Behöver bra spel för co-op

Medlem
Behöver bra spel för co-op

Jag och sambon letar nya spel att lira ihop. Vi gillar open world, RPG och crafting/byggande. Ingen pvp eller bli störda av andra spelare. Får dock inte vara för hardcore och för svårt, och personligen är jag ganska trött på att grinda träd i en timme för att sedan kunna bygga en minut.

Har hittills lirat Minecraft, Valheim, Raft och Grounded. Valheim har skitbra balans, men efter 110 timmar är vi ganska mätta.

Har kikat in Fallout 76 och det ser lovande ut, men vad vi inte gillar där är att det är andra spelare. Verkar dock som att man kan spela relativt ostört, förutom att griefers fortfarande kan nuka ens bas. Har inte hittat om detta är ett stort problem, men helst vill vi kunna lira själva på en server (vilket jag sett att det går, om man betalar).

Har ni några tips på andra spel som uppfyller kriterierna ovan? Hade helst velat ha typ Skyrim fast co-op, och med byggande. ^_^

Medlem

Sven coop
Bloons TD6
Left 4 dead 2
Portal 2
PayDay 2


signatur

Snusar till varje pris!

Medlem

No man's sky

Satisfactory

Terraria

Factorio

FM-guru
F.d. Sisyr

Har ni kikat på It Takes Two? Det är inte direkt den typ av spel du nämner, men det är däremot en i det närmaste perfekt designad co-op-upplevelse, inte minst för just par. Kan vara något att beta av innan man helt försvinner i någon av långkörarna som nämns ovan,

Vad gäller den typ av spel du nämner kanske The Forest kan vara något. Fokus på att överleva, basbyggande och utforskande precis som i dina exempel. Har fina co-op-minnen av det, inte minst när jag och en vän kartlade våra första grottor i spelet...

Inaktiv

Jag och min tjej har spelat många co-op spel ihop men det som varit mest magiskt för båda är Outward. Finns både split-screen och online co-op, vi spelade igenom hela spelet i split-screen.
Det har nog ett rykte av att vara "hardcore" men kommer man in i det är det inte speciellt svårt. Är också lättare att komma in i ett "komplicerat" spel när man är två, man försöker komma på hur allt fungerar tillsammans.
Själv tycker jag det blir roligare att spela co-op när man måste kämpa tillsammans än att man bara spelar spelen på autopilot för att det är för lätt.
Man dör ganska ofta i Outward men det är meningen då det händer olika grejer när man dör beroende på var man dör och på slumpen. Man kan till exempel tas tillfånga och behöva fly från ett fängelse. Mycket underhållande.

Bra recension(som dock inte nämner många saker, bland annat att co-op läget är grymt!):

Edit: Hitta en annan bra video som visar hur bra co-op är i spelet, men med lite fler gameplayspoilers:

Medlem

Två bra 2D co-op.

Lost Castle

Death Road to Canada


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

The Forest
Green Hell

Medlem

Jag tycker Dying LIght är ett riktigt bra co-op-spel. Rollspelselement, open world (i stor utsträckning iaf) och bara riktigt kul. Framförallt i co-op.

Borderlands-spelen är också bra i co-op.

Och så väl värt att spela It Takes Two som nämnts ovan! Säkert extra kul om man spelar som par kan jag tänka mig.

Avstängd
Skrivet av Lasrod:

No man's sky

Hur är det i coop? Har läst att det är ett jävla meck att ens börja spela ihop då man måste köra något storygrejs först eller nåt sen att det är störigt att connecta till varandras games och att progress bara sparas hos den som är host!?

Medlem

Space engineers då?

Quake-konnässsör

Monster Hunter world
Dying Light
It take two
A way out

Medlem
Skrivet av FryinRyan:

Hur är det i coop? Har läst att det är ett jävla meck att ens börja spela ihop då man måste köra något storygrejs först eller nåt sen att det är störigt att connecta till varandras games och att progress bara sparas hos den som är host!?

Det är bra att köra tutorial biten (dvs typ första planeten) själv. Kommer inte ihåg exakt vad problemet var men det var något som jag har för mig kunde bli svårt ifall man inte gjort första delarna själv. Det tar inte jättelång tid. När det väl är gjort så är det enkelt att joina någon annan spelare. Vet inte hur det är med progress men spelet är typ sandbox spel så själva storyn är inte så viktig. Jag tycker det är ett bra spel i coop.

Medlem

Personligen gillar jag Fallout-liren och även Fallout 76 som du nämner. Det innehåller mycket av det du efterfrågar. Jag upplevde dock att det blev för mycket malande i spelet i förhållande till vad jag, till sist, stod ut med 😂. Det är extremt lågt med caps (valutan) och ammunition att hitta så du behöver vara beredd på att lägga mycket tid på att tillverka/leta/sälja för att klara uppdrag.

Jag tyckte även att jag kunde spela ostört. Kan dock berätta att när jag kom ut från valvet där man börjar spelet var det två spelare som ville jag skulle följa med dem. Jag hakade på upp till ett hus en bit ovanför valvet och där lurade de in mig i en cell och låste dörren…där stod jag en bra stund utan att kunna komma ut 😂.

Hursomhelst, underbart spel om man gillar öppenvärld-rollspel med inslag av byggande. När jag spelade det till PS4:an behövde jag ha en prenumeration på Playstation +, skulle gissa att det fortfarande kräver någon form av avgift.

Medlem

Även om man kan stöta på en å annan spelare i sea of thieves så måste jag ändå rekommendera det. Perfekt om man är 2-4 spelare. Det bästa är att ni båda kan testa detta gratis de första 2 veckorna då detta spel ingår i xbox gamepass, och alla får 2 veckor gratis gamepass första gången man använder det per konto. Med andra ord hinner man med råge skapa sej en uppfattning om detta spelet är nåt i smaken innan man behöver öppna plånboken 🙂


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Avstängd
Skrivet av Lasrod:

Det är bra att köra tutorial biten (dvs typ första planeten) själv. Kommer inte ihåg exakt vad problemet var men det var något som jag har för mig kunde bli svårt ifall man inte gjort första delarna själv. Det tar inte jättelång tid. När det väl är gjort så är det enkelt att joina någon annan spelare. Vet inte hur det är med progress men spelet är typ sandbox spel så själva storyn är inte så viktig. Jag tycker det är ett bra spel i coop.

Det enda som är viktigt för mig och polarn är ett spel där man kan spela tillsammans och progressa story men även köra solo och grinda resurser för att kunna fortsätta progressa i duo. Valheim är ett av de absolut bästa spelen på den fronten hittills (förutsatt man kör på dedikerad server då såklart). Kan man spela så i No Mans Sky eller?

Medlem

Dont starve together!

Medlem
Avstängd
Skrivet av Kjattögel:

Diablo 2. Classics never die!

Fortfarande bästa spelet i sin genre och kommer troligtvis bli ännu mer uppenbart för allmänheten när remastered släpps

Medlem
Skrivet av FryinRyan:

Fortfarande bästa spelet i sin genre och kommer troligtvis bli ännu mer uppenbart för allmänheten när remastered släpps

Kan inte annat än hålla med.

Medlem
Skrivet av oldfatbaldguy:

Personligen gillar jag Fallout-liren och även Fallout 76 som du nämner. Det innehåller mycket av det du efterfrågar. Jag upplevde dock att det blev för mycket malande i spelet i förhållande till vad jag, till sist, stod ut med 😂. Det är extremt lågt med caps (valutan) och ammunition att hitta så du behöver vara beredd på att lägga mycket tid på att tillverka/leta/sälja för att klara uppdrag.

Jag tyckte även att jag kunde spela ostört. Kan dock berätta att när jag kom ut från valvet där man börjar spelet var det två spelare som ville jag skulle följa med dem. Jag hakade på upp till ett hus en bit ovanför valvet och där lurade de in mig i en cell och låste dörren…där stod jag en bra stund utan att kunna komma ut 😂.

Hursomhelst, underbart spel om man gillar öppenvärld-rollspel med inslag av byggande. När jag spelade det till PS4:an behövde jag ha en prenumeration på Playstation +, skulle gissa att det fortfarande kräver någon form av avgift.

Bumpar min egen tråd här (och inser att jag inte ens svarade i tråden...). Har återigen blivit sugen på F76. Vi är ganska kräsna och vill ju egentligen ha PvE med 0% PvP. Finns det en överhängande risk att ni nukead? Och isåfall, går det för en rimlig summa att hyra en server så man kan lira 100% ostört?

Medlem
Skrivet av BloodFarmer:

Bumpar min egen tråd här (och inser att jag inte ens svarade i tråden...). Har återigen blivit sugen på F76. Vi är ganska kräsna och vill ju egentligen ha PvE med 0% PvP. Finns det en överhängande risk att ni nukead? Och isåfall, går det för en rimlig summa att hyra en server så man kan lira 100% ostört?

För egen del upplevde jag inte att risken var överhängande att bli bombad. De flesta bomber föll i Cranberry Bog-området där det krävs lite högre nivå generellt för att överleva. Spelet är även konstruerat så att vissa områden på kartan är skyddade och det går inte att fälla bomber där (tips är att bygga basen i ett sådant område). Detta är oftast områden där du rör dig i de tidiga uppdragen när du har lägre nivå.

Angående frågan om "hyra en server" så ska det vara möjligt att köra en privat server. Haken är att du behöver vara "Fallout 1st member", vilket kräver att du betalar en summa.

Medlem

Jag tycker valheim är ett av de sämsta balanserade coop liren när det gäller byggande och samla resources. Kan rekommendera the forest och green hell.

Skrivet av BloodFarmer:

Bumpar min egen tråd här (och inser att jag inte ens svarade i tråden...). Har återigen blivit sugen på F76. Vi är ganska kräsna och vill ju egentligen ha PvE med 0% PvP. Finns det en överhängande risk att ni nukead? Och isåfall, går det för en rimlig summa att hyra en server så man kan lira 100% ostört?

FO76 är ju rätt uselt spel, så ni kan nog har roligare någon annanstans

Medlem
Skrivet av noreason:

Jag tycker valheim är ett av de sämsta balanserade coop liren när det gäller byggande och samla resources. Kan rekommendera the forest och green hell.

FO76 är ju rätt uselt spel, så ni kan nog har roligare någon annanstans

Intressant! Jag har testat många och tycker Valheim är det bäst balanserade och mest polerade jag lirat. Med Valheim+ så man kan tweaka så blir det nästintill perfekt. Bättre än Green Hell. Inte testat The Forest dock.
Det är så jävla många boxar som måste tickas i för att vi ska bli nöjda så spannet är väldigt litet. Vad har du mer att rekommendera?

The Forest är lite för skräckigt för min sambo till exempel. Och vi känner redan till de allra största. Min sambo är kräsen med grafik, jag är kräsen med både gameplay och optimering. Och eftersom de flesta survival-lir är early access och alltid mer eller mindre buggfest så är det fan svårt. Därför är Valheim så nice, men efter 200 timmar börjar vi tröttna ordentligt.

Medlem
Skrivet av oldfatbaldguy:

För egen del upplevde jag inte att risken var överhängande att bli bombad. De flesta bomber föll i Cranberry Bog-området där det krävs lite högre nivå generellt för att överleva. Spelet är även konstruerat så att vissa områden på kartan är skyddade och det går inte att fälla bomber där (tips är att bygga basen i ett sådant område). Detta är oftast områden där du rör dig i de tidiga uppdragen när du har lägre nivå.

Angående frågan om "hyra en server" så ska det vara möjligt att köra en privat server. Haken är att du behöver vara "Fallout 1st member", vilket kräver att du betalar en summa.

Tack för svar! Vi är inne och testar nu, får se om vi fastnar.

Medlem

Tycker ni borde testa Elder scrolls online. Har det mesta ni verkar leta efter och lätt att ignorera andra spelare.

Andra trevliga co-op spel.
Far Cry 5 och 6
Dont Starve Together
Dying Light
Generation Zero
The Division 1 och 2
Ghost Recon Wildlands

Medlem
Skrivet av BloodFarmer:

Jag och sambon letar nya spel att lira ihop. Vi gillar open world, RPG och crafting/byggande. Ingen pvp eller bli störda av andra spelare. Får dock inte vara för hardcore och för svårt, och personligen är jag ganska trött på att grinda träd i en timme för att sedan kunna bygga en minut.

Har hittills lirat Minecraft, Valheim, Raft och Grounded. Valheim har skitbra balans, men efter 110 timmar är vi ganska mätta.

Har kikat in Fallout 76 och det ser lovande ut, men vad vi inte gillar där är att det är andra spelare. Verkar dock som att man kan spela relativt ostört, förutom att griefers fortfarande kan nuka ens bas. Har inte hittat om detta är ett stort problem, men helst vill vi kunna lira själva på en server (vilket jag sett att det går, om man betalar).

Har ni några tips på andra spel som uppfyller kriterierna ovan? Hade helst velat ha typ Skyrim fast co-op, och med byggande. ^_^

En bisarr version av crafting (japanskt)

Craftopia
https://store.steampowered.com/app/1307550/Craftopia/

Video på en ko-katapult

YouTube ko-katapult

Night of the dead ( en av de som pumpar ut ny content konstant)
https://store.steampowered.com/app/1377380/Night_of_the_Dead/

Grounded (honey I shrunk the kids typ)
https://store.steampowered.com/app/962130/Grounded/

Orcs must die 2 och 3
https://store.steampowered.com/app/1522820/Orcs_Must_Die_3/

Satisfactory (epic games/steam)
https://store.steampowered.com/app/526870/Satisfactory/

Raft
https://store.steampowered.com/app/648800/Raft/

Scrap mechanic

https://store.steampowered.com/app/387990/Scrap_Mechanic/

Crea (som Terraria fast bättre tycker jag personligen)
https://store.steampowered.com/app/280520/Crea/

Dysmantle split scree/remoteplay
https://store.steampowered.com/app/846770/DYSMANTLE/

volcanoids
Stardew valley
Rust ( starta egen server på datorn)
Last oasis ( kan finnas utan PvP ,men rekommenderar starta egen server på datorn)

Arc evolved
Conan exiles

Gäller väl alla såna som har PvP går starta en egen server genom Steam under tools.

Behöver ni flera spelare hakar jag gärna på:) tyvärr är mina polare inte så into crafting /survival.

Medlem

Shadows of Brimstone

Gnällkuk

Riktigt gudlkorn till spel!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Stardew Valley.


signatur

Constants and variables

1
Skriv svar