sant, men samtidigt och framförallt idag så finns det kvinnor som förtalar män med falska påståenden för att ta sig framåt i livet. Assange, Lambert, Kronér och Virtanen är ju bara några av de män som fått sitt liv förstört av falska sexuella påståenden. Varje fall ska utredas som ett enskilt fall så det ska ju varken generaliseras som "alla män" eller "alla kvinnor". Sedan är det ju inte alltid att domstolen gör rätt, det finns flera uppenbara fall där offret har blivit utsatt men där gärningsmannen friats. En jävla soppa är vad det är men det är så här verkligheten ser ut. Man kan bara hoppas på att man tar rätt beslut när det gäller Blizzard.

Så sant, vår tids lynchmobb är högen av skrikande hyenor som inte slutar förren du är slut, oaktat om du är skyldig eller ej, och i Sverige ihop med massmedia är vi just experter på att döda någon socialt som inte ens dömts eller är uppenbart skyldig.

Det är också stor skillnad på att tex säga ifrån eller be någon i en vänkrets dra åt helvete om man "vet/misstänker" vs om du med makt som säg influencer, stora konton, media osv skapar drev utan dom, där borde de tamefan bli fängelse för förtal och skit dom förstör människors liv, minst 2 år och släng med alla rattfyllerister samtidigt.

Medlem
Skrivet av kaealy:

... Staten California har bedrivet en utredning i två år som nu resulterat i en stämning från staten mot Activision/Blizzard. Antar att du inte hängt med i svängarna?

Inte för att vara den som är den men... Kalifornien, på svenska.

---

I övrigt vill jag inte kasta mig in i diskussionen för mycket, men jag anser det viktigt att diskutera och i den mån rimligt motarbeta kultur* som påtagligt är skadlig för andra (så som exempelvis det som löst kan definieras som "machokultur", Blizzcon-klippet från 2010 är ett bra exempel på sådan - ser inget som helst positivt i hur Blizzards anställda hanterade frågan överhuvudtaget) samtidigt som jag också anser att rättssäkerhet är väldigt viktigt. Någonstans hoppas jag att det går att arbeta med båda dessa som parallell målsättning.

*Kultur är en ganska svepande term egentligen, och något som kan vara mer komplext än det synes på ytan. Termen bör inte förenklas heller, utan bör snarare försöka förstås i åtminstone dess tillämpning i specifikt fall. Med tanke på att vårt samhälle i dag är mer globalt (med kortare/snabbare/direktare kommunikationsvägar) än det tidigare varit så påverkar människor varandra på fascinerande sätt, det är synd att dessa sätt lite för ofta leder till konflikt och människor som på ett eller annat sätt far illa. Utöver sådana sätt som funnits mer lokalt och redan inneburit problem (brott i nära relation, mobbning på skola/arbetsplats/fritidsaktivitet, trakasserier, hot och våld på allmän plats o.s.v.) tidigare.

Det är synd att en del (här så väl som på andra ställen) verkar ha så svårt att ens försöka se andras perspektiv - bara för att just du inte tar illa upp av ett beteende betyder det inte att andra inte gör det, och inte heller att det är du som har "rätt" tolkning i frågan huruvida beteendet ska uppfattas på ett specifikt sätt eller ej. Perspektiv är bra att försöka ha/skaffa sig ibland.
Intressant nog tror jag det är tillämpligt på ganska många situationer, även på (som en del nämnt) sociala medier-drev - dessa kan vara rejält skadliga på många sätt. Två fel innebär dock inte ett rätt, och jag anser själv det är fel väg att gå att automatiskt misstro alla på grund av risken att deras påståenden skulle kunna innehålla överdrifter/lögner. I så fall hade inget utretts eller klarlagts, då exempelvis alla brottmål börjar som misstanke.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Instämmer. Att be om ursäkt när drevet är efter dig är det sämsta man kan göra, det finns nämligen inget stopp för mobben. De kommer inte sluta fören de har tagit ifrån dig allt.

Tycker det är lite roligt att FZ fortsätter lägga upp nyheter som detta och samtidigt blir lika förvånade varje gång när kommentatorsfältet förvandlas till en shitstorm.

Tror hans tweet är riktad mer mot forna kollegor, sen tror jag lite han ville göra ett officiellt ställningsmarkerande. Sen där på hänger givetvis media och drevet av folk som VET. Är ju alltid lite klassiskt i dessa ärenden lynchmobbar och folk som vet fast dom gissar.

Medlem
Skrivet av heady89:

Så sant, vår tids lynchmobb är högen av skrikande hyenor som inte slutar förren du är slut, oaktat om du är skyldig eller ej, och i Sverige ihop med massmedia är vi just experter på att döda någon socialt som inte ens dömts eller är uppenbart skyldig.

Det är också stor skillnad på att tex säga ifrån eller be någon i en vänkrets dra åt helvete om man "vet/misstänker" vs om du med makt som säg influencer, stora konton, media osv skapar drev utan dom, där borde de tamefan bli fängelse för förtal och skit dom förstör människors liv, minst 2 år och släng med alla rattfyllerister samtidigt.

Visst. Samtidigt är det oändligt fler som systematiskt utsätts för hemskheter som inte tros på, hotas till tysthet, eller sonika ignoreras. Två olika problem. Inget är rättvist. Det ena är dock ett mycket större mer omfattande problem än det andra, och din hållning favoriserar starkt männen.

Medlem

Kan någon länka bevisen, skulle vilja se dom innan man plockar fram högaffeln. Har också lyssnat igenom stämnings ansökan från en advokat youtuber.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

fue
Medlem
Skrivet av anon_327210:

Nyhetstorka? Helt ointressant att läsa om denna sandlåda, när det väl har varit en utredning, kan ni posta om det.

God morgon. Kanske inte borde uttala sig om något om man inte själv har hängt med i svängarna senaste veckan.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Visst. Samtidigt är det oändligt fler som systematiskt utsätts för hemskheter som inte tros på, hotas till tysthet, eller sonika ignoreras. Två olika problem. Inget är rättvist. Det ena är dock ett mycket större mer omfattande problem än det andra, och din hållning favoriserar starkt männen.

Min hållning ? Jag favoriserar absolut ingen, men är du en del av ett samhälle får du också agera respektfullt inför lagar, och det gäller alla. Att agera med häxjakt där man ryggdunkar varandra till illdåd utan bevis och dessutom innehar makt/spridning som förstör folks liv är bara vidrigt. Idag är detta ett enormt problem med tanke på hur lätt det är att politisera via tex sociala medier om du är någon eller något.

Du kan ha två vettiga tankar i huvudet samtidigt tro mig. Alla som utsätts för brott förtjänar samhällets absolut yttersta försökt till upprättelse och om så kan bevisas ska personen i fråga dömas i paritet med brottet. Ingen förtjänar heller att dömas av folkdomstolar från 1800-talet baserat på känslor, drev eller ryktesspridning, det har vi prövat och det är precis därför de inte finns kvar i civiliserade länder. Tyvärr är de nästan påvägs tillbaka med vår tids woketrams.

Avstängd
Skrivet av heady89:

Min hållning ? Jag favoriserar absolut ingen, men är du en del av ett samhälle får du också agera respektfullt inför lagar, och det gäller alla. Att agera med häxjakt där man ryggdunkar varandra till illdåd utan bevis och dessutom innehar makt/spridning som förstör folks liv är bara vidrigt. Idag är detta ett enormt problem med tanke på hur lätt det är att politisera via tex sociala medier om du är någon eller något.

Du kan ha två vettiga tankar i huvudet samtidigt tro mig. Alla som utsätts för brott förtjänar samhällets absolut yttersta försökt till upprättelse och om så kan bevisas ska personen i fråga dömas i paritet med brottet. Ingen förtjänar heller att dömas av folkdomstolar från 1800-talet baserat på känslor, drev eller ryktesspridning, det har vi prövat och det är precis därför de inte finns kvar i civiliserade länder. Tyvärr är de nästan påvägs tillbaka med vår tids woketrams.

Ett mycket bra inlägg, utmärkt formulerat!

Medlem
Skrivet av heady89:

Min hållning ? Jag favoriserar absolut ingen, men är du en del av ett samhälle får du också agera respektfullt inför lagar, och det gäller alla. Att agera med häxjakt där man ryggdunkar varandra till illdåd utan bevis och dessutom innehar makt/spridning som förstör folks liv är bara vidrigt. Idag är detta ett enormt problem med tanke på hur lätt det är att politisera via tex sociala medier om du är någon eller något.

Du kan ha två vettiga tankar i huvudet samtidigt tro mig. Alla som utsätts för brott förtjänar samhällets absolut yttersta försökt till upprättelse och om så kan bevisas ska personen i fråga dömas i paritet med brottet. Ingen förtjänar heller att dömas av folkdomstolar från 1800-talet baserat på känslor, drev eller ryktesspridning, det har vi prövat och det är precis därför de inte finns kvar i civiliserade länder. Tyvärr är de nästan påvägs tillbaka med vår tids woketrams.

Eftersom du är neutral i frågan, inte favoriserar någon, så antar jag att "woketrams" åsyftar både de som är för och de som är emot "woke"? (då båda grupperna använder samma tillvägagångssätt).


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Inaktiv

Hej Johan! Jag la märke till att rubriken och undertexten ger i princip samma information på denna nyhet samt den innan om Super Hot VR.

Med tanke på stämningsansökans karaktär borde ju alla frågor kring den kanske hållas i den relevanta posten?

Utöver det antar jag ändå också att samtliga som läser detta är helt eniga i en förväntan om att allt ska gå rätt till. Om en inte tror att Kaliforniens rättsväsende har varit noggranna i sin utredning är det lika bra att skriva ut det direkt istället.

I slutet av dagen anser jag att alla nyheter som driver engagemang har en relevans i ett forum där ämnet de facto är relevant. Liksom, vi snackar inte om en liten 100-manna studio här utan snarare världens största(?) utgivare inom spel på multiplattform. Det är en ganska stor aktör som blir stämd här och att någon som har ett intresse i inte bara Activision/Blizzards titlar, utan även övriga spel inom AA och AAA -sfären, intresserar sig åtminstone lite av vad som sker bakom kulisserna här, känns inte så konstigt ändå kan jag tycka.

En av skaparna bakom ursprungliga Fable och Dungeon Keeper (Dene Carter) pratade nyligen om hans största kritik mot AAA som det kommit att se ut idag och även om han repeterade sig mycket runt just hur all AAA idag följer samma mall med cinematiskt berättande i fokus utan incitament för kreativt tänkande hos spelaren, kommer han också in på problemet med att det är samma snubbar som gör spelen. Med samma bakgrunder, samma referenser och samma tro om vad som gör ett riktigt bra spel. Därmed lyfter han också vikten av att få in fler kvinnor och icke-binära i branschen med olika bakgrunder, från olika områden, för att just bryta normen av hur spel förväntas vara.

Och med det sagt tycker jag själv han är inne på något som jag kan köpa, vilket i sin tur blir förbannat olyckligt när vi om och om igen får tydliga rapporter och uttalanden från företag och anställda kring hur framför allt kvinnor diskrimineras och/eller särbehandlas enkom pga sitt kön.

Så summa summarum - detta är inte sista gången vi kommer få läsa om orättvisor i branschen, vare sig det handlar om när Activision/Blizzard sparkar 800 anställda efter ett rekordår eller efter utredningar runt könsdiskriminering som nu. Så länge spelmedia rapporterar om det kan vi åtminstone lita på att företagen anstränger sig för att verka mot förbättring, snarare än om det är knäpptyst.

Sen finns det alltid nyheter som i slutet av dagen kommer uppfattas som att det är "nyhetstorka", men återigen, detta är inte precis en clickbait-nyhet eller en non-brainer som att "The Last of Us-serien kommer kosta massor av miljoner att skapa"-etc, detta är ju faktiska situationer som påverkar de människor som gör spel för miljontals spelare världen över. Om inte detta är nyheter värda att läsa vet jag inte vad som är det, men även där är väl smaken som baken.


signatur

Var mot andra så som de vill att du ska vara mot dem.
Podcast, Twitch, Twitter

Medlem
Skrivet av anon_327210:

Nyhetstorka? Helt ointressant att läsa om denna sandlåda, när det väl har varit en utredning, kan ni posta om det.

Dagens tips: Om du inte är intresserad av nyheten behöver du inte gå in och läsa den. Då sparar man mycket tid

Medlem
Skrivet av Aaron Vesterberg Ringhög:

Med tanke på stämningsansökans karaktär borde ju alla frågor kring den kanske hållas i den relevanta posten?

utöver det föreställer jag mig att samtliga vuxna som läser detta är helt eniga i en förväntan om att allt ska gå rätt till. Om en inte tror att Kaliforniens rättsväsende har varit noggranna i sin utredning är det lika bra att skriva ut det direkt istället.

I slutet av dagen anser jag att alla nyheter som driver engagemang har en relevans i ett forum där ämnet de facto är relevant. Liksom, vi snackar inte om en liten 100-manna studio här utan snarare världens största(?) utgivare inom spel på multiplattform. Det är en ganska stor aktör som blir stämd här och för alla som har ett intresse i inte bara Activision/Blizzards titlar, utan även övriga spel inom AA och AAA -sfären, borde intressera sig åtminstone lite av vad som sker bakom kulisserna här kan jag tycka.

Det är väl kanske lite svårt att hålla isär kommentarsfält när båda nyheterna rör samma ämne och händelse i grund och botten - sen att de behandlar lite olika vinklar och aspekter av densamma är väl förvisso en sak, men jag har svårt att se att det skulle vara möjligt att styra kommentarsfältet till den grad som du antyder. Samtidigt hade det blivit enklare att diskutera och hantera en enskild kommentarstråd snarare än flera separata, men å tredje sidan kan det vara bra att få lite separation på vinklarna och diskussionerna också. Ser för- och nackdelar.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

123
Skriv svar